Prince and the Revolution - Purple Rain (1984)

Rock / Funk
Label: Warner Bros.

1. Let's Go Crazy (4:40)
  2. Take Me with U (3:54)
  3. The Beautiful Ones (5:14)
  4. Computer Blue (3:59)
  5. Darling Nikki (4:15)
  6. When Doves Cry (5:54)
  7. I Would Die 4 U (2:49)
  8. Baby I'm a Star (4:25)
  9. Purple Rain (8:42)

avatar van ThePrinceOfPop
10x ´Herman toch´ zeggen is volgens mij off-tipic. Figuurlijk 10x

Ik heb het maar 1 keer gezegd dus waar heb je het over

avatar van matthijs
Wat vinden jullie eigenlijk van de Eurocrisis?

avatar van VanDeGriend
ThePrinceOfPop schreef:
10x ´Herman toch´ zeggen is volgens mij off-tipic. Figuurlijk 10x
Dit ook. Als je moderator wilt worden , kun je dat denk ik wel kenbaar maken bij Herman toch.

Jocharo-T
Vooral niet serieus nemen die user, als iemand dat al doet op deze site.

avatar van dazzler
herman schreef:
Let's Go Crazy kwam net voorbij op Studio Brussel. Ik kende het nog niet, maar wat een geweldig nummer zeg!

Ofwel is dit een prachtig staaltje surrealistische ironie,
ofwel is het niet van de herman die ik meende te kennen ...

Het titelnummer van dit album is gewoon geweldig, net als de rest van deze plaat.
Maar je moet bereid zijn om voor de full monty (album versie) te kiezen.

Op Purple Rain masturbeert Prince zichzelf tot the Prince of Pop.
In zijn natste dromen dus en met die nuance in het achterhoofd een prima plaat.

avatar van IntoMusic
dazzler schreef:
Maar je moet bereid zijn om voor de full monty (album versie) te kiezen.

Ik snap jouw opmerking niet? Wat bedoel je precies met "full monty (album versie)"?

avatar van matthijs
Ik wil het laatste dozijn berichten (inclusief mijn eigen bijdrage) graag voordragen voor de MusicMeter Meest Onduidelijke Communicatie Award 2011.

En tegelijk een verzoek plaatsen aan iedereen om voor je een bericht plaatst even te beoordelen hoe groot de kans is dat ie verkeerd (of niet) wordt begrepen. Natuurlijk blijven ook dan misverstanden ontstaan, maar ik denk dat dat wel een verschil maakt. Even de hand in eigen boezem steken: mijn laatste reactie was ook verre van duidelijk, ik ben dan geirriteerd maar weet niet wat te zeggen, bedoelde zoiets als "hee zeg, mag t wat vriendelijker" maar dat vind ik ook weer te onvriendelijk en plaats maar een minder onvriendelijke maar wel net zo onduidelijke reactie. Alsof we elkaar meeslepen...
Als we allemaal beetje ons best doen kunnen we het beter aan als het bij sommigen niet zo lukt, hadik hier met minder kromme tenen gezeten en kunnen we het dan voor elkaar en onszelf makkelijker gezelliger houden/maken, en dat zou ik op prijs stellen. Er is al genoeg slechte communicatie...

Zo, dat was mijn preek. Amen.

avatar van Slowgaze
IntoMusic schreef:

Die met Prince in z'n blote kont.

Kan het zijn dat Let's Go Crazy gewoon weinig airplay krijgt? Sta een beetje te kijken van jullie verbazing, maar ik meende het echt... En om e.e.a. nog vreemder te maken: ik heb de entry van het nummer op Wikipedia opgezocht om te zien of het ook een single was geweest en ik zie dat ik nota bene b-kant Erotic City wel ken (uit een oude dj-set van Felix da Housecat).

avatar van dazzler
IntoMusic schreef:

Ik bedoel daarmee dat Prince zich in de album versie volledig bloot geeft.
En daarmee bedoel ik dan weer dat hij zich met deze soundtrack en bijhorende film
etaleert als een geile superster. Het titelnummer is daarvan de orgastische apotheose.

Let's Go Crazy was een nummer 1 hit in de US;
Daar was het na When Doves Cry (ook een nummer 1 hit) de 2de single van het album.
Purple Rain haalde als 3de single de top niet in de US, maar wel in de Benelux
waar het nummer dus als opvolger van When Doves Cry werd uitgebracht.

Wellicht vond met de gospel knipoog van Let's Go Crazy in Europa minder relevant.
Toch kreeg Let's Go Crazy in Europa een herkansing als 4de single (na I Would Die 4 U dus).
Het verscheen als dubbele a-kant samen met Take Me with U. Take Me with U was wel
vaker op de radio te horen, wat de verantwoording van herman onderschrijft.

