2Pac - 2Pacalypse Now (1991)

Label: Interscope

1. Young Black Male (2:35)
  2. Trapped (4:44)

met Shock G

3. Soulja's Story (5:05)
  4. I Don't Give a Fuck (4:20)

met Pogo

5. Violent (6:25)
  6. Words of Wisdom.... (4:54)
  7. Something Wicked (2:28)

met Pee Wee

8. Crooked Ass Nigga (4:17)

met Stretch

9. If My Homie Calls (4:18)
  10. Brenda's Got a Baby (3:55)

met Dave Hollister

11. Tha' Lunatic (3:29)

met Stretch

12. Rebel of the Underground (3:17)

met Ray Luv en Shock G

13. Part Time Mutha (5:13)

met Angelique en Poppi

avatar van Reijersen
De rapstijl van 2Pac bevalt me altijd wel. Dit is ook het eerste album dat ik van deze man hoorde. Tekstueel heeft deze man ook nog weleens wat interessants te vertellen, en dat is een groot pluspunt. Erg leuk cd'tje.

3,5 ster.

avatar van P Jay
Words of Wizdom doet me een beetje denken aan Youthful Expression van ATCQ. Ook beetje loungy...

avatar van robindaniel
Dit is gewoon een goed album, niet uitmuntend en niet middelmatig gewoon goed!

avatar van Game
Zeer fijn album, lekkere oldskool. Prima debuut van 'Pac.

Goeie tracks zijn voor mij:

Trapped (ft. Shock G)
Soulja's Story
I Don't Give A Fuck
Violent
If My Homie Calls
Brenda's Got A Baby (natuurlijk)
Tha Lunatic
Part Time Mutha (ft. Angelique & Poppi)

avatar van Raul
Ben het niet met de meeste mensen eens dat dit album beter is dan zijn opvolger of één van de beste hiphop debuut cd's ooit. Het is wel degelijk een goed album maar het kan bij lange na niet tippen aan debuutalbums als Doggystyle, Reasonable Doubt of Illmatic.

De beats zijn outdated, de raps erg powerful. Er staan zowel uitschieters als mindere nummers op dit album.
Trapped, Words Of Wisdom, Violent, I Don't Give A Fuck en Brenda's Got a Baby zijn de stralende lichtpunten, terwijl nummers als Somethin Wicked wat mij betreft overbodig zijn.

Prima debuut, hele sterke teksten, maar Tupac zal nog veel sterker worden, vooral qua delivery.

3 sterren.

avatar van Kill_illuminati
Het is gewoon een tof album dat een paar classieke hiphop tracks bevat.Mijn favoriet is dan ook het geonderwaardeerd : Wordz of wisdom, in dat nummer zit zo'n kracht/potentie. Dit album was het meest beruchte zelfs boven uit N.W.A. Zo zie je dat 2pac gewoon vreselijk veel verschillende albums maakt. Want het ene is het andere of volgende niet.( niet over de post-albums ).
Violent is ook een sterke nummer
Het nu aardig bekende "Souljah Story" is misschien het meest beruchste nummers uit z'n tijd, hier legt hij het leven uit van een "souljah".

CaliLove
Deze line uit Soulja's Story zal me altijd bijblijven :

They finally pull me over and I laugh//
"Remember Rodney King?" and I blast on his punkass//

GEWELDIGE line.

Het debuutalbum van de, naar mening, beste rapper allertijden - 2Pac. Dit is echt zo een album die je moet leren waarderen. De eerste keer dat ik hem luisterde vond ik hem niet zo. Maar naar mate ik deze meer luister, vind ik hem steeds beter worden. Heerlijke producties voor die tijd, inhoudelijke rijms van de jonge 2Pac over politiek, politie, onderdrukking en natuurlijk ghetto-stories.

RedLightCityBoy
Ik merk hier duidelijk dat Tupac nog geen sterke productie op zijn plaat had.
Erg standaard beats zonder al te veel speciaals.
De samples vindt ik niet goed gedaan, destijds kon Naughty By Nature dat wel erg goed. En Pac's stem was hier nog niet op zijn best.

Sommige kreunen paste hij pas later toe, die wel typisch pac zijn.
If My Homies Call en Brenda's Gotta Baby kan ik wel waarderen.

Nee, Tupac moest het zeker niet van zijn debuut hebben.
Zijn talent kwam toch echt iets later goed in beeld.

