The Kinks - Something Else (1967)

Alternatieve titel: Something Else by the Kinks

Rock / Pop
Label: Pye

1. David Watts (2:32)
  2. Death of a Clown (3:04)
  3. Two Sisters (2:02)
  4. No Return (2:03)
  5. Harry Rag (2:17)
  6. Tin Soldier Man (2:49)
  7. Situation Vacant (3:16)
  8. Love Me Till the Sun Shines (3:16)
  9. Lazy Old Sun (2:49)
  10. Afternoon Tea (3:27)
  11. Funny Face (2:17)
  12. End of the Season (2:58)
  13. Waterloo Sunset (3:16)
  14. Act Nice and Gentle [Mono Single Version] * (2:39)
  15. Autumn Almanac [Mono Single Version] * (3:05)
  16. Susannah's Still Alive [Mono Single Version] * (2:22)
  17. Wonderboy [Mono Single Version] * (2:49)
  18. Polly [Mono Single Version] * (2:52)
  19. Lincoln County [Mono Single Version] * (3:12)
  20. There's No Life Without Love [Mono Single Version] * (2:01)
  21. Lazy Old Sun [Stereo Alternate Take] * (2:55)
avatar van lennert
Ik kwam hier iets minder makkelijk in dan het wat meer droevige Face To Face, maar uiteindelijk openbaart Something Else nog steeds een erg mooi en scherp album. Het probleem zit hem voor mijn gevoel vooral in het feit dat het tegen het einde allemaal ietwat minder interessant wordt, terwijl men de beste nummers als Death Of A Clown, Two Sisters en David Watts allemaal aan het begin heeft geplaatst. Something Else voelt bij vlagen als de soundtrack voor een lamlendige dag en dat spreekt wel aan, al heeft Face To Face gewoon veel meer uitschieters en een consistentere sound.

Voorlopige tussenstand:
1. Face To Face
2. Something Else
3. The Kink Kontroversy
4. Kinda Kinks
5. Kinks

avatar van Droombolus
lennert schreef:

Waterloo Sunset hoort in die katagorie volgens jouw smaakpapillen ?

Droombolus schreef:

Waterloo Sunset hoort in die katagorie volgens jouw smaakpapillen ?

Helaas wel! Wel de betere van de minderen, maar de eerste helft is voor mijn gevoel echt beduidend het sterkste!

avatar van teus
lennert schreef:

Die mening mag je hebben of geven...maar Waterloo Sunset ..de betere van de minderen?? ,dat snap ik niet
Volgens mij en vele users hier ,niet alleen een van de mooiste songs van the Kinks maar zeker ook van de '60's

teus schreef:

Voor mij absoluut niet. Ik zou Rainy Day in June en Death Of A Clown daarvoor nomineren van wat ik tot nu toe heb gehoord.

avatar van teus

Death Of A Clown is officieel Dave Davies solo
Maar het is gewoon +Kinks je hoort bv Ray duidelijk in de backing
Maar daar ben ik het met je eens
Ook een absolute Topper

Ik wil de focus er dan ook vooral op leggen dat ik voorlopig heel erg blij ben met het luisteren naar The Kinks

avatar van RuudC
Een stap terug. Dat heeft niet zozeer met de sound te maken. Ik mis wel de hardere kant van The Kinks, maar hier ontbreekt toch vooral de gevatheid. Waterloo Sunset steekt wat mij betreft ook maar net boven het gemiddelde uit, omdat het een leuke zanglijn heeft. Voor een golden oldie vind ik het toch maar wat matig. Death Of A Clown heeft wel wat, maar daarna zakt het allemaal wat weg in prima luisterbare, maar nauwelijks opzienbarende voortkabbelende softrock. Het is degelijkheid top en daarom eigenlijk ook wat saai.