Maar even schrikken was het wel, herman.

herman schreef:

Ik dacht altijd dat Let's go crazy zeker tot de 5 bekendste Princesongs behoorde, maar enig opzoekwerk leert me dat de single 18 als hoogste positie bereikte in de Nederlandse top 40 en hiermee toch een stuk minder succes had dan de andere singles uit het album.
Ik zal wel gebrainwashed zijn door de honderden dat keren dat ik deze plaat opzette en de 'dearly beloved, we are gathered here today to get through this thing called life' hoorde waarna de party kon beginnen. Een van de meest uitbundige en energieke platen ooit gemaakt

avatar van IntoMusic
ik snappie...

avatar van matthijs
Ik vond Let's Go Crazy destijds een overdonderende song. Eerst de single versie, die heel vreemd ge-edit is. later leerde ik de album versie kennen. When Doves Cry is totaal anders, in een stijl die je nergens kan indelen (rock? r&b? elektro?), maar evenzo fantastisch.

Overigens, toen was ik ongeveer 14 jaar, en Herman, aan zijn emailadres te zien, pas rond de 6 jaar...

Ik was ook 14 en ik werd door deze single enorm fan. When Doves Cry zorgde ervoor dat ik liefhebber werd, Purple Rain maakte me fan (in de VS brachten ze Let's Go Crazy uit) en I Would Die 4U zorgde ervoor dat ik het zeker wist: dit album gaat gekocht worden van de spaarcenten. Dat ging niet snel genoeg waardoor ik de single Let's Go Crazy ook nog kocht en eindelijk kon de LP het cassettebandje vervangen

nico1616 schreef:

Ik heb het niet bewust meegemaakt (ik was 5 toen deze plaat uitkwam) en het nummer wordt nu bijna nooit meer op de radio gedraaid, anders had ik het wel gekend. Sowieso zie je dat van grote artiesten steeds dezelfde hits worden gedraaid. Van U2 hoor je The Unforgettable Fire bv. ook bijna nooit, maar Pride, Sunday Bloody Sunday of With or Without You ook heel veel.

herman schreef:
[Sowieso zie je dat van grote artiesten steeds dezelfde hits worden gedraaid. Van U2 hoor je The Unforgettable Fire bv. ook bijna nooit, maar Pride, Sunday Bloody Sunday of With or Without You ook heel veel.

Jammer is dat ja. Goed voorbeeld ook: ik vind Unforgettable Fire zovele malen mooier dan bijvoorbeeld Pride. Niet dat ik liever had dat ik die tot vervelend toe gehoord had hoor, nu blijft het meer speciaal.

In mijn ideale wereld draait de radio niet maar een handvol beste nummers van een artiest, maar juist veel. Helaas geloof ik dat dat niet ieders ideale wereld is.

Tip: als je een keer in somberheid gevangen zit en je wil eruit, pak de sleutel in de vorm van Let's go Crazy, lekkerd hard op je stereo en lekker dansen!

Mag ik vooral de extended remix aanraden herman? Echt geweldig!

Die zal ik eens opzoeken. Bij The Look vind ik de extended version ook de beste. Heb dit album gisteren voor het eerst geluisterd en naast de bekende uptempo hits viel Computer Blue me ook positief op. En beetje bij beetje is mijn waardering voor het titelnummer ook aan het omslaan. Ik dacht eerst dat het ging om een geheim complot o.i.d., want ik begreep echt totaal niet wat iemand mooi kon vinden aan dat nummer. Maar ik begin het hoe langzamer hoe meer te waarderen. Die laatste minuten en gitaarsolo zitten al de hele dag in mijn hoofd.

herman schreef:

Ja, net als je denkt dat Purple Rain ten einde loopt (= waar de single stopt), begint het beste stuk. Prince heeft ook nooit doorleefder gekrijst dan op dit album: het einde van The Beautiful Ones en Computer Blue, episch!!!

Afkeer hebben van de titelsong schijnt bon ton te zijn onder de fans en ook wel niet-fans. Ik heb daar zelf nooit last van gehad gelukkig. Sterker: in Antwerpen 2010 bezorgde dat nummer me live echt torenhoog kippenvel. Uitgerekend dat nummer kunnen we dan wel zeggen.

Overigens zijn alle extended versions uit die jaren geweldig; of het nu om a-sides of b-sides gaat.

aERodynamIC schreef:

Waar vind je die extended versies? Zijn dat 12inches uit de jaren 80 of vind je die op courant verkrijgbare verzamelaars?

