2Pac - 2Pacalypse Now (1991)

Label: Interscope

1. Young Black Male (2:35)
  2. Trapped (4:44)

met Shock G

3. Soulja's Story (5:05)
  4. I Don't Give a Fuck (4:20)

met Pogo

5. Violent (6:25)
  6. Words of Wisdom.... (4:54)
  7. Something Wicked (2:28)

met Pee Wee

8. Crooked Ass Nigga (4:17)

met Stretch

9. If My Homie Calls (4:18)
  10. Brenda's Got a Baby (3:55)

met Dave Hollister

11. Tha' Lunatic (3:29)

met Stretch

12. Rebel of the Underground (3:17)

met Ray Luv en Shock G

13. Part Time Mutha (5:13)

met Angelique en Poppi

avatar van Game
Met een halfje verhoogt. Dit album vind ik zeker beter dan het vervolg hierop (Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.), wat een beetje dezelfde stijl heeft. De producties vond ik eerst ook wat eentonig maar na een paar luisterbeurten gaat het wennen. Het is niet baanbrekend, maar voor een album uit '91 klinkt het toch heel leuk. Vooral de piano stukjes in sommige tracks, dat maakt het helemaal af. Zoals bij Trapped en If My Homies Calls.

Politieke teksen zijn ook aanwezig, alhoewel het niet a la Ice Cube er echt hard aan toe gaat. In plaats daarvan vertelt hij verhalen. 2Pac liet hier zien dat gemakkelijk kon vertalen naar muziek. Speciaal gericht op de Afro-Amerikaanse jeugd, dat is wel te merken aan de allereerste track. Er zitten zoveel verhalen in dit album, en ook kritiek naar de overheid. De flow van 2Pac is op veel nummers lekker snel wat het lekker laat weg luisteren. Hele andere flow dan op zijn latere werk.

4*, ik denk dat dit in de toekomst wel eens naar de 4,5* kan gaan.

avatar van schizodeclown
Beats en productie is ok en niet slecht, wel de begin jaren 90 sfeertje zowiezo natuurlijk, kwalitatief niet super bijzonder of dergelijks, maar zit toch wel aardig goed in elkaar en ondersteunt 2pac in zijn uitlatingen over onze samenleving.
En normaliter vind ik dit iets van een krappe 4 op dit moment (kan nog omhoog gaan denk ik) maar ik geef gewoon 4,5* Reden?
Wat denk je zelf? De rapmaster komt op in de scene!

Laatste tijd luisterde ik veel golden age hiphop, en hoewel een essentiele periode, kwam er geen ene rapper voorbij die je aandacht zo erbij kan houden dan deze door zijn donkere aggressieve stemgeluid, met een zeer uitzonderlijke focus op wat hij om zich heen ziet(zag) en meemaakt(e) in de ghetto, de politieke onderdrukking van de mensen die daarin leven en het leven van een gangster in de hood.

Maar vriend, hoe hij de woorden UITSPREEKT als hij hard rapt, dat is gewoon te ziek! Daar hoef ik verder niet eens op in te gaan.
Lyrisch fanatiek rebellerend met een dosis haat en tegelijkertijd empathisch, terwijl hij ook emotioneel en ''menselijk overkomt''(een kenmerk van 2pac, wat ik daarmee gewoon bedoel is dat hij mensen kan raken) en tegelijkertijd objectief met een geniale flow, en ondertussen straalt hij ook altijd uit: Don't fuck with me.
Ook een kenmerk van hem

Dit allemaal bij elkaar komt op een natuurlijke manier eruit bij hem, je weet gewoon dat hij real is ondanks de mix van bovenstaande alinea, en dat is: uniek! briljant! legendarisch en dat soort dingen

Het is nog een Pac in de beginfase, en dat is op 1 lijn met de productie hier.
Maar het is het debuut van 2Pac in de scene, dus automatisch een revolutie in hiphop als je het mij vraagt.

avatar van jemo3der
Goed album, zeker qua lyrics. Producties zijn wel wat minder. Soulja's Story & I Dont Give A Fuck
zijn echt mijn 2 favoriete nummers van het album, maar ook Brenda's Got A Baby is natuurlijk ook een goed nummer. 3,5 *

avatar van Boermetkiespijn
Niet zo hard?
In "Trapped" vinden we een sample van James Brown, vind het fijne beats!
In "Part Time Mutha" wordt eigenlijk bijna heiligschennis gepleegd door aan liedjes van Stevie Wonder te zitten, maar sommige mensen kunnen het maken... Wel jammer van de beroerde features in deze track.

Vooral "Rebel of the Underground" is kicken! Het enige te zachte nummer vind ik "Brenda's Got a Baby", kan ik niks mee. Verder fijne plaat...

avatar van Yestsida
Klinkt wat verouderd.

Zijn Death Row-periode is het eerste wat ik ooit hoorde van 2Pac, met dit album ben ik pas veel later in aanraking gekomen en heb hier dus ook geen nostalgische gevoelens voor. Dit debuutalbum is een heel politiek rapalbum waar hij de incorrectheden van Amerika aanpakt. Denk bijvoorbeeld aan politiegeweld, racisme en de armoede in de sloppenwijken.

2Pacalypse Now bevat goede raps van de gastheer maar doorheen de jaren is hij wel interessanter geworden om naar te luisteren vind ik. De beats, raps en mastering hebben hetzelfde probleem als de meeste Hip Hop-albums rond die tijd... het klinkt allemaal verschrikkelijk oud en heeft voor mij persoonlijk de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Nogmaals, ik ben niet met Hip Hop van de jaren '80/begin jaren '90 opgegroeid dus ik heb hier ook geen warme gevoelens voor.

Brenda's Got a Baby is uiteraard een evergreen en dit klinkt ook heel wat moderner dan het bulk van deze plaat.

Slecht is dit niet maar ik grijp veel sneller naar zijn later materiaal.

avatar van Stephaen
Sympathieke plaat. Als geheel een leuke luisterervaring. Ongeveer de helft van de tracks zijn goed, met "Brenda's got a baby" als uitschieter. Andere helft is redelijk tot goed maar niet bijzonder genoeg. Voor iedere hip hop liefhebbers zeker interessant om een paar keer te luisteren en te zien hoe 2pac zich op de albums hierna verder zou ontwikkelen met "Me against the world" als hoogtepunt. Een must have in een serieuze hip hop collectie.