Slum Village - Fan-Tas-Tic Vol. 1 (1997)

Alternatieve titel: Fantastic, Vol. 1

Label: Donut Boy

1. Fantastic (1:27)
  2. Keep It On (This Beat) (3:09)
  3. I Don't Know (1:01)
  4. How We Bullshit (1:16)
  5. Fat Cat Song (2:53)

met Phat Kat

6. The Look of Love (4:17)
  7. Estimate (1:24)
  8. Hoc N Pucky (1:38)
  9. Beej N Dem (2:15)
  10. Pregnant (T3) (1:17)
  11. Forth & Back (Rock Music) (3:36)
  12. Fantastic 2 (0:50)
  13. Fantastic 3 (1:35)
  14. Keep It On (2:59)
  15. 5 Ela [Remix] (3:00)

met 5-Elementz

16. Give This Nigga (1:06)
  17. Players (2:55)
  18. Look of Love [Remix] (2:46)
  19. Pregnant (Baatin) (1:01)
  20. Things U Do [Remix] (3:27)
  21. Fat Cat [Remix] (2:44)

met Phat Kat

22. Fantastic 4 (1:20)
  23. What's Love Gotta Do with It [Look of Love Remix] * (3:24)
  24. 2 You 4 You * (2:11)
Social_Mask
Haha, zag het net ook staan. Beetje de Michael Jackson syndroom .

avatar van -marco-
R.I.P. Baatin.

LoveStoned
Wat ik niet snap is dat dit album uit het niets zo hoog staat in de rotatielijst. Zeg niks over dat het album slecht is, maar toch aardig verassend. Heeft het net als met MJ met iemands dood te maken?

avatar van FlyLo
1,5
LoveStoned schreef:

Ja. Een van de oprichters (Baatin) is onlangs gestorven.

avatar van Rudie
Klassiek werkje, Slum Village wordt nog wel eens onderschat. Mooi om te zien dat het even in de rotatielijst piekt.

avatar van Timo710
Check deze unreleased Demo van Slum Village, nog van voor volume 1, ik vind het extreem dope!

MichiganHipHop.com » Slum Village “Drop The Drums” (Demo)

avatar van nega
Erg dope, in de stijl van Pharcyde - Labcab. Is daar een hele tape van, of is het maar 1 track?

avatar van Outblasty
Die sample die wordt gebruikt in nr. 18 Look of Love, waar ken ik die nou van? Ik kom er even niet.

Improvision
Busta Rhymes - You Can't Hold the Torch, tevens een Dilla productie.

Improvision schreef:
Busta Rhymes - You Can't Hold the Torch, tevens een Dilla productie.
Nee die bedoel ik niet, ik weet zeker dat ik de sample goed ken en dat nummer ken ik helemaal niet. hopelijk kom ik er zo op.

Outblasty schreef:

A Tribe Called Quest - Lyrics to Go?

Improvision schreef:

A Tribe Called Quest - Lyrics to Go?
Ja die bedoel ik;).

avatar van nega
Wisten jullie dat die voice-sample in Players, "Claire" zegt.

RedLightCityBoy
Ja.

avatar van thomjeej
@ nega
Ik denk dat er een redelijke kans is dat jij deze hebt gezien. Am I right?

avatar van nega
Had gekunt, maar nee had het ergens gelezen. Volgens mij op wiki. Bedankt voor de video trouwens..

avatar van Niek
Ik heb het altijd moeilijk gevonden een duidelijke sluitende mening te formuleren over dit album. Dat is meteen ook de reden dat dit mijn eerste bericht is bij de plaat. Toen ik Vol. 1 voor het eerst luisterde, in alle vroegte tijdens het krantenlopen, werd ik meteen omvergeblazen door de genialiteit van Fat Cat Song. Ook The Look of Love kon ik uiteraard direct waarderen en zo waren er nog wel meer tracks waarvan ik vooral, hoe kan het ook anders, de producties prachtig vond. Van de rappers werd ik echter niet zo warm. Ook wist ik niet goed wat te denken van het voortdurende terugkomen van het 'Fan-tas-sero-you say-huh-what-you know' en ik had ook liever wat langere tracks gehad. Toch wist ik meteen al dat ik de plaat ooit aan zou schaffen en die gedachte werd bevestigd naarmate ik J Dilla beter leerde kennen in de jaren die zouden volgen. Nu, zo'n 5 jaar later, ben ik de plaat eindelijk voor een schappelijke prijs tegen gekomen en heb ik hem aangeschaft. En ik moet zeggen: door de speakers komt ie goed tot zijn recht (ik heb de geremasterde versie).
Productioneel is dit een van de meest geniale platen ooit verschenen. De korte speelduur van de tracks stoort mij minder dan voorheen. Enkel bij I Don't Know heb ik echt het gevoel dat ie voortijdig wordt afgebroken en laat daar nou net een langere versie van op Vol.2 staan. Verder ben ik het rapgedeelte gaan waarderen als ondersteunende factor van de beats. 'Rock to the rhythm, forth and back, forth and back', 'Keep it on. Rockin' this beat with ya'll' en uiteraard 'You know what love is' zijn repetatieve vocalen die het geheel extra body geven en zeer aanstekelijk werken. De rap van Beej n Dem vind ik trouwens gewoon heel strak.
Gewoon een geweldige plaat dus. Vol.2 staat reeds op mijn verlanglijstje .

