Einstürzende Neubauten - ½ Mensch (1985)

Alternatieve titel: Halber Mensch

West-Duitsland
Avant-Garde
Label: Some Bizzare

1. Halber Mensch (4:13)
  2. Yü-Gung (Fütter Mein Ego) (7:14)
  3. Trinklied (1:15)
  4. Z.N.S. (5:40)
  5. Seele Brennt (4:05)
  6. Sehnsucht (Zitternd) (2:55)
  7. Der Tod Ist ein Dandy (6:41)
  8. Letztes Biest (Am Himmel) (3:28)
  9. Das Schaben * (9:22)
  10. Sand * (3:30)
  11. Yü-Gung [Adrian Sherwood Remix] * (7:28)
Mijn eerste Neubautenalbum. Herrie in dienst van geluid dat grotendeels op zichzelf kan staan.

Toch had ik er wat meer passie ingezocht, dat doen ze later beter.

Deze LP komt uit de tijd dat een Neubautenconcert nog betaalbaar was.

avatar van SirNoodle
wat is dit, een Neubauten album zonder 'luisteraart'-bericht.

pracht-album, met de klassieker 'letztes biest'. Eerste album ook waarin de Neubauten-combinatie herrie/open geluid voor mij het best werkt.

en met de 'hit' Yu-gung...

luisteraart
Nou, laat ik hier dan ook eindelijk maar iets bij schrijven.

Toen ik dit voor het eerst hoorde (het was de tweede CD ooit die ik van de Neubauten had, na Strategien Gegen Architectur II), schrok ik op van het begin, van Halber Mensch: een koor dat zingt! Ik kende toen nog niet de vreselijke varieteit aan klanken die de mannen hadden ontwikkeld. Dat nummer blijft voor mij één van de meest magistrale composities van de Neubauten, zeker als Blixa op het eind de laatste zinnen zingt (*)
En het "Halber Mensch" blijft als een cirkelzaag door het lied heen snijden!

EDIT: Misschien is Halber Mensch voor mij wel het ultieme Neubautenlied!

Yü Gung en Z.N.S sluiten redelijk goed aan op het voorgaande album 'Zeichnungen des Patienten", ritmisch en wat grof, rauw. Tussendoor "Trinklied", een leuk rustig lied in de stijl van het latere "Stuhl in der Hoelle" (van Haus der Luege).

Dan wordt het met "Seele Brennt" en "Sehnsucht" wat spannender, alsof het geluid wat in elkaar gedrukt wordt als een springveer, die constant op uitklappen staat maar niet los wil komen. Nou ja, in de luidruchtigere stukken van "Seele Brennt" gebeurt dat natuurlijk eigenlijk ook wel, en toch, toch ook weer niet helemaal. Het blijft inhouden.

"Der Tod ist ein Dandy" en "Letzstes Biest" zijn hele mooie zware melodieuze nummers die een 'Gothic'-sfeer in de muziek van de Neubauten introduceren, die nog niet eerder tot uiting is gekomen. Ook het instrumentale "Das Schaben" kan hierbij aanschuiven/schaven, hoewel ik toch de donkere stem van Bargeld hierin een beetje mis.

Afsluitend met "Sand", een cover van (als ik zo goed heb) Nancy Sinatra. Niet mijn lievelingsnummer, maar de mannen zelf hoorden in het origineel onweerstaanbaar een Neubauten-sound, aldus henzelf, en wie ben ik om ze tegen te spreken?

(Ik heb nog de originele CD's uit de tachtiger jaren, dus, zoals bij alle tachtiger jaren neubauten CD's staan de bonustracks er niet op. In dit geval heb ik de remix van Yu Gung dus niet op de schijf staan. Ik ken het ook niet, maar over het algemeen ben ik niet zo'n liefhebber van extra tracks op nieuwe uitgaven, omdat er over het origineel toch hopelijk nagedacht is en het een eenheid dient te vormen. Misschien download ik het nog wel eens, maar de animo is niet echt groot moet ik eerlijk zeggen.)

5 sterren voor dit monument.

(*)
Du formlose Knete
Aus der die Lebensgeister
Den letzten Rest
Funken aussaugen
Fliegen angestachelt taumelnd, besoffen davon
Tanzen nutzlos in der Sonne
Mach dir nichts aus
Sie machen gar aus
Ein Bild für die Götter
Schönen Gruss vom Schnitter
Sicheln nicht sein!
Verwesen

milus schreef:

Deze LP komt uit de tijd dat een Neubautenconcert nog betaalbaar was.

Uit de tijd dat *alle* concerten nog betaalbaar waren neem ik aan? Komende april bezie ik de jongens weer eens (in Hannover ditmaal) en de prijs, 29,95 euro, is nou niet zo belachelijk, vergeleken met andere concertprijzen.

Vrij redelijk eigenlijk voor weer 2 uurtjes (hopelijk, en toch ook vrij zeker) een prima concert.

avatar van c-moon
Een prachtig album van Neubauten, ook de eerste die ik vol trots aan mijn CD-collectie toevoege, jaren nadat het uit was, in 1993, maar ik kende het album al wel langer.... Met dank aan MusicMeter-user en long time friend "Herbert LC", ik kon die CD in Mechelen niet vinden toen, hij bracht hem dan mee uit, was het nu Leuven of Sint-Truiden, dat weet ik niet meer...

