Katatonia - The Fall of Hearts (2016)

Zweden
Metal / Rock
Label: Peaceville

1. Takeover (7:09)
  2. Serein (4:46)
  3. Old Heart Falls (4:22)
  4. Decima (4:46)
  5. Sanction (5:07)
  6. Residual (6:54)
  7. Serac (7:25)
  8. Last Song Before the Fade (5:01)
  9. Shifts (4:54)
  10. The Night Subscriber (6:10)
  11. Pale Flag (4:23)
  12. Passer (6:25)
  13. Vakaren * (4:54)

met Gregor Mackintosh

14. Sistere * (4:11)
  15. Wide Awake in Quietus * (4:59)
totale tijdsduur: 1:07:22 (1:21:26)
Alicia schreef:
Wat is dit toch een fraai album. Ik blijf het maar draaien.

.. ...

The Fall of Hearts is, voor mij althans, tot nu toe een van de allermooiste platen van 2016. Zeker wat de schitterende, maar lang niet altijd voor de hand liggende, melodielijnen

Precies zo voor mij. Enkele maanden geleden kende ik deze band niet en nu ben ik helemaal wild van dit album. Groeiplaat pur sang.

avatar van Alicia
De Katatonia Dolby/DTS 5.1 Surround is helemaal super. Grommende gitaren links en rechts, Jonas uit 't centerspeakertje en de piano of een brommende bas komt dit keer achterlangs. Daar ga ik straks eens goed 'voor' zitten of is het 'tussen' zitten? Mooi boekje ook!

avatar van stoepkrijt
Alicia schreef:
Die 5.1-mix heb ik nog helemaal niet gedraaid! Ik heb deze uitvoering vooral gekocht, omdat de verpakking zo mooi is.

stoepkrijt schreef:

Ik heb de mooie verpakking ook geprobeerd, maar helaas, deze klinkt toch echt stukken minder.
Zou toch die 5.1 mix maar eens proberen. Vind je surround niks, dan staat er ook nog een 94 kHz/24 bit stereo mix van dit album op de dvd. Veel plezier!

avatar van HugovdBos
In 1991 begonnen Jonas Renkse and Anders Nyström de band Katatonia als duo. Hun voorliefde voor de death metal bracht hen bijeen, resulterend in twee albums binnen dit genre. Stemproblemen voor Renkse was echter de reden dat de band een muzikale omslag maakte naar de heavy metal en aan het einde van de zero’s zelfs naar de progressive rock. De kwaliteit van hun muziek is echter gedurende al die jaren constant gebleven, te horen in hun atmosferische klanken, gedreven zangpartijen en zowel de zware als subtiele gitaarriffs.

Het zijn de kleine muzikale nuances die The Fall of Hearts tot een bijzonder fraai album maken. Deze verschillen zitten vooral in de gelaagdheid van hun muziek, van het donkere Takeover naar het muzikaal intrigerende Old Heart Falls. Emoties overwoekeren de donkere dagen van het bestaan in het schitterende Decima, sfeervol en licht qua toonzetting. Met de vernieuwde lineup (drummer Daniel Moilanen en gitarist Roger Öjersson) voeren ze een aantal nieuwe paden in, waarin vooral de schoonheid van de klanken centraal staat. Renkse’s warme stemgeluid voert onderwerpen als verlies, verandering en verlangen naar hogere regionen. De drumpartijen op The Night Subscriber voeren je mee naar loodzware gitaarriffs, maar ook hier zijn de subtiele klanken nog steeds aanwezig. Dit gegeven maakt dat de nummers op het album erg dicht bij elkaar staan en een constante kwaliteit garanderen.

De diepgang van de muzieklandschappen en de wil om veranderingen door te voeren in de muziek maken van The Fall of Hearts een krachtige ontdekkingstocht en maken Katatonia na 25 jaar nog steeds relevant.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van newwave
Wat een geweldig album is dit .....zijn nu in 2017 en luister hem minstens 1 x per week ! Topband.

Geniaal album voor de echte muziek liefhebber.
Voor de oppervlakkige kwart maat-luisteraars zal dit te veel van het goede zijn.

Voor mij een nieuwe band die ik totaal niet ken.
Na wat positieve recensies van MM en Progwereld heb ik deze cd gekocht.

Maar wauw . Topklasse !

avatar van Alicia
Eindelijk de DTS 24-bits/5.1 kunnen beluisteren zoals het heurt. Dat kostte me wel een nieuwe versterker. Ach ja, de oude uit '94 was toch al door Voyager zowat om zeep geholpen. Bovendien is de techniek zo enorm veranderd. Ik natuurlijk helemaal blij nu Katatonia nog indrukwekkender dan ooit door de kamer dwarrelt.

