U2 - The Best of 1980-1990 (1998)

Alternatieve titel: The Best of 1980-1990 & B-Sides

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Pride (In the Name of Love) (3:48)
  2. New Year's Day [Japanese Single Version] (4:17)
  3. With Or Without You (4:55)
  4. I Still Haven't Found What I'm Looking For (4:38)
  5. Sunday Bloody Sunday (4:40)
  6. Bad [Edit] (5:50)
  7. Where the Streets Have No Name [Edit] (4:35)
  8. I Will Follow (3:36)
  9. The Unforgettable Fire (4:56)
  10. Sweetest Thing [Single Mix] (3:00)
  11. Desire (2:59)
  12. When Love Comes to Town (4:17)

met B.B. King

13. Angel of Harlem (3:49)
  14. All I Want Is You / October (9:51)
  15. One Tree Hill * (5:23)
  16. The Three Sunrises * (3:52)
  17. Spanish Eyes * (3:14)
  18. Sweetest Thing [Original Version] * (3:03)
  19. Love Comes Tumbling [False Start Version] * (4:40)
  20. Bass Trap ["Best Of" Edit] * (3:31)
  21. Dancing Barefoot [Extended Version] * (4:45)
  22. Everlasting Love * (3:20)
  23. Unchained Melody * (4:52)
  24. Walk to the Water * (4:49)
  25. Luminous Times (Hold on to Love) * (4:35)
  26. Hallelujah Here She Comes ["Best Of" Edit] * (4:00)
  27. Silver and Gold * (4:37)
  28. Endless Deep * (2:57)
  29. A Room at the Heartbreak Hotel ["Best Of" Edit] * (4:32)
  30. Trash, Trampoline and the Party Girl * (2:33)
totale tijdsduur: 1:05:11 (2:09:54)
avatar van Guinness1980
sierrra schreef:
Bij mij staat One Tree Hill er niet op.

Die staat ook niet op elke versie, ook niet op de dubbelcd versie.
One Tree Hill staat wel op de vinylversie.

avatar van ricardo
Vreemd dat deze stukken beter beoordeeld word dan 18 singles. Zoveel verschilt deze tracklist niet van 18 singles, tenminste de eerste 7 nummers (op Bad na dan) niet.

18 singles vind ik nog een stuk completer dan deze, maar hier staat dan wel weer The Unforgottable Fire weer op, misschien wel het beste nummer aller tijden van joetoe.

ricardo schreef:

Sorry maar ik vind 18 singles helemaal niet te vergelijken met deze verzamelaar. Op 18 singles staat meer materiaal van de latere U2 en dat vind ik dan persoonlijk een stuk minder dan deze periode!

Is de vinyl versie makkelijk te vinden trouwens?

avatar van ricardo
Ik heb met deze afgelopen maandag nog in mijn handen gestaan, was afgeprijst naar 6.50 euro. Ik vind dat er op deze en 18 singles teveel dezelfde nummers staan, daarom toch maar laten liggen. Voor een paar andere nummers ga ik geen cd erbij kopen, ook niet voor een paar centen.

Achteraf gezien had ik beter deze en de opvolger van deze kunnen kopen, dan had ik meer nummers gehad natuurlijk. Nu ik 18 singles heb koop ik er natuurlijk niet meer een verzamelaar bij.

Dan ga ik liever voor een regulier album.

Downloadtip verwijderd.

PriestMaiden
U2 was een topband in deze periode, hierna werden ze heel wat minder, maar met de laatste 3 albums zijn ze aan het terugkomen naar mijn gevoel.

avatar van Guinness1980
Vandaag dit album weer eens op vinyl beluisterd.

Heb dit album als dubbelcd, 2x op vinyl en op als kopie op dvd .
Moet altijd nog een keer de enkele cd versie van kopen. Nog steeds niet gedaan ondanks dat deze voor een kleine prijs te koop is.

Aan deze verzamelaar ontbreken enkele goede nummers waaronder 11 O'Çlock Tick Tock, Out Of Conrtol, Gloria en Bullet The Blue Sky.
Ondanks dit gemis vind ik het toch een geslaagde compilatie. naar mijn mening sowieso de beste verzamelaar van U2.

Ook vind ik de mooie b kantjes op de 2e cd een meerwaarde. Bij de 2e Best of staan daar hoofdzakelijk remix versies op.

avatar van vielip
Wil je misschien 1 van de vinyl versies verkopen?

avatar van kaztor
ricardo schreef:

18 Singles is helemaal niet completer. Omvattender misschien, maar niet completer.
Dit is gewoon deel 1 van twee verzamel-cd's.

Het blijft alleen jammer dat de samenstellers hebben zitten futvogelen met de nummers op deel 2, verschillende mixen etc.

Ook de extra cd bij deze is beduidend nuttiger, vooral vanwege het uitblijven van een heruitgave van Rattle And Hum.

Guinness1980 schreef:

De laatste was nooit een single, maar met de aanwezigheid van Bad heb je hier wel een punt.
De eerste twee hadden er wat mij betreft bijgemogen met A Celebration, Gloria, Another Day, Fire, Two Hearts Beat As One, A Day Without Me of In God's Country erbij. Dan had je alle singles en ik denk dat het op 1 cd had kunnen passen.

