Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go (2006)

Roots
Label: Domino

1. Love Comes to Me (4:33)
  2. Strange Form of Life (3:48)
  3. Wai (3:39)
  4. Cursed Sleep (5:37)
  5. No Bad News (4:47)
  6. Cold & Wet (2:23)
  7. Big Friday (2:45)
  8. Lay and Love (3:52)
  9. The Seedling (4:38)
  10. Then the Letting Go (5:21)
  11. God's Small Song (4:05)
  12. I Called You Back (7:53)
  13. Ebb Tide (5:14)
  14. The Signifying Wolf * (5:40)
avatar van deek
dudehere schreef:
Toen ik deze cd kocht en de man achter de toonbank het boekje bij de cd stopte keek hij -een beetje vreemd en lacherig- naar de foto op de hoes. 'Ja hij staat er weer mooi op', zei ik nog.
En inderdaad op die foto kijkt Will Oldham je aan met een vette grijns. Met zijn kale knar en op beide wangen een wollige pluk baard.
Het blijkt dat de meeste foto's die hij gebruikt voor hoezen en promotie gewoon vakantie foto's zijn.

Met mooie rooie flits ogen

avatar van Bruno Banani
hupsakee, halfje erbij, nog heeeeeeeeeeeeel ff (wil nog niet uitontdekt geraken!) en dan op naar de 5...

Wat een heerlijke plaat is dit weer geworden. Meteen 5*.

avatar van Shangri-la
Ik heb er geen woorden voor zo mooi vind ik deze cd, tijdloos, mysterieus en prachtige melodieén. Will Oldham maakt toch al bijna geen slechte cd's maar dit is naar mijn mening weer een van de hoogtepunten van zijn carriëre. 4,5 sterren van mij.

Shangri-la schreef:

Helaas was ik onaangenaam verrast bij het luisteren naar deze cd. Mij bekroop het gevoel dat ik in één of ander aftands hippiecafé naar een paar overrijpe muzikanten moest luisteren. Mysterieus vind ik zeurderig, tijdloos sloom en leeg, prachtig soms even mooi: daarom nog 2,5*

avatar van Shangri-la
west schreef:

Over smaak valt niet te twisten, maar gezien de positieve reacties hier ben jij duidelijk in de minderheid.

Dit is simpelweg een van de mooiste platen van de laatste jaren.

avatar van eviljoke
Voor mensen zoals west (en ook zo veel anderen), waarom stemmen op platen die je niet liggen, dat geeft toch enkel een vertekend beeld. Ik geef alleen een slechte score als een artiest en/of label dat ik ken een plaat uitbrengt die ontzettend hard tegenvalt. En als ik nu even in West zijn laatste stemmen kijk, zie ik veel andere genres en heeft ie eens geproefd van het album van de week en beviel dat slecht. Dat is net alsof ik dan weer naar Fergie zou moeten luisteren en daar 1 ster zou aangeven en zeggen dat ze moeten stoppen met commerciele muziek (en dat doe ik niet, uit respect voor mensen als jowietje enzo, die wel van die muziek houden)
Dus smaken verschillen zeer zeker, maar stem doordacht, of stem niet en geef gewoon een goede mening.

avatar van grovonion
Eviljoke, ik vind een 2,5 moet kunnen, ik vind het zelf ook spijtig dat er mensen zijn die 'the Letting Go' niet zo fantastisch vinden als ik. Maar een album uitproberen en dan vinden dat je het niet zo fantastisch vind als anderen moet kunnen. Vooral daar West het album een 2,5 geeft. Dit zie ik als: oke ik heb het geprobeerd, 't is niet mijn ding maar ik erken dat het waardevolle muziek is. Alles lager dan 2,5* toont weinig respect voor muziek in het algemeen, zoals de 0,5 van -RRJ-

avatar van eviljoke
Goeie argumentatie grovonion, daar kan ik toch wel meer leven. RRJ is waarschijnlijk gewoon iemand die dingen voor het plezier zo weinig sterren geeft. En hiermee besluit ik gewoon even de kortstondige opwinding.

Ik vind het wel mooi en goed, maar het wordt ook wel een beetje saai op den duur. Misschien meer luisterbeurten nodig.

grovonion schreef:

Grovonion, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, bedankt daarvoor!
Eviljoke, hoe kom je erbij dat Fergie (of zo) mijn genre is. Momenteel staan bijvoorbeeld de Fratellis en Bruce Springsteen met zijn (naar mijn mening ) briljante Seeger Sessions bovenaan. Ik heb het zoals grovonion zegt echt geprobeerd, maar helaas.

