Small Faces - Ogdens' Nut Gone Flake (1968)

Label: Immediate

1. Ogden's Nut Gone Flake (2:28)
  2. Afterglow (Of Your Love) (3:29)
  3. Long Agos and Worlds Apart (2:34)
  4. Rene (4:31)
  5. Song of a Baker (3:16)
  6. Lazy Sunday (3:07)
  7. Happiness Stan (2:37)
  8. Rollin' Over (2:49)
  9. The Hungry Intruder (2:15)
  10. The Journey (4:09)
  11. Mad John (2:50)
  12. Happydaystoytown (4:18)
  13. Tin Soldier [Live] * (3:29)
tondeman
8 (?) stemmen pas... volgens mij was dit toentertijd toch wel een redelijk grote plaat.
de titel track, tin soldier, song of a baker, lazy sunday, stuk voor stuk top nummers. we are the mods!

Bizar album. Lekker psychedelische muziek: het instrumentale openingsnummer is daar een voorbeeld van. "Afterglow" is echt een verschrikkelijk mooi deuntje. Prachtig. "The Hungry Intruder" en "Hapiness Stan" zijn ook mijn favorieten.
Wat mij wel stoort is het voorturende gepraat (soms één minuut gepraat en één minuut muziek...) en de overdreven gespeelde Engelse stemmen...
3,5*.

avatar van IMPULS
De originele hoes was volkomen rond. Qua productie voor die tijd vrij stevig aangezette rocknummers, afgewisseld met mooie ballades.
'k Snap weer even niet waarom de live-versie van Tin Soldier hierop moet. Kennelijk moet men hier en daar wat (overbodig) materiaal kwijt. Misstaat echter op deze CD.
Aanschaf volkomen waard. Een 4.

tondeman
EN ze coverden Johnny Cash 40 jaar geleden al, da's 38 jaar voordat het hip werd.

avatar van steven
superplaat

avatar van Toon1
tondeman schreef:

oh, wist ik niet, welk nummer hierop is dan van Johnny Cash?

tondeman
Hij staat niet hier op, ze deden hem tijdens een van hun BBC sessies. Onlangs vers gepindakaast.

het nummer dat ik bedoelde is trouwens ''if i were a carpenter''

ik vind dat verhaaltje dus echt wel geweldig he!

avatar van avdj
Geinig album dit!
Beoordeling komt later.

Dat eerste nummer is echt typisch jaren '60' met dat orgeltje en die psychedelische geluiden. Prachig album voor de rest ook, must voor '60' s liefhebbers.

avatar van avdj

Stuk voor stuk leuke nummers, luistert lekker weg dit album.

avatar van Oldfart
De originele hoes was inderdaad rond: en een RAMP.
Het zorgde ervoor dat mijn exemplaar maar een kort gaaf leven was beschoren; iedere keer donderde de lp er uit als je de hoes oppakte.

Dit was voor de Small Faces wat Sgt. Pepper voor de Beatles was.

Lazy Sunday was echt een superknaller in die zomer; Afterglow simpelweg een juweel :sweet memories.
Dit is dus zo'n plaat die zo af en toe weer omhoog komt borrelen zo van : oh ja die was er ook nog.

Dat cockney gepraat heeft alles te maken met de achtegrond van de boys; sloeg het op de lp ook altijd over , wat wel weer resulteerde in meer krassen; heb nu dus een bijna niet meer te draaien exemplaar.

tondeman
Het was bedoeld als ''concept'': Happiness Stan die ging uitzoeken wat er met de donkere kant van de maan was gebeurd ( de sixties en lsd he ).
In de praktijk komt het er op neer dat alleen het tweede deel een concept vormt, het eerste gedeelte van de plaat zijn gewoon op zichzelf staande nummers zonder gewauwel.

Ondertussen waardeer ik dit album meer en meer... zitten enkele fantastische stukken in: 'Song of a Baker' en het folkachtige 'Mad John' bijvoorbeeld. Stem verhoogd naar 4,5*

EVANSHEWSON
Oldfart schreef:
De originele hoes was inderdaad rond: en een RAMP.

Dit was voor de Small Faces wat Sgt. Pepper voor de Beatles was.

