YG - Still Brazy (2016)

Label: Corporate Thugz

1. Pops Hot Intro (0:14)
  2. Don't Come to LA (3:35)

met Sad Boy, AD en Bricc Baby

3. Who Shot Me? (3:47)
  4. Word Is Bond (3:16)

met Slim 400

5. Twist My Fingaz (4:14)
  6. Good Times Interlude (0:38)

met Syke 800, Duce, Marley Blu en Burnt Out

7. Gimmie Got Shot (2:46)
  8. I Got a Question (3:38)

met Lil' Wayne

9. Why You Always Hatin'? (3:16)

met Drake en Kamaiyah

10. My Perception (0:14)

met Slim 400

11. Bool, Balm & Bollective (3:35)
  12. She Wish She Was (3:57)

met Joe Moses en Jay 305

13. YG Be Safe (0:03)

met The Homegirl

14. Still Brazy (3:22)
  15. FDT (3:46)

met Nipsey Hussle

16. Blacks & Browns (4:10)

met Sad Boy

17. Police Get Away Wit' Murder (3:19)
avatar van Holla
Hier zit ik toch enorm op te wachten! Helaas wel dat FDT erop staat. Toch een minder nummer ten opzichte van bijvoorbeeld I Wanna Benz naar mijn mening. Singles Twist My Fingaz en Why You Always Hatin' zijn dan weer wel enorm dik.

En de titel Bool, Balm & Bollective klinkt als een banger a la Bicken Back Bein Bool

Veel namen die ik toch in de categorie 'weed carriers' zet ook als features, dus ik ben benieuwd.

avatar van TheLegacy
Deze gaat heel veel gedraaid worden tijdens bbq's gok ik zo! Erg knap hoe YG het oude Westcoast geluid doet herleven zonder dat het uitgekauwd klinkt.

avatar van NL_RAPPIN
Dit zou zomaar album van het jaar kunnen worden voor mij. MKL heb ik helemaal grijs gedraaid. Wel jammer dat I Wanna Benz er niet op staat en jammer van de features. Had wel wat meer grote namen er op gewild ipv alleen die homies van 'm.

avatar van Silky & Smooth
Ik hoop dat hier meer nummers van het niveau Who Do You Love opstaan i.t.t. zijn vorige albums

avatar van NL_RAPPIN
Oja, ook geen Mustard beats dit keer. Vind ik wel jammer, want die Why You Always Hatin' was 'm dan weer net niet...

avatar van Holla
Ga er maar niet vanuit dat hij hetzelfde kunstje gaat herhalen als op MKL, want zoals gezegd heeft hij hier geen Mustard beats en heeft hij zijn meest spraakmakende verhaal toch al wel verteld denk ik zo. Wil niet zeggen dat er niets fijns overblijft, wat ik toch zeker wel verwacht!

avatar van Silky & Smooth
Ben juist wel blij dat Mustard niet produceert. Dan had je weer een dozijn dezelfde bears gekregen met 1 a 2 uitschieters...

avatar van Holla
Dit is echt enorm hard, YG doet het gewoon weer. Rapt naar mijn mening ook een stuk beter dan op My Krazy Life.

Uitschieters als Word is Bond, Who Shot Me, I Got A Question en natuurlijk de singles Twist My Fingaz, Why You Always Hatin' zijn kei- en keihard!

Bool, Balm en Bollective

Als ik dit album luister voelt het net of ik in een lowrider in de Hood aan het rijden ben. Goed teken. tot nu toe lekker album

Gimmie Got Shot & She Wish She Was zijn trouwens ook enorm hard

avatar van Delars
Zeer nice!

avatar van mh040
De west coast gaat de laatste jaren aardig lekker, met o.a. rappers als Dom Kennedy, Problem, Blu, Nipsey Hussle, Casey Veggies, Ty Dolla $ign, enz. en natuurlijk (vooral!) de jongens van Black Hippy en Odd Future. Maar al die artiesten hebben mij nooit het ouderwetse west coast gevoel kunnen geven. Het eerste album wat ik ooit kocht was Dogg Food en ik moet zeggen dat dit album van YG me lichtelijk nostalgisch maakt. Een goede mix van het 90s G-funk geluid en de moderne west coast sound à la DJ Mustard (want ook al heeft die zelf niet bijgedragen aan dit album, zijn stijl is zeker aanwezig). Qua flow en lyrics is het allemaal niet indrukwekkend, maar over het algemeen heeft het album een erg lekkere sfeer. Nummers die in negatieve zin opvielen waren I Got a Question (met een afschuwelijke Lil' Wayne) en FDT (ik heb ook niks op met Donald Trump, maar wat een waardeloze teksten heeft dit nummer). Voor de rest is dit album prima toevoeging aan de west coast catalogus.

avatar van Silky & Smooth
Aan de ene kant vind ik het erg lekker klinken; new school meets old school. Aan de andere kant ben ik nog niet echt weggeblazen. Het voelt alsof hij ergens in het midden blijft hangen. Net niet de dikke trap bangers van 'new school' en ook net niet de relaxte sound van 'old school'.

avatar van Yestsida
Deze Blood uit Compton heeft m'n twijfels voor een tweede keer vernietigd.

Van zijn debuutalbum, My Krazy Life, verwachtte ik 2 jaren geleden niet veel. Mijn verwachtingen waren ten onrechte, want het is één van mijn favoriete albums van 2014 geworden. Toch bleef de onzekerheid over het feit dat YG het nogmaals kon waarmaken. Bij zijn debuutalbum had hij een concept en een verhaal dat een rode lijn was dat het één geheel maakte. Dit had hij al gedaan... dus hoe moest het nu verder met Still Brazy?
De singles Twist My Fingaz en I Want a Benz met 50 Cent en Nipsey Hussle (heeft het album jammer genoeg niet gehaald) waren alvast briljant.

Man, weer heeft YG me ongelijk moeten bewijzen. Van het begin tot het einde is dit een meesterwerkje. Deze LP voelt zó West Coast aan... dit gehele project heb je de neiging om met goed weer een lowrider te huren en heel de tijd met uw dubs in de lucht te zwieren.

In het regionale gevoel is Still Brazy sowieso sterker dan My Krazy Life. Deze jonge rapper heeft zich omringd met de juiste producers om zo tot een samenhangend West Coast geheel te komen.
Geen DJ Mustard op dit album. Waar hij het gros van de productie behandelde op het debuut was dit in het begin ook bang afwachten. Tijdens de opnames van deze CD hadden beide heren ruzie, daarmee vind je hier geen producties van hem terug.

De interludes niet meegerekend zijn het stuk voor stuk magnifieke tracks. YG is een gangsta rapper dus 80% van de tijd op dit album heeft hij het ook over zulke praktijken.
Op de drie laatste track gaat onze gastheer echter wat dieper. FDT is een disstrack tegen Donald Trump waar YG en Nipsey Hussle hun ongenoegen uiten, Blacks & Browns gaat over racisme en racial profiling dat nog steeds aanwezig in Amerika en Police Get Away wit' Murder is wel heel actueel met de nieuwsberichten die uit de USA komen deze weken.
In Who Shot Me? vertelt hij de luisteraars over de schietpartij van vorig jaar en de paranoïde dat er nu gepaard mee gaat.

Dit album gaat hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje!

Dikke 4*.

avatar van Kos
Kos
Superfijne beat van Police Get Away Wit' Murder.