2.5*

avatar van Game
Ik vind dit toch een vrij aardig debuut. Het zijn niet de beats van zijn latere carrière, maar die had vrijwel niemand in 1991. Het is duidelijk een jonge Tupac, zijn stem zou later ook uitgroeien tot een echt wapen en dat is op dit album nog niet echt sprake van. De politieke teksten zijn ook vrij aardig.

avatar van Rhythm & Poetry
Het debuut van 2Pac is meteen mijn favoriete album van hem, simpelweg omdat ik de producties hier op het meest waardeer; ik vind het, soms wat simpele, oldskool geluid veel beter bij hem passen dan de producties die hij later in de jaren '90 kreeg. Daarnaast rapt hij hier met wat ik vind meer emotie, waar hij op andere albums misschien eerder in een goede flow komt (en het op een trucje gaat lijken). Tekstueel spreekt hij me op dit album ook nog het meeste aan.

RedLightCityBoy
De producties op All Eyez On Me, daarvan begrijp ik dat ze je niet liggen. Maar op Me Against The World vindt ik de productie's juist de meeste kracht hebben. So Many Tears bijvoorbeeld, dat vind ik persoonlijk wel een mooie productie, beter dan hier imo.

avatar van j.b.b.l
De eerste paar luisterbeurten vielen tegen.Ik vond de producties soms wat te simpel en eentonig en had moeite om het hele album in een keer te luisteren.Paar luisterbeurten verder begon ik te wennen aan het geluid van 2Pacaclypse Now en begon ik het zelfs goed te vinden.Trapped,Violent(zo dope!),Words of Wisdom en If My Homie Calls zijn mijn favorieten nummers.Er staan geen slechte nummers op maar Something Wicked mocht van mij wegblijven.

avatar van Game
Met een halfje verhoogt. Dit album vind ik zeker beter dan het vervolg hierop (Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.), wat een beetje dezelfde stijl heeft. De producties vond ik eerst ook wat eentonig maar na een paar luisterbeurten gaat het wennen. Het is niet baanbrekend, maar voor een album uit '91 klinkt het toch heel leuk. Vooral de piano stukjes in sommige tracks, dat maakt het helemaal af. Zoals bij Trapped en If My Homies Calls.

Politieke teksen zijn ook aanwezig, alhoewel het niet a la Ice Cube er echt hard aan toe gaat. In plaats daarvan vertelt hij verhalen. 2Pac liet hier zien dat gemakkelijk kon vertalen naar muziek. Speciaal gericht op de Afro-Amerikaanse jeugd, dat is wel te merken aan de allereerste track. Er zitten zoveel verhalen in dit album, en ook kritiek naar de overheid. De flow van 2Pac is op veel nummers lekker snel wat het lekker laat weg luisteren. Hele andere flow dan op zijn latere werk.

4*, ik denk dat dit in de toekomst wel eens naar de 4,5* kan gaan.

avatar van WeztSide
CaliLove schreef:
Deze line uit Soulja's Story zal me altijd bijblijven :

They finally pull me over and I laugh//
"Remember Rodney King?" and I blast on his punkass//

GEWELDIGE line.

Die line sampled ie nog beter in Souljah's Revenge op Strictly For My N.I.G.G.A.Z. Je schreeuwt het keihard mee.

En btw, Something Wicked is super vet, één me favo nummers juist

avatar van principal2000
Redelijk sterk debuut van de man die toen nog voor bijna heel de wereld onbekend was. Hij laat hier zien dat hij beschikt over talent, dat helaas later nog maar 1 keer echt eruit komt.

avatar van Outblasty
Wat een geweldig album zeg! Ik heb 2pac vroeger helemaal doodgedraaid en op den duur had ik het wel een beetje gehad met hem. Maar ik beluister dit album nu eens in zn geheel (ik luisterde vroeger altijd losse nummers) en ik kom erachter dat ik dit echt een steengoed album vind.

4* voor nu maar ik ga dit album zeker weer vaker beluisteren.

Favoriete nummers: Trapped, Brenda's got a baby en Part time mutha

avatar van schizodeclown
Beats en productie is ok en niet slecht, wel de begin jaren 90 sfeertje zowiezo natuurlijk, kwalitatief niet super bijzonder of dergelijks, maar zit toch wel aardig goed in elkaar en ondersteunt 2pac in zijn uitlatingen over onze samenleving.
En normaliter vind ik dit iets van een krappe 4 op dit moment (kan nog omhoog gaan denk ik) maar ik geef gewoon 4,5* Reden?
Wat denk je zelf? De rapmaster komt op in de scene!

Laatste tijd luisterde ik veel golden age hiphop, en hoewel een essentiele periode, kwam er geen ene rapper voorbij die je aandacht zo erbij kan houden dan deze door zijn donkere aggressieve stemgeluid, met een zeer uitzonderlijke focus op wat hij om zich heen ziet(zag) en meemaakt(e) in de ghetto, de politieke onderdrukking van de mensen die daarin leven en het leven van een gangster in de hood.

