Eurythmics - Greatest Hits (1991)

Label: RCA

1. Love Is a Stranger (3:40)
  2. Sweet Dreams (Are Made of This) [12" Full Length Version] (4:50)
  3. Who's That Girl? (3:44)
  4. Right by Your Side (3:49)
  5. Here Comes the Rain Again (4:54)
  6. There Must Be an Angel (Playing with My Heart) (4:41)
  7. Sisters Are Doin' It for Themselves (5:51)

met Aretha Franklin

8. It's Alright (Baby's Coming Back) (3:43)
  9. When Tomorrow Comes (4:15)
  10. You Have Placed a Chill in My Heart (3:46)
  11. Miracle of Love * (4:36)
  12. Sex Crime (1984) (3:52)
  13. Thorn in My Side (4:11)
  14. Don't Ask Me Why (4:13)
  15. Angel * (4:47)
  16. Would I Lie to You? * (4:22)
  17. Missionary Man * (3:45)
  18. I Need a Man * (4:21)
avatar van haythijs
Mis ik nou Would I lie to you? Zo’n fijn opzwepend nummer voor in de kroeg tijdens een ‘back to... ‘ feestje

avatar van dazzler
haythijs schreef:
Mis ik nou Would I lie to you?

avatar van haythijs
dazzler schreef:

Enkel op de CD en niet op de originele vinyl editie (klik bonustracks).

Ahh gevonden. Dank voor de tip.
Heerlijk nummer, stampend

avatar van vielip
dazzler schreef:

Enkel op de CD en niet op de originele vinyl editie (klik bonustracks).

Ja daar kwam ik ook net op tijd achter. Ik dacht ik ga de lp bestellen tot ik er achter kwam dat er een aantal nummers ontbreken die ik er toch wel graag bij wil hebben. Waaronder Would I lie to you dus.

avatar van pdonidvie
vielip schreef:

Ik heb deze net op vinyl mee naar huis genomen, en bovengenoemde songs staan hier wel degelijk op. Enkel op de originele vinyl-versie uit 1991 ontbreken deze. De herpersingen hebben dezelfde tracklist als de CD.

avatar van vielip
Kijk dat zijn tips waar we wat mee kunnen. Bedankt!
Is het een dubbel lp of een enkele?

Een heerlijk, typisch album voor de eighties. Valt niet mee om hier slechts 3 favoriete nummers aan te geven, want echt zwakke plekken zie ik niet. Een plaat die niet snel verveelt.

avatar van gaucho
Wat de LP-reissue betreft: er is er eentje uit 2010, uitgegeven door Music on Vinyl, en eentje uit 2016, van Sony Legacy. Beide een dubbel-LP, maar zonder klaphoes. Ik zou me voor kunnen stellen dat er verschil in uitvoering en geluidskwaliteit zit. Maar misschien ook niet, want deze Discogs-reviewer geeft aan dat dezelfde matrix-aanduiding is gebruikt voor beide reissues.
Voorlopig stel ik mij (zeer) tevreden met de originele CD uit 1991, die fantastisch klinkt. En dus niet de latere reissue, die geremasterd is, maar dat is geen verbetering.

Dit is een iconische verzamelaar van dit duo, die goed hun stijlveranderingen door de jaren heen weergeeft. Hij bewijst ook dat het songschrijverschap van het duo het best floreerde op de singles, al zou ik The Eurythmics allesbehalve een singles-groep willen noemen. Ze hebben een handvol uitstekende albums afgeleverd, maar die zijn allemaal overschaduwd door deze verzamelaar. Qua verkoop (o.a. 10 weken op nummer 1 in de UK) en qua niveau, want deze bevat toch wel het allerbeste dat Stewart en Lennox hebben afgeleverd, en dat is niet gering.

Jammer maar begrijpelijk dat er niks van het debuut op staat, maar vanaf de onderkoelde synth-sound van Sweet dreams en Touch tot aan de warmbloedige pop van Be yourself tonight en latere sterke albums als Revenge en We too are one, alles ademt kwaliteit en wordt bijeengehouden door een van de beste zangeressen van de jaren tachtig en negentig. Alleen het tamelijk verschrikkelijke Sex crime en in mindere mate There must be an angel vind ik wat onder de maat, maar die weerhouden mij er niet van om hier toch de volle vijf punten aan toe te kennen.

avatar van gaucho
Dit artikel suggereert zelfs - en niet helemaal ten onrechte - dat The Eurythmics aan het popfirmament altijd wat ondergewaardeerd zijn gebleven, omdat ze uiteindelijk geen iconisch album à la Hounds of love of The queen is dead hebben afgeleverd en daardoor in de loop der jaren wat onder de radar zijn gebleven. Daar zit wat in, al vind ik dat het duo door de jaren heen ruim voldoende kwaliteit is blijven bieden.

Maar het komt ook een beetje omdat deze singles-verzamelaar uiteindelijk hun pièce de résistance is geworden: het beste dat ze ooit hebben afgeleverd, verzameld op een (of twee, zo u wilt) handzaam(e) schijfje(s). En voor veel popliefhebbers is zo'n verzamelaar dan ruim voldoende. Ik begrijp dat, en heb deze schijf ook zelf in de kast staan (op CD dus), maar heb later toch vrijwel alle individuele albums gekocht.

Mijn drie sterretjes gaan overigens naar iets minder doodgedraaide hits: Love is a stranger, Here comes the rain again en It's alright baby's coming back.