Janet Jackson - Control (1986)

Pop / R&B
Label: A&M

1. Control (5:53)
  2. Nasty (4:03)
  3. What Have You Done for Me Lately? (4:59)
  4. You Can Be Mine (5:16)
  5. The Pleasure Principle (4:58)
  6. When I Think of You (3:56)
  7. He Doesn't Know I'm Alive (3:30)
  8. Let's Wait Awhile (4:37)
  9. Funny How Time Flies (When You're Having Fun) (4:26)
avatar van LucM
Ik heb Janet Jackson nooit een fantastische zangers genoemd (haar broer Michael vind ik beter) en kwaliteit en succes gaan inderdaad niet altijd samen. Natuurlijk heeft Janet Jackson ook veel zwakke albums en nummers uitgebracht, maar daarom ga ik niet alles van haar bagger noemen. In die periode bracht ze tenminste nog degelijk materiaal uit, wat de laatste tijd niet meer het geval is.
Ik vind van Madonna bv. ook lang niet alles goed (en "True Blue" van Madonna dat in datzelfde jaar 1986 uitkwam vind ik niet beter dan "Control") maar ze blijft steeds goed verkopen.

Mooie clips, leuke dansjes, gemakkelijk in het gehoor liggende muziek, en het past qua vormgeving perfect in de jaren 80.

avatar van Mjuman
@LucM - ik heb ooit eens de verkoopcijfers van Madonna en Janet J. met elkaar vergeleken. Ik zat in een debat over de invloed van downloaden op cd-verkoop.

Ik heb toen aan de hand van de verkoopcijfers van deze twee laten zien dat verkoopcijfers niet lineair worden bepaald door downloaden, maar ook door de intrensieke waarde van het album zelf, de kwaliteit. Het grappige is - afgezien van het feit dat je ze beide noemt - dat zowel Janet J als Madonna een vergelijkbare curve hadden in hun cd-verkoop: een duidelijk succes (Madonna - Ray of Light), gevolgd door een enorme terugval (Ämerican Life), weer gevolgd door een swing omhoog (Music) - bij Janet J was dat vergelijkbaar alleen heb ik nu even geen toegang tot cijfers/titels/ Mocht het je interesseren pm me dan.

Ik vind "Control" een leuk album, goed voorbeeld van 'swingbeat', net als "Rhythm Nation".

avatar van LucM
Opmerking : "American Life" van Madonna verscheen na haar "Music".
Overigens baseer ik mij op http://www.allmusic.com/.
"Control" en "Rhythm Nation" waren inderdaad invloedrijke albums nl. op de swingbeat.

avatar van Mjuman
@Luc M - je hebt gelijk; het verhaal blijft evenwel hetzelfde: "American Life" was een inzakker na "Music" - slechts 1/3 daarvan. "Confession on a Dancefloor" verkocht meer dan tweemaal zoveel, maar haalde slecht 65% van "Ray of Light".

Bij Janet Jackson is een vergelijkbare trent te zien, kijkend naar haar verkoopcijfers.

avatar van Madjack71
Dit album gekocht destijds toen ik nog wel meer van die top 40 meuk in huis haalde. Eigenijk geen slecht album, van een jonge telg van die gekke familie, die zich met dit album haar onafhankelijk wilde verklaren.

What have you done...is een popklassieker en haar doorbraak. Bijna heel dit album bestaat uit hits. Het pittige Nasty voor die tijd. Het zoetsappige When i think of you. Control en het behoudende Let's wait awhile...tja een aantal jaren later, was het wachten over en gaan met die banaan...de onschuld voorbij. Funny how time flies.

Maar deze mag er zijn.

avatar van musicfriek
Janet en Madonna waren DE artiesten van 1986. Beiden scoorden aan de lopende band hits. Tracks 2, 3 en 6 belanden in de eindlijst van dat jaar. What Have You Done.. vind ik nog steeds een hele strakke danceplaat, maar de andere 2 toch wel iets verouderd. Iedereen sprak er schande van dat ze haar broer zo imiteerde, maar ze was wel erg succesvol. Later bereikte ze nogmaals de nummer 1 positie met het verschrikkelijke Together Again. Titelsong Control vind ik trouwens ook prima

avatar van T.O.
Let's Wait Awhile vind ik nog wel een mooi liedje

avatar van musicfriek
Mwah, erg vals gezongen en ballads van Janet zijn niet echt aan mij besteed.

avatar van IntoMusic
idd T.O.

avatar van principal2000
Binnen het genre en de tijd waarin hij uitkwam een klassieker. Ook qua werk van de artieste is het haar beste werk of minstens een van haar beste albums. Nu terugluisterend is het nog steeds genietbaar. Zit voor een gedeelte nostalgie aan vast. Daarnaast vind ik dergelijke muziek nog steeds okay. Dit album stamt ergens uit het tijdperk tussen klassieke r&b en urban in. In die periode was ik wel liefhebber van swingbeat en r&b. Later is dat weggebt. Je kunt dit net zo min vergelijken met urban artiesten van nu als met klassieke r&b acts.

