The Kinks - Something Else (1967)

Alternatieve titel: Something Else by the Kinks

Rock / Pop
Label: Pye

1. David Watts (2:32)
  2. Death of a Clown (3:04)
  3. Two Sisters (2:02)
  4. No Return (2:03)
  5. Harry Rag (2:17)
  6. Tin Soldier Man (2:49)
  7. Situation Vacant (3:16)
  8. Love Me Till the Sun Shines (3:16)
  9. Lazy Old Sun (2:49)
  10. Afternoon Tea (3:27)
  11. Funny Face (2:17)
  12. End of the Season (2:58)
  13. Waterloo Sunset (3:16)
  14. Act Nice and Gentle [Mono Single Version] * (2:39)
  15. Autumn Almanac [Mono Single Version] * (3:05)
  16. Susannah's Still Alive [Mono Single Version] * (2:22)
  17. Wonderboy [Mono Single Version] * (2:49)
  18. Polly [Mono Single Version] * (2:52)
  19. Lincoln County [Mono Single Version] * (3:12)
  20. There's No Life Without Love [Mono Single Version] * (2:01)
  21. Lazy Old Sun [Stereo Alternate Take] * (2:55)
avatar van Zachary Glass
"David Watts" - één van die nummers die ik zelf destijds met gaarnte coverde. Waarom? Omdat het gaat over mij gaat, tiens - ik wil ook wel "David Watts" zijn

Toch wel één van de grootste popschrijvers ever - in een song slaagt hij erin meer te vertellen dan sommige schrijvers in een boek (Nanne Tepper iemand?). Hij houdt het zo verdomd bondig, zijn observaties zijn haarscherp, neemt zichzelf op hilarische manier op de korrel. En goddank zijn nummers bevatten geen "emotionele bekentenissen" - hij vertelt verhaaltjes (me like that ).

Ik voel me "thuis" in de wereld van Ray Davies - de outsider die de "New Yorkers" (waarmee wij thuis mensen bedoelen die danig zichzelf boven de rest plaatsen waardoor ze zichzelf gaan verloochenen - heu, het is geen vileine aanval op de New Yorkers zelf, het draait om een paar kennissen die lacherig doen om hun geboortestad omdat ze nu "New Yorkers" zijn) op een hilarische manier op de korrel neemt. Niet door holle slogans te schreeuwen - nee, Ray doet het fijntjes.

He's got it all, Ray

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Hoera voor Ray én Zachary Glass' omschrijving

avatar van ManicM
En Waterloo Sunset is mijns inziens één van de mooiste nummers ooit

Goed album: 'David Watts', 'Tin Soldier Man' en natuurlijk het overbekende, prachtige 'Waterloo Sunset' zijn mijn favorieten. 4*

avatar van avdj
Hier staan werkelijk schitterende nummers op

avatar van Music4ever
En jawel, dit is weer een meesterlijk album van The Kinks.
Na het aanschaffen van de 'Pye Album Collection' blijft mijn mond maar openvallen van verbazing. Want wat heeft deze band onnoemelijk veel topnummers gemaakt. Ook op dit album staan werkelijk schitterende nummers. Een kleine greep topnummers van dit album zijn:
-David Watts, (heerlijk dat 'fa fa fa fa fa fa fa fa')
-Death Of A Clown, (wonderlijk mooie piano, gewoonweg perfect nummer)
-Afternoon Tea, (fantastishe melodie, heerlijk nummer)
-Waterloo Sunset, (hoef ik niet uit te leggen toch?.......gewoon een schitterend nummer!)
...........Ik noem nu een paar nummers maar dit hele album is top, echt top.
Na de albums 'Arthur (Or The Decline And Fall Of The British Empire)' 'The Village Green Preservation Society' 'Lola vs The Powerman And The Moneygoround Part 1' en 'Face To Face' is dit het 5e (!) album van The Kinks wat naar mijns inziens een meesterwerk is.
Het klinkt misschien raar maar ik ben ervan overtuigd dat The Kinks echt niet zoveel onderdoen voor The Beatles. Ik persoonlijk vind The Kinks zelfs op The Beatles na de beste band aller tijden. Wat heeft deze band mij ontzettend verbaast zeg! Ik vond de singles al geweldig maar de studioalbums zijn minstens net zo goed.

avatar van avdj
Death of a CLown vind ik één van de beste Kinks nummers. De single is trouwens onder Dave Davies' naam verkocht en staat ook op latere verzamelplaten van hem. Het intronummer is lekker ritmisch, lekkere inkomer. Ook de afsluiter is top. Tot nu toe het beste album wat ik ken.

Music4ever schreef:

welke albums ziiten er allemaal in die box? want dat zijn 10 cd's geloof ik toch? en ziet het er allemaal een beetje fatsoenlijk uit?

the dutchman schreef:

Het zijn de eerste 10 studioalbums (t/m Percy) Het zijn kartonnen hoezen die er net zo uit zien als vroeger de elpees. Zelf ben ik van plan de CD's los te kopen omdat de hoezen dus vrij gauw stuk kunnen gaan en omdat ik enkele CD's (het live album en Kinda geloof ik) wat minder vindt.

the dutchman schreef:

Dit is een beter omschrijving:

Het zijn 10 in kartonnen verpakte cd's van The Kinks, dat in chronlogische wijze loopt van 1962 tot 1970. De cd's hebben de opdruk zoals ie vroeger precies op de plaat heeft gestaan. (erg mooi) De 10 cd's zijn zitten trouwens in een mooi kartonnen opbergdoosje met de opdruk: The Kinks-The Pye Album Collection.
Dit zijn de cd's in chronologische volgorde:

- Kinks Size
- Kinda Kinks
- The Kink Kontroversy
- Face To Face
- Something Else...
- Village Green...
- Lola Vs The Powerman...
- Percy
- Arthur...
- Live At Kelvin Hall

Als je dit aanschaf heb je een fantastische set in huis gehaald, ik kan het je echt 100% aanraden.

avatar van HiLL
Kosten?

avatar van Music4ever
€57,99 bij bol.com, dus dat lijkt mij niet duur voor 10 (!) cd's.

avatar van avdj
Kleine correctie: van 1964 tot 1970.