Maar vriend, hoe hij de woorden UITSPREEKT als hij hard rapt, dat is gewoon te ziek! Daar hoef ik verder niet eens op in te gaan.
Lyrisch fanatiek rebellerend met een dosis haat en tegelijkertijd empathisch, terwijl hij ook emotioneel en ''menselijk overkomt''(een kenmerk van 2pac, wat ik daarmee gewoon bedoel is dat hij mensen kan raken) en tegelijkertijd objectief met een geniale flow, en ondertussen straalt hij ook altijd uit: Don't fuck with me.
Ook een kenmerk van hem

Dit allemaal bij elkaar komt op een natuurlijke manier eruit bij hem, je weet gewoon dat hij real is ondanks de mix van bovenstaande alinea, en dat is: uniek! briljant! legendarisch en dat soort dingen

Het is nog een Pac in de beginfase, en dat is op 1 lijn met de productie hier.
Maar het is het debuut van 2Pac in de scene, dus automatisch een revolutie in hiphop als je het mij vraagt.

avatar van KILLERBEE99
Goede beats, goede onderwerpen, goede teksten, goed album. Ik ben het helemaal met schizodeclown eens. Deze man kon gewoon mensen raken en tergelijke tijd zijn woede laten zien. Dit soort hip-hop gaat tenminste nog ergens over... heel veel hip-hop is over bitches, bling bling en geld. Nauw dat interseert me dus helemaal niet.

Net niet classic, er zijn een paar nummers die ik iets minder vind! maar toch 4,5. want alles bij elkaar is het gewoon een heel goed album.

Social_Mask
schizodeclown schreef:
Ook een kenmerk van hem

Stimmt! Blijft voor mij persoonlijk toch ook de fijnste rapper om naar te luisteren. Vind dit album misschien nog wel eens beter dan MATW en daarmee dus zijn beste album. Al zal ik waarschijnlijk één van de weinigen zijn.

avatar van Arrie
Ik besloot dat ik toch maar eens wat van 2Pac moest gaan luisteren, aangezien het wel een redelijk legendarische rapper is. Ik kende alleen nog Changes en vaag California Love. Ik besloot bij het debuut te beginnen, en had het idee dat veel mensen dit zijn minste vonden dus verwachtte ik er nog niet al te veel van. Maar wat een uitstekend debuut, zeg!

Young Black Male vind ik nog niet al te boeiend. Geen bijzondere productie, en ik heb het idee dat Pac alleen wil laten zien hoe snel hij kan rappen. Nouja, dat interesseert mij dus weinig. De opener is dus niet zo boeiend.
Trapped daarentegen is stukken beter. Fijne prodcutie en sterke raps, ook tekstueel. Het gaat ook nog eens ergens over. Ik heb namelijk weleens verwijten dat het bij 2Pac nergens over gaat. Dat heeft dit album al voor me weerlegd. Fijn refreintje. Het zijn effectieve beats op dit album, waarbij geldt: less is more. Heel simpel, maar o zo fijn. Fijne stem, goede flow. Sterk nummer!

In Soulja's Story rapt 2Pac even met een zware stem, waarmee hij wil overkomen als een "soldier". Dit doet het bij mij niet echt, ik vind dat stukje niks. Verder gewoon een fijn nummer. Redelijke productie, degelijke raps. Inhoudelijk ook prima.

I Don't Give A Fuck is niet echt heel boeiend, maar de productie haalt het hele nummer behoorlijk omhoog. En Pogo komt ook met een aardige gastverse.

Ook Violent heeft een zeer sterke productie! Ik vind 2Pac hier wat overdreven rappen, wat dan wel weer jammer is. Verder is het allemaal best goed. Leuk refreintje met die samples. Leuke tekst.

Op Words of Wisdom vind ik de raps dan weer erg goed, fijne flow! En die wordt ondersteund door de beat die er perfect bij past. Of eigenlijk rapt ie gewoon met het goede ritme. Verder brengt hij wat goede woorden van wijsheid.

Something Wicked vind ik weer niet heel bijzonder, maar is ook weer zo voorbij. Stoort dus totaal niet. Crooked Ass Nigga heeft een leuk refrein imo, met Ice Cube en Dre gesampled. Ook Eazy wordt nog gesampled. Verder gewoon een degelijk nummer.