Het album is nog steeds zo ontzettend mooi na ruim 1000 (volgens last.fm) plays ...

avatar van Placebo13
Net iets minder dan Dead Letter Kings. Na Last Song is het iets minder boeiend.

For every dream that is left behind me
I take a bow
With every war that will rage inside me
I hear the sound
Of another day in this vanishing life
Returned to dust
And every chance I've pushed away
Into the night

Brrrrr, kippevel!

avatar van Mindscapes
Placebo13 schreef:
Net iets minder dan Dead Letter Kings.
Verwarring met Dead Letter Circus?

avatar van Placebo13
Stom, Dead End Kings, zat met het nummer Dead Letters in mijn hoofd

avatar van Rogyros
Fijne recensie, HugovdBos. Ik ken dit album nog niet echt - en de band zelf al helemaal niet - maar via het spelletje Prog Ladder 2017 leerde ik Serein kennen. En dat vond ik een erg prettige song.
Jouw recensie geeft een goede inkijk in waar de band vandaan komt en wat ik kan verwachten op dit album!

Tot nu toe klinkt het erg prettig. Ik ben geen metal fan, maar op dit album hoor ik vooral metal invloeden (en dat kan ik vaak juist wel waarderen), niet zozeer het genre an sich.

avatar van HugovdBos
Rogyros schreef:

Dank je. Het nummer Serein is één van de nominaties die ik dit jaar heb aangeleverd voor de prog ladder.

Wat betreft Katatonia heb je nog heel wat te ontdekken. Ook in het verleden hebben ze al prachtige albums gemaakt (oa Night Is the New Day en The Great Cold Distance ). Dit laatste album is in ieder geval een mooi startpunt om terug in de tijd te stappen en de muziek van de band te ontdekken.

avatar van Alicia
Alle albums vanaf Discouraged Ones zijn goed te doen voor de niet metal liefhebber, maar het vorige album Dead End Kings lijkt, wat de structuur en sfeer ervan betreft, nog het meest op dit album.

avatar van Rogyros
Dank, HugovdBos en Alicia! Te zijner tijd ga ik deze albums ook eens beluisteren.

Duidelijk een band die ik het best achterstevoren kan ontdekken. Van meest recente naar steeds ouder.

avatar van Jake Bugg
Wat een rustgevende stem heeft Jonas toch en tegelijkertijd zit er toch zoveel kracht in.
De muziek is prachtig, bij de eerste luisterbeurten was het moeilijk om nummers te onderscheiden, ze klinken allemaal wat hetzelfde in het begin.
Ook nu nog heb ik moeite om een melodie of zanglijn voor de geest te halen bij het lezen van een titelnummer.
Maar desondanks dat kan ik enorm genieten van deze.

Jake Bugg schreef:

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Ik heb ongeveer hetzelfde. Althans met de meeste liedjes. Zelfs na 1000 plus luisterbeurten. Als ik een nummer van dit album beluister, weet ik wéér niet welke titel erbij hoort. Dan moet ik toch even spieken. Vooral in hi-res met de koptelefoon op, is de muziek zo enorm rijk aan details en kun je de instrumenten heel nauwgezet blijven volgen. Voordat je het in de gaten hebt, heb je na verloop van tijd er zelfs weer een heel mooi 'nieuw' liedje bij! Dat kun je gewoonweg niet allemaal onthouden.

avatar van Leptop
Wind, regen, kou en vallende bladeren. Tijd voor Katatonia. Wat is dit toch een lekker album.

avatar van Leptop
Hetzelfde beeld vandaag, alleen dan in de file. Grrrrr...... gelukkig met dit album in de lade.

avatar van Rick53
Leptop Beetje hetzelfde als toen hé. Wat een heerlijk album om met dit weer op te zetten.
Meesterwerk.

Nu, vooruit dan maar...

Meesterwerk
!

Want draai 'm nog altijd minstens een paar keer per week!

Je hebt van die albums die moet je vaak luisteren voordat het kwartje valt. Bij "Night is the new day" duurde het even, maar uiteindelijk een goed album. Luister ik nog regelmatig. "The fall of hearts" echter wil maar niet vallen. En het ligt niet aan te weinig luisterbeurten of dat ik het gewoon niet goed vind. Ik zit er tegenaan om dit goed te vinden maar om de een of andere manier komt het nog niet door. Nog geen sterren dus voor dit album. Nog maar eens opzetten...

avatar van Leptop
Wat ook kan werken: wegleggen voor een paar weken en dan, als het eindelijk weer eens regent, opzetten.

Het heeft bij mij ook vele weken geduurd...

Inmiddels gestemd. Het is een goed album wat lekker in het gehoor ligt als je er eenmaal aan gewend bent. Night... blijf ik een beter album vinden maar dat komt voornamelijk door één nummer. Al denk ik meer de tijd dat dit album zal blijven groeien.

