Katatonia - The Fall of Hearts (2016)

3,99

Zweden
Label: Peaceville

1. Takeover (7:09)
  2. Serein (4:46)
  3. Old Heart Falls (4:22)
  4. Decima (4:46)
  5. Sanction (5:07)
  6. Residual (6:54)
  7. Serac (7:25)
  8. Last Song Before the Fade (5:01)
  9. Shifts (4:54)
  10. The Night Subscriber (6:10)
  11. Pale Flag (4:23)
  12. Passer (6:25)
  13. Vakaren * (4:54)
  14. Sistere * (4:11)
  15. Wide Awake in Quietus * (4:59)
76 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Leptop
Alicia schreef:
Wat is dit toch een fraai album. Ik blijf het maar draaien.

.. ...

The Fall of Hearts is, voor mij althans, tot nu toe een van de allermooiste platen van 2016. Zeker wat de schitterende, maar lang niet altijd voor de hand liggende, melodielijnen

Precies zo voor mij. Enkele maanden geleden kende ik deze band niet en nu ben ik helemaal wild van dit album. Groeiplaat pur sang.

avatar van Alicia
De Katatonia Dolby/DTS 5.1 Surround is helemaal super. Grommende gitaren links en rechts, Jonas uit 't centerspeakertje en de piano of een brommende bas komt dit keer achterlangs. Daar ga ik straks eens goed 'voor' zitten of is het 'tussen' zitten? Mooi boekje ook!

avatar van stoepkrijt
Alicia schreef:
Die 5.1-mix heb ik nog helemaal niet gedraaid! Ik heb deze uitvoering vooral gekocht, omdat de verpakking zo mooi is.

stoepkrijt schreef:

Ik heb de mooie verpakking ook geprobeerd, maar helaas, deze klinkt toch echt stukken minder.
Zou toch die 5.1 mix maar eens proberen. Vind je surround niks, dan staat er ook nog een 94 kHz/24 bit stereo mix van dit album op de dvd. Veel plezier!

avatar van HugovdBos
In 1991 begonnen Jonas Renkse and Anders Nyström de band Katatonia als duo. Hun voorliefde voor de death metal bracht hen bijeen, resulterend in twee albums binnen dit genre. Stemproblemen voor Renkse was echter de reden dat de band een muzikale omslag maakte naar de heavy metal en aan het einde van de zero’s zelfs naar de progressive rock. De kwaliteit van hun muziek is echter gedurende al die jaren constant gebleven, te horen in hun atmosferische klanken, gedreven zangpartijen en zowel de zware als subtiele gitaarriffs.

Het zijn de kleine muzikale nuances die The Fall of Hearts tot een bijzonder fraai album maken. Deze verschillen zitten vooral in de gelaagdheid van hun muziek, van het donkere Takeover naar het muzikaal intrigerende Old Heart Falls. Emoties overwoekeren de donkere dagen van het bestaan in het schitterende Decima, sfeervol en licht qua toonzetting. Met de vernieuwde lineup (drummer Daniel Moilanen en gitarist Roger Öjersson) voeren ze een aantal nieuwe paden in, waarin vooral de schoonheid van de klanken centraal staat. Renkse’s warme stemgeluid voert onderwerpen als verlies, verandering en verlangen naar hogere regionen. De drumpartijen op The Night Subscriber voeren je mee naar loodzware gitaarriffs, maar ook hier zijn de subtiele klanken nog steeds aanwezig. Dit gegeven maakt dat de nummers op het album erg dicht bij elkaar staan en een constante kwaliteit garanderen.

De diepgang van de muzieklandschappen en de wil om veranderingen door te voeren in de muziek maken van The Fall of Hearts een krachtige ontdekkingstocht en maken Katatonia na 25 jaar nog steeds relevant.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van newwave
Wat een geweldig album is dit .....zijn nu in 2017 en luister hem minstens 1 x per week ! Topband.

Geniaal album voor de echte muziek liefhebber.
Voor de oppervlakkige kwart maat-luisteraars zal dit te veel van het goede zijn.

Voor mij een nieuwe band die ik totaal niet ken.
Na wat positieve recensies van MM en Progwereld heb ik deze cd gekocht.

Maar wauw . Topklasse !

avatar van Alicia
Eindelijk de DTS 24-bits/5.1 kunnen beluisteren zoals het heurt. Dat kostte me wel een nieuwe versterker. Ach ja, de oude uit '94 was toch al door Voyager zowat om zeep geholpen. Bovendien is de techniek zo enorm veranderd. Ik natuurlijk helemaal blij nu Katatonia nog indrukwekkender dan ooit door de kamer dwarrelt.

Het album is nog steeds zo ontzettend mooi na ruim 1000 (volgens last.fm) plays ...

avatar van Placebo13
Net iets minder dan Dead Letter Kings. Na Last Song is het iets minder boeiend.

For every dream that is left behind me
I take a bow
With every war that will rage inside me
I hear the sound
Of another day in this vanishing life
Returned to dust
And every chance I've pushed away
Into the night

Brrrrr, kippevel!

avatar van Mindscapes
Placebo13 schreef:
Net iets minder dan Dead Letter Kings.
Verwarring met Dead Letter Circus?

avatar van Placebo13
Stom, Dead End Kings, zat met het nummer Dead Letters in mijn hoofd

avatar van Rogyros

Fijne recensie, HugovdBos. Ik ken dit album nog niet echt - en de band zelf al helemaal niet - maar via het spelletje Prog Ladder 2017 leerde ik Serein kennen. En dat vond ik een erg prettige song.
Jouw recensie geeft een goede inkijk in waar de band vandaan komt en wat ik kan verwachten op dit album!

Tot nu toe klinkt het erg prettig. Ik ben geen metal fan, maar op dit album hoor ik vooral metal invloeden (en dat kan ik vaak juist wel waarderen), niet zozeer het genre an sich.

avatar van HugovdBos
Rogyros schreef:

Dank je. Het nummer Serein is één van de nominaties die ik dit jaar heb aangeleverd voor de prog ladder.

Wat betreft Katatonia heb je nog heel wat te ontdekken. Ook in het verleden hebben ze al prachtige albums gemaakt (oa Night Is the New Day en The Great Cold Distance ). Dit laatste album is in ieder geval een mooi startpunt om terug in de tijd te stappen en de muziek van de band te ontdekken.

avatar van Alicia
Alle albums vanaf Discouraged Ones zijn goed te doen voor de niet metal liefhebber, maar het vorige album Dead End Kings lijkt, wat de structuur en sfeer ervan betreft, nog het meest op dit album.

avatar van Rogyros

Dank, HugovdBos en Alicia! Te zijner tijd ga ik deze albums ook eens beluisteren.

Duidelijk een band die ik het best achterstevoren kan ontdekken. Van meest recente naar steeds ouder.