Janet Jackson - Control (1986)

Pop / R&B
Label: A&M

1. Control (5:53)
  2. Nasty (4:03)
  3. What Have You Done for Me Lately? (4:59)
  4. You Can Be Mine (5:16)
  5. The Pleasure Principle (4:58)
  6. When I Think of You (3:56)
  7. He Doesn't Know I'm Alive (3:30)
  8. Let's Wait Awhile (4:37)
  9. Funny How Time Flies (When You're Having Fun) (4:26)
avatar van musicfriek
Janet en Madonna waren DE artiesten van 1986. Beiden scoorden aan de lopende band hits. Tracks 2, 3 en 6 belanden in de eindlijst van dat jaar. What Have You Done.. vind ik nog steeds een hele strakke danceplaat, maar de andere 2 toch wel iets verouderd. Iedereen sprak er schande van dat ze haar broer zo imiteerde, maar ze was wel erg succesvol. Later bereikte ze nogmaals de nummer 1 positie met het verschrikkelijke Together Again. Titelsong Control vind ik trouwens ook prima

avatar van kemm
Control is een baanbrekend album omwille van z'n baanbrekend geluid. De nadrukkelijke elementen van hiphop en electronic in R&B-muziek was een behoorlijk nieuw fenomeen, zeker in de regionen waar Janet Jackson er mee in de hitlijsten wist te vertoeven. Dit kan best gezien worden als een voorloper op (het succes van) de New Jack Swing stijl die de komende jaren het R&B en hiphop landschap zouden inpalmen. De weg die hier wordt ingeslaan is natuurlijk vooral de visie van producersduo Jimmy Jam en Terry Lewis, die gezien hun eerdere prestaties wel raad wisten met zulke beladen sound vol drumcomputers en synthesizers. Vaak is het zelfs Janet die de zwakste schakel is in dit ambitieuze project. Haar zachte stem lijkt het meermaals te gaan begeven onder de drukke instrumentatie. Hoewel de teksten vaak de vernieuwde en verstekte positie van de vrouw in de maatschappij moeten schetsen weet ze die rol vocaal zelden kracht bij te zetten. Ze heeft later dingen gedaan die misschien minder betekenden, maar wel beter bij haar kwaliteiten als zangeres pasten. Hier ligt de controle duidelijk in andermans handen... Gelukkig hoeft dat geen groot struikelblok te zijn. De punch in nummers als What Have You Done for Me Lately en Nasty komt even hard aan en kunnen gerust beschouwd worden als sleutelnummers uit deze periode, uit dit genre en van deze artiest. Rustigere nummers als Let's Wait Awhile en Funny How Time Flies maken dan minder indruk, ze zorgen voor een aangename balans op het album en laten van Janet zelf alleszins de best kant zien. De producties zorgen het hele album lang voor een scherp en ongerept karakter, destijds haast ongezien voor een vrouwelijke popartiest. Ondanks zijn vooruitstrevende geluid en een handvol sterke songs is Control niet de klassieker geworden die het had kunnen zijn. Daarvoor zijn een aantal nummers te gemiddeld, zowel qua songwriting als uitwerking. Geen Thriller dus, waar elke track een legendarische status lijkt te bezitten, maar Control heeft zeker zo zijn eigen legendarische momenten!

musicfriek schreef:

Hoezo imiteerde ze haar broer? Op verschillende nummers hoor je juist eerder Prince terug. Luister eens even naar het '1999' synthesizertje op What Have You Done For Me Lately. Of bijvoorbeeld naar Control en Nasty (niet verrassend met zo'n titel). Maar natuurlijk hoor je wel iets van broer Michael terug.
De andere enorme invloed kwam natuurlijk van producers Jimmy Jam en Terry Lewis met hun retestrakke electronische dancestijl. Dat samen met een aantal sterke strakke tracks en Janet's stem leverde een erg goed album op.

Nog wat beter echter is de variant op dit album: Control, the Remixes, dat je hier kan vinden:
Janet Jackson - Control: The Remixes (1987)
Daarop staan op The Pleasure Principle na alle goede nummers van dit album (5 van de 9) en dan ook nog eens in hun extended version en daarbij ook nog een remix. Beide versies, zowel extended als remix, horen tot de absolute top van de 12 inch cultuur uit de jaren '80. Daardoor wordt de muziek van dit album naar een nog hoger (dance) niveau getild.

Dit is zo één van die albums die een unieke plaats innemen in de muziekgeschiedenis, onmiddellijk herkenbaar en eenzaam goed. Een beetje zoals Sweet Dreams van Eurythmics in een heel ander genre, maar op zijn manier even uniek. Niks dat er op lijkt, en beide hebben nadien nog ooit zoiets goeds afgeleverd.
In Janet's geval is er natuurlijk altijd de gelijkenis met Michael, maar dat is puur op stemgebied zo en dus onvermijdelijk.
Sterkste nummers vind ik Nasty en Let's wait awhile.

De definitieve doorbraak van Janet, Miss Jackson if... (maak 'm maar af).

Dit is een iconische plaat waar dik 15 miljoen exemplaren van zijn verkocht. Haar stem klinkt in de agressievere nummers lekker 'ruig' maar wanneer er wat meer pop/funk komt is ze mierzoet. 'Control' is voor meerdere redenen iconisch (denk aan de videoclips, de nummers an sich, de boodschap, de productie). Het is een geweldige zet geweest van Janet om met Jimmy Jam & Terry Lewis in zee te gaan en je kan die Minneapolis-sound goed horen!

Naar aanleiding van 'Control' probeerden allerlei labels jonge vrouwen hun doorbraak te realiseren (wat op de langere termijn niet zó succesvol bleek); denk aan Jody Watley (Shalamar) en Paula Abdul.

Eigenlijk heel knap en gedurfd wat Janet Jackson hier klaar speelt.
Haar broer was behoorlijk groot geworden vanaf Thriller, en wist met meerdere singles daarvan flink te scoren.
Janet deed hetzelfde bij het album Control.
Toch wist ze goed hoe ze het aan wilde pakken.
Nadat ze met haar eerste twee solo albums niet echt bekend wist te worden, pakte ze het hier aan met een mix tussen de sound van Prince en Trevor Horn (veel Art Of Noise achtige stukken), wel net wat commerciëler gebracht allemaal.
In haar stem heeft ze absoluut raakvlakken met haar bekende broer, en ook Janet legt ook een nadruk op het dansgedeelte.
In de clips presenteert ze een soort van Streetdance, al is het net wat gemakkelijker uit te voeren dan het werk van Michael.
Ik denk dat het album Control het ook wel gered had zonder de clips, daarvoor is het hitgevoelig genoeg, al zullen we het nooit zeker weten.