Electric Light Orchestra - A New World Record (1976)

Label: Jet

1. Tightrope (5:03)
  2. Telephone Line (4:38)
  3. Rockaria! (3:12)
  4. Mission (A World Record) (4:25)
  5. So Fine (3:54)
  6. Livin' Thing (3:31)
  7. Above the Clouds (2:16)
  8. Do Ya (3:43)
  9. Shangri-La (5:34)
avatar van Dibbel
ELO was toch wel erg populair in de seventies en vroege eighties en terecht.
Dit is misschien wel hun beste plaat geweest, naast Out of the Blue (die misschien wel iets teveel van het goede is).
Heb hem vanavond nog eens opgezet (op elpee, volkomen krasloos!).
Beatlesque violenrock, zoals daarna eigenlijk nooit meer is gemaakt.
Ieder nummer is goed, waarvan ik Livin' Thing (nu weer bekend uit een reclame voor het WNF) en Tightrope het beste vind. Ook de andere nummers mogen er zijn. 3 keer horen en je zingt ze allemaal mee, en zo hoort het.
Ik doe een half puntje van de vijf af, omdat de LP wat kort duurt en Above the Clouds misschien iets minder is.
Jeugdsentiment en of het gedateerd klinkt... Ik vind eigenlijk van niet.
Jeff Lynne was (is nog steeds?) geniaal.

avatar van Wandelaar
Jeff Lynne heeft in interviews wel eens gezegd dat hij met dit album het meest in zijn nopjes was. Het album klinkt als een aaneenschakeling, niet van grote hits, maar van nummers die als een symphonie elkaar aanvullen. Van Tightrope tot Shangri-La zit er een bepaalde spanning in. Creatief en opnametechnisch sterk. Waar Face The Music (1975) een paar zwakkere momenten kent en Out of The Blue (1977) een paar restnummers, is het op deze plaat precies in de roos.

Met Eldorado (1974) had Lynne het zwaar bij de opnames, de orkestpartijen groeiden hem boven het hoofd. Bedenk dat hij geen noot kan lezen en het allemaal ter plekke moest uitdenken. De orkestleden mochten niet overwerken van de vakbond en hielden aan strikte theepauzes. Een gruwel voor Jeff als hij net lekker bezig was. Met dit album, A New World Record, hoor je de volle vrijheid van zijn creatief talent en het is ook zeker zangtechnisch een stukje beter.

Topalbum, maar je moet me dat maar niet kwalijk nemen. Ik ben bevooroordeeld en zal de nummer 1 in mijn lijstje blijven verdedigen.

avatar van Marco van Lochem
“A NEW WORLD RECORD”, dat op 11 september 1976 verschijnt, is het zesde album van Electric Light Orchestra. Langzaam maar zeker bouwde E.L.O. een reputatie op, door Beatleske muziek te maken, met brede arrangementen, maar ook met een duidelijk eigen geluid. Dat kwam allemaal uit de koker van bandleider Jeff Lynne. De op 30 december 1947 in Birmingham Engeland geboren Lynne richtte de band samen met Roy Wood en Bev Bevan op, nadat ze in The Move hun orkestrale ideeën niet optimaal kwijt konden. Dat was in 1970 en na enkele bandwisselingen bestaat de band ten tijde van “A NEW WORLD RECORD” naast de reeds genoemde zanger/componist/gitarist Lynne en drummer Bevan, uit toetsenist Richard Tandy, bassist Kelly Groucutt, violist Mik Kaminski en cellisten Hugh McDowell en Melvyn Gale. Prijsnummer en hit van dit album is “LIVIN’ THING” dat de top 10 haalt in onder andere Australië, Oostenrijk, België, Canada, Nederland, Zuid Afrika en West-Duitsland. Het album gaat van start met “TIGHTROPE” en daarbij hoor je een orkestraal intro van ruim een minuut, alvorens de band invalt en er een typische ELO song volgt. “TELEPHONE LINE” en “ROCKARIA” volgen en worden beiden nog regelmatig live gespeeld door Jeff Lynne’s ELO, klassiekers van deze band dus! “MISSION (a world record)” is een midtempo zeer melodieuze track, “SO FINE” een lekkere uptempo song, het genoemde “LIVIN’ THING” in een iets langere uitvoering en daarna volgt “DO YA”, een song die ook nog steeds live gespeeld wordt. Afsluiter is de ballade “SHANGRI-LA”, waarin heerlijke koortjes, Beatleske arrangementen en mooie toetsenbijdragen langskomen. Een album waarop alle kwaliteiten van Electric Light Orchestra langskomen en Jeff Lynne zingt bij tijd en wijle hemels! Hij bewees hiermee zijn kwaliteit om goede liedjes te schrijven, iets dat hij bij de opvolger “OUT OF THE BLUE” nog maar weer eens bevestigde. Hij reist gelukkig nog steeds de wereld rond met een top band en speelt zijn liedjes, alleen mag hij dat, naar verluit, wegens naam rechten niet onder Electric Light Orchestra doen. Maar hij is wel die band, want in zijn eentje draagt hij het oeuvre van deze band volledig, Jeff Lynne's ELO.

avatar van lennert
Het heeft me flink wat luisterbeurten gekocht, maar uiteindelijk valt ook A New World Record in al zijn zoetheid een beetje tegen. Fijn materiaal (en de tekst van Rockaria is hilarisch), maar nummers als Telephone Line en Do Ya zijn me toch echt te lichtvoetig en zoetsappig (eerstgenoemde songs roept Bee Gees op). Begint wel fijn met Tightrope, Rockaria is een fijne single en Shangri-La heeft weer fijne orkestraties voor de bombast, maar het mag toch nog weer een stukje spetterender.

Voorlopige tussenstand:
1. Electric Light Orchestra II
2. Face The Music
3. The Electric Light Orchestra
4. A New World Record
5. El Dorado
6. On the Third Day

avatar van RuudC
ELO kiest anno 1976, net als veel andere bands, voor een toegankelijker, poppy geluid. Het valt de Britten niet echt kwalijk te nemen, maar jammer is het wel. Op sommige tracks, zoals de opener, komt de vertrouwde kwaliteit nog wel eens bovendrijven, maar het grootste deel is vrij zoet. De discoflirt Livin' Thing is voor mij de reden om als fan toch wel af te haken. Ik heb de indruk dat de heren de prog niet helemaal willen loslaten, maar op dat vlak gebeurt er eigenlijk niets meer. Een magere drie sterren wat mij betreft.

1. On The Third Day
2. The Electric Light Orchestra