En, ook al kende ik het album al van binnen en van buiten: toen nam ik nog K7 op en maakte daar dan zelf artwork voor, de CD toen opzetten, was toch een waar feest !

De koorgezangen in "Habler Mensch"... Prachtig toch... zaalig.. ook het enige Neubauten-nummer, of nee: "Stühl in der Hoeule" ook.... dat ik ooit aan mijn ouders kon laten horen zonder dat het pijnlijke grimassen op hun gezicht zou toveren....

Met de absolute topsongs die "Z.N.S" en "Fütter Mein Ego (Yü Gung!)", maar laat ons ook vooral niet zwijgen over en hulde brengen aan de juweeltjes die "Das Letzte Biest Am Himmel" en "Der Tod Ist Ein Dandy" zijn !!!

Een absolute Neubauten-klassieker alsook must-have !!
No doubt about that!

Een 5, natuurlijk !

Wat een lage waardering voor een van de betere platen van de jaren '80. Wat nou Thriller, Z.N.S. had de danshit van de jaren '80 moeten zijn .

avatar van Joe HB.
Geweldige plaat, Blijf dit album steeds keer op keer draaien!

avatar van Joe HB.
Toen ik deze plaat kocht, Kreeg ik 'm samen met Das Schaben 12",
Het geluid van pure waanzin tot op de bodem. Meesterlijk!

paranoidandroid
goed dit! ben eindelijk begonnen aan een einsturzende ontdekkingstocht.. Geslaagde Lee Hazlewood cover ook (Sand)!

avatar van Slowgaze
Einstürzende Neubauten; een soort grap of een serieus te nemen band? Gezien ze zich er goed van bewust zijn dat ze in de dada-traditie staan (ik verwijs u door naar Blixa's psuedonimistische achternaam), zou je anti-muziek verwachten, de punkgedachte verder uitgewerkt tot herrie pour le herrie. Niets is minder waar.

Natuurlijk, ze citeren op het latere "Let's Do It A Dada" uit Kurt Schwitters prachtige gedicht "An Anna Blume", maar de lyriek staat net zo goed in de traditie van het Duits expressionisme, Rainer Maria Rilke, Paul Celan en beeldend kunstenaar Joseph Bueys. "Sehnsucht", "Seele Brennt", hoe Romantisch wilt u het hebben? Poëzie met percussie er onder.

Het schroothoopinstrumentarium wordt ingezet omdat dat moet, niet omdat het kan. Sterker nog, na een tijdje ontwikkelen schijnbaar percussieve bergen lawaai als "Yü-Gung" en vooral "Z.N.S." zich tot dwingende, doch dansbare nummers. Vooral "Seele Brennt" kent een interessante twist: het naar neo-klassieke muziek neigende pianowerk, het hoge gegil en vooral het subtiele gespeel met stilte (ja, Neubauten is een band waarbij flirten met stilte subtiel gebeurd, ze maken het nooit te gek).

In het titelnummer blijft het dwingende, Teutoonse karakter van de muziek fier overeind, ondanks of juist dankzij het instrumentarium: alleen een koor. Alsof er een statement gemaakt wordt dat het geluid geen gimmick is (ik ben wel goed op dreef vandaag qua alliteraties). Aan de andere kant van het spectrum staat "Der Tod ist ein Dandy" (de mooiste songtitel ooit). Dit nummer wordt gedragen door het geluid van schuivende platen (letterlijk), de gedragen, Zwart-Romantische poëzie en de smerige grindbas die invalt. Keihard draaien, een nummer dat zo zwaar is als het leven zelf.

Afsluiter "Leztes Biest am Himmel" geeft veel stof tot nadenken; er lijkt geflirt te worden met Sartre's idee dat de mens is verdoemd tot vrijheid. Anderzijs lijkt het er op dat Nietzsche's Übermensch (niet te verwarren met de verkrachting door Hitler van dat idee), die ook maar naar liefde verlangt. De vleesgeworden perfectie, die eigenlijk niemand anders nodig heeft, is niets zonder tederheid: een prachtige afsluiting van een ongelofelijke plaat.

avatar van MJ_DA_MAN
Slowgaze koos dit album voor mij uit om te gaan beluisteren in mijn topic, maar zoals verwacht kan ik hier helemaal niks mee. Af en toe zitten er wel leuke stukjes in, maar merendeel is dit eigenlijk letterlijk niks voor mij. Na de eerste luisterbeurt dacht ik: ''het kon erger'', maar tijdens de tweede luisterbeurt ben ik gaan skippen, wat ik in principe nooit doe. Het liefst breng ik ook geen stem uit, gezien ik er geen aanleiding voor zie en ik dit ook nooit had gecheckt als Slowgaze dit niet had getipt. Máár: wel ben ik een ervaring rijker want ik had er geen idee van dat dit soort muziek bestond.

avatar van Arrie
MJ_DA_MAN schreef:

Nu heb je me wel benieuwd gemaakt.

avatar van MJ_DA_MAN
Nou ja, beter gezegd: alles wat ik hoorde (instrumenten/zang) heb ik al wel eens gehoord, maar niet op deze manier verwerkt.

avatar van Ataloona
Slowgaze noemt Letztes Biest (Am Himmel) de afsluiter, maar hier op MuMe staan nog 3 nummers na Letztes Biest (Am Himmel) die ook regulier zijn, welk nummer is dan eigenlijk de echte afsluiter?

avatar van Sater
Achter die laatste drie hoort een sterretje....zijn bonus track op de potomak uitgave.

avatar van Ataloona
Oké, dank voor de info, ik heb even een correctie ingediend

avatar van Ataloona
Ondertussen alweer verhoogt naar een 5*. Ongelovelijk sterk album, het straalt gekte uit, Blixa klinkt als een voortdurend als een maniac en al helemaal als hij Futter Mein Ego blijft roepen, geweldig Apart is ook hoe deze vrij gestoorde muziek bij vlagen erg dansbaar is. Ja, erg lekker dit en zeker kans op een top 10 notering.

Ik moet regelmatig aan een band als Foetus denken, maar Halber Mensch is sterker.

Beste lp van ze.
Kollaps koester ik ook maar is wel erg heftig AUFSTEHEN!!!!
Ik heb de versie met de 12" erbij, het nummer Sand van lee hazelwood is erg lekker erbij.
Yu Gung de 12" versie is nog veel krachtiger dan de gewone lp versie, met het draaien op new wave avonden draaide ik dat altijd keihard de speakers ff open te blazen (en altijd eindigen met Crackdown van CV maar dat terzijde)
Halber Mensch, ZNS, Himmel zijn prachtig. Plaat klinkt ook erg mooi.
Nog een concert van ze gezien op een kruiser in Mokum naast het Scheepvaartmuseum, hadden ze overal microfoons in gestopt, was geweldig maar ze moesten opeens stoppen, teveel herrie !!! hahaha mooie tijd met bv ook Test Department in een grote loods in Havens Oost (waar nu Jave eiland is)

avatar van Noverca
Dit is muziek voor dansende egels. Perfect voor mij dus. Na een eerste luisterbeurt behoorlijk overrompeld, ga hier meer naar luisteren de komende tijd.

avatar van frolunda
Één van mijn favoriete bands die ik bijna nooit draai (!).Yü-Gung (Fütter Mein Ego) en Z.N.S. zijn persoonlijke klassiekers en Das Schaben is ideaal om feestjes te beëindigen.

avatar van freddze
Haha, inderdaad. Er gaan niet veel mensen meer blijven als je Das Schaben zou beginnen draaien,... 9'22" hoor je niets anders dan een schaafmachine die aan het werk is in een of andere fabriek

Maar dat zijn de Neubauten nu eenmaal ook. Hun eerste wapenfeit bestond uit het slaan op de betonnen ondergrond onder een snelwegovergang vergezeld door schreeuwerige teksten en dissonante gitaarakkoorden.

Yü-Gung en Z.N.S. zijn ook mijn persoonlijke favorieten van de plaat.

avatar van frolunda
Zijn ook wel de twee meest toegankelijke nummers met daarna,op korte afstand het ook geweldige Der Tod ist ein Dandy.

Thekillers87327
Afgrijselijk, muziek die bijna door hitler gemaakt lijkt. Schreeuwend en lelijk als de pest.
En ja ik heb het hele album beluisterd en verder wil ik hier ook geen woorden aan vuil maken. Als iemand het leuk vind prima, ik heb er niks mee
1,5 ster nog voor de orginaliteit

avatar van Leeds
Thekillers87327 schreef:
1,5 ster nog voor de orginaliteit

Wat voor de één schreeuwend en lelijk is, is voor de andere een meesterwerk. Ik behoor absoluut tot de tweede groep. Industrial op zijn best. Ongelooflijk wat voor rijke underground Duitsland wel niet had. Petje af! De vergelijking met Hitler is overdreven en slaat nergens op. Uiteraard zijn er wel Duitse bands die onrechtstreeks met Hitler verbonden waren. De hele sfeer op German Oak van de gelijknamige band om maar een voorbeeld te geven. Geen Industrial geluid, wel Psychedelic Krautrock. Trouwens ook een ijzersterke plaat. Moet je eens checken.

Thekillers87327
Leeds schreef:

Haha dat klopt zeker, en een beetje schreeuwen kan ik zeker waarderen hoor! ( Smashing Pumpkins). En op zijn tijd kan ik Marilyn Manson ook waarderen, maar soms slaan bands door vind ik dan haha. Voor mij heeft Duitsland alleen Falco en Scorpion .
Ik vind de sfeer iets afdoen van verdoemenis ofzo.
Ik zal t checken, thanks!

Arbeidsdeskundige
Dit is verheffend en waanzinnig. Yü-Gung (Fütter Mein Ego) is het pronkstuk.

kleine man
Is ook echt voor het eerst dat ik zie dat dat rode strepenventje gewoon een persoon voorstelt.