YG - Still Brazy (2016)

Label: Corporate Thugz

1. Pops Hot Intro (0:14)
  2. Don't Come to LA (3:35)

met Sad Boy, AD en Bricc Baby

3. Who Shot Me? (3:47)
  4. Word Is Bond (3:16)

met Slim 400

5. Twist My Fingaz (4:14)
  6. Good Times Interlude (0:38)

met Syke 800, Duce, Marley Blu en Burnt Out

7. Gimmie Got Shot (2:46)
  8. I Got a Question (3:38)

met Lil' Wayne

9. Why You Always Hatin'? (3:16)

met Drake en Kamaiyah

10. My Perception (0:14)

met Slim 400

11. Bool, Balm & Bollective (3:35)
  12. She Wish She Was (3:57)

met Joe Moses en Jay 305

13. YG Be Safe (0:03)

met The Homegirl

14. Still Brazy (3:22)
  15. FDT (3:46)

met Nipsey Hussle

16. Blacks & Browns (4:10)

met Sad Boy

17. Police Get Away Wit' Murder (3:19)
avatar van Yestsida
Deze Blood uit Compton heeft m'n twijfels voor een tweede keer vernietigd.

Van zijn debuutalbum, My Krazy Life, verwachtte ik 2 jaren geleden niet veel. Mijn verwachtingen waren ten onrechte, want het is één van mijn favoriete albums van 2014 geworden. Toch bleef de onzekerheid over het feit dat YG het nogmaals kon waarmaken. Bij zijn debuutalbum had hij een concept en een verhaal dat een rode lijn was dat het één geheel maakte. Dit had hij al gedaan... dus hoe moest het nu verder met Still Brazy?
De singles Twist My Fingaz en I Want a Benz met 50 Cent en Nipsey Hussle (heeft het album jammer genoeg niet gehaald) waren alvast briljant.

Man, weer heeft YG me ongelijk moeten bewijzen. Van het begin tot het einde is dit een meesterwerkje. Deze LP voelt zó West Coast aan... dit gehele project heb je de neiging om met goed weer een lowrider te huren en heel de tijd met uw dubs in de lucht te zwieren.

In het regionale gevoel is Still Brazy sowieso sterker dan My Krazy Life. Deze jonge rapper heeft zich omringd met de juiste producers om zo tot een samenhangend West Coast geheel te komen.
Geen DJ Mustard op dit album. Waar hij het gros van de productie behandelde op het debuut was dit in het begin ook bang afwachten. Tijdens de opnames van deze CD hadden beide heren ruzie, daarmee vind je hier geen producties van hem terug.

De interludes niet meegerekend zijn het stuk voor stuk magnifieke tracks. YG is een gangsta rapper dus 80% van de tijd op dit album heeft hij het ook over zulke praktijken.
Op de drie laatste track gaat onze gastheer echter wat dieper. FDT is een disstrack tegen Donald Trump waar YG en Nipsey Hussle hun ongenoegen uiten, Blacks & Browns gaat over racisme en racial profiling dat nog steeds aanwezig in Amerika en Police Get Away wit' Murder is wel heel actueel met de nieuwsberichten die uit de USA komen deze weken.
In Who Shot Me? vertelt hij de luisteraars over de schietpartij van vorig jaar en de paranoïde dat er nu gepaard mee gaat.

Dit album gaat hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje!

Dikke 4*.