Melanie De Biasio - Blackened Cities (2016)

Belgiƫ
Jazz / Pop
Label: [PIAS]

1. Blackened Cities (24:16)
avatar van philtuper
Bril-fucking-jant! Eén nummer, 24 bezwerende, hallucinerende, ontroerende en epische minuten lang...
Wow...

avatar van ohmusica
Bovenal weer erg eigenzinnig.

avatar van Broem
Gaaf, wat een verrassing, die moet ik hebben. Ben erg nieuwsgierig.

avatar van Broem
Ik ga mee voor de volle mep. Melanie is gewoon fantastisch. Dit nummer is bijna 25 minuten eargasm. Wat ze met het nummer 'With all my Love' deed op No Deal wordt hier nog eventje dubbel en dwars overgedaan. Prachtige maar subtiele opbouw en werkelijk een feestje om naar te luisteren. Wat een stijl. Volwaardig album...nee maar wel een episch nummer dat gaat en gaat en...

Broem schreef:
gaat!

avatar van Vince vega
God allemachtig het regent goede albums momenteel, wat klinkt dit geweldig zeg!

Lang naar uitgekeken en mijn vrees was dat ze een wereldplaat als "No Deal" niet zou evenaren laat staan overtreffen. Waar ik door de voorganger helemaal en vanaf de eerste beluistering van mijn sokken geblazen was, was er nu enige reserve voor deze nieuwe.
Dit is echter niet al te lang blijven duren en wat is dit weerom een voltreffer...een waar schot in de roos. Melanie is inderdaad zoals hierboven al geschreven fantastisch, en ook in de omschrijving "geen volwaardig album maar wel een episch nummer dat gaat en gaat en gaat en ....." kan ik me helemaal vinden. Dus ook van mij de hoogst mogelijke waardering voor Blackened Cities en voor Melanie en haar fantastische muzikanten die haar begeleiden. En wat kan die Dre Pallemaerts een stukje drummen, die kan er letterlijk en figuurlijk een ferme lap op geven .
Ook trouwens een prachtige productie met een erg verzorgde opname en in mijn ogen ook een mooie hoes met foto van de stad waar Melanie geboren is (Charleroi), een foto die trouwens nog eens binnen in op groter formaat bijgevoegd is.
Hier gaat er weer iemand de volgende dagen gelukzalig voor zijn speakers zitten om van dit nieuwe meesterwerkje te genieten.

P.s. Die speakers zijn er trouwens ook zielsgelukkig mee .

avatar van Lura
Wauw, wat een geweldig nummer! Spontaan ontstaan in de studio. Net als Broem geef ik de volle mep.

avatar van ohmusica
'as Brian Eno said, such seeds are everywhere it depends where it comes up, and what kind of future you give it. This golden seed recorded in that studio one day in October, could well have remained in the shadows, but when I heard it I knew I had to bring it to light, to gove it its full dimension. It started with an impossible, a challenge, a 25-minute track, but music can push back the limits of propriety, and fortunately still leave room for dreams.'

(fragment binnenhoes)

Lura schreef:

Leuk om te lezen dat je weer actief bent Was, samen met enkele andere users, beetje ongerust

Broem schreef:

Onkruid vergaat niet

Misterfool
Erg mooie, sfeervolle EP.

avatar van Lura
Het is mijn bedoeling om deze recensie kort te houden. Niet omdat er niet veel te schrijven zou zijn over deze EP, integendeel, maar gewoon omdat U dan eventueel des te eerder zou kunnen gaan luisteren.

Deze Belgische jazz zangeres dankt haar achternaam aan haar Italiaanse vader. Ze bracht relatief laat haar eerste album uit, omdat ze eerst haar opleiding aan het conservatorium wilde voltooien. Haar eerste album A Stomach Is Burning verscheen in 2007. Het bracht nog niet de doorbraak, die op de basis van de kwaliteit ervan verwacht mocht worden.

Pas in 2013 verscheen opvolger No Deal, die wel omarmd werd door zowel pers als publiek. Ook internationaal, want in 2015 verscheen een remix van het album. Uitgebracht door Gilles Peterson, eigenaar van het hippe jazzlabel Brownswood.

EP Blackened Cities is slechts gevuld met het gelijknamige, ruim vierentwintig minuten durende stuk. Op het moment dat Melanie en haar collega's de studio ingingen had ze slechts een onvoltooid nummer van ongeveer drie minuten. Ze gaf haar begeleiders de gelegenheid om naar hartelust te improviseren met als resultaat deze intrigerende en hypnotiserende track.

Melanie kwam op het idee voor Blackened Cities na bezoeken aan zwartgeblakerde steden als Manchester en Detroit, maar ook haar geboortestad Charleroi stond er model voor.

De gerenommeerde recensent Thom Jurek heeft het in zijn review over invloeden die gaan van Nina Simone, The Doors (Riders in the Storm), Talk Talk, Simin Tander, Annette Peacock, Portishead tot aan The The (Uncertain Smile).