Kan iemand mij misschien duidelijk maken wie welke rapper is?

Improvision
Op The Look of Love is het eerst Jay Dee, dan Baatin en dan T3.

Improvision schreef:
Op The Look of Love is het eerst Jay Dee, dan Baatin en dan T3.
Thanks. Heb de plaat nu opstaan, zo even goed luisteren .

Improvision
Ze rappen ook hun namen in die verses.
Jay Dee's stem herken ik gewoon, Ba'atin heeft een iets hogere (?, moeilijk te beschrijven), nasale stem, en T3 is de andere.

avatar van Weirdo Wizzy
Fan-Tas-Tic, Vol. 1 is een cd waar in mijn ogen veel meer in had gezeten. Het geheel heeft een echte 'freestyle feel'. Dat vind ik eigenlijk jammer want ik had liever gezien dat de nummers wat meer uitgewerkt waren. Nu staan intrumentale gedeeltes, freestyles en gewone nummers en beetje door elkaar heen en dat komt een beetje rommelig over.

Dat zal vast wel de bedoeling zijn van de makers en het heeft ook wel een beetje zijn charme toch zie ik het liefst een cd met uitgewerkte nummers maar goed...

Het positieve punt aan de cd zijn de heerlijk soulvolle producties van J Dilla. Hij weet mijn zijn beats echt een eigen sound voor de dag te brengen. Over de rappers ben ik verder niet zo enthousiast. Tis niet echt slecht maar ze blazen je ook niet van de stoel met hun rijmkunsten. Ze vullen de beats verder leuk aan. Voor de beats zet je deze cd ook op vind ik en die zijn wel erg goed dus een 3,5 van mijn kant.

avatar van WeztSide
Sexy muziek dit Hoc N Pucky is de beste

avatar van WeztSide
Normaal heb ik in m'n top 10 alleen albums waarvan ik alleen het schijfje van heb, maar voor dit album maak ik een uitzondering. Er zijn zoveel vette nummers en Dilla's producties zijn laid back en fucking sexy. Snel maar echt aanschaffen, want tot nu toe heb ik nog geen skipper gehoord.

avatar van Robbie Keane
Inderdaad vette productie, maar mijn duim kan ik er nog niet helemaal op krijgen, ik vind het nog al rommelig, een soort veredelde mixtape.
Ben dan weer wel een groot Dilla fan, dus goed vind ik het wel.

avatar van MAS
MAS
Robbie Keane schreef:

Dat probleem heb ik dus ook vandaar "maar" een 3,5. De producties op deze plaat zijn namelijk erg lekker.

Improvision
Ik ben helemaal into dit album de laatste tijd. Heel vette sfeer.

avatar van nega
Eindelijk . Nog paar keer en dan wordt het wel een 5 + Top 10.

Timo710 schreef:

MichiganHipHop.com » Slum Village “Drop The Drums” (Demo)

Dat is een sample van Airegin! In het begin Volgens mij van deze plaat YouTube - Miles Davis - Airegin

avatar van Ernie
Slechts een 3.5* had ik gegeven een paar luisterbeurten later begin ik eindelijk te horen waarom Dilla bij de beste producers wordt gerekend. Net als Pete Rock zijn de beats van Dilla gewoon af imo waarmee ik wil zeggen dat er met zo veel zorg allerlei geluidjes zijn toegevoegd die je pas na een 5tal luisterbeurtn kan plaatsen. Het is geen boombaphiphop en dan komen er al eens mooie instrumentals naar voren waar het andere vooral op snoeiharde beats is gericht. Het mooie aan deze Fantastic vol1 vind ik dat de rappers er zo perfect bij horen. ook dat stukje' its fantastic' dat er de hele plaat steeds tussenkomt maar met andere flow en beats vind ik geniaal. al bij al vind ik dat deze plaat perfect in het rijtje van bijvoorbeeld INI's Center of attention, Nujabes of Cyne kan geplaatst worden. Chill, prachtige verzorgde beats en rappers die nergens storen. 4* met optie op meer

avatar van Silky & Smooth
Net als haar opvolger zijn de subtiele producties van Dilla en de fijne raps van Baatin de sterkste punten van dit album. Alleen heb ik bij dit eerste deel altijd het gevoel dat het een soort mixtape is in de aanloop van het tweede deel. Er staan zelfs dezelfde nummers op. Vol. 1 is absoluut niet slecht, maar ook zeker niet zo'n sterk geheel als Vol. 2.

avatar van Niek
Beats zijn erg fijn. Raps erg middelmatig. Af en toe flowen ze lekker, maar inhoudelijk is het alleen vunzen of boasten; een beetje vermoeiend.