The Kinks - Something Else (1967)

Alternatieve titel: Something Else by the Kinks

Rock / Pop
Label: Pye

1. David Watts (2:32)
  2. Death of a Clown (3:04)
  3. Two Sisters (2:02)
  4. No Return (2:03)
  5. Harry Rag (2:17)
  6. Tin Soldier Man (2:49)
  7. Situation Vacant (3:16)
  8. Love Me Till the Sun Shines (3:16)
  9. Lazy Old Sun (2:49)
  10. Afternoon Tea (3:27)
  11. Funny Face (2:17)
  12. End of the Season (2:58)
  13. Waterloo Sunset (3:16)
  14. Act Nice and Gentle [Mono Single Version] * (2:39)
  15. Autumn Almanac [Mono Single Version] * (3:05)
  16. Susannah's Still Alive [Mono Single Version] * (2:22)
  17. Wonderboy [Mono Single Version] * (2:49)
  18. Polly [Mono Single Version] * (2:52)
  19. Lincoln County [Mono Single Version] * (3:12)
  20. There's No Life Without Love [Mono Single Version] * (2:01)
  21. Lazy Old Sun [Stereo Alternate Take] * (2:55)
avatar van Cor
Cor
Mooi popalbum met prachtige liedjes, die als kleine schilderijtjes worden gepresenteerd. Sfeertekeningen waarbij muziek en zang elkaar goed aanvullen. Songs die blijven hangen.

Father McKenzie
LucM schreef:
Met psychedelica en de hippiecultuur hadden the Kinks inderdaad totaal niets mee te maken, integendeel. De reden waarom hun albums matig verkochten (in tegenstelling tot hun singles) maar ze zijn eveneens van groot belang.

Hun nummers zijn miniatuurtjes, schilderijen haast, prachtig en onverwoestbaar!
Hulde voor deze Britsere dan Britse band, nog lang voor er sprake was van Britpop!

VB1
tondeman schreef:
Alleen die grijze hoes al... 1967, summer of love, psychedelia, lsd, regenbogen.... niet in Kinks-land.

Ik vind het toch wel een vrij kleurrijke plaat .

Vergeet Sgt. Pepper, leve Something Else. Samen met Face to Face een perfecte representatie van het talent van Ray Davies, dat hierna door velen (Blur, Pulp, Smiths etc.) zou worden geimiteerd.

Onbegrijpelijk dat veel mensen deze liedjes niet kennen en de Kinks vooral associeren met hun hits als Lola en You Really Got Me. Zal wel te maken hebben met het feit dat dit album wel erg Brits klinkt. Bijna ongelovelijk trouwens, hoeveel goede liedjes Ray Davies in de jaren 66-68 heeft geschreven.

avatar van Chronos85
En in de 5 jaren daarna.

Ja ook daarna ja. Maar in die jaren was zijn produktiviteit wel van een bijzonder hoogstaand kwalitatief en kwantitatief niveau. Ook de bonustracks die verschenen of the great lost kinks album zijn allemaal goed.

avatar van Leeds
Nummers als David Watts, Death of a Clown, Afternoon Tea en Waterloo Sunset zijn werkelijke toonaangevende Kinks klasse en een voorbode van wat komen ging.

Toch vind ik niet alles erg geslaagd hierop. Maar een genietbaar album blijft het wel.

avatar van Cerclezot
Zonet ontdekt en ik moet zeggen ben erg onder de indruk. Waterloo sunset kende ik al en das , maar ook de rest vind ik zeer goed.

Cor schreef:

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. Pareltjes als 'Death of a Clown', 'Afternoon Tea' en natuurlijk 'Waterloo Sunset' kan ik op elk moment van de dag wel horen.

avatar van laxus11
waterloo sunset is

avatar van Music4ever
Na een half jaar eindelijk weer een bericht krijg je dit..........
Dit HELE album staat boordevol nummers, sterker nog:
Naar mijn bescheiden mening is dit één van de sterkste albums van 1967, en toen werden er een zooitje klassiekers gemaakt he!