Alicia schreef:

Want draai 'm nog altijd minstens een paar keer per week!

En... ik draai 'm nog steeds. Dit is mijn enige echte 'vier seizoenen' plaat. Zelfs de hoofdpijn verdwijnt nu. Het is dan ook de enige 'metal' plaat die dít kan!

Jawel. inderdaad een top cd. Ik heb enkel deze cd van Katatonia. Ben benieuwd wanneer er nieuw materiaal uitkomt van deze band ………….

avatar van Alicia
Joepie! Het nieuwe album City Burials verschijnt op 24 april as. en is op cd (twee versies) en op vinyl (zwart en wit) te bestellen vanaf 31 januari as. via Katatonia

avatar van ProGNerD
En als opwarmertje treden ze op op Prognosis eind maart in Eindhoven; kijk ook erg uit naar het nieuwe materiaal moet ik zeggen...

avatar van legian
Zo dat is leuk nieuws. De eerste single is ondertussen ook op YouTube te vinden. Katatonia - Lacquer (from City Burials) - YouTube

Interessante keuze qua stijl. De zang krijgt veel meer aandacht en heb het idee dat die een groter bereik heeft dan op voorgaande platen.

*Edit.
Ik kan dit eigenlijk wel erg waarderen. De donkere elektronica doen wat denken aan Ulver. En de zang is echt betoverend.

avatar van ProGNerD
legian schreef:

Inderdaad, die zang van Jonas Renske is erg mooi en een van de bepalende factoren voor de melancholische sfeer van deze muziek, zoals ik al schreef bij Katatonia - City Burials

avatar van milesdavisjr
Wat is dat toch met Katatonia, ik hoor de melancholie, de klasse en de fraaie ontwikkeling die de band heeft doorgemaakt sinds de oprichting van de band. De heren scoren dan ook geen onvoldoende, een slecht nummer staat er niet op deze schijf. Wat is dan het euvel; is het de zang van Jonas Renkse, de beste man heeft geen slechte stem maar zijn zang is ook niet heel veelzijdig. Is het dan een gebrek aan afwisseling waardoor de gehele plaat in eerste instantie aanvoelt als een lang nummer, de verschillen tussen de songs onderling openbaren zich na verloop van tijd op heel subtiele wijze maar zijn nooit heel groot. Harde passages worden afgewisseld met rustige stukken en de heren verliezen daarbij de grote lijnen niet uit het oog. Echte uitschieters staan er wat mij betreft niet op maar Sanction, Last Song Before the Fade, het sfeervolle Pale Flag en Old Hearts Fall maken op mij een net wat grotere indruk. Wat mij betreft mag City Burials wat gedurfder en afwisselender van opzet zijn, afgaande op de eerste paar vrijgegeven songs lijkt dat wel enigszins het geval te zijn.

Katatonia - The Fall of Hearts

Echt een prachtig album van Katatonia. Het voelt echt als één geheel aan, de nummers vullen elkaar goed aan. De mix is erg prettig omdat de gitaren en de stem nergens overheersen. Ook zijn alle nummers boven de 4 minuten, maar verveeld het niet, onder andere doordat refreinen nooit vaker dan twee keer worden herhaald. Daardoor is er ook genoeg tijd voor mooie instrumentale passages.
Het begint super met de opener Takeover, die veel tempo-wisselingen kent, met als hoogtepunt het stukje bij breathing under siege. Ook Serein is een prima nummer, die mooi vloeiend in het refrein overgaat. Dan komt Old Heart Falls, misschien wel het mooiste nummer vanwege dat prachtige refrein, dat overigens pas op de helft van het nummer begint. Decima is dan weer een rustiger nummer, die ik ook erg kan waarderen.
Sanction en Serac zijn waarschijnlijk wel de hardste nummers, en staan prima in dienst van het album. Residual lijkt in de eerste paar minuten één lijn te volgen, maar komt dan toch met een interessante twist halverwege het nummer. Last Song Before the Fade valt ook onder mijn favorieten, lekker hard en een mooie tekst. Als dit het laatste nummer was geweest, had ik dit album waarschijnlijk 5 sterren gegeven.
Maar Shifts vind ik wel een minder geslaagd nummer, beetje eentonig wel. Zelfde geld eigenlijk voor Pale Flag, hoewel ik die iets meer kan waarderen. Maar die voelt een beetje als een buitenbeentje op dit album, omdat er vrij weinig instrumenten worden gebruikt. The Night Subscriber en Passer zijn beide prima nummers, maar niet heel hoogstaand.
Het is dus wel een zeer genietbaar album geworden met een hele hoop sterke nummers en een goede balans.