Delain - Lucidity (2006)

Label: Roadrunner

1. Sever (4:53)

2. Frozen (4:43)

met Rosan van der Aa

3. Silhouette of a Dancer (5:25)

met George Oosthoek

4. No Compliance (5:10)

met Sharon den Adel en Marco Hietala

5. See Me in Shadow (4:41)

met Liv Kristine

6. Shattered (4:20)
  7. The Gathering (3:35)

met Marco Hietala en Rosan van der Aa

8. Daylight Lucidity (4:36)

met Marco Hietala en Rosan van der Aa

9. Sleepwalker's Dream (4:27)
  10. A Day for Ghosts (3:37)

met Liv Kristine, Marco Hietala en Rosan van der Aa

11. Pristine (4:31)

met George Oosthoek en Rosan van der Aa

12. (Deep) Frozen * (4:46)

met George Oosthoek

13. Silhouette of a Dancer [Acoustic] * (3:23)
  14. Frozen [Acoustic] * (4:27)
  15. See Me in Shadow [Acoustic] * (3:36)
  16. No Compliance [Charlotte Only Vocals] * (5:09)
avatar van vigil

ongelofelijk wat een plaat, wat een plaat!!

Wacht nog even met stemmen want ik heb hem nog maar 2 keer beluisterd maar het zal wel hoger dan een 2 worden denk ik zo maar

avatar van Confessor
Persoonlijk vind ik Lucidity helemaal ruk, maar vanavond heb ik ze live gezien...
En dat overtuigde me best wel!
Ineens vind ik de CD ook een stuk leuker.

avatar van Sjaako
Geinig, ik had hetzelfde als Confessor.

Een maat van me vroeg of ik mee wilde naar Delain in Gouda. Ik luisterde de CD en vond het eigenlijk maar matig. maar na de Live show was ik helemaal om, en klinkt de CD ook ineens een stuk beter.

Wel jammer dat er zoveel gastmuzikanten op de CD meedoen. Commercieel is dit misschien wel leuk, maar ik hoor geen consistente band als ik hem beluister.

Ennee, hij klinkt alleen lekker als je hem hard draait...

avatar van jeroenman
Niet mijn stijl muziek, heb m gekocht omdat de zangeres bij mij op school zat. Met haar vocale kunnen zit t wel goed 3 sterren voor haar!

jeroenman schreef:

Toevallig, de gitarist geeft op dit moment les op mijn school. Ik heb hem 2 uur per week.
Ik heb de single Frozen gekregen, ik denk dat ik het hele album wel wil checken.

Ik ga ze live zien op Fields of Rock, ben best wel benieuwd naar het album eigenlijk, heb tot nu toe 2 nummers gehoord en dat was zeker niet slecht, dus ik ga binnenkort het album even luisteren

Ik heb t album gekregen, klinkt prima 4* voorlopig

Wat een schitterend album levert Delain af!!!!
Ik was bij de cd presentatie in Zwolle. Het zag er toen nog wat onwennig uit, maar ik heb toch een goeie show gezien. Later heb ik de cd ook maar even gekocht en na een paar luisterbeurten wordt hij steeds beter.
Ik wil ze binnenkort graag nog een keer live bewonderen, want nu zal het er waarschijnlijk al een stuk geolieder uit zien on stage.

5 sterren!! Er staan geen zwakke punten op wat mij betreft.

Ik vraag me nu wel af hoe ze het live doen, artiesten zoals Sharon den Adel, Marco Hietala en Liv Kristine hebben een groot aandel. Worden die "van een bandje gespeeld"?

ik vind deep frozen (bonus track) een geweldig nummer van delain

Ik heb nog nooit over alle liedjes zón meesterlijk album gehoord. Toen ik nog maar één liedje gehoord had was ik al helemaal fan. Ik ben van de week bij Evanescence in Antwerpen geweest en dat viel al helemaal niet te vergelijken met de cd van Evanescence, dus ik kan me voorstellen wat een geweldig concert een concert van Delain zou moeten zijn! Vijf sterren!