De USA 12" van Nasty was echt geweldig: bijna elke remix was heel geslaagd. Werd veel gedraaid in Studio Cartouche in Utrecht.

avatar van friday the 13 th
Lekkere eighties muziek en af en toe een geslaagde ballad (toen waren ze nog geslaagd). What have you done for me lately en Nasty zet ik af en toe nog wel eens op. The Pleasure Principle vond ik ook niet slecht.

avatar van The Voice
Ik vind het niet Janet's beste album, maar komt toch aardig in de buurt. En om even de vergelijking te maken (hoewel die volledig mank loopt) met Madonna, vind ik dit album stukken beter dan alle jaren 80 albums van Madonna.

Het laatste nummer 'Funny how time flies' is echt zo'n wegdroomnummer, net als broer Michael dat deed op zijn album Thriller (Lady in my life). Hier en daar zitten er zelfs overeenkomsten in de nummers.

The Voice schreef:

Klopt, dat was mij ook al opgevallen. Qua akkoordenschema komen de songs overeen. Maar ik heb hier nog geen verklaring voor gevonden. Ik kan enkel denken dat Janet (uiteraard) en JJ en TL veel naar Thriller hebben geluisterd (net als die andere miljoenen kopers).

Een ander mooi voorbeeld van plagiaat kan gevonden worden in de schema's van Come back to me (van het RN album) en Human van the Human League. Maar hier kopiëren de heren zichzelf, want beide songs zijn geschreven (en geproduceerd) door JJ en TL.

avatar van kingofmusic
de 2e grootste jackson, en de reden is heel makkelijk: zij deed mj niet na, zei creeerde een eigen style

lekkere album met een mooie stem van janet

avatar van kemm
Control is een baanbrekend album omwille van z'n baanbrekend geluid. De nadrukkelijke elementen van hiphop en electronic in R&B-muziek was een behoorlijk nieuw fenomeen, zeker in de regionen waar Janet Jackson er mee in de hitlijsten wist te vertoeven. Dit kan best gezien worden als een voorloper op (het succes van) de New Jack Swing stijl die de komende jaren het R&B en hiphop landschap zouden inpalmen. De weg die hier wordt ingeslaan is natuurlijk vooral de visie van producersduo Jimmy Jam en Terry Lewis, die gezien hun eerdere prestaties wel raad wisten met zulke beladen sound vol drumcomputers en synthesizers. Vaak is het zelfs Janet die de zwakste schakel is in dit ambitieuze project. Haar zachte stem lijkt het meermaals te gaan begeven onder de drukke instrumentatie. Hoewel de teksten vaak de vernieuwde en verstekte positie van de vrouw in de maatschappij moeten schetsen weet ze die rol vocaal zelden kracht bij te zetten. Ze heeft later dingen gedaan die misschien minder betekenden, maar wel beter bij haar kwaliteiten als zangeres pasten. Hier ligt de controle duidelijk in andermans handen... Gelukkig hoeft dat geen groot struikelblok te zijn. De punch in nummers als What Have You Done for Me Lately en Nasty komt even hard aan en kunnen gerust beschouwd worden als sleutelnummers uit deze periode, uit dit genre en van deze artiest. Rustigere nummers als Let's Wait Awhile en Funny How Time Flies maken dan minder indruk, ze zorgen voor een aangename balans op het album en laten van Janet zelf alleszins de best kant zien. De producties zorgen het hele album lang voor een scherp en ongerept karakter, destijds haast ongezien voor een vrouwelijke popartiest. Ondanks zijn vooruitstrevende geluid en een handvol sterke songs is Control niet de klassieker geworden die het had kunnen zijn. Daarvoor zijn een aantal nummers te gemiddeld, zowel qua songwriting als uitwerking. Geen Thriller dus, waar elke track een legendarische status lijkt te bezitten, maar Control heeft zeker zo zijn eigen legendarische momenten!

Lekker album van Janet, met een groot aantal goede tracks!

