Janet Jackson - Control (1986)

Pop / R&B
Label: A&M

1. Control (5:53)
  2. Nasty (4:03)
  3. What Have You Done for Me Lately? (4:59)
  4. You Can Be Mine (5:16)
  5. The Pleasure Principle (4:58)
  6. When I Think of You (3:56)
  7. He Doesn't Know I'm Alive (3:30)
  8. Let's Wait Awhile (4:37)
  9. Funny How Time Flies (When You're Having Fun) (4:26)
Marcel²
Vroeger had ik dit album, maar nu nergens meer te vinden. Erg jammer want het is toch een lekker album.

avatar van musicfriek
Ik heb deze nog wel, maar draai het echt nooit meer. Ik hou dit album wel, puur voor het jeugdsentiment. When I Think of You vond ik toen wel een stoer nummer. Met dat ge-oeh en ge-ah erin. Erg goed naar broerlief geluisterd..

Toch gevonden deze cd en gelijk gedraaid en goed. 3*

Marcel²
Ik blijf toch iets hebben met haar muziek. Er zijn hier aardig wat singles vanaf gekomen. Toch mijn stem iets verhoogd. 4* zou ook nog kunnen, maar voorlopig even 3.5*.

avatar van musicfriek
Marcel Jongeneel schreef:
Er zijn hier aardig wat singles vanaf gekomen.

Klopt, van de 9 tracks zijn er 6 op single verschenen. (Alleen 4, 7 en 9 niet)

musicfriek schreef:

Klopt, van de 9 tracks zijn er 6 op single verschenen. (Alleen 4, 7 en 9 niet)

Lijkt haar broer wel die kon er ook wat van. (cd Bad) De meeste singles heb ik nog op vinyl. Er komt binnenkort een nieuw album aan, maar ik vind haar laatste albums iets minder, maar wel weer ideale sexplaten.

avatar van FunkStar
Twintig jaar geleden verscheen dit geweldige album van Janet Jackson en hij klinkt nog steeds tijdloos! Harde beats, sterke melodieen en Janet's karakteristieke stem zorgen voor 9 nummers met een hoge hitpotentie! What Have You Done For Me Lately, Nasty, When I Think Of You, Control, Let's Wait Awhile en The Pleasure Principle werden stuk voor stuk grote hits en bevestigden dat Janet Jackson een van de grootste sterren uit de muziek is!

Veel gated drums (korte stootjes) en werkelijks niets teveel. Alles heeft een functie, elk nootje. Het lijkt wel een soort minimal-funk of zoiets zo is al het overbodige gestript. En toch knalt en grooved het. Toendertijd toch een nieuwe sound en tegelijk zo eigen dat er geen echt equivalent van is gekomen. Wie het nog niet kent moet het wel een keer horen. Voor sommigen haar beste album ooit (qua concept) en beter dan wat Michael J heeft gedaan.

Voor de mensen die sound ok vinden maar wat meer sap in het vlees willen; luister eens naar het album Sexcymbal van Sheila E, dat een soort mix van Prince en Janet's Control lijkt te hebben, maar dan iets juicier.

avatar van Saldek
Janet op haar best. De songs hebben (mede door de medogenloos knallende percussion/drums) waanzinnige power. Erg energieke muziek. Jammer vind ik dat ze die waanzinnige power nooit meer heeft weten te evenaren. Haar latere werken vind ik o.k., maar meer ook niet. Maar deze.........'t is geen rockmuziek, maar toch......she rocks !

avatar van Madonna
Hele goede herinneringen heb ik aan dit album. Mijn favoriet blijft toch "When I think of you" in mijn ogen ook de beste videoclip allertijden. De opbouw, de camera die haar blijft volgen. Super! "Pleasure principle" is ook fan-tas-tisch. Gewoon een super album van Janet...."Mrs. Jackson if you nasty!!!!!".....let ook op Paula Abdul haar choreografie-tjes met de stilstand-pose's "and the snake move" elk meisje wilde in mijn tijd zo kunnen dansen als Janet of Paula. "She's hot!!!"

-4-

Dit album is waarschijnlijk voor Britney Spears een soort van bijbel geweest. Het is erg duidelijk hoorbaar dat Janet haar grote meesteres is geweest.Zelfs de manier van dansen heeft ze van Janet af gekeken. Blijft een heerlijk album.

Voor mij kwam dit album echt als een verrassing. Ik dacht in eerste instantie dat ze net als Jermaine (When The Rain Begins To Fall), mee wilde liften op het succes van Michael; maar Janet bleek toch wel meer talent te hebben. Voor mij is dit wel een typisch jaren 80 product; zie ook de vormgeving van de hoesfoto.

EVANSHEWSON
Meestal vind ik haar muziek te gladjes en te oppervlakkig, maar hier zit behoorlijk wat funkgehalte in, om het interessant te houden. Absoluut haar beste, de enige die ik van haar heb en van haar moet.