Wat een goede cd, vooral het nummer The Gathering vind ik helemaal geweldig en de rest ligt ook goed in het gehoor, wat wil je met samenwerking van zulke goede artiesten, echt heel erg goed.

avatar van Ayreonfreak
Tjonge, Wat een hulde van mijn voorgangers die hier een reactie hebben achtergelaten! Als muzikant moet het heerlijk zijn om zulke recencies te lezen.... Wat vindt ik er zelf van? Een goed debut, dat is een feit. Goed gezongen, vlot, maar wel rechtoe, rechtaan geproduceerd. Een niet te moeilijk en gecompliceerd album dus in mijn optiek. Ik wil het niet meesterlijk en briljant noemen, dat is toch iets te veel eer. Wat me wel weer mateloos irriteerd, maar dat is persoonlijk, zijn die grunts. Gelukkig niet te veel van dat gegrom, maar helaas toch 3 nummers met die herrie. Vandaar mijn 4 punten. Als die grunts waren weggelaten, dan was de kans op een 4.5, die ik niet snel geef, dus al met al is het een goed album

avatar van Paulus53
Lekker plaatje, niks mis mee.

avatar van dennisrammstein
Ben niet echt een gigantische fan van dit soort muziek, maar wat heeft Charlotte toch een mooie stem :O Leuk albumpje om af te wisselen met het hardere werk

avatar van Gert P
vigil schreef:

Ben je er al uit?
Heb ze verleden jaar live gezien en gefotografeerd, staat nu ook in mijn avatar.

avatar van Rinus
Erg goed album, waar weinig mis aan is, of het zouden de sporadisch voorkomende grunts moeten zijn. Grunting vind ik echt een achterhaalde zangtechniek (als het al zingen is), en ik versta er meestal niks van. Ook bands als After Forever en Epica zouden in mijn ogen nog beter zijn, als ze dit soort zang achterwege zouden laten. Maar dit terzijde.

Genoeg sterke songs op dit album, ook best een goede produktie en met aardig wat notabele gasten, die meedoen. Nederland heeft er weer een prima band bij, die zo in het rijtje van Epica, After Forever, Autum en Within Temptation kan aansluiten.

avatar van Gothica
Delain heeft mij niet onder de indruk gekregen helaas. Ik heb het album geleend van een vriend van mij en de eerste keer vond ik het wel aardig. Na beter en vaker luisteren vind ik dit album niet goed. Dit komt vooral door de stem van de zangeres; Charlotte, goede stem maar ik vind het niet erg interessant om naar te luisteren. Wegens de song A Day For Ghosts en het nummer waar Sharon den Adel meezingt geef ik het album toch een 1.5.

avatar van Mandylion
Mooi album en voor een debuutalbum een erg professioneel geluid, maar het grote nadeel vind ik dat het tussen twee stijlen invalt. De grunts (die ik slecht uitgevoerd vind) en Marco's stem doen me denken aan Metal, maar de muziek en Charlottes stem zijn meer Rock, soms zelfs richting pop. In ieder geval is dit geen metal. Het lijkt me goed als Delain één van beide richtingen gaat kiezen, liefst de grunts eruit en de van Nightwish geleende Marco past er ook niet goed bij. Delain, ga door met nummers zoals Sleepwalkers Dream (echt prachtig) en Pristine (leuke alternatieve akkoorden) en het belangrijkste: vind je eigen stijl! Het is begrijpelijk dat deze eigen stijl er nog niet is met een debuut, maar als ze die gaan ontwikkelen bij een volgend album (wat denk ik wel gebeurt), denk ik dat Delain een veelbelovende band is.

avatar van MusicFreak
tja, de singles waren nog wel leuk, maar de rest valt toch een beetje tegen... ik kan sowieso moeilijk een heel album luisteren maar Delain maakt het er ook niet makkelijker op.. helaas

avatar van notsub
Dit is één de lichtere bands van Nederlandse bodem in de Gothic Metal scene. Kwalitatief staat het als een huis, maar de echte uitbarsting komt er nooit. Het is daardoor vrij toegankelijk. Geen zware maaltijd dus deze CD, maar een luchtig tussendoortje.

avatar van Gothica
Ik weet het nog goed, ik dit album luisteren. Ik vond het echt saai gewoon. Maar: Ik heb April Rain gekocht die ik erg waardeer. Ik heb Delain live gezien op Fortarock en ik vond dat optreden zo enorm goed. Zoals ik al zei April Rain is mij goed gevallen en ik denk dat nu ik Delain beter ken dit album hogere scores gaat krijgen. Ik heb Lucidity geleend en ik ga hem eens luisteren de komende tijd. Ik weet zeker dat de score omhoog gaat. Voor nu haal ik mijn 1,5 weg en krijgt het album binnenkort een score die terecht zal zijn!

