Tom Petty & The Heartbreakers - Greatest Hits (1993)

Label: MCA

1. American Girl (3:33)
  2. Breakdown (2:43)
  3. Anything That's Rock & Roll * (2:24)
  4. Listen to Her Heart (3:03)
  5. I Need to Know (2:24)
  6. Refugee (3:22)
  7. Don't Do Me Like That (2:42)
  8. Even the Losers (3:39)
  9. Here Comes My Girl (4:25)
  10. The Waiting (3:59)
  11. You Got Lucky (3:36)
  12. Don't Come Around Here No More (5:04)
  13. I Won't Back Down (2:57)
  14. Runnin' Down a Dream (4:23)
  15. Free Fallin' (4:16)
  16. Learning to Fly (4:02)
  17. Into the Great Wide Open (3:44)
  18. Mary Jane's Last Dance (4:34)
  19. Something in the Air (3:19)
  20. Stop Draggin' My Heart Around * (4:03)

met Stevie Nicks

totale tijdsduur: 1:05:45 (1:12:12)
avatar van LucM
Sterke verzamelaar van Amerikaanse rockartiest, wiens nasale stemgeluid een beetje weg heeft van Bob Dylan. Zijn typisch Amerikaanse rock klinkt bij momenten stereotiep maar is wel tijdloos met pakkende melodieën en teksten en daar is het mij in eerste instantie om te doen. "Refugee" vind ik een dijk van een song en het beste nummer, "Learning to Fly" en "Mary Jane's Last Dance" vind ik ook uitstekend.

avatar van zinulzki
Heerlijke artiest. Hoogtepunten zijn voor mij 'American Girl', 'Free Fallin', 'Learning To fly' en 'I Won't Back Down' (de versie van Johnny Cash is eveneens schitterend)

avatar van kaztor
Vandaag Learning To Fly weer eens op m'n werk gehoord in de Top 2000 van Radio 10 Gold. Wat een verademing tussen al de meuk, zeg!
Heerlijk nummer, en wat ik hiervan ken vind ik eveneens zeer goed.
Ik heb de cd nog steeds niet, maar ik heb besloten er nu toch achteraan te gaan.

Jammer trouwens dat A Face In The Crowd hier mist, maar ik ga er van uit dat alles op deze cd goed te smaken is...

Er is trouwens een hoop gesteggel over hoe Wheels van Foo Fighters op Learning To Fly lijkt, maar ik moet eerder denken aan Empire Of The Sun's Walking On A Dream!

avatar van Gert P
Ja alles is mooi behalve de laatste die had er niet op gehoeven.
Daar is de versie van Thunderclap Newman toch beter, ook qua tijd haddden er wel wat meer nummers opgekund.
Heb er een stuk of 6 cd's origineel en deze als verzamelaar voor ontbrekende nummers.

avatar van kaztor
Heb 'm nu dus. Ik vind dit geweldige muziek. Het is inderdaad typisch Amerikaans, maar Petty weet er ten alle tijden een goede draai aan te geven. Het steekt geraffineerd in elkaar en rockt ten alle tijden. De snik in z'n stem en de sterke teksten doen voor mij de rest.

Jammin' Me blijkt een grote Amerikaanse hit te zijn geweest. Ik heb 'm gisteren op YouTube opgezocht en het is ook wel jammer dat die ontbreekt, naast Face en Draggin'. Maar je kunt eenmaal niet alles hebben. Dit blijft een dijk van een compilatie.

Zorin
Uitstekende verzamelaar van Petty; je mist meestal altijd wel wat, maar dat doet verder niks af aan dit overzicht. Ik heb 'm overigens zelf niet, omdat ik Damn The Torpedoes en Full Moon Fever al bezit.

avatar van bikkel2
Tom Petty draait al heel wat jaartjes mee in het rock 'n roll circus .
Petty heeft altijd zijn eigen koers gevaren . Heeft zich eigenlijk nooit vernieuwd maar is wel uiterst herkenbaar met die nasale relaxte stem en die vaak sixtiesachtige songstructuren .
Het gitaarwerk en ook vaak de songs lijkt op die van de legendarische Byrds , dat moet een grote inspiratiebron voor Petty geweest zijn .
Zijn band The Heartbreakers kent door de jaren heen maar 1 zekere factor en dat is gitarist / componist / producer Mike Cambell , die onder meer werkte met Stevie Nicks en Don Henley .
Dit is een prima bloemlezing van de groep . Lekkere Amerikaanse rock die altijd prima wegluistert .
Doch , Petty is voor mij op zijn best live op het podium . Ontdaan van produktionele poespas en doorleefder .

avatar van kaztor
You know, sometimes, I don't know why,
But this old town just seems so hopeless.
I ain't really sure, but it seems I remember the good times
Were just a little bit more in focus.
But when she puts her arms around me,
I can, somehow, rise above it.
Yeah man, when I got that little girl standing right by my side,
You know, I can tell the whole wide world, 'Shove it!', Hey!

bikkel2 schreef:

Vergeet Benmont Tench ook niet he.

