Beck - The Information (2006)

Pop / Electronic
Label: Interscope

1. Elevator Music (3:38)
  2. Think I'm in Love (3:19)
  3. Cellphone's Dead (4:45)
  4. Strange Apparition (3:48)
  5. Soldier Jane (3:58)
  6. Nausea (2:55)
  7. New Round (3:25)
  8. Dark Star (3:45)
  9. We Dance Alone (3:56)
  10. No Complaints (3:00)
  11. 1000BPM (2:29)
  12. Motorcade (4:15)
  13. The Information (3:46)
  14. Movie Theme (3:53)
  15. The Horrible Fanfare / Landslide / Exoskeleton (10:36)
  16. Inside Out * (3:44)
  17. This Girl That I Know * (2:45)
  18. O Menina * (2:10)
  19. Cellphone's Dead" [Ellen Allien Remix] * (5:38)
  20. Nausea [Bumblebeez Remix] * (2:28)
  21. Dark Star (David Andrew Sitek Remix * (4:09)
  22. Nausea [The Chap Remix] * (3:56)
  23. Cellphone's Dead [Jamie Lidell Limited Minutes Remix] * (4:32)
  24. Cellphone's Dead [Ricardo Villalobos Remix] * (14:38)
totale tijdsduur: 1:01:28 (1:45:28)
avatar van dynamo d
Nog niks over gehoord. Aangename verrassing. Nieuwe Beck. Wie heeft nieuws hierover?

*zucht*

Dit is natuurlijk niet de echte hoes, maar een gefotoshopt plaatje van rateyourmusic.com

avatar van Raydo
Er kómt ook geen hoes volgens mij. Althans, er zitten stickers bij zodat je zelf de album art kunt maken.

Raydo schreef:

Geniaal weer die Beck.

dynamo d schreef:
Wie heeft nieuws hierover?

het schijnt een album te zijn met veel hiphopinvloeden. De nummers Elevator music en Nausea zijn te horen op http://www.beck.com

Raydo schreef:

Dat vind ik echt meesterlijk bedacht.

Dat is alles behalve origineel. Bij de eerste persing van het album Different class van Pulp uit 1995 bestaat het hoesje uit een venster waarachter je zelf een hoes kan kiezen uit de 12 bijgeleverde plaatjes.

En New Order's Low-life heeft ook iets dergelijks, met foto's van alle bandleden die je ieder achter zo'n doorzichtig papiertje kunt stoppen.

avatar van itchy
Evenals Sonic Youth's Experimental Jet Set, Trash And No Star.
En bij Chat And Business van Ikara Colt zaten ook stickers die je naar believen in de vakjes op de voorkant van de hoes kon plakken.

avatar van andré
Hmm, waarom heeft mijn exemplaar van Low-life dat nou net weer niet?

Jammer, ik had ook best die eerste persing van 'Different Class' willen hebben...

Deze hoes van Beck vind ik trouwens geweldig: mooi van lelijkheid, zeg maar.

avatar van Raydo
titan schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval.

Hmm, waarom heeft mijn exemplaar van Low-life dat nou net weer niet?

Ach, ik heb die versie van Different Class weer niet.

avatar van Yak
Yak
Genoeg over plakplaatjes, nu weer ontopic graag.

avatar van luc011190
Weet iemand of Beck een beetje in de stijl van Guero blijft? Beetje hiphopachtig ook af en toe.

luc011190 schreef:

Bij het concert in Paradiso speelde hij ee stuk of 5 nieuwe nummers. Ik vond ze vrij sterk, met een aantal verrassende wendingen en een hoop gebruik van akoestische en elektronische samples door elkaar. Er zaten in sommige liedjes meer ideeen dan in de gehele plaat Guero. Ik heb zeer hoge verwachtingen voor dit album. Ik denk dat Beck weinig vernieuwends gaat uitbrengen, maar wel blijft binnen zijn typische stijl, maar dan verder uitgediept en uitgewerkt. Nog niets uitgelekt?

Nieuwe hoes toegevoegd.

Electro_
Leuke hoes, ben benieuwd naar dit album

avatar van dynamo d
Wordt deze ook weer - net als Guero - uitgebracht in dts surround sound?

avatar van chansadres
2 luisterbeurten verder en hij valt me tegen. Het is allemaal een beetje net niet. Erg jammer want had er veel van verwacht.

De hoes bestaat gewoon uit een kale achtergrond. In het hoesje zit dan een vel met stickertjes, die je er zelf op kan plakken en zo zelf je eigen hoejse maken. Er zijn een aantal verschillende vellen stickers. Dat wordt verzamelen!

avatar van bloempje24
Toch weer een ander geluid van Beck. Hij kondigde al aan meer hiphop invloeden te verwerken in zijn nummers en dat klopt bij veel nummers ook. Op dit moment luister ik Cell Phone's Dead en deze track bevalt mij goed. Ik hoor nu dat het dit nummer is wat mij bij zijn concert in Paradiso al aardig enthousiast maakte (live nog sterker).

