Radiohead - A Moon Shaped Pool (2016)

Rock / Electronic
Label: XL

1. Burn the Witch (3:40)
  2. Daydreaming (6:24)
  3. Decks Dark (4:41)
  4. Desert Island Disk (3:44)
  5. Ful Stop (6:07)
  6. Glass Eyes (2:52)
  7. Identikit (4:26)
  8. The Numbers (5:45)
  9. Present Tense (5:06)
  10. Tinker Tailor Soldier Sailor Rich Man Poor Man Beggar Man Thief (5:03)
  11. True Love Waits (4:43)
  12. Ill Wind * (4:16)
  13. Spectre * (3:19)
Royalengineer schreef:
Keyboard prima erbij, maar zodra elektronica de boventoon gaat voeren moet de rest van het instrumentarium niet ondersneeuwen.

Zojuist paar nummers beluisterd opnieuw van In Rainbows voor de 10e of misschien wel 20e maal; soms klinkt het best wel aangenaam, maar als geheel een ruime onvoldoende; 2 sterren blijft 2 sterren......

Bekijk dit eens. Welk instrumentarium wordt ondergesneeuwd door de keyboard (?).

In Rainbows: From The Basement - Radiohead - YouTube

meneer schreef:

In Rainbows: From The Basement - Radiohead - YouTube

Je hebt In Rainbows niet in je Top 10 albums staan, je hebt ervoor gekozen om 'm niet er in te plaatsen, terwijl je 'm wel 5 sterren hebt gegeven. Dat zegt wel iets.

Heb even geluisterd naar The Basement; hier klinkt het acceptabeler voor mij dan op het studioalbum.

avatar van Teunnis
Royalengineer schreef:

Nu ben ik heel benieuwd wat dat zegt.

Overigens hoor ik relatief weinig verschil tussen IR en AMSP. Die eerste heeft een meer aanwezige ritmesectie. En juist op deze iets meer Kid A.

avatar van GrafGantz
Teunnis schreef:

Nu ben ik heel benieuwd wat dat zegt.

Royalengineer
Dat de betreffende user 31 albums op 5* heeft staan, en er maar 10 in een top 10 passen. [/quote]

71 zelfs; In Rainbows behoort blijkbaar niet tot de 'Hors Categorie' bestemd voor Top 10 albums

GrafGantz schreef:

Royalengineer schreef:

dat jullie mijn stemgedrag tot het onderwerp van een onderzoek hebben verheven vleit mij natuurlijk.

En de 5 sterren die ik aan 31 (geen 71.. , wel goed lezen natuurlijk) albums geef is verspreid geweest over 41 jaar serieus muziek luisteren. Dat is dan per 1,2 jaar een album wat de volle mep van mij krijgt. Wat mooi dat er, voor mij dan, zulke goede muziek wordt gemaakt.

En Tsja, niet alles kan in een top 10. Bijzondere is dat ‘In Rainbows’ wel in mijn top 10 heeft gestaan maar, na veel wikken en wegen, is vervangen door het meesterwerk Genesis - Duke (1980). Dat heb ik gedaan omdat 29 juli 2014 en 9 juli 2016.

Natuurlijk kunnen niet alle van mijn 31 albums (wist ik zelfs trouwens niet eens) in de hier door MuMe gegeven top 10 . Ik heb altijd veel respect voor andere users hun top 10. Gewoon omdat het een eigen smaak, voorkeur of mening is.

Natuurlijk heeft dit bericht van mij geen enkele toegevoegde waarde voor deze review page van ‘A Moon Shaped Pool’’ dus als een moderator mijn bericht hier wilt verwijderen, alle begrip daarvoor.

Zullen we het nu weer hier over ‘A Moon Shaped Pool’ gaan hebben ?

Royalengineer
Zullen we het nu weer hier over ‘A Moon Shaped Pool’ gaan hebben ?

avatar van Venceremos
De prachtige instrumentatie heeft me definitief deze plaat ingetrokken. Op een goede hoofdtelefoon gewoonweg onweerstaanbaar, de perfecte balans tussen analoog en digitaal met Identikit als absoluut hoogtepunt; het nodigde zowaar uit tot een dansje! Het wordt nog wat tussen RH en mij...

avatar van meneer
Ik vind het eigenlijk tijd worden dat dit album eens een opvolger gaat krijgen.

Bonustrack Ill Wind zojuist toegevoegd aan Spotify.

Ill Wind, a song by Radiohead on Spotify - open.spotify.com

avatar van Demon.
Past mooi in het rijtje!

avatar van Woutout
2019 staat in het teken van Thom's soloalbum, dat waarschijnlijk ergens in mei uitkomt (mark my words:) Radiohead heeft in 2018 nog een VS tour gedaan als afronding van the A Moon Shaped Pool tour cyclus. Aangezien ook Ed O'Brien een soloplaat gaat uitbrengen en er zelfs de kans is op een Atoms For Peace reünie, verwacht ik een nieuwe Radiohead niet eerder dan 2021 eerlijk gezegd. Dat is 5 jaar na AMSP, dat zelf ook weer 5 jaar na The King Of Limbs is uitgekomen. Thom zei laatst al dat men nu de tijd heeft voor eigen projecten, maar was ook stellig dat ze echt weer als band samen zullen gaan komen. Daar moeten we het voorlopig maar mee doen dan:)

avatar van meneer
Daar sta ik dan in ons huis ergens te dralen. Omdat ik in het VO zit staan mij nu een dikke twee weken vakantie te wachten en de zon buiten schijnt veel goeds te voorspellen voor de aankomende dagen. Mooi ! Een volle lente periode dus. Allerlei soorten paasdagen staan ook voor de deur. En ik sta in dubio welke muziek ik eens op zal zetten om deze bijzondere periode te gaan beluisteren. Wat hoort daarbij ?

En ik herinner mij weer de spanning die een drietal jaren geleden in de lucht hing bij het uitkomen van dit album. De kleine berichtjes op de website van Radiohead die de eerste signalen gaven van ‘Burn The Witch’. Iets met vogels en steeds spannendere beelden en sfeervolle muzikale momenten. Ook ‘Daydreaming’ liet van zich horen met vooral vreemde geluiden. En, naar ik mij herinner, was het toen ook mooi weer, éénzelfde lente periode. Misschien zit ik helemaal mis met de connectie van toen en nu maar het voelt hetzelfde aan. Een goed gevoel stroomt nu ook bij mij naar binnen terwijl ik het album opzet en de eerste ietwat panische vioolstrijkers aanzetten van ‘Burn..’. En de andere nummers volgen er vloeiend achteraan terwijl ik besef dat ik van deze vakantie ga genieten.

Vanavond even naar de boulevard van Vlissingen, de zon onder zien gaan bij de zee en de warmte van de lente verwelkomen. Dezelfde heerlijke ontspannende spanning van dit album van drie jaar geleden voel ik nu weer en het voelt goed. Soms komt alles even bij elkaar in een juist moment. Dat is nu..

avatar van Frenz
Elke keer dat ik AMSP tegenkom is de reactie: oh ja, te lang niet geluisterd. Hij blijft stijgen in Frenz' Radiohead Rangorde der Albums. Harmonieus, warm, spannend, toegankelijk zonder gemakkelijk te worden, gevarieerd.

Even een klein uurtje wegdromen met Thom

avatar van Leptop
Dit album boet niet aan kracht in, inderdaad. Blijft mooi.