The Kinks hadden de gave ieder nummer kort en bondig te houden en een bepaalde sfeer neer te zetten. Fraaie melodieën, geweldige samenzang en simpel van eenvoud maar o zo pakkend.
Het album wat hierop volgde was nog beter en moet ieder zichzelf respecterend muziekfan in de kast staan hebben, net als deze trouwens.

avatar van heartofsoul
Waarschijnlijk mijn meest favoriete Kinks album: alle nummers zijn raak, gaat nooit vervelen. Heb dus maar de Deluxe Editie (geremastered plus bonusnumers) besteld, omdat Sint Nicolaas dit jaar mijn huisje voorbij gaat.

avatar van LeRoi
Kende de afzonderlijke platen van Davies c.s. nog niet. Maar deze is iig de moeite waard. Zitten nrs tussen die niet op verzamelaars staan / op de radio niet zult horen maar zeker de moeite waard zijn (om zelf (op schijf) te hebben). Een nr. als 'Love Me Till The Sun Shines' is bijvoorbeeld zo'n pareltje dat je een ieder gunt.

avatar van BenZet
heartofsoul schreef:

Is de deluxe de moeite waard? Ten opzichte van de nummers/ versies en het geluidsniveau. Ik zag dat de albums onderling geremastered zijn in 2008. Moet dus ook wel goed klinken.

avatar van heartofsoul
Tsja, hier speelde voor mij de vraag hoe het album dient te klinken. Als ik het goed heb onthouden namen de Kinks hun eerste platen in mono op, en werden er later stereo mixen van gemaakt, die ik vaak wat minder vind. Maar de stereoversie op dit album klinkt in mijn oren prima. Ik heb wat bronnen geraadpleegd, maar heb niet kunnen ontdekken of het origineel stereo of mono is opgenomen (misschien staat het in het bijgeleverde cd-boekje, maar dat heb ik verzuimd te lezen, omdat ik op het moment van de ontvangst van het album mijn leesbril niet kon vinden) De monoversie klinkt imo trowens ook best goed.
Dit is een überfavoriet album van mij en dat simpele feit rechtvaardigde voor mij de aanschaf van de DeLuxe editie. Maar de Castle-cd kan er volgens mij ook best mee door.

avatar van BenZet
Okido, bedankt voor je info!

Hoe zit het nou met Death Of A Clown? Ik dacht dat dit een solo uitstapje van Dave Davies was?
Nu zie ik pas dat het op dit album staat.

Heb ik het dus mis?

avatar van Von Helsing
bikkel2 schreef:
Nu zie ik pas dat het op dit album staat.

Heb ik het dus mis?

Een solo uitstapje is een groot woord. Het is mede geschreven door Ray en de vrouwenstem is van Rasa (de vrouw van Ray). De overige bandleden doen gewoon hun ding dus in feite is het The Kinks. Alleen is het op 7 july 1967 als zijnde een solo single uitgebracht.

Een paar jaar later werd dit nog eens herhaald met Susannah's Still Alive.

Ok. duidelijk. Bedankt voor de toelichting Marc.

avatar van musician
Soms heb ik het gevoel te scheutig om te gaan met 5***** maar ik kan niet anders oordelen in veel gevallen, zoals ook hier bij Something Else.

Ik moet opbiechten dit album nog niet al te lang in bezit te hebben maar het is van een ongehoorde, typische jaren '60 schoonheid.

David Watts werd later nog liefdevol gecoverd door The Jam, om maar aan te geven dat de nieuwe muziekgeneratie, de punkers en newwavers van eind jaren '70 hun klassiekers kenden en meer eerbied hadden voor het oude werk dan wel eens wordt gedacht.

Elk nummer is een klein muzikaal wondertje op zich, smaakvol aan elkaar gesmeed tot een ijzersterk album, inclusief nog de hits Death of a clown en Waterloo Sunset. Waarbij ik ooit had begrepen dat Death of a clown een solosucces was van Dave Davies, maar hier valt het gewoon onder The Kinks.

