Radiohead - A Moon Shaped Pool (2016)

4,14

Label: XL

1. Burn the Witch (3:40)
  2. Daydreaming (6:24)
  3. Decks Dark (4:41)
  4. Desert Island Disk (3:44)
  5. Ful Stop (6:07)
  6. Glass Eyes (2:52)
  7. Identikit (4:26)
  8. The Numbers (5:45)
  9. Present Tense (5:06)
  10. Tinker Tailor Soldier Sailor Rich Man Poor Man Beggar Man Thief (5:03)
  11. True Love Waits (4:43)
  12. Ill Wind * (4:16)
  13. Spectre * (3:19)
847 BERICHTEN 33 MENINGEN
avatar van HugovdBos
geplaatst: 5 januari, 11:04 uur [permalink]
Vrij onverwacht verscheen dan toch eindelijk het vervolg op het toch wat tegenvallende The King of Limbs uit 2011. De week voor de release van A Moon Shaped Pool bracht de band Radiohead al twee singles uit, waarna het negende album van de uiterst succesvolle Britse band volgde. Het album bestaat niet alleen uit nieuw materiaal, zo werd True Love Waits al geschreven in 1995 en is opener Burn the Witch al ontstaan in het jaar 2000. Bands uit de jaren 90 hebben het in deze tijd niet makkelijk, veel invloedrijke groepen zijn dan ook ten ondergegaan aan hun successen of zijn in de vergetelheid geraakt. Radiohead heeft hier echter maar weinig last van ondervonden, al werden met elke release de verwachtingen hoger en de kritieken groter. Thom Yorke weet echter op effectieve wijze de critici de mond te snoeren, want A Moon Shaped Pool is een samensmelting van alle muzikale stromingen waar ze gedurende de jaren 90 en 00 doorheen zijn gevoerd.

Opener Burn the Witch deelt rake klappen uit met de strijkerssectie van Jonny Greenwood, waarna de percussie het geluid wat meer diepgang geeft. De volumewisselingen voeren de zang van Tom Yorke door de frustraties en vermoeidheid van het bestaan heen, de constante veranderingen die we ondergaan. Hulpeloosheid straalt ook het aangrijpende Daydreaming uit, van de pianoklanken tot aan de angstige strijkerssegmenten. De uitgestrekte vocalen van Yorke putten je uit, de schade die niet meer herstelt kan worden en de pijn die tot in het diepste van je gewrichten is doorgedrongen. Identikit gaat in op het einde van zijn 23 jarige relatie en de vragen die dit gegeven oproepen. Het ritmische geheel van Philip Selway en de felle gitaarklanken voeren het nummer door de pijnlijke naweeën en doet zich meer ontwikkelen als een klassieke rock song. Aan nu bepalende onderwerpen geen gebrek, zo bewijst ook het aan klimaatveranderingen onderhevige The Numbers. De instrumentatie wordt geleidelijk toegevoegd aan het geheel, van stilistische pianoklanken, het akoestische gitaarspel tot aan het meeslepende orkestrale.

A Moon Shaped Pool is perfect geproduceerd door hun gebruikelijke producer Nigel Godrich. Het album is rijk aan klanken en geeft haar schoonheid beetje bij beetje prijs, van de synths en door strijkers gedreven melodielijnen tot de door gitaar en drums gedreven rock songs. Het is de ultieme samenkomst van de verschillende stijlen die hun muziek door de jaren heen kleur hebben gegeven.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van shabono
geplaatst: 9 januari, 16:20 uur [permalink]
RadioMad schreef:
Voor de liefhebbers zonder creditcard die graag de Special Edition van AMSP willen bestellen...
Radiohead heeft nu Paypal toegevoegd als betaalmiddel op RADIOHEAD - A MOON SHAPED POOL - amoonshapedpool.com
Als je op de cart klikt en je (adres)gegevens invult staat er nu een gele Paypal knop boven.

