Meshuggah - Nothing (2002)

Alternatieve titel: (Re-) Nothing

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Stengah (5:38)
  2. Rational Gaze (5:04)
  3. Perpetual Black Second (4:38)
  4. Closed Eye Visuals (7:25)
  5. Glints Collide (4:55)
  6. Organic Shadows (5:07)
  7. Straws Pulled at Random (5:10)
  8. Spasm (4:14)
  9. Nebulous (6:33)
  10. Obsidian (4:22)
bennerd
smash016 schreef:
Wat is dit voor shit? Kan ik 'm opnieuw gaan kopen. Fok it, doe ik niet aan mee. Nothing is perfect zoals ie is. Stelletje perfectionisten, neem maar 's een nieuw album op, daar worden we echt blij van...

Inderdaad, mooi gezegd, nu doen ze dit klassiekertje opnieuw op een schijfje dat waarschijnlijk niets waard is in vergelijking met dit, maar waar ze ons wel een smak meer geld voor doen betalen.

Dit is een klassieker, en die moeten gekoesterd worden.

avatar van Maximusic
Ja als ik het origineel al had had ik de nieuwe uitgave ook niet gekocht.

avatar van kaztor
Ach nou, ik heb dus die re-release (inderdaad nogal zwak dat ze dat doen), maarre.... hele, hele vette plaat!

Briljante nummertjes als Organic Shadows, Rational Gaze, Closed Eye Visuals en Perpetual Black Second gaan er hier in als koek. Vette, hakkende riffs gecomplimenteerd met een ritmesectie waar je bang van wordt.

Is er nog iets dat er 'beter' is aan de vorige uitgave, zoja, wat? Lijkt me sterk.

avatar van Suicidopolis
Exfrozen schreef:
“Nothing” was a great album – no doubt about
that - but MESHUGGAH still werenÒ‘t satisfied
with the artwork, the sound and sometimes even
a bit with the songs itselves.

"not satisfied with the artwork"... Kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen de artwork van de originele versie en die van de re-release, op dat blauwe kleurtje na, en de plaatsing van de titel? Komaan zeg...

Verder is dit (originele versie) wel een verdomd heerlijk drukkende sound. Kwadaardig zou ik bijna durven zeggen! Eindelijk nog eens lawaai met cojones...

avatar van Improve
Improve
Nothing is echt zo gruwlijk.
Voor mij is dit echt de beste Meshuggah plaat.
Ik heb hem maar even besteld samen met Catch 33 en Obzen.

Grovax
Mehuggah...

Het is altijd zo'n band geweest van of je houdt ervan of je gruwelt ervan.. Nu val ik in de laatste categorie. Ik heb nooit begrepen waarom deze band zo gepraised word. Altijd hoor ik van dat zij een van de beste "extreme progressive metal" bands van het moment zijn. En wat krijg je.. Een beetje gerag op gitaar in polyritmieke maten. Nu hoeft dit niet slecht te zijn ALS het goed is uitgevoerd maar nee, dat is het niet. Het gerag is slecht uitgevoerd en te zwaar gedowntuned voor zijn eigen goed (wel niet echt gedowntuned, eerder slecht gebruik van 7- of 8-strings, wat ze ook mogen gebruiken) en polyrimiek voelt te geforceerd. Het klinkt gewoon nergens naar...

Nee, deze band is niet voor mij...

avatar van kaztor
Misschien mis je het gevoel er (nog) voor. Want ik vind dit eigenlijk gevoelsmuziek met ritmes die ik absoluut kan plaatsen en waarderen.
Het 'grooved' so damn lekker!

