Van Morrison - Too Long in Exile (1993)

Label: Polydor

1. Too Long in Exile (6:18)
  2. Big Time Operations (6:03)
  3. Lonely Avenue (6:24)
  4. Ball and Chain (5:36)
  5. In the Forest (4:38)
  6. Till We Get the Healing Done (8:29)
  7. Gloria (5:19)
  8. Good Morning Little Schoolgirl (4:07)
  9. Wasted Years (3:57)
  10. The Lonesome Road (3:16)
  11. Moody's Mood for Love (2:52)
  12. Close Enough for Jazz (2:39)
  13. Before the World Was Made (4:24)
  14. I'll Take Care of You (5:19)
  15. Instrumental / Tell Me What You Want (8:08)
avatar van beaster1256
goeie , wat brave cd van Van, geen meesterwerk maar gewoon een goeie vakkundige plaat die zeker niet tot zijn beste hoort maar ook zeker niet tot zijn slechtste

avatar van Jeanicious
Ik vind de sfeer op dit album wel heel lekker. Lekkere pure muziek, met behulp van John Lee Hooker op sommige nummers. Gloria is hier ook heel leuk gebracht, maar mijn favoriet is het pure blues-nummer: Big Time Operations.

En om terug te komen op dat brave: Morrison is al een tijd lang erg in de Here of niet? Alhoewel dat hier niet echt terug te horen valt.

avatar van indana
Lekkere lome jazzy R & B en blues of bluesy Jazz. Met R7 B of...... Toch een beetje de roots van Morrison. Continu van een goed niveau maar inderdaad geen echte uitschieters.

EVANSHEWSON
indana schreef:

Kijk, dàt vind ik er ook van. Biezonder sfeervol album voor de late uurtjes, maar dat is bij Van The Man wel vaker het geval.
Voor mij springt Lonely Avenue er toch een beetje uit.

Leuk plaatje.
4 ****

avatar van bertus99
Hoe kun je in godsnaam (wel toepasselijk voor Mosrrison hihi) dit echt iets voor de late uurtjes vinden? Klinkt best een beetje denigrerend.

avatar van bertus99
Weer eens opgezet vandaag. Hoewel ik de laatste tijd meer naar de Van Morrison uit de jaren '70 luister blijkt Too Long in Exile toch echt van het niveau van bijvoorbeeld Tupelo Honey of Moondance.
Het is een wat bluesgericht album. Je hoort een lekker ontspannen zingende Van met een stel puike muzikanten om zich heen.
Opmerkelijk is hoe Van in Big Time Operations de muziekindustrie op de korrel neemt. Zeer actueel vandaag de dag.
Het oude Gloria is in een nieuw jasje gestoken met prachtige bijdrage van wijlen John Lee Hooker, die zich ook in Wasted Years nog eens laat horen.
Naast de blues ook enkele ballads. In the Forest vind ik daarvan echt prachtig.
Het album eindigt met het fraaie I"ll take care of you dat overgaat in een voornamelijk instrumentaal Tell me what you want. Mooie sax daarin.
Van heeft hier wel echte klassemusici om zich heen. Een prima album hoor

Father McKenzie
Doc Pomus' Lonely Avenue is prima gecovered, en Van herneemt zijn eigen Gloria, samen met oude bluesgod John Lee Hooker, ja, deze plaat heeft zo zijn magische momenten. Leuke plaat door blues beïnvloed, maar het soulgehalte is ook groot.

avatar van Protonos
mooie plaat, die soms wel erg lief aandoet.
verder vind ik het lastig om de hele plaat uit te zitten, maar toch erg lekkere songs van Van

Onderhoudende plaat van ''Van The Man '' . Geen schokkend album maar wel weer een plaat die klopt . Wederom voorbeeldig gemusiceerd en zoekt hij het weer in de Blues en Soul maar dan wel op zijn typisch eigen manier . Geen ruimte voor individueel gedoe , maar des te meer een echt geheel met zwoele sax klanken en zijn stem blijft indrukwekkend .

avatar van heartofsoul
Dit is een tamelijk middelmatig en routineus klinkend album van Van Morrison. Ik vind ik het sloom en gezapig. Het klinkt tamelijk soft en weinig spannend. Gloria, dat hij met John Lee Hooker zingt kan me niet erg overtuigen. Wasted Years (ook samen met Hooker) vind ik dan weer wel goed, Morrison zingt dat heel krachtig.
Morrison's zang op dit album is vaak (in mijn oren) ongeïnspireerd. Zijn gehinnik ontsiert bovendien een verder heel aardig Good Morning Little Schoolgirl. Lonely Avenue vind ik een aanfluiting.
De hoogtepunten zijn helaas schaars en de dieptepunten talrijk. Wel een eervolle vermelding voor Ronnie Johnson - het is altijd genieten als hij gitaar speelt.