Ik voeg daar graag aan toe dat je deze band, samen met THE WHO als de voorlopers van de Punk mag beschouwen !
De OER-PUNKERS als het ware !
4 sterren jawel ****

tondeman
Daar voel ik ook wel wat voor, al vanaf hun vroegste tijd hadden ze duidelijk iets punk-achtigs over zich, zie bijvoorbeeld deze video, das gewoon proto-punk wat mij betreft. ''Lazy Sunday Afternoon'' werd ook niet voor niets door de Pistols gecovered

avatar van Toon1
Energievolle band ja, maar The Small Faces de voorlopers van de punk noemen lijkt me toch echt wat van het goede te veel. Misschien samen met 65987545 andere bands dan . Vind ze trouwens ook niet helemaal vergelijkbaar met The Who. Coole video wel, Ton

tondeman
Ja inderdaad, ze waren zeker niet de enigen. Je weet ook wel, ik draaf nog wel eens wat door mbt deze band hehe

Harald
Toon1 schreef:

Punk niet maar een klein beetje WHO in 1966/67 wel.

In deze tijd noemden we dit soort muziek ook Mod Rock en WHO en Smal Faces waren Mods.

Small Faces staan er ook (helaas)bekennt de beste engelse band te zijn die niet echt in Amerika doorbraken

tondeman
Wil ik even de kanttekening plaatsen dat The Who pas mods werden toen dit exploiteerbaar bleek. De Small Faces waren al mods, nog voordat ze de band startten.
Met de psychedelische kant 2 van deze plaat en het meer op harde rock georienteerde eerste deel is dit ook eigenlijk geen plaat meer van een mod-band, maar ja in '68 was de mod-stroming sowieso wel voorbij.

uilenei
tondeman schreef:

Misschien dat ze Johnny Cash coverden, maar dan heeft hij het weer gecoverd van Tim Hardin die het nummer heeft geschreven en uitgebracht in 1967.

Verder over dit album. Ligt me erglekker in het gehoor

uilenei schreef:

Verder over dit album. Ligt me erglekker in het gehoor

Ja, ben ik inmiddels achter . Ze hebben later ook nog Red Balloon gedaan, die zou op hun volgende album komen (dat niet doorging).

Davez
Ik vind er weinig aan eigenlijk. Lzay sunday afternoon is natuurlijk zeer bekend en leuk maar de rest klinkt eerder middelmatig. Dat gepraat werkt inderdaad irritant. De sound is wel ruig maar de melodie ontbreekt voor mij. De clips op youtube geven daarentegen wel een mooi beeld van de groep.

avatar van LeRoi
Het is al geschreven: belangrijke plaat van 1 van de gezichtbepalende bands uit haar tijd.
N.b. 1. Staan nummers op die ook vandaag de dag nog 'actueel' klinken...

Davez schreef:

Lazy sunday vind ik net het minste nummer hier op, en dat nummer strookt ook niet met de rest van de plaat imo.

EVANSHEWSON
LeRoi schreef:
N.b. 1. Staan nummers op die ook vandaag de dag nog 'actueel' klinken...
N.b. 2. Wat een PRACHTIGE hoes.....zo worden ze toch niet meer gemaakt...

Groot gelijk, ik hoop dat er eens een grote Small Faces Revival komt, dàt lijkt me pas leuk!
****

avatar van Rufus
LeRoi schreef:

N.b. 2. Wat een PRACHTIGE hoes.....zo worden ze toch niet meer gemaakt...

Het terugdoen en opbergen van ronde hoezen is niet zo eenvoudig.
Vaak irritant.

avatar van LeRoi
Rufus schreef:

Het terugdoen en opbergen van ronde hoezen is niet zo eenvoudig.
Vaak irritant.

..... idd hoogste tijd voor de introductie van de vierkante plaat...

avatar van aerogp1
50e stem

Dit klinkt behoorijk lekker, ik heb de singles van de andere albums ook maar gedownload
'Sha-la-la-la-lee' en 'Tin Soldier' vind ik ook hele lekkere nummertjes. Deze plaat wordt vanaf 'Song of a Baker' pas echt interesant, al is het praten soms wel wat te veel. Liever muziek