Alles los kopen zal iets van 100 euro kosten dus die Pye Album Collection is best een aanrader.

hmmm klinkt toch inderdaad best wel aantrekkelijk. zal er zeker over nadenken in ieder geval! bedankt voor de informatie

avatar van avdj
Als je van de Beatles/Stones/Lennon/Oasis houdt (en dat doe jij toevallig ) is het een topaankoop. Heerlijk wegluisterende popalbums met ook nog eens goede teksten. Wat de Britse invasie betreft is het zeker één van de betere bands.

avatar van IMPULS
Yep, en Something Else is daarin het sterkste album. Als er dan wat zwakkere songs op staan dan zijn dat hooguit No Return, Tin Soldier Man en End Of the Season. Blijven er mooi 18 sterke songs over. En dat is bij Davies cs. akltijd een aanbeveling extra.
Niet aarzelen...Kopen !

Nog niet vernoemd: het pareltje 'Two Sisters' met wondermooie clavecimbel. De tekst gaat over de jaloezie en rivaliteit tussen de broertjes Davies. Ik begin dit album steeds meer te waarderen... ik ontdek steeds nieuwe meesterwerken, zoals het psychedelische 'Lazy Old Sun' of 'Harry Rag'. Niks echt slechts te vinden hier. Dave Davies bewijst wat een fenomenale, uitstekende songwriter hij is.

Autums Almanac is een van mijn favoriete nummers aller tijden. Alle elementen van een goed Kinks nummer zitten er in. Het verbaasde me zonet weer hoe snel de sfeer van dit nummer wisselt. Briljant nummer.

record.ed
Met Village Green is dit voor mij het beste album van The Kinks.
Scherpte - diepte- humor- melancholy- alles is hier vetegenwoordigd niets teveel of te weinig. Op latere albums is Ray Davies aan het zoeken , maar hier heeft hij alles nog voor het oprapen.

avatar van mitch
Waterloo Sunset....dat nummer komt op mijn begrafenis! Eeuwigheidswaarde ten top! Dit hele album overigens. Mijn favorieten (naast Waterloo Sunset) zijn David Watts, Two Sisters en End of the Season (daar zingt hij erg mooi)

avatar van Reint
Wow. Wat een geweldig album zeg. Briljant nummer dat Lazy Old Sun, juweeltje!

EVANSHEWSON
mitch schreef:

Waterloo Sunset is het muzikale equivalent van een schilderij van Vincent Van Gogh; bloedmooi en tijdloos, net zoals heel dit album!
Dit is topperdetop en zal eeuwig mooi blijven!
4.5 sterren voor mij ****1/2

avatar van gemaster
Prachtig album van The Kinks. Opener 'David Watts' kende ik al als cover van The Jam, maar het origineel heeft natuurlijk net een streepje voor. Daarna krijgt de luisteraar 11 heerlijke popsongs om bij weg te dromen. Het allermooiste wordt echter voor het laatst bewaard. 'Waterloo Sunset' is wel zo ontzettend mooi dat ik er kippenvel van krijg. Één van de mooiste nummers ooit met een ongeëvenaarde sfeer.

Dikke 4*

avatar van Music4ever
The Kinks krijgen de laatste weken veel positieve commentaren op MuMe, kijk daar word ik nou blij van!
Dit is idd zo'n heerlijk popalbum van hun en wat gemaster zegt over Waterloo Sunset kan ik zeker beamen.
Wereldnummer

Ik luister dit album nu voor het eerst en vind hem op iets minder verfijnd klinken dan The Village Green Preservation Society, het album dat hierna kwam - en ik inmiddels op handen draag. Maar goed, dat betekent dat dit ook wel een op een dikke voldoende gaat worden en dan moet het prachtige Waterloo Sunset nog langskomen.

ik weet niet wat het is met The Kinks, maar het duurde een tijdje voordat ik het album Arthur had doorgrond. En toen ik daarna The Village Green hoorde, was ik al vrij snel om.

Misschien is die box ook wel wat voor mij.

avatar van gemaster
Ik vond dit album in het begin ook iets minder verfijnd klinken dan 'Village', maar na een paar luisterbeurten vind ik het minstens gelijkwaardig aan die plaat. Hierna ga ik maar eens luisteren naar 'Arthur'.

Leuk, zo'n ontdekkingstocht door het oeuvre van een artiest.

Ik ga hierna aan het album hiervoor, denk ik.

avatar van Music4ever
Je gaat dus voor Face To Face Herman?
Kan ik je ook zeker aanraden maar ik, als groot Kinks liefhebber, kan je bijna alle albums wel aanraden eigenlijk.
Als je het 1e nummer van Face To Face draai (Party Line) ben je meteen verkocht, dat verzeker ik je!

Ja, Face To Face inderdaad. Maar eerst deze nog een paar keer draaien.

The Kinks-collectie dijt opeens sneller uit dan verwacht. Kan me nu wel voorstellen dat je ze op nagenoeg gelijke hoogte met de Beatles hebt staan.

herman schreef:
Leuk, zo'n ontdekkingstocht door het oeuvre van een artiest.

Zekers, het is altijd weer een feest als je een artiest ontdekt met een grote discografie vol met uitstekende platen. Ik probeer meestal chronologisch te werk te gaan, maar soms wijk ik daarvan af.