Swans - The Glowing Man (2016)

4,09

Label: Young God

1. Cloud of Forgetting (12:43)
  2. Cloud of Unknowing (25:12)
  3. The World Looks Red / The World Looks Black (14:27)
  4. People Like Us (4:32)
  5. Frankie M. (20:58)
  6. When Will I Return? (5:26)
  7. The Glowing Man (28:50)
  8. Finally, Peace. (6:15)
41 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Cor
Ik vind het de minste van de trilogie 'The Seer' - 'To Be Kind' - 'The Glowing Man', maar minste is eigenlijke een slechte term, want ik geef toch nog 4****. Het blijft overweldigend, massief, indringend en aangrijpend, maar het nieuwe is er nu wel vanaf. Dat werkt toch door. Geprobeerd de plaat op z'n eigen merites te beoordelen en dan is dit toch wel weer een mooie release in het nu al geweldige muziekjaar 2016.

Viel me een beetje tegen na To be kind. Maar ja, die plaat was dan ook on-ge-lo-fe-lijk sterk!
Het is wel een goeie Swans-plaat deze, maar de songs zijn wat mij betreft minder sterk dan het materiaal op To be kind.

avatar van DjFrankie
Prima plaat weer, ben morgen benieuwd naar het live optreden. Zeker na opwarmer Anna von Hausswolff .

avatar van SébastienY
DjFrankie schreef:

Bereid je dan maar voor op een zenuwslopende set van tweeënhalf uur. Was er gisteren in de Botanique, en werkelijk waar, nog nooit zo meegesleept geweest bij een optreden als bij Swans.

Swans in Botanique: Logge riffs, bezwerende litanieën - Concertverslagen - KnackFocus.be - focus.knack.be

avatar van kobe bryant fan
Was in de Boutanique inderdaad gemakkelijk een van de meest meeslepende optredens die ik al heb mogen aanschouwen.
Enorm intens!

avatar van Johnny Marr
Ik ken bijna geen enkel nummer van Swans, maar toch heeft een vriend van me een ticket gekocht voor mij voor hun optreden in Tourcoing (Frankrijk) op 8 november. Altijd grote woorden gehoord over hun optredens, ik ben eens benieuwd. Zal hun laatste drie platen in de tussentijd ook eens moeten draaien.

Weer zo' n dijk van een plaat, het wordt steeds donkerder in het hoofd van frontman Gira, en dat het leeft en zich in je vestigd en mee neemt naar het einde van de aarde, of liever gezegd naar het einde van de wereld... Om in genade te vallen of opgeslokt te worden. Een helse klus om dit te weerstaan. Maar als je dit doorstaat zie je iets heel moois. Bijna wagneriaans en ....Hemels of Hels.
Gira flikt het weer

Johnny Marr schreef:

Het is er dan eindelijk van gekomen, vandaag heb ik The Glowing Man integraal beluisterd. Wat een lange zit!. Maar ik heb er wel van genoten, vooral Cloud of Forgetting en Frankie M laten een diepe indruk op me na. Vanavond zie ik ze live, hopelijk wordt dat ook genieten! Mijn oordoppen liggen alvast klaar...

avatar van Leeds
Johnny Marr schreef:

Die oordoppen zijn een must have! Geniet ervan. Je zal de muziek goed voelen doortrillen tot in het diepste van uw lichaam.

Leeds schreef:

De oordoppen waren inderdaad meer dan nodig. Het nadeel was dat m'n vrienden en ik van die goedkope broldoppen hadden die geen geluid filtert. Met de oordoppen in klonk het dus voor geen meter. Het gevolg: dat we het grootste deel van het optreden beluisterd hebben zonder oordoppen, waarna Gira ons halfdoof achterliet Wat een sloophamer van een optreden zeg. Live totaal anders dan op cd/lp ook, ik kon bijna niks herkennen, wat ik zeker niet erg vond ofzo.

Heb nadien nog My Father Will Guide Me... op cd gekocht bij de merch, waar Gira 'm heeft gesigneerd. Zalig, zo'n toewijding aan je fans!

avatar van kobe bryant fan
Hoe geweldig is The World Looks Black wel niet?! Alsof Talking Heads en James Chance de handen in elkaar sloegen. Gira op de dansvloer!