Het wordt tijd dat ik deze eens deftig onder de loep neem. Het kan toch niet zijn dat ik obzen 5* geef en hem totaal geweldig vind en de andere albums niet check! EN NU GAAN MET DIE BANAAN!!

party party party. Dit album is bijna even goed als obzen vind ik. Er zitten heeeel sterke nummers in zoals : 1,2,6,7,8,) de rest is ook goed maar kan dit niveau (NOG?) niet bereiken vind ik. Ik heb dan ook nog maar een 3-tal keer naar de cd geluisterd en die andere nummers zullen ook nog wel groeien denk ik. Meshuggah heeft toch wel een heel aparte stijl maar oh zo lekker bruut.

avatar van kaztor
Wat is Closed Eye Visuals toch ongelofelijk bruut....

avatar van andnino
Sane Live wie deze gasten nog niet live aan de bak heeft gezien: zoek nu op ticketmaster de eerstvolgende show en vlieg erheen.

luijsterburg
Hoe zit het met de re-release van deze plaat?

avatar van andnino
Alleen aan de buitenkant. Geen nieuwe muziek o.i.d.

edris.
En het is opnieuw ingespeeld. Zie pagina 2.

avatar van HammerHead
Geremastered en de gitaarpartijen zijn opnieuw opgenomen met de 8-snarige gitaren die ze tegenwoordig gebruiken ipv de 7-snarige die oorspronkelijk werden gebruikt. Verder duren sommige nummers nu wat langer. Ik vind het op het extra trage Nebulous na geen verbetering overigens.

Er zit ook nog een DVD bij de re-release.

avatar van andnino
Nou ben ik benieuwd naar dat origineel ook, want ik kom er nu dus (pas) achter dat ik de remaster heb even kijken welke t beste bevalt, en dan zo snel mogelijk kopen want dit is een partij goed

Nou vind ik Spasm toch wel erg geweldig

leander?
Er is geen enkele plaat waar ik zo van uit mijn dak kan gaan als Rational Gaze. Gewoon Nothing in de cd speler, Stengah als opwarmertje (hoewel die term wel erg veel afbreuk doet aan de kwaliteit van Stengah) en dan maar gaan Geweldig!

avatar van andnino
Het zal wel aan mijn verwende oor liggen, maar ik vind de geremasterde versie toch wél beter, al scheelt het niet zo veel. Die openingsriff van Stengah bijvoorbeeld, veel voller.
Verder heeft het drumgeluid (vooral de chinabekkens) op het origineel zeker hun charme, maar wanneer bijvoorbeeld Perpetual Black Second of Spasm inzetten val ik als een blok voor dat geweldige geluid.
Obsidian hadden ze van mij niet zo enorm hoeven uitrekken, leuk initiatief maar schiet net even zijn doel voorbij.

heerlijke plaat, vooral het origineel. Straws pulled at random en rational gaze springen er echt uit en vind ik dan ook de beste nummers van meshuggah

avatar van ricardo
Ik heb net even geprobeert Rational Gaze en Straws Pulled At Random proberen te beluisteren via het joeptjoep filmpje, maar muzikaal is het wederom indrukwekkend en erg lekker. Alleen wanneer die mongool begint te schreeuwen, dan is voor mij de lol er gelijk al af en zet ik het joeptjoep filmpje alweer af. Tis meer zo met Zweedse bands, instrumentaal erg goed en indrukwekkend, ze hebben er alleen een groot gebrek aan goede indrukwekkende zangers die even goed zijn als de instrumentale muziek. Tis gewoon jammer dat ze zangers uit een gesticht weg moeten halen. Eeuwig zonde, want het had voor mij zo mooi kunnen zijn. Er is vast wel een band nog uit Zweden die zowel instrumentaal als de vocals van de zanger goed voor elkaar heeft.

Ik moet alleen nog ontdekken welke bands dat zijn.

avatar van kaztor
Ricardo, dat heet een Brute Metal-Strot!!

Muzikaal vind je het in metalland in ieder geval niet beter/geschifter, wat mij betreft.

avatar van ricardo
Ik houdt vooral van brute en indrukwekkende instrumentale riffs, maar ook van een persoonlijk zangstem geluid. Dat gebrul tegen grunten aan, en geschreew daar houd ik niet zo van. Geef mij dan maar de zang van Dio, Dickingson of Halford. Of anders de zang van Steven Wilson, Hetfield of Maynard maar. Vooral Tool vind ik een band die heerlijk brute riffs maakt, maar ook op zijn tijd even subtiel kan zijn. Kaztor, weet jij ook wel Zweedse bands met dit brute instrumentale geluid, en met een 'gewone' zangstem', Opeth ken ik ook al maar houdt ik ook niet van.

