Prince and the Revolution - Purple Rain (1984)

Rock / Funk
Label: Warner Bros.

1. Let's Go Crazy (4:40)
  2. Take Me with U (3:54)
  3. The Beautiful Ones (5:14)
  4. Computer Blue (3:59)
  5. Darling Nikki (4:15)
  6. When Doves Cry (5:54)
  7. I Would Die 4 U (2:49)
  8. Baby I'm a Star (4:25)
  9. Purple Rain (8:42)
  51. When Doves Cry [Live at the Carrier Dome, 1985] *
  52. I Would Die 4 U [Live at the Carrier Dome, 1985] *
  53. Baby I'm a Star [Live at the Carrier Dome, 1985] *
  54. Purple Rain [Live at the Carrier Dome, 1985] *
Dit is een filmpje van de concertversie van Purple Rain waar blijkbaar de albumversie uit gedestilleerd is - met interessant commentaar:

avatar van fluidvirgo
Te gek om te zien, zeg! Zit zoveel ziel in die live performance. Zijn er ook filmpjes beschikbaar van I would die 4 u en Baby I'm a star?

avatar van dazzler
Volgens mij is er een hele film beschikbaar van dit album: 't is namelijk een soundtrack.

Heel gaaf indeed!

En ik zie veel hendrix in zijn performance maar ach who cares, beer van een nummer

Link niet meer beschikbaar, erg jammer

avatar van fluidvirgo
@ Dazzler: Dat was grappig bedoeld, toch?

Ik bedoelde natuurlijk de oorspronkelijke livebeelden, niet die van de film

Hier is het filmpje nogmaals, maar helaas zonder het interessante commentaar. Ik citeer even een relevante YouTube-comment:
In case you all don't know this IS the original live recording of the ALBUM VERSION. This is not some random live recording. This exact recording is what you hear on Purple Rain sans the 2nd chorus and 3rd verse which he took out. There are also some string quartet overdubs and edits to the guitar solo. But the vocal track is the exact track on the album. Love it. One take. LIVE.

Daarnaast is ook het instrumentale intro in de albumversie weggeknipt. Goed, nu maar snel kijken voordat de tentakels van NPG records het filmpje weer verwijderen...

avatar van Funky Bookie
Voor mij persoonlijk het begin van een geldverslindende hobby
De grote doorbraak van Prince met bijbehorende film heeft mijn leven veranderd.

Dit album kent geen zwakke momenten, maar de ultieme pareltjes zijn:
Let's Go Crazy - het nummer dat mij definitief bekeerde dankzij de heerlijke gitaarsolo's.
The Beautiful Ones - Eén van de beste 5 nummers ooit door Prince gemaakt. Scheurende vocalen die je meeslepen naar de diepe emotie van liefdesverdriet. Je hart breekt mee.
Darling Nikki - Vunzigheid ten top en het begin van de "parental advisory"-stickers.
When Doves Cry - Mijn eerste kennismaking met Prince. Karakteristiek nummer zonder bas.
Purple Rain - De klassieker van de man. In de film een emotioneel moment, maar bekijk de Syracuse opname en het fenomeen Purple Rain is duidelijk.

Funky Bookie schreef:
Voor mij persoonlijk het begin van een geldverslindende hobby

En met jou velen (zoals ondergetekende)

avatar van nico1616
16 jaar was ik toen deze plaat uitkwam. Waarom ik juist aan deze plaat mijn bescheiden zakgeld uitgaf, weet ik niet meer. Ik volgde de hitlijsten al een tijdje, en Controversy, 1999 en Little Red Corvette waren ongetwijfeld al favoriete singles geweest.

De plaat werd grijsgedraaid, op vele cassettebandjes gezet en uitgedeeld aan wie ik ook maar enthousiast kon maken. En zie: mijn nicht, die in dezelfde straat woonde, kreeg zo'n bandje en werd prompt mede-fan.
Ik werd even de 'manager' van een groepje dat zij op de been bracht voor een plaatselijke Soundmixshow. Ze playbackten 'I would die 4 u' en ik moet zeggen: het zag er fantastisch uit: fantastisch dansje, kostuums en hairstyle zo heerlijk eighties Maar helaas, de Vlaamse boerenbuiten was niet klaar voor Prince, ze werden voorlaatste.
Een of andere kleuter die Silvy Melody playbackte, won toen. Dat sterkte ons alleen maar in onze overtuiging dat Prince hip was

Vreemd genoeg leek ik op de middelbare school de enige te zijn die van Prince hield, en zelfs op kot deelden velen mijn muzieksmaak, behalve voor Prince. Pas de laatste jaren ontmoet ik lotgenoten die in hun jeugd hetzelfde hadden met deze plaat als ikzelf.

Het is fantastisch om een elke noot van een plaat te kennen, elk woord te kunnen meezingen en er nog steeds door opgezweept te worden. Elke keer opnieuw die energie, vanaf de openingswoorden 'dearly beloved ...', het eerste gekrijs uit zijn ziel in The Beautiful Ones, het intermezzo dat het tweede deel van Computer Blue lijkt te zijn maar dan toch uitmondt in energieke hysterie, het opzwepend vulgaire Darling Nikki waarbij Prince heel zijn ziel blootlegt: 'COME BACK NIKKI COME BACK' en dan dat psychedelische einde. En dan die kant 2: When Doves Cry zonder bas wat nog steeds heel bevreemdend is, het feestje I Would Die 4 U dat overloopt in Baby I'm a star - ja, daar is dat zalige gekrijs weer - en tenslotte de afsluiter der afsluiters in de lange versie ...