avatar van Ayreonfreak
Gothica schreef:

In mijn optiek is dit album veel puurder, beter en gevarieerder dan April Rain. De laatste is mij veel te gelikt en overgeproduceerd

avatar van Gothica
En inderdaad ik vind dit album nu veel beter als dat ik het eerst vond. Alleen zou dit album bij mij nooit als een groot favoriet door het leven gaan, maar als een goede CD met plus- en minpunten. Wat ik erg mis op deze CD is een eigen geluid. Dat komt onder andere door het enorme aantal gastoptredens waardoor het meer als een experimenteel project klinkt en niet als een band met een eigen geluid. Het is natuurlijk een debuut maar er zit nog geen eigen sound in terwijl dat bij sommige andere bands wel gelijk lukt zoals Epica. Ik denk als je een nummer op dit album zoekt dat het meest als Delain klinkt is dat Frozen. Ondanks dat heeft het album ook zeker pluspunten zoals dat de meeste nummers goed in elkaar zitten. Jammer is dat de grunts op dit album vaak enorm misplaatst zijn, een schoonheidsfoutje zullen we maar zeggen. De stem van Charlotte klinkt aardig, maar op April Rain zingt ze wel beter vind ik. Ik vind het een album dat lekker klinkt maar niet echt een diepe indruk achter laat. Voor een debuut wel goed gelukt alleen het aantal gastoptredens had minder gemogen zodat de eigen sound beter tot zijn recht was gekomen.

Confessor schreef:
En dat overtuigde me best wel!
Ineens vind ik de CD ook een stuk leuker.

Bekend verhaal, haha

avatar van Metalhead99
Erg sterk album. Charlotte Wessels laat hier zien dat ze een nieuwe aanwinst is voor de Nederlandse metal wereld. Ook erg mooie gastbijdrages van George Oosthoek en Liv Kristine.

avatar van vigil
vigil schreef:

ongelofelijk wat een plaat, wat een plaat!!

Zo enthousiast als in 2006 ben ik niet meer over deze plaat. Al is het anno oktober 2010 nog zeker een zeer aardige plaat. Nog boven een 2 ook trouwens

Ik hoor niemand een vergelijking met Within Temptation en dat doen ze op zeker...
Ga eerst maar eens beluisteren...

avatar van miob
Neal Peart schreef:
Ga eerst maar eens beluisteren...
Dat kan kloppen! De toetsenist Martijn heeft vroeger in Within temptation gespeeld en is het broertje van Robert Westerholt (gitarist WT)

avatar van james_cameron
Sterk debuut van deze nederlandse metalband. Inmiddels is men in 2014 aan album nummer vier toe, The Human Contradiction, waarop de band een stuk gelikter en poppy voor de dag komt. Hier klinkt alles nog meer oorspronkelijk, alsmede lekker heavy en gothic. Fijn zwaar gitaarwerk en uitstekende zang van Charlotte Wessels. Het songmateriaal is ook van niveau. De latere albums zijn ook prima, maar toch is het jammer dat men het geluid van dit debuut snel heeft laten varen.

avatar van buckingham
Er komt in oktober een 10th anniversary edition, geremastered en voorzien van live nummers.

avatar van Style.Girl
Het eerste album die ik als laatste van al hun albums ga beluisteren haha. Ik kende geen één nummer, tenminste dat dacht ik, maar See me in Shadow komt me toch vaag bekend voor. En dat is een heel goed nummer! Silhouette of a Dancer, Sleepwalker's Dream, Frozen en Sever (of zever haha) zijn ook erg goed, maar kende ik nog niet. No Compliance ook wel, vooral erg leuk dat Sharon een aandeel heeft.

Leuk om te zien dat ze zoveel samenwerkingen zijn aangegaan. Dit brengt weer een nieuwe dimensie met zich mee. Ik vind dit denk ik hun tweede of derde beste album, dat moet ik nog even bezien. Moonbathers staat voor mij op één. We are the Others scoort daarna goed samen met dit album.

avatar van Marcelvdelft
Vind dit toch echt een heerlijke plaat. Lekker afwisselend en ieder nummer is wat mij betreft goed te slikken.