**** When I Think Of You is super!

avatar van fluidvirgo
Janet is er eentje waar ik altijd een zwak voor heb gehad en nog steeds heb, hoewel ik haar laatste platen negeer (na All for you).
Onlangs deze plaat weer eens uit de kast gehaald en hoewel ik Janet en Velvet Rope als album rijker vind is dit toch een van dè platen uit de jaren 80! Hoewel ik het geheel nu een beetje gedateerd vind overkomen, zijn de songs prima in orde. Jimmy, Terry en Janet...This would be the beginning of a beautiful friendship.

***1/2

avatar van ArthurDZ
leuk album. niet baanbrekend of geniaal, maar gewoon vrolijke en leuke muziek.

1,0
Doordrenkt van die hoekige syntidrums, klonk destijds heel modern, maar is nu hopeloos achterhaald. Deze eighties dansmuziek wil maar niet swingen.

Deze hoekige dansmuziek roept een beeld op van een dansvloer vol mastodonten die geen kant opkunnen. De muziek is zoutloos en zielloos. Het zweet niet, het komt niet in beweging terwijl het nou juist gemaakt blijkt te zijn om daartoe wel aan te zetten. Een misbaksel.

avatar van LucM
De doorbraakalbum van Janet Jackson waarmee hij haar broer Michael zowaar naar de kroon steekt. Waarom krijgt dit album zo'n laag gemiddelde, dit is prima dance (en ik ben geen dance-fanaat).
Energieke, funky elektronische dansmuziek en hier zijn die synthidrums helemaal op hun plaats. "What Have You Done for Me Lately?" en "When I Think of You" vind ik super.

avatar van IntoMusic
Snakeskin schreef:

Ik moet dit toch kwijt hoor (maak van mijn hartje geen moordkuil ). Waarom stemmen lui als jij in vredesnaam op albums als dit, als je in je top 10 niets anders dan rock of 70's muziek heb staan.

Sja, niet zo vreemd dat je hier geen bal aan vindt... Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Stemmen staat natuurlijk vrij, maar onderbouw dan in ieder geval met juiste argumenten...: In de tijd dat dit album uit kwam, was dit voor vele opkomende zangeresjes een voorbeeld (zoals destijds ook Madonna) en dus juist niet voor mastodonten op de dansvloer, als dit beeld überhaupt te matchen valt..

Maar goed, terug naar het album: absolute doorbraak voor La Janet en zeker een energieke dansplaat, die misschien niet tijdloos is, maar wel lekker aan de heerlijke 80's weer doet terugdenken.

1,0
Dit klinkt alsof je geen mening mag hebben wanneer je het gebodene waardeloos vind. Ook ik maak van mijn hart geen moordkuil. Vaak verbaas ik mij er over dat dit soort muziek zo goed verkoopt terwijl aan andere, veel betere muziek voorbij gelopen wordt, en juist daarom kom ik bij haar op zo'n lage score uit. Er is namelijk zo veel andere, veel betere muziek. Miss Jackson is later ook afhankelijk geworden van haar clips, die spannerder waren dan haar muziek. Weer later was zij over geleverd aan stunts zoals zij die met Justin Timberlake heeft uitgehaald. Jackson was toen al lang geen muzikante meer, zij was toen al het product dat men schrapt uit het assortiment als het niet meer verkoopt. Was Madonna een opkomend zangeresje toen Jackson hier mee doorbrak? Madonna was al gesettled, bovendien was zij toen al groter dan Jackson ooit zou worden

avatar van IntoMusic
Snakeskin schreef:
Er is namelijk zo veel andere, veel betere muziek.

Definitie van 'betere muziek' is per persoon verschillend dus ik beschouw het puur als je mening . Ik vind dit betere muziek en vooral voor het tijdperk waarin dit werd uitgebracht.
Het is (voor mij) een feit dat dit album niet tijdloos is, maar dat hoeft ook niet. Lekker terug in de tijd... mmm... ik zet 'm nog eens op

avatar van LucM
In deze periode vond ik Janet Jackson nog goed, ik vind het betere dance dan gemiddeld, in die tijd was ze trouwens even succesvol als Madonna. Een grootse zangeres is Janet Jackson niet, maar Madonna is dat evenmin. Beide zangeressen moesten het ook hebben van hun gewaagde clips.
De laatste jaren hoeft Janet Jackson voor mij niet meer nu ze op de R&B-kar is gesprongen.

Father McKenzie
Deze plaat heb ik zelfs nog gehad, maar dat is toch min of meer een jeugdzonde. Ik heb ze dan later weggegeven aan iemand wiens ding het toch meer was;
Maar ok, deze plaat gaat er wel mee door, daarna hoefde het zeker niet meer voor mij, net zoals LucM is héél die "Arrenbie-zooi" niet aan mij besteed.

1,0
een kenmerk van een kwalitatief goed product is dat het de tand des tijds doorstaat. Dat is een kenmerk dat deze plaat niet met zich meebrengt. Daar zijn intomusic en ik het over eens. Voor het overige misgun ik je de warme gevoelens die er aan zitten niet.