Tussenstand:
1. Face To Face
2. The Kink Kontroversy
3. Something Else
4. Kinks
5. Kinda Kinks

avatar van Marco van Lochem
“SOMETHING ELSE BY THE KINKS” is het vijfde album van de uit Muswell Hill, Noord Londen afkomstige viertal, The Kinks en verscheen op 15 september 1967. Vanaf 1964 scoorde het kwartet een aantal hits, zoals “YOU REALLY GOT ME”, “ALL DAY AND ALL OF THE NIGHT”, “TIRED OF WAITING FOR YOU” en “A WELL REPECTED MAN”. In 1966 stonden ze met 2 singles op de eerste plaats van de Nederlandse Top 40, “DEDICATED FOLLOWER OF FASHION” en “SUNNY AFTERNOON”. De derde nummer 1 hit in ons land was “WATERLOO SUNSET”, het slotakkoord van “SOMETHING ELSE BY THE KINKS”.
De band van de broers Ray en Dave Davies, bassist Pete Quaife en drummer Mick Avory is met geen enkele andere band uit Engeland in de jaren ’60 te vergelijken. Ze maakten een afwijkende pop/barok/folk/psychedelische muziek, die in de jaren ’90 terug te horen was in een aantal Britpop bands. De zang van Ray Davies is wat nasaal en zijn composities zijn muzikale schilderijen, ze vertellen allemaal een eigen verhaal. De songs gaan over het algemeen over het gewone leven in het Londen van de jaren ’60 en als je het wat breder trekt, zou je zelfs het leven in Engeland in de jaren ’60 kunnen gebruiken als thema in de songs van The Kinks. Akoetische gitaren, mooie koortjes, het is wel wat anders dan de op een legendarische riff gebouwde (pre hard) rock song “YOU REALLY GOT ME”, maar dit is de ontwikkeling die The Kinks inzetten in 1966 en op dit album verbeterden, aanpasten en geheel eigen wisten te maken. “AFTERNOON TEA” is misschien wel het beste voorbeeld van een song over een meer dan oer typisch Engels gebruik en het nummer klinkt ook nog eens heerlijk.
Na dit album verscheen in 1968 de opvolger “THE KINKS ARE THE VILLAGE GREEN PRESERVATION SOCIETY” waarop de sound nog meer werd verfijnd en ook dat album mag tot een klassieker beschouwd worden. “DEATH OF A CLOWN”, één van de 13 tracks werd als single uitgebracht onder de naam van Dave Davies, die het nummer samen met Ray componeerde en het bereikte in de Nederland de tweede plaats van de Top 40. En “WATERLOO SUNSET”, een grote internationale hit, is misschien wel één van de mooiste songs die Ray Davies heeft geschreven.
“SOMETHING ELSE BY THE KINKS” verscheen in het super muzikale jaar 1967 en is naast al die andere toppers van onder andere The Doors, Rolling Stones, The Byrds en The Beatles ook een regelrechte klassieker!!

avatar van Savant
Marco van Lochem schreef:
“SOMETHING ELSE BY THE KINKS”

Marco, heeft iemand je er wel eens op geattendeerd dat het veel gebruiken van de Caps Lock in je tekst het equivalent is van schreeuwen in een gesprek? Zo niet, bij deze.

Savant schreef:

Ik ben mij er zeker van bewust de titels in hoofdletters te schrijven, dit doe ik om ze te accentueren. Dit doe ik altijd op deze manier en ga dat ook niet veranderen. Ik wil overigens absoluut niet schreeuwerig over komen.

avatar van nlkink
Waarom niet accuenteren door cursief te gebruiken? Overigens op zich een mooie recensie. Altijd goed, aandacht voor The Kinks.

avatar van Savant
Ja, mooie recensie, dat was ik even vergeten. Mooie plaat ook!

nlkink schreef:

Vind ik persoonlijk minder goed leesbaar, dus vandaar de hoofdletters. Nu valt het hier erg op vanwege de opsomming van een aantal hits. Dat moet ik een volgende keer minderen. Dank voor het compliment!