Big Star - 3rd (1978)

Label: PVC

1. Stroke It Noel (2:04)
  2. For You (2:45)
  3. Kizza Me (2:45)
  4. You Can't Have Me (3:11)
  5. Nighttime (2:53)
  10. O, Dana (2:35)
  11. Big Black Car (3:37)
  12. Holocaust (3:55)
  13. Kanga Roo (3:47)
  14. Thank You Friends (3:05)
  15. Nature Boy * (2:30)
  16. Till the End of the Day * (2:13)
  17. Dream Lover * (3:31)
  18. Downs * (1:43)
  19. Whole Lotta Shakin' Going On * (3:20)
35 BERICHTEN
avatar van Mctijn
geplaatst: 11 november 2012, 22:10 uur [permalink]
Afgelopen vrijdag heb ik een geniale cover van Holocaust gehoord door Sivert Hoyem (voormalig lead singer van Madrugada). Gouden stem heeft die vent.

Dit is een tuubje van de cover (ander concert, dat wel):
YouTube - Sivert Høyem - Holocaust (Big Star cover) - Kulturkirken Jakob, Oslo - 13-10-2012

avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 27 december 2012, 18:59 uur [permalink]
De meest consistente plaat van Big Star en ik vind het ook hun beste. Er staat ook eigenlijk geen ondermaats nummer op. De nummers zijn vaak wat eenvoudiger of minder uitbundig (de elektrische gitaar is niet zo prominent aanwezig als voorheen) waardoor het beter lukt om emotie over te dragen. Mooi gebruik van strijkers en blazers, daar kunnen andere artiesten nog wel wat van leren.

'Kanga Roo' vind ik erg sterk. De ietwat experimentele inslag op zo'n klein, intiem liedje zorgt voor een mooi contrast. 'Nighttime' doet me een beetje denken aan Wilco.

avatar van Tony
geplaatst: 28 december 2012, 00:05 uur [permalink]
Consistent vind ik een woord dat bij een uitgebalanceerde, evenwichtige plaat hoort, maar dus niet zo van toepassing op deze eigenlijk. Hoewel zwartgalligheid, frustratie en cynisme vrij consequent zijn doorgevoerd in slordig spel van de begeleiders en tegen het valse aan zingen van Alex. Als je het zo bedoelt is het wel consistent ja. 😛

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 7 februari 2016, 12:54 uur [permalink]
Wat zitten er toch oneindig veel onvergetelijke momentjes in deze plaat. Dat pianostukje aan het einde van Big Black Car, de strijkers uit Stroke It Noel, het breekbare meesterwerkje Nightime. Een onwaarschijnlijk naargeestige doch briljante plaat.

avatar van brandos
geplaatst: 19 augustus 2016, 19:45 uur [permalink]
Ik had er veel van voor gesteld deze plaat, lang naar gezocht ook. Toch is het ook een moeilijke plaat om je aan te hechten, hij is nogal ongenaakbaar, op momenten ook naargeestig (holocaust). Toch is ie ook volledig tijdsbesteding, verveelt ie nooit en is het een uniek referentiepunt in de popgeschiedenis. Aantrekken en afstoten (of vervreemden). For you is een van de mooiste liefdesliedjes uit de popgeschiedenis, zo niet het mooiste. Uiteindelijk ben ik toch blij dat ik hem ken.