Oceansize - Effloresce (2003)

Label: Beggars Banquet

1. I Am the Morning (4:18)
  2. Catalyst (6:39)
  3. One Day All This Could Be Yours (4:19)
  4. Massive Bereavement (9:59)
  5. Rinsed (3:58)
  6. You Wish (6:00)
  7. Remember Where You Are (5:22)
  8. Amputee (5:32)
  9. Unravel (2:49)
  10. Women Who Love Men Who Love Drugs (8:30)
  11. Saturday Morning Breakfast Show (9:04)
  12. Long Forgotten (8:59)
Joy
las elders dat iemand dit album verkoos boven 10.000 days van Tool als allerbeste album

dat moet ik ff checken

mooie muziek

tikje voorspelbaar vind ik, maar het bevalt na 5 minuten erg goed

wordt de komende dagen vele gedraaid heb ik het vermoeden

bedankt, diegene

Als Joy dit goed vindt ga ik toch ook eens gaan zoeken!

avatar van UmmaGumma 44
Ik heb ze live mogen aanschouwen en hun muziek smaakt naar meer... draai de cd een paar keer... ik kan het je aanraden!

avatar van Snappy
UmmaGumma 44 schreef:

Een terechte conclusie. Ook in korte tijd twee keer live mogen aanschouwen. Heerlijke muziek met zijn eigen temperament! Zeker een aanraden om dit te gaan zoeken en nog belangrijker dat je het gaat luisteren, zal zeker niet tegenvallen. Integendeel je gaat het prachtig vinden. Nu maar afwachten op hun nieuw album. Overigens het album "Everyone into Positions" is ook gruwelijk mooi! Top-band waar nog meer van gaan horen (laten we het hopen!). Over het gemiddelde ben ik zeer content over, kan eventueel hoger!!

avatar van The Scientist
Berichten verplaatst naar Oceansize

Dat ik dit nu pas ontdek. Wat een prachtige muziek. er is geen een nummer wat zwak is en nummers zoals Rinsed en Unravel voegen toch iets toe.
Saturday Morning Breakfast Show heeft een fantastische opbouw. Alle nummers hebben dit trouwens.

avatar van Lukas
Klinkt erg goed dit. Ik zie hierboven veel vergelijkingen met Tool, dat vind ik dan weer herrie. De eerste nummers van het album vind ik eigenlijk nog meer 'Radiohead maar dan wat steviger'. Het begin van Massive Bereavement heb ik bijvoorbeeld elk moment het idee dat Thom Yorke wat kan gaan piepen . Het middendeel is wat harder en ligt me daarmee ook minder. De laatste nummers zijn wat progrockachtiger en weer wat meer richting mijn straatje. Favoriet toch wel One Day All This Could Be Yours.
4*, met kans op meer.

avatar van dynamo d
Vergelijking met Tool is inderdaad niet echt op z'n plaats. Oceansize zit m.i. dichter aan tegen A Perfect Circle, Dredg en Porcupine Tree. Andere soortgelijke nieuwe band is overigens Amplifier. Wellicht ook een aanrader?

avatar van mathias
dynamo d schreef:
Amplifier. Wellicht ook een aanrader?

Inderdaad. Fantastisch album, dat (i.t.t. dit hier) wél sterk aanleunt bij de sound van Tool.

avatar van Gajarigon
Ik ga starten met 4* (voordeel van de twijfel). Massive Bereavement (toch ff googlen wat dat juist betekent) is veruit mijn favoriet nummer. 't Zit allemaal lekker in elkaar, maar de zanger is soms wel wat irritant, wat zeer spijtig is anders zou dit een knalplaat zijn geweest.

Massive Bereavement is dus: enorme verlies-pijn. Een term uit de medische wereld waarmee de periode waarin men een verlies verwerkt wordt aangeduid, die in lengte varieert naar gelang de verbintenis met het verlorene groter was.

avatar van Pinsnider
Geweldig! Ik vroeg het me ook al af Volgens mij blijkt uit de tekst ook nog dat hij er wel een aardig schuldgevoel aan over heeft gehouden, of zie (luister) ik dat verkeerd..??
Zang is inderdaad even wennen, maar na een aantal keren is het ok. Was wel verrast bij het optreden laatst in Paradiso: ik dacht dat ik de zanger had gespot, maar die ging achter het drumstel zitten en de ielste van het stel ging zingen... (deettie aardig trouwens...:))

avatar van Sonic Nurse
Pinsnider schreef:

Dat optreden was helemaal geweldig. Die gasten weten af en toe echt een muur van geluid neer te zetten (ok, 't haalt 't niet bij Mogwai, maar toch). Na het optreden kwamen de jongens nog een pintje pakken aan de bar, heb nog een half uurtje met Mike Vennart (zanger) zitten bieren. Hele bescheiden jongens... ik gun ze wel een succesje.

Sonic Nurse schreef:

Da's leuk om te lezen. In bescheidenheid zit vaak ook de ware grootheid van een muzikant.

Sonic Nurse schreef:

Met wat geluk (maw als ze superbekend worden) is dit later een ongelooflijke anekdote waarmee je ongeloof zal zaaien.

En eum... wat is 'iel'?

avatar van Sonic Nurse
Gajarigon schreef:

En eum... wat is 'iel'?

Haha... lang verhaal. Het grootste gedeelte van 't gesprek hebben het over de rol van Oceansize als suport act van Porcupine Tree gehad. En voor de rest over muziek in t algemeen.

