Electric Light Orchestra - A New World Record (1976)

Label: Jet

1. Tightrope (5:03)
  2. Telephone Line (4:38)
  3. Rockaria! (3:12)
  4. Mission (A World Record) (4:25)
  5. So Fine (3:54)
  6. Livin' Thing (3:31)
  7. Above the Clouds (2:16)
  8. Do Ya (3:43)
  9. Shangri-La (5:34)
avatar van titan
titan (crew)
Prachtige plaat van de beatlesque symphorockers. Vooral Livin' thing (mijn favoriete ELO-liedje) en Shangri-la (met vals einde) zijn hemeltergend mooi. Pure klasse! 4,5*

avatar van Hans Brouwer
Sluit mij aan bij de vorige spreker, alleen ik geef 5 sterren voor zoveel moois

avatar van musicfriek
Livin' Thing is idd een perfect popnummer. Pas kortgeleden voor het eerst gehoord en die intro he?

avatar van Jan Wessels
Sluit me aan bij Titan! Vergeet ook het nummer Mission (a world record) niet. ELO op hoog niveau!

avatar van Jan Wessels
Ik las dat Q-magazine (een engels muziekblad voor de "betere" popmuziek) onlangs een onderzoek heeft gedaan onder haar kritische lezers naar de nummers die men eigenlijk wel leuk vindt maar waar men zich voor geneert dat men die plaat leuk vindt (volgt u me nog?). Op de eerste plaats? Livin' thing!

Mm, ik geneer me er al sinds 1976 niet voor dat ik dit een geweldig nummer vind

avatar van SemdeJong
inderdaad een mooie plaat. Heb laatst de meeste albums van ELO weer eens gedraaid. Deze ga ik van het weekend nog eens draaien en breng dan mijn stem uit.

avatar van Poeha
titan schreef:

Hoezo vals einde?
Ik haal dat er toch echt niet uit, of hebben ze 2 verschillende versies uitgebracht? 1 met vals einde en 1 zonder?

Maar je hebt wel gelijk, de heren van E.L.O. hebben absoluut een geweldig album afgegeven!

Zelf vind ik naast Livin' Thing (natuurlijk), So Fine een schitterend nummer!

EVANSHEWSON
Electric Light Orchestra in optima forma. Samen met Eldorado, Face The Music en de dubbelaar Out of The BLue zijn dit de meest formidabele en quasi perfecte popsongs uit de seventies, wel wat schatplichtig aan de Beatles, maar toch origineel te noemen ! Zulke muziek wordt helaas niet meer echt gemaakt !

avatar van titan
titan (crew)
Poeha schreef:
Hoezo vals einde?

Een vals einde wil zeggen dat je denkt dat het nummer afgelopen is, maar dat het na een korte stilte weer verder gaat (meestal met een reprise). Een bekend voorbeeld is The look van Roxette.

avatar van Poeha
Oh, sorry titan. Bedankt voor de wijze les! (nu voel ik me toch een beetje lomp met mijn opmerking)!

EVANSHEWSON
KOm er nog even op terug. Ik vind dat Jeff Lynne qua compositietalent hier naar zijn top aan het groeien was. Quasi perfect album is dit.
Dit album zou zowat in iedere echte muziekliefhebber van mooie popsongs moeten zitten, want dit is absoluut top !
Héél dicht bij de Beatles en toch op manier origineel !
Il faut le faire !

avatar van bawimeko
Het eerste ELO-album dat ik ooit kocht en m.i. mét Eldorado de beste. Het orkest/de strijkers overstemmen de synths nog en de pop-melodietjes vliegen je om de oren!

avatar van Redbonemusic
Ook van deze band heb ik bijna alle albums. De grote start naar het succes werd ingezet met Eldorado. Daarna volgde dit album en de creatieve piek werd eigenlijk afgesloten met het onlangs opnieuw uitgebrachte Out of the blue. Dit album is geremasterd en voorzien van bonustracks wat meestal wel aardig is, maar niets toevoegt aan een toch al goed album. A new World record is met zijn prachtige melodieën een must voor iedere muziekliefhebber. Jeff Lynne, die toch al graag Paul Mccartney van de Beatles wilde zijn, geeft hiermee zijn cv af waarmee hij het nog ver zou schoppen.

avatar van Flipper
Met alle respect, maar voor iemand dij zo goed als alle albums heeft, vergeet je wel een hele belangrijke. Na 'Elderado' kwam niet deze, maar 'Face the Music'.

