Kate Bush - Before the Dawn (2016)

Alternatieve titel: The K Fellowship Presents Before the Dawn

Label: Concord

1. Lily (4:48)
  2. Hounds of Love (3:33)
  3. Joanni (6:07)
  4. Top of the City (5:24)
  5. Never Be Mine (5:55)
  6. Running Up That Hill (A Deal with God) (5:40)
  7. King of the Mountain (8:05)
  8. Astronomer’s Call (2:44)
  9. And Dream of Sheep (3:37)
  10. Under Ice (3:04)
  11. Waking the Witch (6:38)
  12. Watching Them Without Her (1:57)
  13. Watching You Without Me (4:23)
  14. Little Light (2:08)
  15. Jig of Life (4:11)
  16. Hello Earth (7:55)
  17. The Morning Fog (5:23)
  18. Prelude (1:55)
  19. Prologue (10:10)
  20. An Architect’s Dream (5:22)
  21. The Painter’s Link (1:39)
  22. Sunset (8:00)
  23. Aerial Tal (1:30)
  24. Somewhere in Between (6:59)
  25. Tawny Moon (6:08)
  26. Nocturn (8:51)
  27. Aerial (9:43)
  28. Among Angels (5:48)
  29. Cloudbusting (7:16)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kate Bush - Before The Dawn - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

In de lente van 1979 begon Kate Bush aan een buitengewoon ambitieuze tournee.

De op dat moment pas 20 jaar oude zangeres had in 1978 met The Kick Inside een droomdebuut afgeleverd en had hetzelfde jaar ook nog het minder succesvolle maar ook uitstekende Lionheart uitgebracht.

De eerste concerten van Kate Bush waren sensationeel, zeker wanneer je ze in het juiste tijdsperspectief plaatst. Concerten met een flinke theatrale component, talloze kostuumwisselingen, draadloze microfoons en veel dans waren in 1979 nog niet vertoond, maar Kate Bush deed het en maakte diepe indruk.

Ze betaalde er wel een hoge prijs voor. Financieel waren de concerten niet rendabel en de concerten bleken bovendien in fysiek en emotioneel opzicht loodzwaar. De concerten die Kate Bush in 1979 gaf waren dan ook lange tijd haar enige concerten, tot ze in 2014 terugkeerde voor uiteindelijk 22 concerten in het Londense Hammersmith Apollo Theatre.

Het waren volgens de gelukkigen die er bij konden zijn en de aanwezige recensenten concerten die minstens even memorabel en legendarisch waren als de concerten die de piepjonge Kate Bush in 1979 had gegeven.

Een aangekondigde DVD release werd vorig jaar afgeblazen, maar nu ligt er dan wel een uit 3 cd’s of 4 LP’s bestaande live-registratie in de winkel. Naar Before The Dawn zal je tevergeefs zoeken op Spotify en Apple Music, zodat je bent aangewezen op een fysiek exemplaar. Het is de prijs meer dan waard, want Before The Dawn is een live-plaat van een niveau dat je maar zelden tegen komt.

Natuurlijk biedt Before The Dawn geen volledige afspiegeling van de concerten in 2014, want deze boden naast muziek ook heel veel visueel spektakel (er stonden meer acteurs dan muzikanten op het podium). De muziek op de live-registratie is echter prachtig.

Op Before The Dawn wordt Kate Bush bijgestaan door een aantal ervaren muzikanten, onder wie gitarist David Rhodes, bassist John Giblin en drummer Omar Hakin. De setlist is goed voor ruim tweeënhalf uur muziek, die is onderverdeeld in drie aktes.

In de eerste akte staan de toegankelijkere songs centraal, al zal je buiten Running Up That Hill tevergeefs wachten op de grote hits van Kate Bush. Tijdens de concerten in 2014 stonden de tracks van de albums Hounds Of Love en Arial centraal, beiden staan vrijwel volledig op de setlist. The Red Shoes moest het doen met twee songs, terwijl maar één song van 50 Words Of Snow en The Sensual World de setlist haalde (de laatste alleen de repetities).

Het betekent ook dat geen enkele track van The Kick Inside, Lionheart, Never For Ever en The de setlist haalde, zodat Before The Dawn zeker geen goede afspiegeling biedt van het oeuvre van Kate Bush.

