Sparks - No 1. in Heaven (1979)

Pop / Dance
Label: Elektra

1. Tryouts for the Human Race (6:06)
  2. Academy Award Performance (4:59)
  3. La Dolce Vita (5:52)
  4. Beat the Clock (4:22)
  5. My Other Voice (4:53)
  6. The Number One Song in Heaven (7:26)
  7. Dancing Is Dangerous * (9:43)
  8. Is There More to Life Than Dancing * (8:08)
  9. Beat the Clock [Meat Beat Manifesto Remix - Double Bass Remix] * (8:12)
  10. Tryouts for the Human Race [Single Version] * (3:17)
  11. La Dolce Vita [Single Version] * (3:48)
  12. Beat the Clock [Single Version] * (3:46)
  13. The Number One Song in Heaven [Single Version] * (3:53)
  14. Beat the Clock [Canadian Single Version] * (4:21)
  15. Tryouts for the Human Race [Extended Version] * (7:56)
  16. La Dolce Vita [Extended Version] * (5:57)
  17. Beat the Clock [Extended Version] * (6:40)
  18. Tryouts for the Human Race [12 Inch Short Version] * (3:58)
avatar van titan
titan (crew)
Ten tijde van deze plaat pionierden de Sparks met synthipop, die dankzij de productie van Giorgio Morodor hier een flinke discoscheut meekrijgt. 4*

avatar van BarendServet
Misschien inmiddels wat gedateerd, maar nog steeds heel erg catchy. Op 'My Other Voice' na vind ik het allemaal topnummers.

avatar van blur8
De britse hitparade explodeerde 2 maal: Beat the clock & Number One song in Heaven, gingen beide in hun eerste week naar nummer 1.

avatar van Reint
Number One Song In Heaven vind ik magistraal eigenlijk. Geloofwaardige synthpop, zeldzaam in mijn beleving. Wellicht ook door de stiekeme 'tongue in cheek'-inslag.
Tijd om het hele album eens aan te zetten.

avatar van Reint
Tryouts for the Human Race ...
is een lekker technopop-nummer (heerlijke breakdown om de 4 seconden), met een bizar refrein dat daar eigenlijk helemaal niet hoort. Maarja, dat is juist zo leuk aan Sparks.

Aan het eind van het nummer, en na het lezen van de songtekst besef ik me dat dit nummer over robots of iets dergelijks moet gaan die op de aarde zijn neergezet zonder doel:
Tryouts for the human race, from Burlington to Bonn
Ah, we are a quarter billion strong
Tryouts for the human race, from twilight time 'til dawn
We just want to be someone

Academy Award Performance
Hoog tempo, met wederom een aanslag met verdubbelde vocalen van Russel Mael. Eigenlijk valt hier te weinig over te zeggen, behalve dat het refrein een wat apocalyptische, toch lichtzinnige sfeer heeft, en dat het liedje weinig memorabel, toch zeer dansbaar is.

De muziek op deze plaat is lekker uitgesponnen wat door de vaak snelle en drukke instrumentatie helemaal niet erg is, en net zo goed twee keer zo lang had kunnen zijn zonder dat je je eraan had gestoord.

La Dolce Vita
Nadat vocalen een ritme hebben gevormd, komt er een swingende percussie (of drumpcomputer, zo u wilt) langs hobbelen en iets daarna begint Russel te zingen. 15 seconden nadat dit gebeurt weet je het al: dit is een klassieker. Wellicht een van de meest herkenbare 'Sparks-in-techno'-nummers qua Sparks-gehalte, is dit nummer vanaf begin tot eind een winner.
Romantisch, omringd door synths, wordt er gezongen over een bank die beroofd zal worden (immers, the only bank that's open all night) alsof het zijn ware liefde betreft. En als de akkoordwisseling langsdkomt en Russel:
Goldiggers arise/Goldiggers are hungry guys/Goldiggers are we/Step up follow me zingt kan ik geen lach onderdrukken.

Beat the Clock
Een nummer dat mij vooral door de percussieve achtergrondvocalen doet denken aan Reasons To Be Cheerful, pt. 3 van Ian Dury & The Blockheads (You gotta beat the clock, you gotta beat the clock en Why don't you get back into bed, why don't you get back into bed staan in dit geval niet ver van ekaar af).
Schijnt een hit geweest te zijn, en ik kan begrijpen waarom. Dit nummer klinkt net wat simpeler en doeltreffender, en is ook gangbaar voor mensen die niet zo van de 'alternatieve scene' is, die Sparks vertegenwoordige.

