2Pac - 2Pacalypse Now (1991)

Label: Interscope

1. Young Black Male (2:35)
  2. Trapped (4:44)

met Shock G

3. Soulja's Story (5:05)
  4. I Don't Give a Fuck (4:20)

met Pogo

5. Violent (6:25)
  6. Words of Wisdom.... (4:54)
  7. Something Wicked (2:28)

met Pee Wee

8. Crooked Ass Nigga (4:17)

met Stretch

9. If My Homie Calls (4:18)
  10. Brenda's Got a Baby (3:55)

met Dave Hollister

11. Tha' Lunatic (3:29)

met Stretch

12. Rebel of the Underground (3:17)

met Ray Luv en Shock G

13. Part Time Mutha (5:13)

met Angelique en Poppi

avatar van MJ_DA_MAN
Dat idee heb ik iig altijd wel gehad. Aan de andere kant ken ik ook geen rapper die liefdesliedjes over de politie heeft gemaakt.

avatar van kobe bryant fan
1,0
Blijft dus een rare sittiuatie .

avatar van MAS
MAS
Op Rick Ross na hebben de meeste rappers denk ik wel een hekel aan de politie. Vooral de rappers die actief waren in de jaren 90.

avatar van Kill_illuminati
Tupac is een van de weinig rappers die ook daadwerkelijk op politie-agenten heeft geschoten.

avatar van kobe bryant fan
1,0
Dat wist ik dan ook weer niet.

avatar van KILLERBEE99
Kill_illuminati schreef:

Klopt ja, en hij kwam er zelfs met voordeel vanaf. Wat ook goed is.

YouTube - The Reason Why Tupac Shot The 2 Off Duty Police Officers (Morpreme Interview)

Ulfat-e-Zulmat
Kill_illuminati schreef:

En daarom is hij mijn held.

avatar van MJ_DA_MAN
Enige album van Pac van voor zijn dood dat ik nog niet kende, maar heb niet veel gemist. De nummers die ik al kende (Trapped, If My Homie Calls en Brenda's Got a Baby) zijn de beste nummers; verder nog een paar leuke nummers maar zijn beste werk kwam pas later. Pac zelf komt aardig, maar was op later werk een stuk beter, vooral qua teksten.

avatar van Metalhead99
Van dit album kende ik I Don't Give a Fuck al best lang, omdat hij op de soundtrack van GTA San Andreas voorkwam. Dat nummer vind ik nog steeds bijzonder lekker. Voor de rest vind ik dit nou niet zo'n heel erg bijzonder album. Het klinkt allemaal wel goed, maar bijzonder hoogstaand is het niet.

avatar van KILLERBEE99
dit album draai ik vandaag helemaal grijs, het is precies 20 jaar geleden dat dit album werd uitgebracht.

avatar van jemo3der
Goed album, zeker qua lyrics. Producties zijn wel wat minder. Soulja's Story & I Dont Give A Fuck
zijn echt mijn 2 favoriete nummers van het album, maar ook Brenda's Got A Baby is natuurlijk ook een goed nummer. 3,5 *

PriestMaiden
Blijft een nice debuut!

avatar van party
Prima debuut album. ik vind het alleen jammer dat de beats niet zo hard zijn.

avatar van Boermetkiespijn
Niet zo hard?
In "Trapped" vinden we een sample van James Brown, vind het fijne beats!
In "Part Time Mutha" wordt eigenlijk bijna heiligschennis gepleegd door aan liedjes van Stevie Wonder te zitten, maar sommige mensen kunnen het maken... Wel jammer van de beroerde features in deze track.

Vooral "Rebel of the Underground" is kicken! Het enige te zachte nummer vind ik "Brenda's Got a Baby", kan ik niks mee. Verder fijne plaat...

avatar van Oortrommel
Mooie voorbode van een man die door emoties in zijn muziek te leggen het later ver zou schoppen. Beetje gedateerd wel, anno 2014, en dan heb ik t met name over de manier waarop nummers zijn opgebouwd. Maar laten we niet muggenziften, dit is gewoon een aardig albumpje voor die tijd, met onderwerpen die toen zeer actueel waren.

HZFR11
Vind dit z'n minste. Dit lijkt nog een beetje in die jaren '80 vibe te zitten terwijl zijn latere werk echt harde '90's shit is. Veel samples die van mij niet hadden gehoeven, maar Pac blijft natuurlijk hard.

Brenda's Got A Baby en Trapped vind ik de 2 hardste (ook de bekendste denk ik), en ik vind Violent ook wel tof met een goede storytelling.

avatar van Marciano Coffie
Qua mixing en mastering verschikkelijk maar contentwise de bom. Idd een underrated album van Pac, vooral de song Words Of Wisdom. Geniaal nummer. The hate and the evil that you gave. Duidelijke taal.

4 sterren. Niet megaconsistent maar nummers als Rebel Of The Underground, Words Of Wisdom, I Don't Give A Fuck, Brenda's Got A Baby en Tha Lunatic zijn gewoon lauw.

avatar van Yestsida
Klinkt wat verouderd.

Zijn Death Row-periode is het eerste wat ik ooit hoorde van 2Pac, met dit album ben ik pas veel later in aanraking gekomen en heb hier dus ook geen nostalgische gevoelens voor. Dit debuutalbum is een heel politiek rapalbum waar hij de incorrectheden van Amerika aanpakt. Denk bijvoorbeeld aan politiegeweld, racisme en de armoede in de sloppenwijken.

2Pacalypse Now bevat goede raps van de gastheer maar doorheen de jaren is hij wel interessanter geworden om naar te luisteren vind ik. De beats, raps en mastering hebben hetzelfde probleem als de meeste Hip Hop-albums rond die tijd... het klinkt allemaal verschrikkelijk oud en heeft voor mij persoonlijk de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Nogmaals, ik ben niet met Hip Hop van de jaren '80/begin jaren '90 opgegroeid dus ik heb hier ook geen warme gevoelens voor.

Brenda's Got a Baby is uiteraard een evergreen en dit klinkt ook heel wat moderner dan het bulk van deze plaat.

Slecht is dit niet maar ik grijp veel sneller naar zijn later materiaal.

avatar van Stephaen
Sympathieke plaat. Als geheel een leuke luisterervaring. Ongeveer de helft van de tracks zijn goed, met "Brenda's got a baby" als uitschieter. Andere helft is redelijk tot goed maar niet bijzonder genoeg. Voor iedere hip hop liefhebbers zeker interessant om een paar keer te luisteren en te zien hoe 2pac zich op de albums hierna verder zou ontwikkelen met "Me against the world" als hoogtepunt. Een must have in een serieuze hip hop collectie.