Heel erg is dat niet, want alles dat Kate Bush en haar band aanraken op de live-registratie verandert in goud. Heel af en toe mis je het bijbehorende beeld (zo zijn een aantal dialogen op de tweede cd zonder de beelden oersaai), maar als de band speelt en Kate Bush zingt is het genieten.

Misschien is het jammer dat we geen Greatest Hits selectie voorgeschoteld krijgen, maar aan de andere kant leent de stem van Kate Bush zich inmiddels wel beter voor het meer experimentele werk van haar latere platen.

Na een dipje op de tweede schijf, is de derde schijf van de eerste tot de laatste noot genieten en voel je je stiekem toch nog deelgenoot van de unieke concerten die Kate Bush in 2014 gaf, met een geweldige versie van Cloudbusting als kers op de taart. Al met al een van de grote platen van het moment. Erwin Zijleman

avatar van Gert1980
Heerlijk die veelal gemengde meningen over deze live registratie. Heb deze onlangs eindelijk aangeschaft en ik vind hem fantastisch.
Mooi uitgevoerd ook, schitterende covers, zowel de albumhoes zelf als die van de vier platen in de box. Én een zeer mooi boekwerk.

Ik las (niet alleen hier) dat mensen vinden dat The Ninth Wave er niet uitkomt zonder de hoorbare reacties van het publiek, ik vind dat hij er op deze manier júist fantastisch uitkomt. Wanneer je met gesloten ogen lekker languit op de bank ligt te luisteren waan je je al dobberend in die angstaanjagende oceaan. Perfect gedaan! Ik ervaar The Ninth Wave op deze set nóg beter dan ik op Hounds of Love evengoed al doe.

Dan las ik ook in zowel professionele recensies als in de amateuristische dat Running up that Hill één van de hoogtepunten is. Serieus? Ik heb hier juist minder mee, kan mij totaal niet bekoren in deze versie, doe mij de album versie maar.

Verder een fantastische set, die aan de ene kant heerlijk artistiek is (wat kun je anders verwachten van iemand als Kate Bush) door zich voornamelijk op de Hounds of Love en Aerial albums te richten. Maar aan de andere kant mis ik wel een The Man With the Child in his Eyes, of And So is Love, wat zou ik daar blij van zijn geworden. Maar zo blijft er altijd wel iets te wensen over.

Hopelijk toch ooit nog eens een blu-ray registratie, tot die tijd blijft het dromen met deze schitterend uitgevoerd boxset.

Aangezien ik een van de uitermate gelukkigen was, die dit onwaarschijnlijk fraaie en onvergetelijke concert mocht bijwonen (vanaf de eerste rij bij het podium ook nog en oog in oog met mijn muzikale heldin! ), heb ik wellicht geen objectieve mening maar kan ik deze registratie wel goed vergelijken met mijn live-ervaring.
Zoals velen begrijp ik de keuze van Kate Bush niet helemaal om dit alleen in audio uit te brengen, want het visuele aspect van dit prachtige concert speelde een enorm belangrijke rol bij wat zich daar in het Hammersmith Apollo afspeelde.
Het blijft gissen naar de precieze redenen;
haar wegen zijn zoals zo vaak ondoorgrondelijk, maar als we dat aanvaarden van dit unieke muzikale genie, dan resteert toch een vrij natuurgetrouw verslag van mijn luisterervaring die magische avond in augustus 2014.
Weliswaar mis ik in de registratie de wisselwerking tussen het publiek en het podium wel heel duidelijk, want dat was misschien wel meest memorabele aan de hele avond : de complete adoratie van de fans voor Kate was meer voelbaar dan enig ander concert waar ik ooit geweest ben en omgekeerd de oprechte trots, liefde en wellicht ook verwondering die van het podium richting publiek kwam, was onbeschrijfelijk indrukwekkend en hartverwarmend.
Hoe deze cd-box dan ook precies geproduceerd en gemixed is, want enig sleutelwerk is hier dus toch wel gedaan (zoals het vermelde Never Be Mine dat niet werd uitgevoerd tijdens het concert), de stem van Kate was wel degelijk 2,5 uur lang kraakhelder ondanks de zichtbare zenuwen bij de eerste nummers, en de KT-Fellowship-band speelde voorbeeldig met een uitmuntende Omar Hakim op de drums.
Al met al voor degenen die helaas niet aan een ticket konden komen voor een van de 22 historische avonden in Londen zeker toch een aanrader en voor allen die dit spektakel mochten mee beleven een mooie herinnering aan een avond die voor altijd in je hart zal blijven!