Kasabian - Empire (2006)

Label: BMG

1. Empire (3:52)
  2. Shoot the Runner (3:27)
  3. Last Trip (In Flight) (2:53)
  4. Me Plus One (2:28)
  5. Sun Rise Light Flies (4:08)
  6. Apnoea (1:47)
  7. By My Side (4:14)
  8. Stuntman (5:19)
  9. Seek and Destroy (2:15)
  10. British Legion (3:19)
  11. The Doberman (5:33)
Woutt
Ben benieuwd naar dit album, vond de eerste erg goed.

Woutt schreef:
Ben benieuwd naar dit album, vond de eerste erg goed.

Ik ook vond die eerste cd goed, maar heel vreemd kijk ik naar deze totaal niet uit. Voor mij typisch zo'n bandje waarvan 1 cd voldoende is.
Eerlijk gezegd verwacht ik er ook niet zo veel van deze keer.

avatar van dynamo d
Wel een mooie hoes.

Vind je? Ik vind hem verschrikkelijk.

avatar van 2kings
Heb een beetje hetzelfde als aErodynamIC. Maar dat neemt niet weg dat ik 'm zo eens ga beluisteren.

En die hoes is inderdaad verschrikkelijk, ziet er nogal goedkoop uit.

edejong
ik vind de hoes er ook vreselijk uitzien, normaliter haalt het niet zoveel uit mar deze schrikt aardig af moet ik zeggen vooral dat lettertype

vondeich
Ik vind het wel een vette hoes. Daarnaast vond ik het eerste album erg goed. Vooral LSF uiteraard.
Heb zojuist ook hiervan de eerste single (Empire) geluisterd (Clip gezien: http://www3.contactmusic.com/streams/music/empire_512k.wmv). En ik moet zeggen ik vind het wederom een heel goed nummer. Hopen dat de rest van dit album ook zo is.

Album in zn geheel te horen op hun myspace:

De sound is toch wel anders t.o.v. de voorganger (wat rauwer), maar het wist mijn aandacht niet lang vast te houden. Misschien nog eens beluisteren maar dan met betere kwaliteit.
Ik ben overigens niet tot het einde gekomen dus van stemmen kan vooralsnog geen sprake zijn.

avatar van dynamo d
vondeich schreef:

Ah, ik ben dus niet de enige die de hoes mooi vind. Clip is evenzeer boeiend. En ook Empire vind ik een goed nummer. Ik ken Kasabian verder niet zo, maar wil er wel meer van horen. Is de rest van het album van hetzelfde niveau als Empire?

Nu een aantal keren gedraaid (niet via de link, want die kwaliteit is erg slecht).
Ik heb zeer sterk het gevoel dat na alle Stone Roses vergelijkingen de band toch met een meer eigen geluid wilde komen, en dat moest dus wat rauwer worden blijkbaar. In mijn oren komt het allemaal heel geforceerd over en pakt dit album me nergens echt goed. Het is allemaal wel aardig, er zitten leuke ideetjes in, maar nergens veer ik nu op of krijg ik de neiging de dansvloer op te gaan (wat ik bij de voorganger wel had).
Een magere 3* is dan het gevolg............

tondeman
Hij verdient eigenlijk nog een luisterbeurtje of twee om tot een echt goed oordeel te komen, maar ja...
Eerste paar keer kwam dit album best sterk over, ze hebben een andere richting gekozen en klinken toch nog goed, dat is iets wat niet veel bands kunnen. Elk liedje heeft wel wat leuks, er zit goed schot in de zaak. Enige nadeel wat desgevolg om de hoek komt kijken is,vind ik, dat nergens echt een ''stand out'' track is te vinden, zoals reason is treason, l.s.f. of club foot op hun debuut album.

Jornaquin
tondeman schreef:
Album in zn geheel te horen op hun myspace:

Hier kan je toch alleen de nieuwe single Empire luisteren of ben ik gek?

_raindrops
Ik vind dat ze vooruitgang hebben geboekt. Het vorige album vond ik best aanstekelijk en leuk om op te dansen maar ik kon er mijn aandacht toch niet echt goed bij houden. Dat lukt me bij deze juist veel beter. Veel interessanter, hier kan ik goed voor gaan zitten.

fijne plaat dit. kasabian weet me erg te boeien, ook met deze plaat. shoot the runner, the single empire, me plus one en stuntman springen er vooral uit. een 4 van mij voorlopig!

avatar van andré
Het duurde eventjes, maar na een aantal luisterbeurten kan ik wel zeggen dat dit album zeker net zo goed is als het (ook niet misselijke) debuutalbum. Zoals boven omschreven is het iets rauwer en feller allemaal. Dat klopt, hoewel er ook wel weer rustpunten op staan ('Me Plus One' en 'British Legion'). De vergelijking met The Stone Roses ontgaat me een beetje, mijn referenties zijn veel eerder Primal Scream en Black Rebel Motorcycle Club, en in het prachtige slotnummer 'The Doberman' hoor ik zelfs een kruising tussen ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead en de soundtrack van Kill Bill. Desondanks vind ik Kasabian ook best een eigen smoel hebben, vooral als er fel van leer getrokken wordt in 'typische Kasabian-tracks' als 'Empire', 'Last Trip' en 'Sun Rise Light Flies'. In mijn ogen een van de betere releases dit jaar: 4*

*Laura*
Heerlijk, die single "Empire"!

ze staan 26 februari 2007 in Paradiso

Is al uitverkocht.