Zelf hoor ik die invloeden niet echt. Wat ik wel hoor is een geweldige wisselwerking tussen Melanie (zang en fluit) en Pascal Mohy (piano), Pascal Paulus (analoge synthesizers en clavinet, Dré Pallemaerts (drums) en gastmuzikant Sam Gerstmans (bas, cello).

Zonder de anderen tekort te willen doen, vooral de bijdrage van Dré Pallemaerts stuwt voor mij het geheel naar grote hoogtes. Vergelijkbaar met de dominerende bijdrage van Mark Guiliana op David Bowie's Blackstar.

De hoes is een foto van de Belgische top fotograaf Stephan Vanfleteren. Ook hij is danig onder de indruk van Blackened Cities zoals is op te maken uit een quote die ik ergens las : "We zijn naar buiten gegaan, ik heb Stephan mijn iPhone en mijn oortjes gegeven en hij is beginnen wandelen. Ik liep even achter hem en plots zag ik dat hij in de muziek verdwaalde. Ik liet hem vertrekken. De stad in, met mijn iPhone, ergens in Brussel. Dieper in de nacht is hij teruggekeerd naar de Archiduc. Hij zei alleen: 'Ik kan niks meer zeggen, ik ben zo geraakt, ik bel je later.' Toen was hij weg."

Het zou me niet verbazen als Blackened Cities aan het eind van 2016 mijn favoriete album van dit lopende jaar zou blijken te zijn.

Misterfool
Mooie recensie Lura!

Misterfool schreef:
Mooie recensie Lura!

Bedankt voor het compliment. Het is trouwens niet gemakkelijk om aan te geven, wat dit album nu zo speciaal maakt, maar bij beluistering ervan verslapt mijn aandacht geen seconde. Dat gebeurt me maar zelden.

Lura schreef:

Helemaal top. Raakt mij ook en roept hetzelfde gevoel op als 'With all my love' op het No Deal album. Die stijl bevalt me erg goed. Live overigens een bijzondere ervaring. Theatraal zonder theatraal te zijn

avatar van Alicia
Deze dame heeft niet alleen een mooie stem, maar dit is ook hele fraaie muziek. Prachtige ontdekking!

Edit: Nog bedankt voor de tip, Mjuman.

kistenkuif
Lieve hemel, ik dacht even uitgeluisterd te zijn en dan krijgen we dit. Indrukwekkende verrassing.

avatar van erwinz
Recensie pop de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Melanie De Biasio - Blackened Cities - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Compleet overdonderd was ik tweeënhalf jaar geleden door No Deal van Melanie de Biasio en eigenlijk ben ik dat nog steeds. De zeven songs op de plaat van de zangeres uit het Belgische Charleroi sneden dwars door de ziel en imponeerden door een buitengewoon fascinerende instrumentatie en een indringende en emotievolle stem die herinnerde aan de allergrootste.

Smoorverliefd was en ben ik op de broeierige instrumentatie vol invloeden uit de jazz, maar ook volop accenten uit de psychedelica en de triphop. Smoorverliefd was en ben ik op de stem van Melanie de Biasio, die het beste van Beth Gibbons, Shirley Bassey, Nina Simone en Billie Holiday lijkt te verenigen.

Ik keek daarom al een hele tijd uit naar de opvolger van No Deal, maar toen deze er eenmaal was werd ik in eerste instantie flink op het verkeerde been gezet. Blackened Cities duurt immers maar 25 minuten en bestaat uit slechts één track. Het is een track die niet zo makkelijk verleidt als de prachtsongs op No Deal, zeker als je er niet voldoende tijd voor neemt.

Bij mij kwam de plaat eigenlijk pas goed aan toen ik hem met een goede koptelefoon beluisterde. Sindsdien van ik van Blackened Cities gaan houden en inmiddels koester ik de plaat als een bescheiden meesterwerk.

De nieuwe plaat van Melanie De Biasio duurt misschien maar 25 minuten, maar in die 25 minuten gebeurt er verschrikkelijk veel. Bij beluistering van No Deal viel al op dat Melanie De Biasio ondanks haar fantastische stem heel veel ruimte geeft aan de muzikanten die haar omringen. Dat doet ze in nog veel sterkere mate op Blackened Cities, dat het verval van de oude industriesteden (als haar thuisbasis Charleroi) als thema heeft.

Het grootste deel van Blackened Cities moet het doen zonder vocalen. De plaat opent ingetogen met een donker en broeierig geluid. Wanneer omgevingsgeluiden van de stad opduiken komt ook de stem van Melanie De Biasio voor het eerst naar boven en is kippenvel gegarandeerd. De bijna pastorale zang gaat langzaam over in een jazzy middenstuk waarin volop geëxperimenteerd mag worden en een hele bijzondere sfeer wordt gecreëerd.