Maar voor Paypal moet je volgens mij ook je creditcard gegevens invullen. Dat was tenminste wel zo.

avatar van IllumSphere
geplaatst: 9 januari, 19:20 uur [permalink]
shabono schreef:

Creditcard-gegevens moet je enkel invullen als dit een eis van de site zelf is. Als je enkel uw bankrekening koppelt, moet dit normaal gezien ook lukken. Ik doe dit al enkele jaren zo.

avatar van Banjo
geplaatst: 9 januari, 21:27 uur [permalink]
herman schreef:

Alsof vernieuwing een criterium moet zijn. Wel een beetje vreemd dat je vervolgens The Veils noemt. Mooie muziek hoor, maar met vernieuwing heeft dat al helemaal niets te maken.

Ik vind het voor een band als Radiohead stappen terug nemen...
En ik noem de band van The Veils omdat ik die wel eens graag in de top 10 zou willen zien..
Die top tien elk jaar op Musicmeter die vind ik veel te braaf...

avatar van Lennonlover
geplaatst: afgelopen donderdag om 13:06 uur [permalink]
Ik vind dat Banjo wel een punt heeft over de massastemmen. Radiohead moet op MuMe maar een scheet laten en krijgt er prompt 5 sterren voor en een plaatsje in de top tien vh jaar. Ik heb niets met Radiohead, geef ik grif toe. Maar ik probeer ze wel uit met elke plaat.
Ik hoor op deze plaat niets subliems of geniaals in terug: De nummers zijn te lang hoewel de duurtijd gangbaar is, het basisidee van de nummers zijn flinterdun. De teksten zijn niet uitzonderlijk, en de zang van Thom Yorke is nogal zagerig (maar dat laatste ligt misschien aan mij). Er zitten in de meeste nummers een flikkering, de funderingen van een goed lied dat is ondergesneeuwd met productie, in dit geval een zwaktebod.

Heb zelf wel op Nick Cave en Leonard Cohen gestemd en daar wist je op voorhand al van: die staan in de top 10 dit jaar. Maar die voorspelbaarheid is ook al niets nieuws.
Dat de laatste plaat van The Veils vernieuwend zou zijn... is het tegendeel waar: Je kan op elk van de 12 nummers, 12 verschillende invloeden plakken.

avatar van Misterfool
geplaatst: afgelopen donderdag om 15:09 uur [permalink]
Tsja, Ik zou daar tegenin willen brengen dat Radiohead, Nick Cave en Leonard Cohen gewoonweg uitstekende platen uitbrengen die door een groot publiek worden gewaardeerd. Het zijn dan ook authentieke muzikanten met een eigen stijl. Er zal vast en zeker sprake zijn van enig tribalisme bij sommige stemmers op deze site. Het effect hiervan lijkt me echter uiteindelijk verwaarloosbaar. Voor iedere user die een te hoog cijfer geeft (omdat het zijn favoriete artiest betreft), is er een user die niks met Radiohead kan, maar die toch dit album beluistert omdat het populair is.

Zelf vind ik A Moon Shaped Pool overigens wel degelijk een van de beste albums van deze band. Nee, dit album is inderdaad niet zo vooruitstrevend als In Rainbow dat was, maar de liedjes steken erg sterk in elkaar. Sterker nog ik vind dit het warmste en gevoeligste album van de band. Alleen in Rainbows en Kid A sla ik hoger aan.

avatar van Lennonlover
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:00 uur [permalink]
Ja, kijk. Door zo'n reacties te lezen krijg ik zin om Radiohead weer eens op te zetten. 🙂 Ik doe het ook regelmatig (zeker nu ik ze deze zomer ga zien) maar elke keer weer opnieuw begrijp ik niet wat er zo goed aan is. zucht. En ik wil zo graag. 😢

Misterfool schreef:
Tsja, Ik zou daar tegenin willen brengen dat Radiohead, Nick Cave en Leonard Cohen gewoonweg uitstekende platen uitbrengen die door een groot publiek worden gewaardeerd. Het zijn dan ook authentieke muzikanten met een eigen stijl. Er zal vast en zeker sprake zijn van enig tribalisme bij sommige stemmers op deze site. Het effect hiervan lijkt me echter uiteindelijk verwaarloosbaar. Voor iedere user die een te hoog cijfer geeft (omdat het zijn favoriete artiest betreft), is er een user die niks met Radiohead kan, maar toch dit album beluistert omdat het populair is.