China Crisis - Flaunt the Imperfection (1985)

Label: Virgin

1. The Highest High (4:14)
  2. Strength of Character (2:53)
  3. You Did Cut Me (4:18)
  4. Black Man Ray (3:38)
  5. Wall of God (5:34)
  6. Gift of Freedom (4:38)
  7. King in a Catholic Style (4:31)
  8. Bigger the Punch I'm Feeling (4:20)
  9. The World Spins, I'm Part of It (4:14)
  10. Blue Sea (4:45)
  11. Wall of God [Demo] * (5:20)
  12. Black Man Ray [Demo] * (3:37)
  13. Bigger the Punch I'm Feeling [Demo] * (4:00)
  14. Animalistic * (4:34)
  15. Christian [Live] * (5:52)
  16. You Did Cut Me [Edit] * (4:02)
  17. Seven Sports for All [Live] * (3:43)
  18. King in a Catholic Style (Wake Up) [Extended Version] * (7:33)
  19. Animalistic [A Day at the Zoo Mix] * (11:04)
  20. It's Never Too Late * (4:58)
  21. 96.8 * (4:27)
  22. Orange Mutt - Mutt Dance * (3:48)
  23. Gift of Freedom [Janice Long Session 18/03/85] * (3:47)
  24. Strength of Character [Janice Long Session 18/03/85] * (2:43)
  25. Wall of God [Janice Long Session 18/03/85] * (5:02)
  26. King in a Catholic Style (Wake Up) [Janice Long Session 18/03/85] * (4:01)
avatar van blur8
ard schreef:
Concert dat ze zouden geven in Utrecht op 17 oktober is helaas door te weinig kaartverkoop gecancelled. Jammer, had 2 kaarten. Onderschatte band!

Dat is triest. ik lees t nu, te laat.
Heb ze vorig jaar nog live gezien in thuisbasis Liverpool. In volle bezetting zijn ze zeer overtuigend, geen spoor van sleetsheid in de oude songs en daar gaat nu nieuw werk bijkomen..

ard
Ja balen. Zit me niet mee om ze live te zien. In de jaren 80 had ik ook kaartjes maar dat concert werd ook gecancelled door brandwonden bij een bandlid. En nu weer. China Crisis live zien staat nog op mijn lijstje...

In bezit nu en een aantal luisterbeurten verder.
lekker album. Errug 80's met de kenmerkende synths van toen en jazzy/ funky gitaarlicks.
De drums klinken lekker. Gelukkig geen overmatige naar voren gemixte snaredrum. Prima drumsound.
Walt Becker drukt als producer natuurlijk wel zijn stempel. Het gelikte is hier wel aanwezig maar in de geest van de songs is dat niet bezwaarlijk.
De nummers zijn namelijk gewoon goed tot heel goed.
Het album heeft een heel lekkere vibe. Een lekkere swing. Aanstekelijke refeinen en een prettige relaxdheid.
Opener The Highest High is gelijk al raak.
Zonder meer een highlight. Origineel. Ritmisch apart en fris.
En de bekendste singles, in dit geval King In A Catholic Style en Black Man Ray.
Volgens mij geen noemenswaardige hits in Nederland trouwens.( waarom niet eigenlijk ? )
Waarschijnlijk verzopen tussen Duran Duran en Spandau Ballet.... who knows.
Maakt verder ook niet uit.
Tja, heerlijke plaat die boeiend blijft tot het einde. De samenhang is perfect en deze gaat de gang naar de cd speler wel regelmatig vinden.
Op naar het debuut.

avatar van LucM
Dit album heb ik ook onlangs aangeschaft (samen met de voorganger Working with Fire and Steel ) en ik vind het een fijn en goed uitgebalanceerd album. Luchtige en frisse popsongs, natuurlijk typisch 80's maar van het juiste soort. Ietsje gelikt inderdaad maar past tenslotte bij het geluid. Ook hitgevoelig, waarom deze band nauwelijks succes kende en bv. Dead Or Alive wel is mij een raadsel.