Gelukkig heb ik kaartjes!

wat een vette clip van shoot the runner!

Vind het vorige album beter.

Ik niet. Wel anders.

Laurora
JMSneep schreef:
wat een vette clip van shoot the runner!

.. en goed nummer!
Ga gelijk dit album maar halen vanmiddag

avatar van Raspoetin
Die clip van Shoot the runner heeft precies dezelfde stijl als de clip van Queens of the stone Age 's nummer Go with the flow.

avatar van Raspoetin
Zeer lekker album die met elke luisterbeurt beter wordt. Eindelijk weer eens een interessant Britpop bandje.

avatar van supersonic
Heeft een paar luister beurten nodig maar dan heb je ook wat. Na arctic monkeys en primal scream beste plaat van 2006 4*

avatar van mesh
Ik ben weer een ontdekking rijker. Heerlijke plaat. 4*

avatar van douwens
Bij deze mijn eerste recensie en wel van Empire van Kasabian. Na een aantal luisterbeurten vond ik het tijd voor een recensie van dit album, vooral omdat ik Kasabian een aardige nieuwe ontdekking vind voor mezelf.

1. Empire:
Uitstekende opener van van album, zang heeft sterke Oasis invloeden naar mijn mening. De melodie van het refrein is erg catchy. Aparte sound. Dit nr scoort wat mij betreft een 4.

2. Shoot the runner:
Lekker Britpopachtig nr. Heeft net als Empire een wat scherperre rand dan de meeste andere nummers op het album en dat bevalt me wel. De gitaar in het nummer is dan ook goed, lekker vlot nummer. Hoewel ik de lyrics wat simpel vind. De gothische geluiden die er doorheen zijn gemixed zijn wel leuk. 4

3. Last Trip:
Dit nummer is wat saai. Een nummer waar niks mis mee is, maar het voegt tevens niks toe aan het album. Het is wel in stijl met de rest van het album. 2,5

4. Me Plus one:
Opnieuw een softrock nummer. Het is wat beter dan Last Trip doordat er met wat meer pit gezongen wordt. De melodie blijft echter weinig enerverend. De afwisseling in instumenten in de outro is wel leuk 2,5

5. Sun/ Rise/ Light/ Flies:
In dit nummer lijkt de zang een combinatie tussen the Beatles en Oasis. Het nummer doet wat zweverig aan. Je kunt wel lekker wegdromen met deze track dus. Qua instrumenten doet het nummer wat Midden-Oosters aan. Vooral op de helft van het nummer is dit het geval. 3

6. Apneoa:
Dit nummer klinkt erg chaotisch (de titel doet dit al vermoeden), het is zelfs erg lelijk. De zang en de instrumenten maken het gezamenlijk een erg zeurderig nummer. Slechtse en gelukkig ook kortste nummer van het album. 1,5

7. By my side
Ook in dit nummer zijn de vocale Oasis invloeden weer te horen. De sound van dit nummer is wel apart, met de (ik denk) viool die de gitaarmuziek begeleid. Deze wordt weer om en om afgewisseld door een korte rustieke gitaar en een catchy beat. Er zijn ook duidelijke klassieke invloeden te horen in het nummer. Vooral intrumentaal is het een zeer aardige track. 3,5.

8. Stuntman:
In deze track lijkt de band duidelijk wat te experimenteren. Je hoort wat invloeden van andere (moderne) bands zoals Muse. Bijvoorbeeld de lange intro, doet sterk aan de formatie van Matthew Bellamy denken. Het heeft ook wel wat techno en house invloeden in zich. De lyrics zijn echter weer wat eentonig. 3

9. Seek and Destroy:
Dit nummer is wat the soft naar mijn mening, je wacht steeds op een stevige gitaar. Het kabbelt een beetje voorbij als een rustiek riviertje. Hier en daar klinkt het als Incubus (maar dan ook niet op hun best). Kortom SAAI. 2

10. British Legion:
Aardige Britpop ballad, die voor wat afwisseling zorgt op dit album. Mooie zwoele gitaar in de coupletten. Een van de betere nr's. 3

11. The Doberman
Dit nummer lijkt langzaam op gang te komen, de zang is rustig en wordt begeleid door een gitaar. Het nummer lijkt vervolgens steeds meer op stoom te komen, het wordt meerstemmig, tempo wordt verhoogd, maar nergens komt het tot de explosie die je eigenlijk verwacht.... jammer. 2,5

Al met al een redelijk album, hoewel het begin veelbelovend is (eerste twee tracks), zwakt het album wel af. Hoewel dit niet een rede is om het maar bij deze twee tracks te laten. Daarvoor zijn nummers als By my side en British Legion te aardig voor.

Cijfer: 2,86

avatar van Koerok
Zo op het eerste gehoor toch een heel stuk minder dan het debuut. Voorlopig een 2,5 (kan groeien).