Pss Porcupine Tree inmiddels al eens beluisterd?

avatar van kaztor
Sterker nog: Ik ken geen betere (Zweedse) band, in ieder geval niet recentelijk.

Opeth kan ik niet een wennen, het mist echt brute riffs. PT moest ik maar eens gaan beluisteren... maarja, so much music, so little time.

Was ik maar dartkampioen. Dan kwam ik op met het intro van Straws!
Dat veegt die watjes van Barney's Eye Of The Tiger gelijk van het bord af!

leander?
Na lang naar beide versies geluisterd te hebben ga ik echt uitgesproken voor de originele. Ik houd wel van dat brutere, bijna Chaosphere-ish, geluid met lekker harde Chinabekkens
Maar het was ook gewoon de eerste versie die ik hoorde. Zal er ook ongetwijfeld mee te maken hebben.

avatar van kaztor
Zonder dat ik de originele versie ken vind ik het geluid op Re-Nothing wat té overdone klinken vergeleken met albums als I, Catch 33, ObZen en inderdaad Chaosphere. Het effect wat ik bij genoemde albums merk blijft daarbij wat achterwege. Ik raak dus ook steeds meer geïnteresseerd in de originele uitgave.

Nu eindelijk eens de originele Nothing gehoord. Ik moet zeggen dat die ook wel meesterlijk. Het klink heel rauw en bruut en een beetje live-achtig. Zeker aan te raden om eens te checken aangezien het lijkt als of Re-Nothing een beetje de standaard versie is geworden.

Wel wilde ik nog even zeggen dat ik het juist wel tof vind dat ze renothing hebben gemaakt. Ze waren niet tevreden met het oude product en hebben er echt iets anders qua sound van gemaakt. En er is ook duidelijk aan te horen dat ze er tijd en moeite in hebben gestoken.

avatar van vork666
Jezus, wat heb ik deze band onderschat. Toen ik mijn eerste Meshuggah-nummers luisterde vond ik er stiekem geen klap aan, toen ik maanden later Chaosphere voor de grap eens had gedownload vond ik het eerst ontzettend geniaal en daarna best wel geinig, daarna verdween het Zweedse vrolijke vijftal helaas ergens in de uithoeken van mijn harde schijf
Nu, weer een paar maanden later, is Meshuggah echter absoluut niet meer uit mijn iTunes weg te denken. Vooral Spasm, mijn god wat is dat heerlijk

avatar van smash016
Ik heb net voor het eerst die re-release beluisterd, en dat klinkt toch wel een stuk vetter! Vind het alleen zo'n onzin om geld uit te geven aan een cd die ik feitelijk al heb betaald - alsof ik er iets aan kan doen dat ze de eerste keer het album in 2 dagen moesten mixen.

Kun je de re-release trouwens "gewoon" overal krijgen? Op bol.com verkopen ze bijv. alleen de originele uit 2002.

Stijn_Slayer
Ik heb de plaat nooit echt begrepen, maar dankzij een aantal berichten hier heb ik m'n mening toch iets bij kunnen stellen. Meshuggah zal nooit helemaal mijn ding worden. Ik houd van melodie, afwisseling en ik heb het absoluut niet op dit type zangers.

Het komt dus eigenlijk (gedeeltelijk) door een verkeerde luisterhouding. Ik ging op zoek naar iets dat er niet (echt) is in plaats van me te richten op wat er wel is. Ritmisch worden interessante spelletjes gespeeld en het grooved af en toe behoorlijk fijn. Heb hier meer mee dan met Catch Thirtythree, die ik al vanaf de uitkomst niet zo bijzonder vind.

Het is voor mij een plaat om met mate te draaien, al zal het live op Fortarock vast een leuk feestje worden. Ik verheug me daar toch wel op.