Nu nog een vinkje en we hebben er een zeer aangename 'mening' bij

avatar van nico1616
Done

Dàt bedoelen ze hier dus met een mening

Mooi stuk bij een goed album.

avatar van Dibbel
Over deze plaat is natuurlijk alles al gezegd, maar ik doe er nog maar even een dooddoener overheen.
Purple Rain is een van de allerbeste albums van de jaren 80.
Prince begon hier aan zijn artistiek beste en ook produktiefste periode. De man schudde de ene na de andere prachtsong uit zijn pen.
En over crossover gesproken, dit is dan toch ook wel een van de pioniers.
1984 was het jaar dat de clipzender Music Box in Nederland startte en die stond natuurlijk de hele dag op. De clipjes van de hits van dit album staan me nog op het netvlies gebrand.
Van de pingpongballenrocker tot de epische afsluiter geweldig. Alleen Baby, I'm A Star, is iets minder.
Hoort iedereen in zijn collectie te hebben.

avatar van Snakeskin
Ik sluit aan bij Dibbel. Misschien dat ik er nog een schepje bovenop kan doen. Dat plaat is enorm groot, zo groot zelfs dat het vanwege de vanzelfsprekendheid ervan wel eens over het hoofd wordt gezien wat volkomen onterecht is. Plaat verdiend minimaal een top 250 notering.

avatar van Edwynn
Daarvoor moet ie toch eerst een plek in jouw persoonlijke top 10 verdienen. En dat is klaarblijkelijk nog niet het geval.

avatar van Snakeskin
Ik heb de plaat dus over het hoofd gezien. Ik heb deze en later "sign of the times" lange tijd in de top 10 gevoerd. Niet elke plaat die ik goed vind kan de top 10 in.

avatar van matthijs
Snakeskin schreef:

Zullen we de moderators vragen of je --optioneel -- ipv een persoonlijke top 10 een top 100 kan invoeren? Dan kunnen meer goede platen erin. Nog steeds niet alle he.

Hunter
nico1616 schreef:

Hoe je het alleen al beschrijft, ik luister terwijl ik typ. Heerlijk deze plaat. Niemand van mijn leeftijdsgenoten vind dit mooi, ze vinden Prince gay. Laat Prince nou alles behalve homosexueel zijn. Waar overigens niks mis mee is als hij het wel was, de man blijft me verbazen.
Kreeg een gloednieuwe Purple Rain Amerikaanse pressing vinyl van een vriendin van me, genieten geblazen dus de hele week.

één van mijn favoriete platen ooit.

Stijn_Slayer
Ook mijn ervaring. David Bowie vinden ze dan wel weer tof.

Veel (leeftijdsgenoten) weten ook niet hoe goed hij als muzikant is. En ik durf nog wel te zeggen dat hij in z'n eentje veelzijdiger is dan alle Beatles bij elkaar. Soms vind ik ook wel dat hij iets te ver gaat in z'n act, maar het heeft ook wel iets vermakelijks/grappigs.

Stijn_Slayer schreef:

Ach, gewaagde uitspraken zijn jou niet vreemd, Stijn Je zou in dit geval echter zomaar gelijk kunnen hebben, hoewel ik dit persoonlijk vanuit het oeuvre van Prince nou niet direct zou kunnen concluderen. Misschien omdat alles voor mij toch onmiskenbaar "Prince" is. Maar ja, wat is Prince? Categoriseer deze man maar eens...

Prince is in ieder geval veelzijdig wat betreft het spelen van instrumenten.
Leuk dat The Beatles genoemd worden; kijk onderstaande clip eens.

YouTube - Tom Petty, Harrison's son, and Prince - Guitar gently weeps

Vanaf 3:28 bijvoorbeeld.......

Ja dat is en blijft geweldig om te zien. Het is toch echt wel een gitaarheld vind ik, iets wat velen nooit in hem zien helaas.

avatar van Kronos
Puur als gitarist vind ik hem erg goed, maar geen held. Prince heeft vooral een apart gevoel voor melodie en is een ongelofelijk sterke performer, zoals ook te zien in het filmpje dat deric plaatste. Maar die bluessolo kan iedere goede gitarist wel spelen, al zal het er niet zo mooi/spectaculair uitzien.

Er zijn niet veel goede gitaristen.

Alleen kan prince ook andere instrumenten bespelen van redelijk nivo.
Iets wat artiesten als Lenny Kravitz en Stevie ( ja echt het is een ) Wonder ook kunnen.

avatar van LucM
Stijn_Slayer schreef:

Dat durf ik niet te zeggen maar dat Prince een veelzijdig en productief muzikant is staat als een paal boven water. Een gitaarvirtuoos is hij niet (al is hij beïnvloed door Jimi Hendrix) maar zijn gitaarspel is degelijk en past bij zijn sound.

avatar van iggy
En zingen kan hij ook al niet echt geweldig. Maar de man heeft prachtige nummers geschreven.

Stijn_Slayer
Prince heeft rock, soul, funk en jazz/fusion onder de knie. Hiphop heeft 'ie zich ook aan gewaagd. En dan nog wel wat flirts hier en daar.

Hij is ook echt wel wat meer dan een 'degelijke gitarist', maar dat blijkt niet echt op z'n bekendste albums. Niet meteen een wereldgitarist, maar zeker ruim bovengemiddeld.

avatar van Slowgaze
Prince is diverser en sowieso beter dan de Bietels.

Ziegler
iggy schreef:

Pardon? Geen idee waar je dit op baseert, maar de man heeft een geweldige stem. Die nog eens geweldig blijft ook nog.

Als gitarist heb ik hem overigens ook hoog zitten. Het is geen Steve Vai, maar zijn noten zijn wel raak. Geweldige timing en zoals Kronos al aangeeft een heerlijke melodie in zijn solo's.