Waardige verzamelaar!

Mooie verzamelaar met prachtige nummers! voor mij zijn de favorieten: Into the Great Wide Open , Mary Jane's Last Dance en Free Fallin *4.0

avatar van Luca Brasi
Mary Janes last dance . Wat een nummer

avatar van nlkink
Luca Brasi schreef:

Mary Jane's Last Dance . Wat een nummer

Inderdaad. Ik heb de CD zelfs voor dat specifieke nummer aangeschaft. Wel een tweedehands exemplaar maar hij was nog als nieuw. En nog later wist ik het nummer op het repertoire van ons coverbandje te krijgen. En we spelen het tot op de dag van vandaag.
Maar ook de rest van de CD is super! In de loop van de jaren is ie ingehaald door uitgebreidere verzamelaars en een box set maar deze compilatie is lekker voor in de auto.
Wel jammer dat mijn versie niet Stop Dragging My Heart Around heeft. Ook een gaaf nummer. Zal wel een nieuwere rerelease zijn.
Heb vier favorieten gemarkeerd maar eigenlijk ondoenlijk. Eigenlijk vind ik alleen bonus track Something In The Air minder. Klinkt als een haastklus. En het origineel van Thunderclap Newman is natuurlijk moeilijk te evenaren.

avatar van bikkel2
Nooit echt doorgebroken in Europa, maar in thuisland Amerika, was Tom Petty een grootheid.
Tom met zijn Heartbreakers waren vooral live een heel sterke band.
Waar wellicht bepaalde albums/songs nog wel eens verzopen in een produktie die net even wat te wensen overliet, kwam dat live veel beter tot zijn recht.
Toch is dit een fijne compilatie van een man en band die iets sterks neerzette.
Petty met zijn knauwerige, maar oh zo herkenbare geluid, en muzikale referenties naar de southern rock van eind 60er jaren, waar The Byrds zeker genoemd moeten worden.
Petty speelde met de groten der aarde, van Dylan tot Cash, en was een graag geziende muzikant in de rockbizz.
Hij zal node gemist worden.

Goede verzamelaar, gewoon op één cd met alleen maar goede nummers. Niet helemaal perfect, gemist wordt Jammin' me uit 87 en stop draggin' around met Stevie Nicks (op een latere uitgave overigens wel opgenomen).
Overigens wordt ik een beetje moe van al die wijsneuzen die bij berichten even de hele levensloop en 'plaats' van de artiest in de popgeschiedenis oplepelen.... dat zoeken we zelf wel op...

avatar van Pinsnider
Op geen enkele andere plaat heb ik ooit meegemaakt dat de liedjes telkens beter worden. Normaal staan de krakers aan het begin en kakt de boel daarna (grandioos) in. Hier komt het voor mijn smaak wat traag en zouteloos op gang. Kant 3 luidt een spectaculaire verbeterslag in met Don't Come Around Here No More en wat dan volgt. Maar het venijn zit in de laatste kant! Learning to Fly, Great Wide Open, Mary Jane... Dat het geheel dan relatief bezien in mineur eindigt met het laatste nummer maakt de cirkel prachtig rond.

Duco van Deugen
Ik heb een stuk of vijf van zijn albums, maar die zijn voornamelijk van zijn latere werk vanaf 1989. Deze verzamelaar, die ook zijn oudere successen bevat, is daar een welkome aanvulling op. Vrijwel allemaal eigen composities, met uizondering van "Something in the Air" (in 1969 een grote hit voor Thunderclap Newman). Graag had ik ook nog de uitstekende cover van het Byrds-nummer "Feel a Whole Lot Better" gezien, maar we kunnen nu eenmaal niet alles hebben. De volgorde van de hits en andere bekende nummers is verder wel logisch gekozen.

Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed. Ruimschoots een '4' voor deze verzamelaar uit 1993.

Parlotones
Heb deze al jaren in mijn collectie, maar was vergeten om mijn stem uit te brengen. Ik vind deze verzamel album behoorlijk goed, al vind ik de laatste 8 nummers pas echt goed. 11 14 16 en 17 hebben de sterren gekregen. A Face In The Crowd een solo single van Tom Petty is ook prachtig, heb ik op vinyl.

avatar van Queebus
Mooie verzamelaar van Tom Petty en eigenlijk staat er geen zwak nummer op dus 4 favoriete nummers aanwijzen is een onmogelijke klus. Morgen ziet het er weel heel anders uit. Afijn, de muziek van Tom Petty heb ik pas vrij laat via een andere verzamelaar (Anthology) ontdekt en ben sindsdien verslingerd aan deze prachtige en tijdloze muziek met die typische zang van TP. Ik maak ook geen onderscheid tussen Tom Petty solo en met The Heartbreakers. Net als op The Anthology lopen die wat mij betreft naadloos samen.

Ik heb deze verzamelaar trouwens met een andere hoes.