Goeiemorgen, Fergie blijkt die zangeres van the Black Eyed Peas te zijn......niet echt mijn favorieten Eviljoke! Wel een mooie vrouw (maar dat terzijde).

avatar van eviljoke
laat ik zeggen dat ik niet in zo'n goede bui was West en blijkbaar je mini-review niet goed gelezen heb . En ik bedoelde niet dat jij Fergie goed vindt, maar dat ik naar fergie zou luisteren en één ster zou geven en zou zeggen commerciele ***zooi. Snap je. Maar nogmaals als je zo'n zwakke quotatie grondig verklaard (eigenlijk deed je dat, en hield je het toch kort), dan is er geen probleem.

avatar van levenvergeten
west schreef:
Fergie [...] Wel een mooie vrouw (maar dat terzijde).

Ook dat niet.

avatar van itchy
Ben een groot fan van bijna alles wat ome Will tot nu toe heeft uitgebracht, maar deze cd weet me maar niet te grijpen. Het doet me denken aan de cd die Catpower eerder dit jaat uitbracht ("The Greatest"): het is allemaal best mooi, maar de nummers zijn een tikje saaiig en ook zo gepolijst dat het allemaal maar wat voorbijglijdt. Daarom voor nu 2.5 *.

avatar van dudehere
Over het internet zwerft inmiddels ook de nieuwe video voor het nummer Cold & Wet. Onder andere HIER

Ik heb 'm zelf nog niet gezien. Lukt niet op mijn werk. Maar het schijnt iets met een teddybeer te maken hebben . Kan niet wachten tot ik thuis ben.

avatar van Yak
Yak
Berichten verplaatst naar Bonnie \'Prince\' Billy

avatar van StuF
deze plaat schoof direct tot één van mijn favoriete Prince Billy's. na een paar keer luisteren kwam ik tot een manisch ophemelen zelfs boven I see a Darkness. dat trek ik nu terug. de laatste blijft favoriet boven deze, maar 5* blijven staan!

avatar van grovonion
StuF schreef:
euh, ik ben nog steeds aan het twijfelen...

avatar van bonothecat
Een stuk of drie keer geluisterd. Hard oordeel: erg saai. 2,0*

avatar van eviljoke
Een hard oordeel van Bonothecat, maar als ik eerlijk ben....Deze raakt me toch zo diep niet als zijn andere releases.......

Stem met een halve punt verhoogd. Wat een prachtig album toch weer, al was ik in het begin wat minder enthousiast. Ik vind de laatste paar dagen telkens wel weer een excuus om 'm toch weer even te draaien en dat is in mijn boekje toch vooral een erg goed teken. "I Called You Back" is voor mij het prijsnummer. De perfecte afsluiter van opnieuw een bijzonder mooi album van onze favoriete baardmans Will Oldham.

avatar van Coldplayer
De eerste twee nummers zijn zeer sterk...

Bonnie is 13 maart in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Heb inmiddels een entree bewijs en ben erg benieuwd. Meer mensen hier die heen gaan?

sxesven
Maar natuurlijk - er dwaalt ergens al een korte discussie over rond (ik dacht de artiestenpagina, maar dus niet). Ik zal er uiteraard ook bij zijn; hoop dat de man niet verzuimd wat Palace werk te spelen!

Wat het album zelf betreft: ben positief verrast! Het mag geen geheim zijn dat ik het voornamelijk bij de Palace platen houd; van Bonnie 'Prince' Billy vind ik Blue Lotus Feet en I See a Darkness beide prachtig, maar de vervolgplaten waren me toch wat te gladjes en te doorsnee (en eigenlijk gewoon een tikje saai). Dit The Letting Go vind ik dan weer een stuk fijner. De scherpe randjes zijn er natuurlijk nog steeds af (die heeft meneer bij Arise Therefore laten liggen), maar desalniettemin is dit weer gewoon ouderwets goed genieten.

Prachtig prachtig. Zwoele gitaartjes met door merg en been gaande violen, én de close-harmony zang die kippenvel bezorgt. ***

avatar van dudehere
Will heeft een video gemaakt voor het nummer Ebb Tide (zo blijkt het laatste nummer 'untitled' te heten)
Het is weer een uitermate dure productie geworden waar zeker meerdere draaidagen voor nodig waren.

Maar het resultaat is simpel, sfeervol, prachtig.

En voor iedereen die Will Oldham altijd al in zwembroek wilde zien...

Verborgen nummer ofzo? Staat namelijk niet op vinyl.

het is gewoon een geweldige cd, met prachtige nummers,
mijn fav. Love Comes To Me.. heel emotioneel...maar de rest is ook tof!!! het is gewoon een super cd

avatar van Nakur
Ik zag vandaag een 5.1 remix liggen van deze plaat. iemand die geschabbeld, want ik heb werkelijk geen idee wat dat toevoegd aan zijn muziek. Heb wél het normale album gekocht, was nog maar 12,50 bij de Mediamarkt. Mooie plaat