Night And Day was ook een welkome bonus geweest, maar die hoort denk ik meer bij het tweede deel.

avatar van SoNick
Ik heb deze gekozen in plaats van 18 singles, want die is in mijn ogen al helemaal niet compleet. Hier staan de grootste singles (uit die periode) in elk geval op. Deel 2 nog maar een keer erbij kopen en zou er een deel drie komen als vervolg op deze 2? Of moet ik het dan alsnog met 18 singles doen?

avatar van musiquenonstop
Zo goed als ik deze verzamelaar vind, zo slecht vind ik het vervolg Best Of 1990-2000.
Van U2 hoorde ik in die tijd nogal vaak dat ze hetzelfde brachten, mischien hadden ze wel gelijk qua sound, maar de songs waren krachtig en sterk. Vanaf 1990 ging het alle kanten op, en niet echt mijn ding. Ik ben blij met deze.

avatar van spinout
Alleen Sweetest Thing vind ik minder. Verder staan hier alleen sterke nummers op.

avatar van vielip
Sweetest thing was ook een nummer uit de, ik meen, Joshua tree sessies dat (terecht) niet op dat album is gekomen. Was wel een b-kantje van een single geloof ik. Dat ze het opnieuw hebben opgenomen om op deze verzamelaar als 'nieuw nummer' toe te voegen is me een compleet raadsel! En ook nog als single uitbrengen
Verreweg het minste nummer wat ertussen staat en wat mij betreft een vast 'skip moment'.

avatar van Premonition
Oorspronkelijke versie was de B-kant van Where the Streets Have No Name

avatar van tbouwh
Uitstekende verzamelaar van U2. Cd'tje meegenomen voor 0.50 op een rommelmarkt. Lag half uit elkaar maar het ging me om het schijfje. Die kan ik keer op keer blijven draaien. Het beste van 1980/1990 herbergt toch een groot scala aan hits. De eerste 9 nummers zijn overbekende nummers. Sommigen vond ik in mijn tienerjaren al fantastisch (Pride, I Still Haven't Found, Sunday Bloody Sunday en New Years Day oa), anderen ben ik meer recentelijk gaan waarderen (I Will Follow, Bad, The Unforgettable Fire). Hierna volgen een aantal nummers die minder aanzien bij mij hebben, maar als geheel toch iets moois in petto hebben. Desire, Angel of Harlem, When Love Comes to Town.. Na al het geweld dat al in het eerste gedeelte voorbij is komen kunnen deze nummers ook niet meer kapot. Heb ook eigenlijk niets op deze nummers aan te merken, behalve dat ze iets minder zijn dan de grotere hits. Neemt niet weg dat ik het wel enorm leuke nummers vind. All I Want is You is tenslotte een passende afsluiter. Heb er even over getwijfeld, maar deze verzamelaar verdient gewoon 5* van mijn kant. Topmateriaal, aangevuld met prima luisterplezier. Dit zal ik wel blijven waarderen.

avatar van loneranger
Hele fijne verzamelaar van U2 die ik van het begin tot het einde met plezier kan beluisteren. Enig klein minpuntje is 'Sweetest thing', een niemendalletje en daarmee de minste van de tracks. Verder staan er alleen maar prima songs op.

avatar van Funky Bookie
Verzamelaar uit de (imo) beste U2 periode. De hits zijn echt fantastisch en is van A tot Z meebrullen.
De B-sides vallen me niet tegen. Ook daar zit een aantal hele sterke songs bij, maar ook een aantal die ik wat minder vindt.
Voor iemand die de band niet kent (bestaan die???) is dit een prima begin.

NAV de aanstaande release van het nieuwe album, heb ik deze maar weer eens opgezet. De laatste worpen van de band doen me niks meer, en ook de nieuwe zal dat waarschijnlijk niet doen.

De reguliere albums tot 1997 vind ik erg lekker, en deze verzamelaar (en de opvolger) zijn dan ook een leuke toevoeging in de collectie als je zin hebt in wat mee bler muziek.

Wel geldt dat je bij beide edities de B-kanten er bij moet hebben, dat maakt 't extra leuk!

Het beluisteren van deze cd haalde het negatieve gevoel wat ik de laatste jaren bij U2 had een beetje weg... Ooit waren ze goed, heel goed.

vielip schreef:

Is de vinyl versie makkelijk te vinden trouwens?

Heb je de re-release op vinyl al? Geweldige remaster en fraaie verpakking. Heb jij 'm al lennon?

De remaster is echt eng goed.

avatar van vielip
Ik zie op Discogs dat One tree hill ook op de lp versie staat. Als ik me niet vergis dan gaat het om een live opname toch?

west schreef:

De remaster is echt eng goed.

Nee. Ik heb deze aan me voorbij laten gaan. Als ze de b kanten nou ook op die manier uitgaven was ik de 1e die m zou kopen. Nu vind ik de cd versie voldoende.

lennon schreef:

Heb hem ook laten liggen, maar voor mij is dat meer om de reden dat het uitbrengen van verzamel CD’s op vinyl voor mij weinig met de vinyl revival te maken heeft.

avatar van vielip
Daarom begon ik ook over One tree hill. Als die er in de live versie opstaat dan zou dat de reden kunnen zijn voor fans om 'm toch maar te kopen. Weinig gespeeld nummer en in de live uitvoering aardig afwijkend ten opzichte van de albumversie. En voor zover ik weet ook niet in overvloed te vinden op bootlegs in goede kwaliteit. Dublin 31-12-1989 is er één die me te binnen schiet. Maar verder...?

vielip schreef:

Ook op de bootleg van 26/12 in diezelfde week. Klinkt prima. Niet op de bootleg van 27/12.

avatar van vielip
Klopt. Heb de cd's er even bij gepakt. Geweldige serie optredens (en dus bootlegs) trouwens! Wat waren ze toen goed zeg.

vielip schreef:

Klopt helemaal. Zelfde tour als de geplande reeks in de RAI in November 1989 waarvan de eerste avond na 5 kwartier gestaakt werd. En dat leverde begin Januari 1990 een geweldig kwartet inhaalconcerten in Ahoy op. Mooie tijden.