Net als op No Deal worden organische klanken op bijzondere wijze gecombineerd met elektronische klanken, maar het resultaat is totaal anders. Melanie De Biasio kon dit keer een beroep doen op topmuzikanten en dat hoor je. Het is prachtig hoe de spanning wordt opgebouwd in de lange track en met name de percussie is weergaloos.

Melanie De Biasio voegt af en toe vocalen toe, maar als dat niet nodig mag de band los gaan. 25 minuten zit je op het puntje van je stoel en wordt meerdere keren naar een climax toegewerkt. Het is prachtig hoe Blackened Cities na iedere climax weer tot leven komt en zijn weg vervolgt door de donkere stad. Zeker als je je ogen dicht doet is Blackened Cities een beeldende plaat, die steeds weer andere dingen laat zien.

Melanie De Biasio heeft zeker niet voor de makkelijkste weg gekozen en heeft een zeker in eerste instantie lastig te doorgronden plaat gemaakt. Neem echter de tijd voor deze plaat en hij groeit en groeit en groeit. Tot onmetelijke hoogten durf ik inmiddels wel te zeggen. Petje af voor deze bijzondere Belgische zangeres en deze buitengewoon fascinerende en indrukwekkende plaat. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Erg mooie recensie, erwinz! In tegenstelling tot jij werd ik wel direct bij de eerste beluistering gepakt.

Inderdaad een fraaie recensie erwinz waar ik me helemaal in kan vinden. Ik schreef hierboven ook al dat ik het eerste moment enige reserve had met B.C. terwijl ik bij N.D. van de eerste noot van mijn sokken geblazen was. Misschien is deze gelukkig net voldoende anders als de voorganger dat het even wennen was, ze heeft er ook goed aan gedaan er geen No Deal versie 2 van te maken. Maar de gewenningsperiode was echt van heel korte duur en ook bij mij is de klik er grotendeels gekomen door hem met een deftige koptelefoon te beluisteren, waarna het meteen ook op de speakers top was want met de opnamekwaliteit zit het echt wel goed!
Je schrijft dat Melanie dit keer beroep kon doen op topmuzikanten maar voor zover ik weet zijn dat toch zowat dezelfde als bij de voorganger op misschien een gastmuzikant na.
Hoe ook een zeer fraaie uiteenzetting wat evengoed opgaat voor de recensie van Lura!

avatar van Monsieur'
Even geluisterd, nog niet volledig onder de indruk maar dit is wel helemaal iets voor mij. Dit gaat zeker nog groeien.

avatar van DjFrankie
Hier te beluisteren

avatar van muze
Duende

Mijn voeten voeren me over het lichtend watertapijt, waarin de bruisende stad zichzelf aanschouwt. De schouders hoog opgetrokken, als imaginaire bescherming tegen de hemelsluizen. Heel even richt ik mijn blik op en zie kopieën van mezelf doorheen de straten waren. Net zoals de stad zichzelf onophoudelijk openbaart in een striemende dittografie.

Iemand stoot mijn schouder. Ergernis maakt me blind voor de onbereikbare ander. Ook hij moet vandaag ergens heen, maakt aanspraak op een verleden en toekomst. Zoveel onrust, als mieren eeuwig onze kolonie uitbouwend. Vervreemding is nu mijn blik. Onthechting mijn realiteit. Hoe te ademen tussen al dit kosmopolitisch geweld. Wanneer kan ik me laten gelden?

Later die avond sta ik doorweekt tussen mede-vervreemden. Alleen. We zijn allen alleen. En toch proef ik een vermoeden van verbondenheid in de lucht. Klein de zaal. Vooraan de stem van een vergooide generatie. Haar tulband prijkt trots op haar bezweringen. Ik verlies wat ik nooit had. En word vanavond wedergeboren in de verduisterde stad.

avatar van Paap_Floyd
Plaat van het jaar. Maar veel te kort. Meer van dit graag. Tips?

avatar van philtuper
Paap_Floyd Inderdaad te kort om opgenomen te worden in mijn top 10 maar wát ee nummer is dit zeg! Helaas ken ik ook niet direct iets vergelijkbaars al mag ik ook graag het eveneens Belgische Dans Dans aanbevelen. Minder jazz maar wel spannend en boeiend en live zeer te versmaden!
Hun laatste, Sand (2016) mag er ook zeker weer wezen. En oh ja, deze vind je wellicht ook mooi. Wel jazz en prachtig ingetogen.

avatar van philtuper
Trouwens, naar aanleiding van deze schitterende albumcover dit boek van fotograaf Stephan Vanfleteren gekocht. Verantwoordelijk voor die prachtige plaat dus en nog vele andere.

philtuper schreef:
Dank voor je reactie. Dans Dans ken ik ja. Hun laatste plaat vind ij wel weer minder dan I/II. Nu reageer ik zo snel dat ik het linkje niet heb gecheckt. Spannend.

avatar van Paap_Floyd
Ah de plaat uit het linkje vind ik ook mooi. Due duurde me wel weer te lang