menu

Janet Jackson - Control (1986)

mijn stem
3,35 (121)
121 stemmen

Verenigde Staten
Pop / R&B
Label: A&M

  1. Control (5:53)
  2. Nasty (4:03)
  3. What Have You Done for Me Lately? (4:59)
  4. You Can Be Mine (5:16)
  5. The Pleasure Principle (4:58)
  6. When I Think of You (3:56)
  7. He Doesn't Know I'm Alive (3:30)
  8. Let's Wait Awhile (4:37)
  9. Funny How Time Flies (When You're Having Fun) (4:26)
totale tijdsduur: 41:38
zoeken in:
avatar van lennon
3,5
deric raven schreef:
Beetje in de lijn van Debarge en Five Star.


Maar dan stukken beter

Gewoon goed geproduceerde plaat. De 2 voorgangers van Janet waren niemanddalletjes, totdat F.T. zich er mee ging bemoeien. Die hebben ervoor gezorgd dat Janet bijna net zo groot werd als haar broer in deze periode. Tot het moment dat ze voor andere producers ging kiezen, toen was het ook gedaan.

De heren hebben hun oorsprong bij the Time, wat weer door Prince is verzonnen. Die Minneapolis sound is zeer sterk op dit album, en daarom vind ik het ook een heerlijke plaat.

avatar van lennon
3,5
Ik hoor net Critisize van Alexander O'neal op de radio.. en dat begin deed me wel heel erg denken aan He Doesn't Know I'm Alive... De link met de producers is snel gelegd natuurlijk... maar welk nummer was nou eerder?

5,0
Dit is zo één van die albums die een unieke plaats innemen in de muziekgeschiedenis, onmiddellijk herkenbaar en eenzaam goed. Een beetje zoals Sweet Dreams van Eurythmics in een heel ander genre, maar op zijn manier even uniek. Niks dat er op lijkt, en beide hebben nadien nog ooit zoiets goeds afgeleverd.
In Janet's geval is er natuurlijk altijd de gelijkenis met Michael, maar dat is puur op stemgebied zo en dus onvermijdelijk.
Sterkste nummers vind ik Nasty en Let's wait awhile.

5,0
De definitieve doorbraak van Janet, Miss Jackson if... (maak 'm maar af).

Dit is een iconische plaat waar dik 15 miljoen exemplaren van zijn verkocht. Haar stem klinkt in de agressievere nummers lekker 'ruig' maar wanneer er wat meer pop/funk komt is ze mierzoet. 'Control' is voor meerdere redenen iconisch (denk aan de videoclips, de nummers an sich, de boodschap, de productie). Het is een geweldige zet geweest van Janet om met Jimmy Jam & Terry Lewis in zee te gaan en je kan die Minneapolis-sound goed horen!

Naar aanleiding van 'Control' probeerden allerlei labels jonge vrouwen hun doorbraak te realiseren (wat op de langere termijn niet zó succesvol bleek); denk aan Jody Watley (Shalamar) en Paula Abdul.

avatar van deric raven
3,0
Eigenlijk heel knap en gedurfd wat Janet Jackson hier klaar speelt.
Haar broer was behoorlijk groot geworden vanaf Thriller, en wist met meerdere singles daarvan flink te scoren.
Janet deed hetzelfde bij het album Control.
Toch wist ze goed hoe ze het aan wilde pakken.
Nadat ze met haar eerste twee solo albums niet echt bekend wist te worden, pakte ze het hier aan met een mix tussen de sound van Prince en Trevor Horn (veel Art Of Noise achtige stukken), wel net wat commerciëler gebracht allemaal.
In haar stem heeft ze absoluut raakvlakken met haar bekende broer, en ook Janet legt ook een nadruk op het dansgedeelte.
In de clips presenteert ze een soort van Streetdance, al is het net wat gemakkelijker uit te voeren dan het werk van Michael.
Ik denk dat het album Control het ook wel gered had zonder de clips, daarvoor is het hitgevoelig genoeg, al zullen we het nooit zeker weten.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:38 uur

geplaatst: vandaag om 07:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.