Katatonia - The Fall of Hearts (2016)

3,96

Zweden
Label: Peaceville

1. Takeover (7:09)
  2. Serein (4:46)
  3. Old Heart Falls (4:22)
  4. Decima (4:46)
  5. Sanction (5:07)
  6. Residual (6:54)
  7. Serac (7:25)
  8. Last Song Before the Fade (5:01)
  9. Shifts (4:54)
  10. The Night Subscriber (6:10)
  11. Pale Flag (4:23)
  12. Passer (6:25)
  13. Vakaren * (4:54)
  14. Sistere * (4:11)
  15. Wide Awake in Quietus * (4:59)
66 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Leptop
geplaatst: 2 oktober 2016, 12:58 uur [permalink]
Alicia schreef:
Wat is dit toch een fraai album. Ik blijf het maar draaien.

.. ...

The Fall of Hearts is, voor mij althans, tot nu toe een van de allermooiste platen van 2016. Zeker wat de schitterende, maar lang niet altijd voor de hand liggende, melodielijnen

Precies zo voor mij. Enkele maanden geleden kende ik deze band niet en nu ben ik helemaal wild van dit album. Groeiplaat pur sang.

avatar van Alicia
geplaatst: 3 november 2016, 18:55 uur [permalink]
De Katatonia Dolby/DTS 5.1 Surround is helemaal super. Grommende gitaren links en rechts, Jonas uit 't centerspeakertje en de piano of een brommende bas komt dit keer achterlangs. Daar ga ik straks eens goed 'voor' zitten of is het 'tussen' zitten? Mooi boekje ook!

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 3 november 2016, 19:21 uur [permalink]
Alicia schreef:
Die 5.1-mix heb ik nog helemaal niet gedraaid! 🤐 Ik heb deze uitvoering vooral gekocht, omdat de verpakking zo mooi is.

avatar van Alicia
geplaatst: 3 november 2016, 22:25 uur [permalink]
stoepkrijt schreef:

Ik heb de mooie verpakking ook geprobeerd, maar helaas, deze klinkt toch echt stukken minder. 😉
Zou toch die 5.1 mix maar eens proberen. Vind je surround niks, dan staat er ook nog een 94 kHz/24 bit stereo mix van dit album op de dvd. Veel plezier! 😎

avatar van HugovdBos
geplaatst: 29 december 2016, 12:54 uur [permalink]
In 1991 begonnen Jonas Renkse and Anders Nyström de band Katatonia als duo. Hun voorliefde voor de death metal bracht hen bijeen, resulterend in twee albums binnen dit genre. Stemproblemen voor Renkse was echter de reden dat de band een muzikale omslag maakte naar de heavy metal en aan het einde van de zero’s zelfs naar de progressive rock. De kwaliteit van hun muziek is echter gedurende al die jaren constant gebleven, te horen in hun atmosferische klanken, gedreven zangpartijen en zowel de zware als subtiele gitaarriffs.

Het zijn de kleine muzikale nuances die The Fall of Hearts tot een bijzonder fraai album maken. Deze verschillen zitten vooral in de gelaagdheid van hun muziek, van het donkere Takeover naar het muzikaal intrigerende Old Heart Falls. Emoties overwoekeren de donkere dagen van het bestaan in het schitterende Decima, sfeervol en licht qua toonzetting. Met de vernieuwde lineup (drummer Daniel Moilanen en gitarist Roger Öjersson) voeren ze een aantal nieuwe paden in, waarin vooral de schoonheid van de klanken centraal staat. Renkse’s warme stemgeluid voert onderwerpen als verlies, verandering en verlangen naar hogere regionen. De drumpartijen op The Night Subscriber voeren je mee naar loodzware gitaarriffs, maar ook hier zijn de subtiele klanken nog steeds aanwezig. Dit gegeven maakt dat de nummers op het album erg dicht bij elkaar staan en een constante kwaliteit garanderen.

De diepgang van de muzieklandschappen en de wil om veranderingen door te voeren in de muziek maken van The Fall of Hearts een krachtige ontdekkingstocht en maken Katatonia na 25 jaar nog steeds relevant.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van newwave
geplaatst: 13 februari, 10:15 uur [permalink]
Wat een geweldig album is dit .....zijn nu in 2017 en luister hem minstens 1 x per week ! Topband.