The Kinks - Something Else (1967)

Alternatieve titel: Something Else by the Kinks

Rock / Pop
Label: Pye

1. David Watts (2:32)
  2. Death of a Clown (3:04)
  3. Two Sisters (2:02)
  4. No Return (2:03)
  5. Harry Rag (2:17)
  6. Tin Soldier Man (2:49)
  7. Situation Vacant (3:16)
  8. Love Me Till the Sun Shines (3:16)
  9. Lazy Old Sun (2:49)
  10. Afternoon Tea (3:27)
  11. Funny Face (2:17)
  12. End of the Season (2:58)
  13. Waterloo Sunset (3:16)
  14. Act Nice and Gentle [Mono Single Version] * (2:39)
  15. Autumn Almanac [Mono Single Version] * (3:05)
  16. Susannah's Still Alive [Mono Single Version] * (2:22)
  17. Wonderboy [Mono Single Version] * (2:49)
  18. Polly [Mono Single Version] * (2:52)
  19. Lincoln County [Mono Single Version] * (3:12)
  20. There's No Life Without Love [Mono Single Version] * (2:01)
  21. Lazy Old Sun [Stereo Alternate Take] * (2:55)
EVANSHEWSON
gemaster schreef:

Zekers, het is altijd weer een feest als je een artiest ontdekt met een grote discografie vol met uitstekende platen. Ik probeer meestal chronologisch te werk te gaan, maar soms wijk ik daarvan af.

In het oeuvre van deze formidabele Kinks zit er wel méér lekkers natuurlijk!

avatar van Lennonlover
david watts, afternoon tea, waterloo sunset, end of the season, death of a clown... aaaaagggghhhh ... watertanden gewoon!

tondeman
Een groots pop-album, het mist misschien de nuance van een Village Green of Arthur maar potverdrie, elk nummer is raak hier. Om van te watertanden inderdaad .

Pieter Paal
'Kinks' en 'Kinda Kinks' waren leuke beginplaten. Vanaf 'Kink kontroversy' en 'Face to face' begint het voor mij pas echt interessant te worden.
'Something else' vind ik iets beter dan 'Face to face'. Op dit album ontwikkelt Dave Davies zich steeds meer als componist. Van hem zijn hier de prachtsingle 'Death of a clown', dat hij samen schreef met Ray en de b-kantjes 'Love me till the sun shines' en 'Funny face' aanwezig.
Helaas heeft de singles-carierre van Dave maar een paar jaar geduurd. Op zijn solo-albums valt nog heel wat te ontdekken.
De meeste nummers van Ray Davies hebben net zoals op 'Face to face' weer hartstikke Engelse onderwerpen zoals in 'Afternoon tea'.
Op het vorige album stond al 'Rosy won't you please come home' en hier is het vervolg 'Two sisters' te vinden. De nummers 'Harry rag' en 'Tin soldier man' zorgen voor een prima afwisseling.
Ik neem aan dat veel mensen in Nederland in die tijd niet wisten wat een 'Harry rag' is/was.
'Waterloo sunset' en Dave Davies solo-single 'Death of a clown' waren hier de hits. 'Act nice and gentle', het b-kantje van 'Waterloo sunset' zou prima op dit album gepast hebben en is in dezelfde stijl.
Met de album-verkoop van Kinks-LP's ging het steeds minder, terwijl hun singles goed bleven verkopen. 'Something else' behaalde in Engelse album-lijsten slechts de 35e plaats. 'Face to face' nr. 12, 'Kink Kontroversy' nr. 9, 'Kinda Kinks' nr. 3 en 'Kinks' nr. 3.
De CD-versie van Castle heeft wederom leuke bonus tracks.
Het Nederlandse hoesje van de single 'Wonder boy' heeft dezelfde hoesfoto als 'Something else'. Op de CD staat het grappige b-kantje 'Pretty Polly' vermeld als 'Polly'.
In 1968 verscheen in Engeland de e.p. 'The Kinks' met 4 tracks van 'Something else': 'David Watts', 'Two sisters', 'Lazy old sun' en 'Situation vacant'. Op de hoes van deze e.p. staat dezelfde foto als op de LP-hoes.

avatar van mitch
Alleen nog maar positieve commentarii bij deze plaat...en heel terecht ook! Waardering voor de Kinks, 40 jaar na dato..!

