Kate Bush - Before the Dawn (2016)

Alternatieve titel: The K Fellowship Presents Before the Dawn

Label: Concord

1. Lily (4:48)
  2. Hounds of Love (3:33)
  3. Joanni (6:07)
  4. Top of the City (5:24)
  5. Never Be Mine (5:55)
  6. Running Up That Hill (A Deal with God) (5:40)
  7. King of the Mountain (8:05)
  8. Astronomer’s Call (2:44)
  9. And Dream of Sheep (3:37)
  10. Under Ice (3:04)
  11. Waking the Witch (6:38)
  12. Watching Them Without Her (1:57)
  13. Watching You Without Me (4:23)
  14. Little Light (2:08)
  15. Jig of Life (4:11)
  16. Hello Earth (7:55)
  17. The Morning Fog (5:23)
  18. Prelude (1:55)
  19. Prologue (10:10)
  20. An Architect’s Dream (5:22)
  21. The Painter’s Link (1:39)
  22. Sunset (8:00)
  23. Aerial Tal (1:30)
  24. Somewhere in Between (6:59)
  25. Tawny Moon (6:08)
  26. Nocturn (8:51)
  27. Aerial (9:43)
  28. Among Angels (5:48)
  29. Cloudbusting (7:16)
Voorlopig alleen een digitale versie gepland. Over een dvd hebben ze het al helemaal niet.

avatar van goldendream
Is dit een verzamelaar die de eerste 4 albums negeert?

Live registratie van haar show in Londen.

avatar van goldendream
Leuk. Ik wist niet eens dat ze weer live optrad. Mooie setlist, maar een paar nummertjes van het oude werk hadden ook gemogen.

Was een eenmalige serie optredens. Ik greep naast kaarten en dat doet nog steeds zeer

aERodynamIC schreef:

Ga je verdriet verdrinken - you're one of many

avatar van meneer
Alhoewel ik ook het 'oudere' werk van La Bush zeer kan waarderen is dit ook een setlist om je vingers bij af te likken. Kan mij niet voorstellen dat er geen dvd (oid) van zal uitkomen. Naar wat ik gelezen heb was de show ook, op z'n Kates, zeer mooi.

Deze komt op mijn kerstlijstje, reken maar van yes.

avatar van musician
goldendream schreef:

Ben benieuwd, of ze die hoge tonen nog had gehaald!

Maar het kan ook bewust, dat ze haar m.n. jaren '70 werk niet meer zo interessant vond ofwel haar latere werk alleen maar beter.

avatar van devel-hunt
Haar oudste nummers, zeg van The Kick inside t/m never forever, heeft ze toen niet live gespeeld omdat ze volgens eigen zeggen niet meer in haar huidige belevingswereld passen.
Deze concertreeks die de Royall albert hall in Londen 20 keer in 2 minuten deed uitverkopen is ook alweer een paar jaar geleden. Waarom ze deze nu pas officieel uit gaat brengen zou wel een commercieel motief hebben, zo vlak voor de feestdagen. Het is makkelijk cashen voor mevrouw Bush, een harde werker is het al jaren niet meer.

devel-hunt schreef:

Hmm, wat heb jij toch met de muzikanten die oud aan het worden zijn ?

Zie Peter Gabriel :

"Peter Gabriel was vroeger een brok dynamiet en een enorme energie op het podium, nu is hij te dik geworden om normale kleding aan te kunnen, de spirit is er helemaal uit".

Maar goed, natuurlijk zitten er commerciele aspecten aan het uitbrengen van dit album voor kerst. Marketing is een normaal iets in de muziekwereld. Nog makkelijker was het geweest als La Bush de nog oudere nummers van haar eerste periode live had uitgebracht. Dat is veel meer bekend bij de Top 2000 liefhebbers. Hier komt Kate Bush - Aerial (2005) voorbij, de minder commercielere B-kant van Kate Bush - Hounds of Love (1985) welke artistiek gezien zeer gewaardeerd wordt.

Ik durf te betwisten dat dit album makkelijk 'cashen' is.

En ja, de helden van weleer worden ouder. Wij luisteraars ook. Maar soms brengen ze weer echte parels uit. Bijvoorbeeld Marillion - F​.​E​.​A​.​R. (2016) Ik verheug mij op dit live album van Kate. Hoe lang is dat wel niet geleden ? 22 jaar !

Edit: ik denk dat dit een eerlijk artikel is wat betreft het concert:

Concert 2014 - Before the Dawn

meneer schreef:

Hmm, wat heb jij toch met de muzikanten die oud aan het worden zijn ?

Niets, ik heb iets tegen artiesten die intens lui zijn geworden

devel-hunt schreef:

Niets, ik heb iets tegen artiesten die intens lui zijn geworden

Die zijn gewoon zuinig op het talent dat de Here hun heeft gegeven. Mensen met minder talent moeten daarom harder werken - ook dat is het werk van onze Schepper!

