Rond de jaren 2014 en 2015 was ik plotsklaps ineens een groot Synthpop-fanaat. Dit kwam enerzijds door de opkomst van bands als Chvrches en anderzijds een soort nostalgie naar platen of singles die schijnbaar mijn jeugd hebben moeten vormen. Omdat mijn kennis van jaren '80-muziek zeer beperkt was, kwam ik in eerste instantie niet echt verder dan a-ha en Alphaville.
Ik ben dan ook op een zoektocht geraakt en 'ontdekte' bands Talk Talk, Eurythmics, Duran Duran en Simple Minds. Even de New Wave en de daaruit voortvloeiende subgenres daargelaten, was ik dus koppie onder gedoken in de synthpop. Ik denk dat de oudere users hier zich dat ongetwijfeld nog wel kunnen herinneren. Maar dat even terzijde.
Door een korte discussie met
Chameleon Day over vlinderhoezen, bedacht ik mij deze week dat het misschien toch weer eens tijd is om Talk Talk weer eens onder een vergrootglas te leggen. Dus bij deze.
Talk Talk laat op dit debuut een beetje horen waar Alphaville, a-ha en Tears for Fears ook mee begonnen. Pure synthpop maar dan iets minder gericht op disco en een beetje een "intelligent approach", met een duidelijke invloed van Roxy Music en Brian Ferry. Dit hoor je ook wel terug in de vocale frasering van Mark Hollis. Wat de band ook gemeen heeft met Tears for Fears is dat het van oorsprong een kwartet is, alleen heeft Talk Talk geen gitarist, maar wel een heuse bassist. Wat dat betreft is Alphaville veel meer een synthpop en zijn Talk Talk en Tears for Fears meet synthdriven pop. Maar om die discussie weer te starten vind ik vruchteloos.
Dit debuut is redelijk ééndimensionaal, in die zin dat de songs vaak dezelfde dynamiek hebben, en dit uit zich vooral in de continue polsslag van de electronische drums en drumcomputer. De synthesizers zijn vaak eerder ondersteunend dan dat er echt memorabele riffs worden gespeeld.
De aandacht wordt dan ook vooral opgeëist door zanger Mark Hollis, die een erg opvallende stem heeft die inderdaad een beetje de dramatische kant van bijvoorbeeld Brian Ferry opzoekt, maar minder dat crooner-esque heeft. De productie van de plaat, die in handen is van Colin Thurston (zie ook Duran Duran en Kajaagoogoo), die bekend staat als de catalysator van de "eighties sound".
Door het gebrek aan dynamiek en de voordurend doorhakkende electronische drumklanken is de plaat vooral erg vermoeiend om naar te luisteren. Een voorbeeld van een erg vermoeiend nummer is 'Hate' waar het net lijkt alsof ik er een emmer op mijn hoofd is gezet en er meerdere mensen met hamers er op slaan. Zo'n plaat als deze is (denk ik) ook de reden dat veel mensen het niet zo op hebben met de "eigthies sound". Ik ben zelf ook niet zo een liefhebber van de Thurston-sound, maar het is al wel wat beter uitgedokterd dan de Alan Tharney-sound (die helemaal kil is).
Echt memorabele songwriting en arrangementen ontbreken (nog) op deze plaat. Al is het nummer 'Talk Talk' zelf wel erg gaaf. Omdat producer Thurston op 'Rio' van Duran Duran ook de baslijnen van John Taylor lekker op de voorgrond mixt, is dat ook hier geval met de fretloze bas van Paul Webb. Een ander mooi voorbeeld van een redelijk geslaagde song (met ditto gaaf baswerk) is 'Have You Heard the News'. 'Candy' gaat ook nog wel, maar probeert teveel te overtuigen, waardoor het wat geforceerd overkomt. De akoestische piano die de song wat meer warmte had kunnen geven, wordt hier overstemd door electronische drums. In de kern best een goede song, maar wat knullig uitgewerkt (die snareroffel is ook gaaf gevonden).
Op de zang van Mark Hollis na, klinkt de plaat ook erg homogeen binnen het synthpopgenre, en hadden 'Mirror Man' en 'Another World' net goed door Annie Lennox of Marian Gold ingezongen kunnen worden. Erg overtuigend vind ik deze plaat dan ook niet, maar ik hoor wel heel veel potentie, en ik weet toevallig dat er veel betere platen nog zouden volgen. Ik houd mijn stem wel op een voldoende, ook al staan er maar twee songs op die echt mijn goedkeuring kunnen wegdragen.