De bonustracks, inclusief een aantal singles, laat ik nog geheel buiten beschouwing. De dertien tracks op zich zijn al 5***** waard.
De jaren '60 zijn op zich een geweldige ontdekking, om je weer eens in de muziek van dat decennium te storten.

Er zijn menig verschillende muzikale kampen te vinden. The Kinks zijn, net als bijvoorbeeld The Beatles en de Rolling Stones een kamp op zichzelf, uitvinders van een prettig in het gehoor liggende puntige pop/rock. Typisch Engels en ongelofelijk sixties. En ik denk dat zij zo rond 1967 op het hoogtepunt van hun creatieve kunnen stonden.

avatar van Stijn_Slayer
Dan moet je snel de volgende twee (goed, drie) albums te pakken zien te krijgen. Die zijn nog beter.

avatar van musician
Ja, ik heb The Kinks Are the Village Green Preservation Society ook al in huis. Ook goed idd, maar nog te weinig afgeluisterd voor een goed oordeel. Is dat Arthur... album inderdaad ook zo sterk?

Ik ga op mijn gemakje eens aan al die Kinks albums beginnen, het is een ontdekkingsreis op zich

avatar van Stijn_Slayer
Arthur is mijn favoriete Kinks album, maar die is in vergelijking met de eerdere albums iets minder luchtig van klank. Het rockt net even iets meer.

avatar van pmac
musician schreef:

De Kinks is dan ook wel een ontdekkingsreisje waard. Vanaf deze lp tot aan Preservation act 1 is vrijwel alles goed maar net als de Beatleslp's verschillen de ze nogal van stijl. Dit album is al echt erg goed maar Arthur wat twee jaar later uitkomt lijkt in geen enkel opzicht meer op deze de muziek die ze hier maakte. Deze lp zowiezo is wat toegankelijker en een uitstekend startpunt.

Ps Ik heb de klasse lp's van the Kinks ook vrij laat ontdekt.

Volgens drummer Mick Avory wilde Ray Davies vooral ontwikkeling in het geluid van de Kinks.
Daarom verschillen de albums zo van elkaar.
Het is dan ook bewonderingswaardig dat de groep tot midden jaren 70 uiterst acceptabele albums bleef maken. Preservation Act 2 is dan net even te veel van het goede, begrijp ik uit de meningen hier op Music Meter.

avatar van pmac
Ray Davies is een van beste liedjesschrijvers uit de popmuziek en mag hij zich wat mij betreft zo plaatsen naast Lennon/McCartney ,Towhnsend , Dylan, Fogerty, Jagger/Richards en Wilson. Na 73 nam de kracht van nummers weliswaar wat af maar hij bleef prima lp's maken .De huidige cd-uitgaves bevatten het nodige extra materiaal die ook daadwerkelijk de moeite waard is waaronder een aantal uitstekende singles.

avatar van zaaf
het grappige is dat ik deze kinks in huis heb, het is tenslotte een THE KINKS, zoals het een van gogh zou kunnen betreffen. ik draai hem weinig en vind de muziek mooi maar ik werd er nog niet door getroffen.

mijn zoontje daarentegen - nog geen tien - werd dat wel. en zong david watts, autumn almanac, harry rag met zelfgekozen 'engelse' woorden hardop mee (en daar is hij niet scheutig mee).

wat een mooie ervaring. ik ga deze nog heel vaak draaien, voor mijn zoon en steeds meer ook voor mezelf!

avatar van Droombolus
Prima opmaat voor Village Green, maar toch een wat rommelige plaat. Ik heb ook nooit begrepen wat Death Of A Clown op de ozzinele rielies te zoeken had. Als ze Sussanah's Still Alive er nou ook bij op gezet hadden had er tenminste nog logika in gezeten .........

Ik ben iets te enthousiast aan de DeLuxe 2CD begonnen en bij verdere uitvergoting haalt deze plaat het gewoon nèt niet. Ik denk dat ik beter bij de "gewone" remaster mèt had kunnen houden.

avatar van nlkink
Droombolus schreef:

Prima opmaat voor Village Green, maar toch een wat rommelige plaat.