Ik kan mijn niet herinneren dat Janet een niveau bereikt heeft qua populariteit dat zo hoog was als dat van Madonna. Midden jaren tachtig zwaaiden Prince, Springsteen, U2 en Madonna de scepter (Like a virgin, Material girl, Live to tell, Papa don't preach, the Gambler, La isla Bonita, Open your heart, Into the groove, crazy for you) zijn enkele van haar hits die in combinatie met de film(s) die zij gemaakt heeft, haar huwelijk met Penn, de klopjacht van Adam Curry op haar (die toen nog niet met Paay getrouwd was) maakten dat zij voortdurend in de belangstelling stond. Het spreekt dat Jackson hierbij in de schaduw stond. Het waren zware tijden voor de muziekliefhebber.

@ Snakeskin
"Control" van Janet Jackson was toch een gigantisch succes met 6 hits, lange tijd op 1 in de VS met daar alleen al meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren. Ook haar drie volgende albums "Rhythm Nation 1814", "Janet." en "The Velvet Rope" waren gigantische successen, vooral in de VS (alle 3 nr.1 op Billboard), met daaruit talrijke hits ("That's the Way Love Goes" is de best verkochte Virgin-single ooit) en zij is bovendien de best betaalde zangeres ooit. Er is dus geen sprake van in de schaduw staan van Madonna en zelfs Michael Jackson, al heeft ze haar succes net als hen mede te danken aan de videoclips.

Deze "Control" vind nog best genietbaar, haar volgende 3 albums wat minder maar nog degelijk, na de eeuwwisseling was het echter huilen met de pet op en was het ook op commercieel vlak heel wat minder.

Over Janet werd vaak heel gemakkelijk gezegd dat ze profiteerde van het succes van Michael; ik denk juist dat het in haar nadeel werkte.

avatar van LucM
Janet Jackson kun je inderdaad zien als de vrouwelijke tegenhanger van Michael Jackson. Energieke en aanstekelijke dancenummers, gepaard gaand met peperdure en gewaagde videoclips. Albums die met gigantische aantallen over de toonbanken gingen en veel hitsingles opleverden. Beiden stonden voortdurend onder persbelangstelling.
Na de eeuwwisseling daalde de populariteit van beiden erg.

avatar van Mjuman
Zowel deze als Rhythm Nation gescoord op vinyl in de één euro-bak; 's nie verkeerd. Ik herinner me dat dit toen werd aangeduid als swingbeat.

Nogmaals, dit album is redelijk ok.

@LucM
Het klinkt alsof wij het in grote lijnen met elkaar eens zijn. Het grootste verschil is dat jij Janet Jackson nog enige credits geeft voor wat zij in de US of A heeft gepresteerd. Hier in de lage landen, los van de vliegende start, met deze plaat, heeft het allemaal veel minder indruk achter gelaten. Alles van zijn opsmuk ontdoen behoeft het toch geen lange discussie te zijn om tot de conclusie te komen dat zij niet meer is dan een voetnoot in de muziekgeschiedenis. In die voetnoot staat vervolgens te lezen "het jongere zusje van" Je schijnt het repertoire van Janet Jackson voor 1euro geleverd te kunnen krijgen, wat weer iets zegt over hoe het qua inschaling met Janet Jackson zit. Of raadpleeg anders musicmeter zelf, want is het niet zo de tijd mensen groot maakt. Dit heeft "control" al het niet mis te verstane aantal van 60 (!) stemmen opgeleverd. Hiervan kan ik 1 op mijn conto schrijven en misschien nog 1 omdat ik, samen met jou, de plaat indirect door onze kritieken haar weer onder de aandacht breng. Voor haar geldt hetzelfde als wat ik over "private dancer" van Tina Turner geschreven heb, die nagenoeg hetzelfde aantal stemmen scoorde.

avatar van LucM
Janet Jackson was in de jaren '80 en '90 ook in Europa zeer succesvol.
Enkele cijfers uit Nederland :
Control : 63 (!) weken in de hitlijst, hoogste positie 5.
Janet. : 40 weken, hoogste positie 5
The Velvet Rope : 48 weken, hoogste positie 3
Bovendien scoorde ze tot 2000 26 hits in Nederland, waarvan 2 nr.1-hits (What Have You Done for Me Lately?, Together Again).
Na 2000 taande het succes, ook al vanwege negatieve perskritieken, en voor mij was de muziek van Janet Jackson ook niet meer interessant.

1,0
Keurig lijstje. Jij wilt het vooral hebben over de resultaten die zij behaalt heeft, ik wilde het vooral hebben over de inhoud. Die is er naar mijn mening niet omdat de indruk die Jackson heeft achtergelaten er een is dat zij geen indruk achterlaat. Daar zal jij dan weer op antwoorden dat zij een muziekprijs gewonnen heeft, maar dat is dan appels met peren vergelijken. Ik vindt Janet Jackson bagger en op basis van het cijfermateriaal concludeer jij dat zij geweldig moet zijn omdat zij zoveel verkoopt. Op basis van zo'n conclusie is "thriller" van Michael Jackson de allerbeste plaat die ooit gemaakt. Tja.....