Verwacht op deze plaat niet de zijn kenmerkende typische rockstijl á la E-Pro of Devils Haircut, op Nausea na dan, wat waarschijnlijk de single zal gaan worden. Nigel Godrich is op sommige momenten herkenbaar aanwezig op de achtergrond. Hij weet de muziek net als bij Radiohead iets zweverigs mee te geven met elektro klanken. Dat blijft fantastisch.

Guero kreeg van mij een 3,5 en ik heb het idee dat deze gewoon een stuk sterker is. geen meesterwerk, maar voor te beginnen een 4****

Met Beck kan het altijd twee kanten op gaan: of we krijgen boeiende albums met een hoop ideetjes zoals Mellow Gold of Odelay of we krijgen de wat rustiger folk-achtige dingen als Mutations of Sea Change.

Zelf heb ik nooit echt een directe voorkeur voor een van deze kanten gehad. Beiden kan ik zeer goed waarderen.

Wat zou dit album dus gaan worden?

Opener Elevator Music wijst uit naar de eerste categorie. Toch is dit een nummer dat me nu niet direct enorm weet te pakken. Het kabbelt maar wat voort.
Think I'm In Love zit een beetje tussen categorie 1 en 2 in en dat bevalt me gelijk weer een stuk beter. Relaxed maar toch ook niet rustig folk-getint.
Cellphone's Dead is een nummer waarvan ik kan zeggen dat het net weer even wat nieuws is. En net als bloempje24 bevalt mij dat ook goed.
Dan krijgen we weer een paar alleraardigste nummers voorgeschoteld die nu ook weer niet zorgen voor een Oeh of Aah reactie bij mij. Pas bij Nausea krijg ik dat gevoel wel weer. Een lekker nummer dat zeker tot de betere van dit album behoort.
Vervolgens kakt het album weer in met wat midtempo songs. Gelukkig is daar dan weer die wat nieuwe electronic-achtige richting die Beck poogt in te slaan in de vorm van 1000BPM.
Het zet zich voort in Motorcade. Daarna krijg ik toch weer een beetje het gevoel dat Beck twijfelt en niet echt weet wat hij nu precies wil. Ik mis wat lef.

Al met al ben ik er met dit album niet helemaal uit. Zoals gezegd heb ik het gevoel dat Beck net even te veel twijfelt hier en daar waardoor hij met nummers op de proppen komt die net niet genoeg overtuigen. Een klein beetje meer moed en kleur aan de nummers had voor een beter album gezorgd.
Nu kom ik voorlopig niet verder dan een 3,5* (en dat had meer kunnen zijn naar mijn idee).

aERodynamIC schreef:

aERodynamIC, weet jij toevallig of dit album ook weer in 5.1 dts wordt uitgebracht net als Guerro en Sea Change?

Ik heb werkelijk waar geen idee, sorry.

Toch wel veel zwakke nummers. Ik ben meer een liefhebber van Sea Change. Is Guero net als deze? Dan kan ik Guero ook beter laten liggen... Een 2,5.

avatar van beruk
Ik vind het klinken als vroeguh, zit net zijn site te bekijken en start de clip van beercan uit 1994 op... hij klink nu meer lo-fi op een drogere manier. Muziek is niet wezenlijk anders maar net weer een stapje verder...

avatar van bloempje24
Toch wel een paar fijne nummers hoor.

Nausea = soort van "Black tambourine"
No Complaints = soort van "Hotwax"
Motorcade = vernieuwend

Ik ben nog niet overtuigd, maar zal deze nog wat vaker aandachtig luisteren om zo de krenten er uit te halen

avatar van levenvergeten
In de Luisterpaal op het moment. Eerste nummer klinkt wel relax - ja, relax

avatar van levenvergeten
Valt toch een beetje tegen, - maar een tegenvallende Beck is nog altijd niet slecht.

Nu ik het zo luister zijn er te weinig echte uitschieters, maar, al met al, slecht klinkt het zeker niet.
Nee, het niveau van Odelay of Guero wordt niet gehaald.

Zoals ik al zei, een tegenvallende Beck is nog altijd niet slecht.
3,5*, wegens gebrek aan uitschieters, kan nog groeien.

avatar van gameg
ik wil dat album wel en dan al alleen om zelf een album te maken :P

ohmusica
Beck is een heel handige muziekmaker. Hij heeft zijn vast muzikaal verhaaltje en kan daarbij heel goed combineren, zodat het net weer iets anders oplevert. Maar raakt het ook de ziel? Gaat hij tot op het bot ? Vanaf Motorcade gebeurt er wel wat in die richting.