Off-topic: er zijn meerdere bands die dat doen hoor. Zul je wel merken als je na een optreden (uiteraard alleen in t clubcircuit) nog even blijft hangen voor een biertje. Ik heb ook met Greg Graffin (Bad Religion) en Melissa auf der Mauer (solo (ex Hole / S.P.)) staan praten, beide in de Melkweg.

avatar van Pinsnider
@Gajarigon: Iel is volgens mijn eigen vocabulaire zoiets als slank en breekbaar... Maar misschien is het Twents..??

En heerlijk inderdaad, dat clubcircuit! Bij kleine theatervoorstellingen komt de artiest ook vaak nog even wat drinken. En waarom ook niet!! Maar of Oceansize ooit zo groot gaat worden... Ik gun het ze van harte, maar ik betwijfel het... Misschien zijn het daar ook wel te aardige jongens voor

avatar van dynamo d
Iel is een gewoon Nederlands woord. Van Dale: dun en teer. Dat geldt in ieder geval niet voor muziek voor Oceansize. Die is vet!

avatar van miak
3,5*. De plaat start erg mooi met songs 'One day all this could be yours'. maar hij wordt steeds harder. En dat is niet echt mijn ding. Mijn aandacht verdwijnt. Maar mijn aandacht keert terug rond 'Unravel', waar het weer rustiger aan wordt gedaan.

avatar van Lukas
Hee, is ie de top 250 binnengekomen? Da's knap, met maar 51 stemmen!

avatar van lebowski
Drie jaar lang had ik al van deze plaat kunnen genieten, drie weggegooide jaren . Puur gecheckt omdat ze volgende week in het voorprogramma van Porcupine Tree staan. Ik ben die avond op tijd, dat moge duidelijk zijn. Wat een heerlijke, zware, meeslepende bak muziek. Ik begin voorzichtig: 4,5*

Lukas schreef:
Hee, is ie de top 250 binnengekomen? Da's knap, met maar 51 stemmen!

Maar wel heel erg hoge stemmen! En mijn 2e positie in m'n Top 10 natuurlijk werkt natuurlijk ook goed mee

Geweldig album! vooral live (gezien in Patronaat, Haarlem) kippevelopwekkend!

avatar van Pinsnider
Ik vind het werelds dat deze plaat bij de beste 250 platen allertijden is terecht gekomen, ondanks dat het grote publiek niet van Oceansize zal hebben gehoord. Misschien is dit dan het begin van de doorbraak..??
Ik hoor al een interview van de band over 5 jaar:
"It all started in Holland where we were voted into the Top 250 of MusicMeter with our debut album Effloresce. After that, things went really fast..."

avatar van Blue88
Pinsnider schreef:
Ik hoor al een interview van de band over 5 jaar:

Hehe, ik gun het het ze in ieder geval van harte. Nog steeds kan ik mijn stem niet lager doen dan 4,5.. geniaal dit album. "One Day All This Could Be Yours " en " Women Who Love Men Who Love Drugs" blijven de favo's... Lekker zwaar dit album. Long Forgotten als afsluiter, kon niet beter.

avatar van mathias
Na deze een jaar regelmatig te hebben gedraaid, lijkt het alsof ik nu pas klaar ben voor een beoordeling. En die draait erg positief uit: ik geef een 4,5* voor dit album, de som van een gewone 4* voor het eerste deel van Effloresce, en een erg ruime 4,5* voor het tweede deel. Het lijkt alsof de eerste helft slechts een opmaat is voor You Wish, waarna het constant hoge toppen scheren is. Mijn favorieten bevinden zich dan ook achteraan het album: Amputee, Woman who love men... en Saturday Morning Breakfast Show. Het enige nummer van de eerste helft dat hetzelfde niveau haalt als de tweede, is het magische hypnotiserende openingsnummer...
Idealiter zou dit album voor mij tracks 2 t.e.m. 5 niet bevatten, dan spraken we van een 5*-plaat mét top tien notering. Nu 'slechts' 4,5*, wat nog altijd een erg hoge score is, maar mij met een ietwat wrang gevoel achterlaat, omdat ze dat meesterwerk ooit zeker eens kunnen/zullen maken. Ik denk dat ik Everyone Into Position maar eens ga checken

voltazy
op een of andere manier vind ik dit album wel aardig maar het pakt me niet echt

avatar van Nakur
tip: zowel efflorensce als Everyone in position lagen midprice (lees 8,99 en 9,99) bij de lokale platenboer in Tilburg. Wellicht zijn ze op meer plaatsen goedkoper. Ik heb beide gehaald en ben dik tevreden

avatar van starsailor
goede plaat, maar niets wat al niet gedaan is door Levitation.

starsailor schreef:
goede plaat, maar niets wat al niet gedaan is door Levitation.

Nooit van gehoord. Deze band staat ook nog niet op MuMe. Ga je Levitation nog toevoegen?

dynamo d schreef:

avatar van Rayaccos
Na deze plaat na een jaar links laten liggen weer eens te beluisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat de 3* die ik hier voor had staan helemaal terecht zijn. Effloresce staat bol van de goede ideeen, de uitviering laat soms te wensen over. In mijn ogen begint het album uitstekend met het aanstekelijke I am the morning, Catalyst en One Day All This Could Be Yours. Helaas begint na het eerste deel van dit album bij mij de verveling wat toe te slaan waardoor ik me moeite naar het eind van dit album weet te worstelen. Het middenstuk van dit album is niet al te sterk. Waarom hebben ze niet gewoon een strengere selectie van nummers gemaakt? Hier had meer in kunnen zitten, maar al het begin is moeilijk. Talent genoeg, dat wel.