EVANSHEWSON
mitch schreef:

Gerijpt in oude eiken vaten smaakt deze godendrank alleen maar beter met de jaren !

avatar van gijs van e.
Lennonlover schreef:

En Love Me Till The Sun Shines dan, ik vindt dat nummer zooo mooi, lekker er tegenaan gaan. In dat nummer komt hun oude sound weer terug

Davez
Ik vind deze plaat inferieur ten opzichte van Arthur, village green en face to face. Bij deze meteen de 4 albums die ik ken. De 3 eerdergenoemde platen barsten van de melodieuze muziek die ik hier eerder zelden tegenkom. Nummers als death of a clown, tin soldier man, two sisters vind ik wel op niveau maar lazy old sun is echt saai. Love me till the sun hsines is vreselijk repetitief.

Ik blijf steken op 3.5 degelijke plaat maar ik had meer verwacht.

avatar van Reint
Love Me Till the Sun Shines ben ik met je eens, maar Lazy Old Sun vind ik heerlijk laidback.

Love Me Till The Sun Shines een mooi rockend liedje van Dave Davies

Harald
Prachtige plaat die ik nog steeds heel graag draai. Allemal kleine parels en geen fillers. Ook qua teksten heel sterk

Zigstar
Waw, wat een geniaal album! Mijn kennismaking met the kinks, dit (afgezien van een verzamelaar) en het bevalt me zéér! Elk nummer is een klein meesterwerkje, en soms druipt de psychedelia ervanaf (I like!). Volgende op het lijstje: the village green preservation society!

avatar van Lennonlover
Jah, the village green preservation society is nog zelfs beter vind ik. en daarna Arthur!

Harald
En dat zijn dan ook hun meest belangrijkste albums...tenminste uit hun vroege periode.

avatar van Lennonlover
Face to Face ook niet te vergeten!

Harald
Dan is dan ook weer juist. En ze hebben in de jaaren 60 sowieso geen slecht album gemaakt, ze zijn alle de moeite waard.

Lennonlover schreef:

Ben 'm nu aan het beluisteren! Op het eerste gehoor veel samenhangender dan deze, en misschien nog iets psychedelischer ('Phenomenal Cat' )

tondeman
Alleen die grijze hoes al... 1967, summer of love, psychedelia, lsd, regenbogen.... niet in Kinks-land.

avatar van LucM
Fantastisch album van the Kinks, inclusief de bonustracks. Allemaal prachtige songs met scherpe, observerende teksten, Ray Davis bewijst hiermee één van de grootste songschrijvers van zijn generatie te zijn.
"David Watts", "Death of a Clown" en "Waterloo Sunset" zijn gewoon juweeltjes van songs.
Met dit album brachten the Kinks in het scharnierjaar 1967 hun meesterwerk uit zonder zich te bekommeren met de psychedelica.

Mordor
Voor Waterloo Sunset alleen al een 4,5

Mordor
Afternoon tea smaakt me ook behoorlijk goed moet ik zeggen. M'n platenspeler heeft het er maar druk mee.

Mordor schreef:

Geen erg. Laat hem maar werken!

Zigstar schreef:

En dan?

avatar van Toon1
Zigstar schreef:
Dan zou ik nog maar eens luisteren..

Wat Ton zegt; The Kinks zijn absoluut niet psychedelisch. Mensen hebben vaak de neiging om pop/rockmuziek uit 1967 psychedelisch te noemen, maar niet iedereen deed mee aan de gekte...

avatar van LucM
Met psychedelica en de hippiecultuur hadden the Kinks inderdaad totaal niets mee te maken, integendeel. De reden waarom hun albums matig verkochten (in tegenstelling tot hun singles) maar ze zijn eveneens van groot belang.

avatar van forza_
Fantastisch album. En Waterloo Sunset staat zeker in mijn top 10, zo'n gewedig nummer ook.

avatar van Chronos85
LucM schreef:

Idem, als er één sjacherijn en nostalgicus was, is het wel Ray Davies. Op dit album is er wel Lazy old sun, één van mijn favoriete kinks-nummers, dat behoorlijk wat psychedelica in zich heeft.

stuart
Waterloo Sunset

Death Of A Clown

avatar van beaster1256
zeer sterk album van the kinks ( ray & dave davies ) met sublieme nummers als death of a clown ( klassieker ) , waterloo sunset ( britser kan niet ) , autumn almanac , en wonderboy ,

die mannen konden nog eens songs neerpennen en voor de latere britpop even belangrijk als the beatles en the who !