If My Homie Calls is weer een erg goed nummer, waarbij alles gewoon goed is, de productie (fijne bas!), de raps (goede flow en goed ritme), en prima tekst. Hier hou ik wel van! Klinkt ook lekker oldschool. Weinig franje. Geen fratsen, dat scheelt. Gewoon recht voor z'n raap, simpel maar fijn beatje eronder en je tekst oplepelen op een goede manier.

Brenda's Got A Baby wordt volgens mij als hét nummer van het album gezien, als ik naar de reacties kijk. Redelijk terecht. De tekst is geweldig. Fijne en erg passende beat eronder. Wie zegt dat zijn nummers nergens overgaan? Het is misschien licht overdreven maar het komt wel voor, meisjes van 12 die zwanger raken. En Pac rapt daar erg goed over. Perfect ondersteund door de beat en nog wat mooie zang erbij en een klassieker is geboren.

Tha' Lunatic heeft een erg leuke productie met de blazers en 2Pac rapt daar precies goed overheen. Ontzettend lekker nummer. Verder is het echt niet slecht, maar dat irriteert me behoorlijk. Zonde.

Part Time Mutha is gebaseerd op Stevie Wonders Part Time Lover, en normaal ben ik een beetje huiverig voor zulk soort dingen (denk aan Gangsta's Paradise) maar ik vind het nu echt goed gedaan! De beat zit goed in elkaar en 2Pac rapt daar geweldig overheen met weer een sterke tekst. En een goed refrein hebben ze dus ook al doordat het gebaseerd is op dat nummer. Beetje makkelijk? Misschien wel ja. Maar het werkt voor mij wel! Vind het nummer zeker net zo goed als Brenda's Got A Baby!

Een zeer geslaagd debuutalbum dus! Nummers als Trapped, If My Homie Calls, Brenda's Got A Baby, en Part Time Mutha zijn gewoon erg goed. Verder staat er geen echt slechte nummers op, gewoon allemaal degelijke hip-hop, fijn om naar te luisteren. Dit verdient zeker vier sterren!

Ik vind dat deuntje op Rebel of the Underground een beetje flauw. Dat verpest het nummer nogal, klinkt nogal kinderachtig.

avatar van principal2000
Arrie schreef:

Ligt volgens mij voor een groot gedeelte aan de smaak en leeftijd van die mensen. Ik vind zijn debuut bijna net zo goed als de opvolger. De rest boeit mij weinig. 2Pac is ook niet zozeer een legendarische rapper, als eerder een rapper met een legendarisch levensverhaal. Hetzelfde geldt voor Biggie.

avatar van PeeWee 222
Ook voor mij was dit mijn eerste Tupac album en ik vind nog steeds dat hier een paar van zijn beste nummers op staan. Een aantal nummers zijn niet echt interessant, zoals Somthing wicked en Crooked Ass Nigga, maar bijvoorbeeld Brenda's got a baby en Trapped zijn allebei nummers die op (de vele) 2pac best of albums thuis horen. Hoogtepunt van het album is wat mij betreft If My Homies Call, geen diepgaande politieke teksten ofzo maar gewoon een vrolijke 2pac track over hem en zijn homies.

avatar van Arrie
principal2000 schreef:

Of hij nou legendarisch is om zijn levensverhaal of om zijn muziek, dat maakt hem niet minder legendarisch.

PriestMaiden
Ik luister veelal graag debuutplaten, dit debuut is ook mooi. I Don't Give a Fuck, Brenda's Got a Baby en Trapped zijn de beste nummers hierop.

1,0
Redelijke 2Pac, je hoort ook wel dat 2Pac hier fris klinkt maar of dat nu positief is, zijn flow is duidelijk minder dan op latere werken ( heb eigenlijk alleen nog maar Me Against The World gehoord) maar daarop flowt hij beter.Zijn lyrics zijn wel meesterlijk op zo'n jonge leeftijd zouden weinig Mc's zo kunnen rijmen. Het einde op: I Don't Give A Fuck is ook erg goed, zijn haat aan de politie is dan ook erg duidelijk.De Toppers hierop zijn voor mij: Brenda's Got A Baby, Trapped en I Don't Give A Fuck.3.0*

avatar van KILLERBEE99
Hoe ver ik weet had 2Pac nooit iets tegen de politie in het algemeen. Alleen iets tegen de crooked cops. Wat ik ook heel normaal vind dat je daar iets tegen hebt.

1,0
In mijn boekje staat toch in het algemeen Fuck Police en niets over crooked cops .

avatar van MJ_DA_MAN
Op Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. ''disst'' hij de politie toch ook (als is het maar in een paar lines)?

1,0
Gen idee heb die namelijk nog niet gehoord maar ik dacht dat hij in het algemeen iets tegen de politie had, of ben ik mis?