Funny how time flies is mijn favoriet! Daar zit een hoop sex in
(grappig dat ze daarvoor nog Let's wait awhile )

Mysterieus blijft het verhaal rondom What have you done for me lately... heeft Prince dit nou wel of niet geschreven?

avatar van Darkzone
The Voice schreef:

Ik heb Control afgelopen week weer eens een paar keer gedraaid, en het valt mij op dat 'You Can Be Mine' wel heeel erg veel op 'The Right Stuff' lijkt van New Kids On The Block (ook uit 1986 geloof ik).
Zelfde producer?

avatar van fluidvirgo
Right stuff komt uit '88, geproduceerd door Maurice Starr. Dus die zou dan moeten lijken op You could be mine, geproduceerd door Jimmy Jam & Terry Lewis.

avatar van PEN15
Toegegeven, er staan wat aardige single hits op deze plaat. Ik heb Janet Jackson verder nooit echt geweldig gevonden.

musicfriek schreef:

Hoezo imiteerde ze haar broer? Op verschillende nummers hoor je juist eerder Prince terug. Luister eens even naar het '1999' synthesizertje op What Have You Done For Me Lately. Of bijvoorbeeld naar Control en Nasty (niet verrassend met zo'n titel). Maar natuurlijk hoor je wel iets van broer Michael terug.
De andere enorme invloed kwam natuurlijk van producers Jimmy Jam en Terry Lewis met hun retestrakke electronische dancestijl. Dat samen met een aantal sterke strakke tracks en Janet's stem leverde een erg goed album op.

Nog wat beter echter is de variant op dit album: Control, the Remixes, dat je hier kan vinden:
Janet Jackson - Control: The Remixes (1987)
Daarop staan op The Pleasure Principle na alle goede nummers van dit album (5 van de 9) en dan ook nog eens in hun extended version en daarbij ook nog een remix. Beide versies, zowel extended als remix, horen tot de absolute top van de 12 inch cultuur uit de jaren '80. Daardoor wordt de muziek van dit album naar een nog hoger (dance) niveau getild.

avatar van fluidvirgo
En Jimmy Jam en Terry Lewis kwamen natuurlijk ook uit Minneapolis, net als Prince. Zaten Jam en Lewis niet een tijdje in The Time? De invloeden van de Prince-sound zijn in die zin niet verwonderlijk...

Verdraaid zeg: dat klopt helemaal! Ze hebben zelfs samen de band The Time gevormd, later kwam Morris Day erbij. Ze gingen met Prince op tournee, als openingsact. Nou moe, zo kwamen Jackson en Prince (invloeden) samen bij zusje Janet.
Toch goed gehoord...

En bedankt fluidvirgo! Logisch dat jij Purple Rain in jouw top 10 hebt. Met in de film natuurlijk ook de band The Time.

west schreef:

Geen dank. Ik had ooit eens een docu gezien over de heren Jam en Lewis. Tenminste, geloof dat het over hun ging. Maar The Time leerde ik idd kennen door Purple Rain. Meesterlijke film, niet vanwege het verhaal of het verbluffende acteerwerk, maar natuurlijk vanwege de muzieksequenties

als janet jackson liefhebber moet ik toch constateren dat dit album redelijk gedateerd klinkt. Control the remixes klinkt daartegen weer niet zo gedateerd.
Overigens heeft dit album en Janet Jackson natuurlijk een grote invloed gehad op de r&b
drie sterren

Wat voor een invloed heeft janet precies gehad?

Ook al hoor ik haar muziek graag als niet r&b liefhebber, ze ging gewoon op de flow mee, en ze liet goed zien dat ze 'de zus van' was.

Denk persoonlijk dat zij niet zoveel teweeg heeft gebracht, behalve dat ze het grote publiek bereikte. Maar dat deden er wel meer.

avatar van fluidvirgo
Nou, Janet had in de Control-tijd best wel een pittig imago. Een beetje een feministische inslag, voorloper van de girlpower zo je wilt. Songs/clips als What have you done for me lately? , Control en natuurlijk het onweerstaanbare Nasty portreteren Janet als vrijgevochten vrouw. Iets wat je in die tijd nog niet zoveel zag in de popmuziek.

Beetje in de lijn van Debarge en Five Star.

avatar van edje1969
Kan mij nog herinneren dat ik ieder single van dit album kocht omdat de singleversies vaak iets anders waren dan de albumversies. Vond het een strak geluid hebben en ook nu nog luister ik het graag. Houdt het nu tussen lekkere popnummers en een stuk nostalgie. Favoriete nummers zijn When I Think Of You en Control met gesproken intro