The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced (1967)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Polydor

1. Foxy Lady (3:20)
  2. Manic Depression (3:42)
  3. Red House (3:44)
  4. Can You See Me (2:33)
  5. Love Or Confusion (3:13)
  6. I Don't Live Today (3:55)
  7. May This Be Love (3:11)
  8. Fire (2:45)
  9. Third Stone from the Sun (6:44)
  10. Remember (2:48)
  11. Are You Experienced? (4:15)
  12. Hey Joe * (3:30)
  13. Stone Free * (3:36)
  14. Purple Haze * (2:52)
  15. 51st Anniversary * (3:16)
  16. The Wind Cries Mary * (3:21)
  17. Highway Chile * (6:04)
avatar van Pitchman
Weinig origineel....hallo , de plaat kwam uit in 1967!

avatar van milesdavisjr
Als zanger heb ik Hendrix nooit zo overtuigend gevonden, hier en daar zelfs wat irritant. Echter als gitarist en componist behoort de beste man wat mij betreft tot de groten.
En origineel, hoeveel artiesten zijn origineel en authentiek. Dat zijn er an sich niet zoveel en buiten dat; origineel of inventief hoeft ook niet direct te betekenen dat iets goed is.
Hendrix wist met zijn gitaarspel een frisse draai aan het genre te geven, dat ook hij op de schouders van reuzen stond vormt voor mij geen enkel probleem.

avatar van Hawee
Pitchman schreef:
Weinig origineel....hallo , de plaat kwam uit in 1967!

Ik weet het maar eh...luister dan eens naar Procol Harum, Beatles, Moody Blues, Beach Boys, Pink Floyd of The Kinks. Muziek waar iets gebeurt, en dat heb ik bij Hendrix helaas niet.

avatar van Pitchman
Dat kan. Hij is voor mij een held. Smaken verschillen.

avatar van Kronos
Hawee schreef:
Ik vind het allemaal aardig, maar niet meer dan dat.

Is prima, toch? Maar je hele verhaal over blues erbij houdt weinig steek want dit is (behalve Red House) toch vooral (hard)rockmuziek. Met uiteraard meer bluesinvloeden dan Judas Priest. Ben ik ook fan van, maar hun debuut steekt maar schril af tegen dat van Jimi. Zijn muziek sloom noemen komt op mij zelfs bizar over want alleen al in de opener Foxy Lady zit meer vuur dan in het hele rijtje bands dat je in je volgende bericht plaatst.

avatar van Mssr Renard
Ik vind dit ook niet echt een bluesplaat. En om blues als genre af te kraken bij een Jim Hendrix-album lijkt nogal offtopic. Ik zou dit gewoon psychedelische rock noemen.

Of was het misschien bedoeld om reacties uit te lokken. Dat kan ook. Dat is wel gelukt, trouwens.

avatar van Hawee
Ik kraak blues niet af, ik geef aan dat ik er niet van houd. Dat is wel een verschil. Ook Hendrix kraak ik niet, want ik ken zijn statuur, invloed en kunsten. Maar, eh...ik raak er niet van in vuur en vlam.

avatar van Mssr Renard
Dat je niet van blues houdt zal allemaal wel. Daar zijn andere topics voor.

Dat Hendrix je niet raakt is ook duidelijk. Wat wel jammer is dat je niet echt inhoudelijk op deze plaat reageert. Want wat vind je bijvoorbeeld van Third Stone from the Sun? Wat mij betreft toch wel een gaaf proto-spacerock-anthem. Daar moet een liefhebber van Pink Floyd wel blij van worden, niet?

Mijn hoge stem is trouwens niet voor Hendrix' statuur, kunstjes en invloed, maar de goede songwriting, de waanzinnige ritmesectie (die drums alleen al), de veelzijdigheid van de songs en het plezier wat ik beleef als ik deze plaat luister.

Als ik moest gaan stemmen om artiesten hun statuur dan zou ik continu tegen mijn eigen mening in stemmen. Dat lijkt mij nooit de bedoeling. Verder weet ik gewoon dat mensen het leuker vinden om inhoudelijke berichten te lezen in plaats van een weinig ter zake doende bericht over blues.

avatar van LucM
Blues wordt hier als basis gebruikt (blues is sowieso de basis van rock) om te experimenteren met psychedelische effecten. Jimi Hendrix was niet alleen technisch zeer begaafd maar ook inventief met zijn solo's en de songs zelf zijn ook zeer sterk.

LucM schreef:

Blues wordt wel meer als basis gebruikt (rock, jazz, etc.). Maar om nou bij elke plaat die blues als basis gebruikt te gaan schrijven dat je niets met blues hebt, is toch ook weer zoiets?

Ik ben geen kenner van gitaarspel trouwens, dus ik weet niet hoe goed Hendrix is. Dat de songs hier sterk zijn, ben ik met je eens.