Daarmee zit je dichter bij de kern dan je misschien dacht. De plaat is grotendeels samengesteld uit materiaal wat The Kinks nog hadden liggen. Nou is dat bij een groep als The Kinks absoluut geen straf want er lag nogal wat materiaal van hoge kwaliteit.
'Something Else' kwam uit op 15 september 1967, de herfst van 'the summer of love' was al in zicht.
In feite gaf het album een beeld van een succesvol maar aflopend jaar. Op de tracklist staan 'Waterloo Sunset', oospronkelijk een single, uitgebracht op 5 mei 1967, maar ook Dave's solo release, 'Death Of A Clown', uitgebracht op 5 juli 1967. Ook de B-kant, 'Love Me Till The Sun Shines', vind je op dit album. Het nummer 'Two Sisters' was in een andere mix al in november 1966 in Frankrijk op een EP uitgebracht. 'End Of The Season' was een outtake, opgenomen in de periode april - juni 1966 tijdens de sessies voor het Face To Face album. Het resterende materiaal was allemaal opgenomen in de periode januari - juli 1967.

Als ze Susannah's Still Alive er nou ook bij op gezet hadden had er tenminste nog logika in gezeten.........

Dat was leuk geweest maar onmogelijk. Zoals ik eerder aangaf is 'Something Else' uitgekomen op 15 september 1967, 'Susannah's Still Alive' is echter opgenomen in oktober 1967 en uitgebracht op 24 november 1967. Dat je het B-kantje 'Funny Face' dan wel weer kunt vinden komt omdat het uiteraard al op dat album stond en bovendien al in de periode mei/juni 1967 is opgenomen. Praktisch gezegd, Dave had in oktober 1967 zelf naast 'Susannah's Still Alive' helemaal geen nieuw materiaal klaarliggen.

Ray Davies was al sinds minstens november 1966 bezig met het idee van een thematisch album. Tijdens een interview met Keith Altham had hij vermeld dat hij in 1966 een lied had geschreven met de titel 'Village Green' en dat hij dit nummer achteruit had gelegd omdat hij de mogelijkheid wilde bekijken of het lied thematisch uit te bouwen was tot een heel album. Om daar rustig aan door te kunnen werken heeft hij 'Something Else' samengesteld. Er zat niet echt een duidelijke lijn in de nummers. Maar hoe kan dat ook, het materiaal stamde uit 1966 en 1967. Tegenwoordig is een jaar niet zoveel, maar in die tijd was het een wereld van verschil als een opname kwam uit 1966, 1967, 1968 of 1969.

Dat wil absoluut niet zeggen dat ik het album niet waardeer. Van mij heeft ie vijf sterren gekregen.
De reissue die ik heb is dezelfde als die hier wordt opgevoerd en bevat 8 bonus tracks.
Veelal singles en hun bijbehorende B-kantjes. Ook 'Susannah's Still Alive' is op de reissue te vinden, dus Droombolus.........
De vier bonus tracks met de singles 'Wonderboy/Pretty Polly' en Dave's derde solo single 'Lincoln County/There's No Life Without Love' vind ik eigenlijk niet thuishoren op 'Something Else' maar had ik liever op één van de twee bonus discs van de 'Village Green' Deluxe Edition gezien, maar....................Beggars can't be choosers. Ze staan tenminste op een Kinks CD want vroeger kon je die liedjes alleen maar op singles vinden.
Om de alternatieve take van 'Lazy Old Sun' hoef je de CD niet aan te schaffen. Met afstand meteen het saaiste nummer van de CD. Gelukkig staat ie achteraan .

Een aantal goede tot zeer goede songs, maar toch ook een paar gedateerde/mindere nummers. Toch rond ik de score naar boven af, vanwege de aardige tot sterke bonustracks: de singles uit die tijd. Het levert een mooi muzikaal 1967 op van the Kinks.