Toegankelijk genoeg met evengoed een diepzinnigere stijl.
Uiteindelijk meer een Lp groep. Want hierna zijn er helemaal geen singles meer die bekend voor komen.
Geeft niets. Goede band en fraaie songs.

ard
Ze komen naar Nederland, hoop dat het deze keer wel doorgaat. Vorige 2 concerten werden afgelast. 3x is scheepsrecht zullen we maar zeggen! 10 september Zoetermeer en 11 september Hengelo.

avatar van c-moon
In Hengelo ben ik erbij.... 11 september!
Vrijdag vrij genomen...
Ik trein ervoor van Mechelen (BE) naar Hengelo... héél benieuwd !

Ik weet nog goed dat ik met sinterklaas van een klasgenoot de maxi single kreeg van King In A Catholic Style. Moet ergens in 84, 85 geweest zijn. Mooi rustig nummer. Sindsdien de groep uit het oog verloren.
Gelukkig dankzij Spotify kan ik de muziek (her)ontdekken. Dit is werkelijk een prachtige plaat mooi omschreven hier door gebruikers van MM. Het schitterende Strenght of Character mooi technisch uitgelegd door Erwin. Ik zal me eens verdiepen in de andere albums. Dit smaakt naar meer.

avatar van Janz
Het etiket New Wave dat de band in de beginjaren opgeplakt kreeg, is men met dit album duidelijk ontgroeid. De muziek hier is te omschrijven als sophisticated pop, elegant, smaakvol, verfijnd. Sterke songs, mooi album!

avatar van LucM
Halverwege de jaren '80 was de new wave opgeschoven naar de mainstream waardoor deze term nauwelijks meer bruikbaar was. Flaunt the Imperfection heeft nog wel raakpunten met new wave maar is vooral een degelijke, pure popplaat in de tijdgeest zonder gedateerd te zijn.

Hele frisse plaat. Soort Britse Steely Dan is China Crisis hier.
Niet zo gek met Walter Becker als producer.

ard schreef:
Hun mooiste album, wat mij betreft.

Niets aan toe te voegen!

Telamon
Black Man Ray, wat een geweldig nummer is dat toch! Verborgen 80's pareltje

De eerste drie albums zijn verreweg de beste........alle drie verschillend, maar ieder op hun eigen manier prachtig..

Grote Steely Dan invloed toch wel natuurlijk!

Neal Peart schreef:
Grote Steely Dan invloed toch wel natuurlijk!

Nogal Ja!

Walter Becker als producer, kan niet missen.
Toch een hele knappe plaat. Erg 80's maar heeft nu nog een heerlijke vibe.

avatar van dazzler
Fantastisch nieuws over de heruitgave.

Ook hier twee kanttekeningen bij de voorlopige tracklijst.

Ik zie geen extended versie van King in a Catholic Style (tenzij men die "edit" bedoelt).
En ik zie tweemaal Animalistic (vermoedelijk één keer de 7" versie en één keer de 12" versie).

avatar van TEQUILA SUNRISE
Had ze graag in Hilversum aan het werk gezien maar was verhinderd. Balen als een stekker! Had graag dat nieuwe album willen bemachtigen en het feit dat de focus op dit album lag maakt het missen van het concert extra zuur

Misschien ook wel een ode aan Walter Becker. Chef produktie op deze plaat, die ook wel wat Steely Dan kenmerkjes heeft.
Heerlijke plaat op zonnige zwoele dagen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze plaat is zeker voorzien van Steely Dan invloeden, heerlijk album!

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar China Crisis

avatar van Ceasar
Tijdens de laatste twee optredens in Nederland speelden ze in ieder geval tracks van dit album: 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8. Maar wellicht ben ik er één vergeten... Tijdens de optredens heeft Gary Daly inderdaad enige anekdotes over Walter Becker verteld.

avatar van janneman
Leuk dat Walter Becker op deze plaat zo'n invloed heeft gehad. China Crisis was voor mij ergens al een soort verre neef altijd van Steely Dan. Vanavond viel het kwartje dus echt. Mooie plaat die ik af en toe draai.

avatar van Ceasar
Op 14 en 15-02 speelden ze in Hengelo en Zoetermeer dit hele album in volgorde. Bij elke track werd een anekdote verteld over het ontstaan van dat nummer. En wat de invloed van Walter Becker was. Lange tijd was er een grote foto van Becker op de achtergrond te zien. Goed concert, mooi eerbetoon.

Klopt zag ze afgelopen vrijdag in de Boerderij. Als Walter Becker nog had geleefd was hij meegegaan op toer!. Top concert trouwens!!