Enne .... die is te goed om even te vergeten.

avatar van Redbonemusic
Klopt ! Terwijl ik het schreef zat het album in m'n hoofd, maar ben het toch vergeten neer te pennen.

Sheplays
In 1976 gekocht voor Livin' Thing toen symphorock nog redelijk een nouveauté was. Ruim dertig jaar later vind ik dit toch heel erg gedateerd. Livin' Thing blijft weliswaar overeind maar Rockaria vind ik echt een verschrikkelijke draak.

Do Ya?

EVANSHEWSON
Zulke mooie en tijdloze muziek klinkt in mijn seventies-ears nooit ofte nooit gedateerd. It's all perception My dear, en Rockaria, daar zou menig artiest van vandaag een been voor geven om zulk een fomidabele rocksong te kunnen schrijven.

avatar van Thuurke
Wat vindt je van Roll Over Beethoven, Rockaria is toch een beetje plagiaat van deze hit van ELO.

Sheplays
In mijn herinnering valt ergens ook de naam Beethoven in dit nummer!

*edit: ik zal even een clipje toevoegen

EVANSHEWSON schreef:

Formidabel? Ik zou zeggen name them...

Sheplays schreef:
In mijn herinnering valt ergens ook de naam Beethoven in dit nummer!

Klopt en ook Wagner.

She's sweet on Wagner, I think she'd die for Beethoven, she loves the way Puccini lays down a tune, and Verdi is always creepin' from her room!

avatar van Rinus
Mooi album van ELO. Het intro van Tightrope is geweldig. Maar er staat geen enkel slecht nummer op, en dan te bedenken, dat dit album overtroffen moest gaan worden door Out of the blue.

avatar van Gert P
Hoge waardering voor deze mindere plaat met nummers als Rockaria, Do ya, dan praten we iets over 26 minuten muziek, tegenwoodig een cd single.

avatar van gemaster
Derde plaat van ELO die ik nu beluister en ik laat het hierbij. Het is hele knappe muziek die erg aanstekelijk is, maar ik mis het scherpe randje vaak. Daarnaast vind ik dat het soms wel erg veel op elkaar lijkt. Toch een 4*, want het klinkt soms hemels mooi.

avatar van lebowski
Jammer dat je Eldorado niet hebt meegenomen, wat mij betreft hun beste album. Zie trouwens dat orbit hier zojuist één ster aan heeft gegeven, dat maakt me toch nieuwsgierig naar een kleine motivatie. Of is de 7 in het jaartal al genoeg voor uitslag?

avatar van Gert P
Het beste album is met roll over Beethoven, allemaal lekker lange nummers met veel instrumentale stukken. Na die tijd werd het net als met Genesis steeds commercieler en slechter.

avatar van berwt
Zeer aangenaam verrast van deze. Vindt een mooie mix van kwalitatieve melodieën met uitgewerkte arrangementen.
De Beatles zijn hier al meerdere keren vernoemd. Naar het schijnt zou John Lennon ooit gezegd hebben dat, mochten de Beatles nog bestaan in de jaren '70, ze zouden geklonken hebben als ELO. Als compliment voor je bandje kan dat wel tellen.

avatar van Kos
Kos
Lynn was destijds toch ook geluidstechnicus van The Beatles?

avatar van bawimeko
Alleen bij de twee singles bij de Anthology-serie was hij producer...