My Other Voice
Een nummer waarin vooral de bas een prominente plaats inneemt, plus een ander 'gephased' geluid wat ongetwijfeld uit een synth afkomstig is.
Als de instrumentatie wat wordt uitgebreid komt er een gedachte in me op: 'Dit is hoe The Buggles hadden moeten klinken.' (van Video Killed the Radio Star, al is dat nummer niet representatief voor het geluid wat hen kenmerkte.
Het nummer ontluikt zich tot een waar rustiek popmeesterwerkje waarin Russel een duet zingt met een robot, al is het wel een heel korte, alsof ze worden afgekapt op na twee regels zingen omdat het negrens naar klinkt, wat dus zeker niet het geval is.

The Number One Song in Heaven
Ik heb hier bijna geen woorden voor. De eerste 3 en een halve minu(u)t(en) zijn werkelijkwaar prachtig en klinken als engelen gevangen in een elektronisch stroomveld.
Na die 3 en een halve minuut begint geloof ik ook de 'single edit' die een grote hit was in Engeland.

Conclusie:
De gebroeders Mael wekken niet echt de indruk dat ze heel erg hun best hebben gedaan op dit album, en toch klinkt het album als een klok.
Ga deze plaat luisteren. Voor iedereen die houdt van Sparks, synthesizerpop, muziek met humor of vindt dat Queen een iets andere richting op had moeten gaan in de jaren 80, en natuurlijk liefhebbers van intelligente popmuziek in het algemeen.
Jullie zijn gewaarschuwd!

avatar van vigil
Vandaag voor 9,99 de net via Repertoire Records uitgegeven remaster aangeschaft bij de Media Martk. Deze heeft maar liefst 9 bonustracks (b kanten, remixen en single versions) welke ook allemaal door Giorgio Moroder zijn geproduceerd.

avatar van vigil
Het is toch wel een heel lekker album. Een echt synthpop album voor op de dansvloer. Deze plaat heeft een hoop beroemde aanhangers onder andere Phil Oakey (Human League), Chris Lowe (Pet Shop Boys), Vince Clarke (Erasuer, Yazoo, Depeche Mode) en de mannen van Duran Duran. De eerste drie zijn zo'n beetje de belangrijkste mannen uit de jaren 80 Britse synthpopscene.

Alle typische maar o zo lekkere Morodor synth discoklanken komen voorbij aangevuld met de aparte Sparks elementen en zo heb je ineens een zaterdagavondplaat bij uitstek. Hoogtepunten zijn Tryouts for the Human Race em de dance classic Beat the Clock.

Gelukkig is dit album nu (samen met nog vier Sparks albums van de periode 79 tot 83) opnieuw uitgebracht met alle lange versies van de nummers plus b kantjes want 34 minuten is natuurlijk wat kort.

avatar van rolandobabel
gedateerd? helemaal bijdetijds zou ik zeggen. Luister maar eens naar het laatste album van Essaie Pas of Venetian Snares, synthesizers kunnen sinds Ladytron ze heeft teruggebracht niet meer stuk.

avatar van E-Clect-Eddy
40 jaar geleden uitgebracht en op 1 maart verschijnt een anniversary editie met 9 bonustracks op hun eigen label Lil' Beethoven Records, zowel op vinyl als op CD en ik neem aan ook op streaming media maar dat staat niet in de aankondiging.

Zover ik weet zijn die bonustracks al eerder verschenen op verzamelaars en ook wat deze in 2017 al eens opnieuw uitgegeven. Dus meer een soort herkansing voor degenen die de vorige keer er net naast grepen.

avatar van gaucho
Misschien zijn de bonustracks ditmaal afkomstig van de originele mastertapes. Dat zou heel goed kunnen, gezien het feit dat de Mael-broertjes dit album op hun eigen label uitbrengen. De bonustracks op de laatste dubbelaar van Repertoire zijn hoorbaar van vinyl geript. Op zich niet slecht gedaan, maar je hoort het af en toe wel een beetje. En de mastertapes klinken hoogstwaarschijnlijk een stuk beter...

Als ik daarvan straks de onomstotelijke ebvestiging kan krijgen, is de kans groot dat ik 'm voor de vierde keer aanschaf. Na de originele LP, de eerste enkeleCD-versie en de Repertoire-dubbelaar met bonustracks. En dan heb ik ook nog de originele 7" en 12" single van Beat the clock… Zegt ook wel iets aan de waarde die ik hecht aan dit briljante Eurodisco-album.

avatar van vigil
Ik heb de remaster uit 2013 (digi) en die heeft al 9 bonustracks.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
En in 2009 was er blijkbaar ook nog een Japanse release met drie andere bonus tracks (bij deze toegevoegd).