avatar van matthijs
Waar is al die discussie van de laatste dagen goed voor?
Nou... ik heb het album weer eens opgezet, na toch wel een jaar of 6 denk ik. Laat ik eens een nummer voor nummer recensie geven:
1. Let's go crAzy: geweldig energiek overdonderend nummer, met niets te vergelijken. Ik heb net weer eens lekker zitten dansen in de kamer, de laatste keer dat ik dat deed woonde ik ergens waar de buren me niet konden zien, maar i don't give a damn haha, als ik weer s op een 80s feest ben ga ik dit nummer zeker aanvragen bij de DJ en dan ....lets get nuts! Levenslust, daar gaat dit nummer over. Ik ken weinig nummers die dat beter uitdrukken.
2Take me with you: niet zo bijzonder, toch goed te pruimen
3: Beautiful ones: alweer zo'n overdonderend nummer (past qua sfeer meer bij "Temptation" van Princes album "Around the World" dan bij de rest van Purple Rain), een soort hoorspel, met veel spanning en emotie.
4 Compute blue: beetje saai.
5 Darling nikki: de eerste zinnen shockeerde mij destijds wel `knew a girl called nikki guess you could say she was a sex fiend(1), met her in a hotel lobby masturbating with a magazine, she said how you like 2 waste some time i i could not resist when i saw little nikki grind´
en muzikaal zit het ook lekker in elkaar...
NB, woordenboek engels nederlands over ´fiend´: a person who is extremely addicted to some pernicious habit
6 When doves cry: geen woorden voor, kale beat, heel minimaal, spaarzame en zeer lekkere gitaar, intens, een van zijn meesterwerken.
7 I would die 4 u: lekker dansnummer, erg funky, verder heb ik er niet zoveel mee
8 Baby i´m a star: lekker vrolijk!
9. Purple Rain: pfff heb m echt 10 jaar niet gehoord. Ik heb ook nooit de radio aan. Geweldig! De single vond ik al top, toen ik in 1986 ofzo de album versie hoorde, met part 2 (het nonsingle gedeelte) dacht ik, wow, dat is een meesterwerk. En ook psychedelisch verantwoord! Wat een creativiteit.

Heb mijn stem meteen maar opgehoogd van 4,5 naar 5,0. Niet alle nummers zijn geweldig, maar het viertal Lets go Crazy, Beautiful Onesm When Doves Cry en Purple Rain zou al een 5,5 waard zijn!

nico1616 schreef:

Hier staan er een paar op maar dat is nog niet alles.

Er is echt zoveel moois op dat gebied. Ik heb ze inderdaad allemaal op 12" waarvan een aantal extra op cd-single. Die zijn vast nog wel te krijgen her en der..

avatar van ThePrinceOfPop
matthijs schreef:
Heb mijn stem meteen maar opgehoogd van 4,5 naar 5,0.

Je hebt het volgens mij niet letterlijk verhoogd .

avatar van matthijs
Oei... In mijn enthousiasme vergeten. Nu wel!

aERodynamIC schreef:

Hier staan er een paar op maar dat is nog niet alles.

En ik maar denken dat ik wel zonder de verzamelaars van Prince kon
Bedankt!

Jocharo-T
Dit album de afgelopen weken geregeld in de auto gedraaid en ik durf wel te zeggen dat dit eén van mijn favoriete albums is geworden. Prince weet ik in het algemeen niet echt te waarderen, maar op dit album is bijna elk nummer wel raak. Zelfs de nummers Computer Blue en Darling Nikki kan ik nu meer waarderen dan ik eerder deed.

Het album start fenomenaal met Let's Go Crazy. Het is onmogelijk om je niet als een gek te gaan gedragen als je dat nummer voorbij hoort komen. Het swingt als een malle en ook Prince klinkt erg lekker op deze track. Waar ik de man als vocalist totaal niet weet te waarderen, weet hij mij op deze track volledig mee te nemen in de gekte. Zijn schreeuw aan het einde van het nummer is in mijn ogen dan ook een hoogtepuntje op het album.

Het poppy Take Me with U is ook een lekkere meezinger en weet mij ook niet te vervelen. Deze Prince weet ik zeker wel te waarderen. The Beautiful Ones heb ik lange tijd een schijt vervelend nummer gevonden. Zijn manier van zingen op deze track staat mij nog steeds enorm tegen, maar als nummer (compositie) vind ik het een goede track. De zang vergeef ik hem dan maar.

Met de nummers Computer Blue en Darling Nikki had ik 'zoals eerder vermeld' wat meer moeite. Computer Blue weet ik nu wel volledig te waarderen, al heeft het een wat gedateerde sound (instrumentale middenstuk). Darling Nikki (ondanks dat die al een week in mijn kop hangt) geeft mij nog steeds het gevoel dat ik niet weet wat ik ervan moet denken. Vind Prince vaak overkomen als een oversekste puber en met dit soort nummers verdwijnt dat beeld niet. De sfeer die om de man heen hangt staat mij toch tegen. Ondanks dat vind ik het nummer geen skipper en zing het vrolijk mee.

Vanaf When Doves Cry zit ik er weer helemaal in. Ondanks dat ik dat nummer niet sterk gezongen vind, is het wel een track die ik weet te waarderen. De overige nummers 'inclusief het titelnummer' vind ik ook erg sterk en geven me een goed gevoel. Het album luistert zo lekker weg, dat je na afloop het gevoel hebt dat je pas tien minuten verder bent. Dat is een goed teken lijkt me. Kortom een geweldig album, de kleine minpuntjes vergeef ik hem graag.