Mjuman schreef:

Er komt blijkbaar toch een vinyl versie van:

Before The Dawn: Kate Bush: Amazon.it: Musica

avatar van meneer
Poeh, die SoundCloud van 'Prologue - Before The Dawn' is betoverend mooi. En wat een stem..

avatar van bawimeko
Kate Bush kan zich blijkbaar veroorloven om net zo lang te schaven tot een album/release volledig naar haar zin is en vermoedelijk is dat ook hier het geval geweest. Opvallend dat het niet gelijk uitkomt met een dvd of blu-ray (of in een super-de-luxe uitvoering), maar de wegen van Kate zijn nou eenmaal ondoorgrondelijk. Wie weet een geheide 5*****-album. In Galerij der Groten is ze Peter Gabriel allang voorbij gestreefd en staat ze wat mij betreft in de top vijf van meest interessante/relevante rocksterren van dit moment.

buizen
Kate Bush is een vrouw met een hang naar en gevoel voor het mystieke, de natuur en ja ook de jaargetijden. Het feit dat deze release (25 nov.) voor de decemberdagen is hoeft niet (negatief) uitgelegd als 'een commerciele zet'. Waarom?
December, kerst, zo voor een nieuwe jaarwisseling (Before The Dawn) is een prima periode om te genieten van haar 'nieuwe' prachtige muziek.
Een kunstenares/zangeres uniek als geen ander.
Zie uit naar de release.

avatar van bawimeko
Kate Bush - And Dream of Sheep (Live) - Official Video - YouTube

De eerste (en enige?) promo-clip van het album is er. Gisteren op BBC radio 6 een preview van een stuk of 6 tracks....klonk (zelfs via streaming radio) erg mooi!

Lastig. Ik heb nooit zoveel met live-albums, tenzij ik er bij was. En dat is nu extra pijnlijk omdat ik er niet in geslaagd was kaarten te scoren (ik was ook beperkt tot de weekenden) en veel vrienden en kennissen zijn juist wel geweest. Ik mocht dus fijn alle verhalen aanhoren.

Mijn favoriete vrouwelijke artiest live missen was dus wel een ding (zeker omdat ze nooit live optreedt).

En dan krijg je een cd/lp/mp3 voor je kiezen waar je geen herinneringen aan hebt en waar waarschijnlijk geen dvd van gaat komen. Dat is wat zurig.

Kom ik terecht bij het eerste minpunt, dat ik niet zo vaak naar live-albums luister en dan blijft over: geweldige nummers van een ongetwijfeld geweldig concert. Het is wel Kate Bush natuurlijk. maar hoe mooi ook. Mijn beleving is net even anders dan voor degenen die wel geweest zijn en dan is 4* een mooie score dacht ik zo.

Laat ik de studioalbums maar weer eens draaien, dit is leuk voor heel af en toe

aERodynamIC schreef:

Heb jij hem al binnen ?

Hij is al te vinden via de bekende wegen

avatar van meneer
Damn.... Ik denk weer te braaf. Ik ga eens wat spotliten..

Edit: binnen 3 seconden vind ik de FLAC bestanden..

avatar van Thorgal
De FLACS die je nu ziet staan zijn van een bootleg uit 2014. Ik hoor het ook omdat ik bij het concert was en dit exact zo klinkt als 2 jaar geleden. Hij wordt gepresenteerd als zijnd nieuw uit 2016, maar je luistert hoor je dat deze FLACS waardeloos van kwaliteit zijn. Dat iets Flac is zegt helaas niets over de echte kwaliteit. Het is black friday en ik ga ook eens meedoen aan de shop-addiction en me deze op Vinyl aanschaffen

avatar van meneer
Ik heb er nog niet naar geluisterd. Jammer, vroeger werden dit soort opnames flink verkocht, op vinyl gezet, als Bootlegs en dan was het een ware spannende speurtocht om ze te kunnen vinden en, vooral, te hebben. Soort piraterij op zoek naar de schat.

Ik wacht dan wel eerst de release op Spotify af. Dank je voor de tip Thorgal

avatar van Thorgal
Graag gedaan, ja het verbaast me dat hij nog niet op Spotify staat. Ik zie net dat hij op itunes wel staat en kun je previews beluisteren. Het klinkt erg goed.

avatar van Savant
Prima smakende corn-flacs gevonden. De vinyl versie is helaas niet te krijgen. Mogelijk in januari, zeiden ze in de platenzaak.

Thorgal schreef:

Indeed, stem heel erg naar achteren gemixt; drum en bas overheersen en wat een schamele kwaliteit: veel te vlak. Daarna deze Dead Can Dance - Selections from North America 2005 (2006) gedraaid en dan hoor je dat het wel kan. Een prachtig live-album maken.

Ik zie wel wat uitkomt.

Savant schreef:

Vanavond een mazzeltje. Voor €80,- hoefde ik dit niet op vinyl, maar toen ik het bij Amazon.de voor €50,- kon kopen (geen verzendkosten) ben ik gaan twijfelen en voor ik het wist zag ik besteld staan.
Drie uur later op dezelfde site een stijging van, jawel, €30,-

Dinsdag of woensdag kan ik dit dus vanaf vinyl draaien. Ondanks dat ik geen fan ben van live albums vind ik dit dan toch wel weer tof

Hoe dan ook: echt juichen doe ik als ik het daadwerkelijk in handen heb.

Soms zit het mee........