Sting - Ten Summoner's Tales (1993)

Label: A&M

1. Prologue (If I Ever Lose My Faith in You) (4:31)
  2. Love Is Stronger Than Justice (The Munificent Seven) (5:11)
  3. Fields of Gold (3:42)
  4. Heavy Cloud No Rain (3:47)
  5. She's Too Good for Me (2:30)
  6. Seven Days (4:39)
  7. Saint Augustine in Hell (5:17)
  8. It's Probably Me (5:09)

met Eric Clapton

9. Everybody Laughed but You (3:53)
  10. Shape of My Heart (4:39)
  11. Something the Boy Said (5:28)
  12. Epilogue (Nothing 'Bout Me) (3:42)
  13. All This Time [Live] * (6:23)
  14. Roxanne [Live] * (5:52)
  15. The Soul Cages [Live] * (6:23)
  16. Walking on the Moon [Live] * (3:49)
  17. Fortress Around Your Heart [Live] * (3:27)
avatar van Stekelnootje
Superieure luisterplaat van Sting met het ene pakkende deuntje na het andere. Veelal aan de rustige kant maar doordat ze toch elk zo'n eigen karakter hebben gaat ie geen moment vervelen. Het lijkt zo simpel allemaal.

Ik ga verhogen . Gisteren weer even gedraaid (tijd niet meer gedaan .) werd er weer erg vrolijk van . Het lijkt inderdaad simpel , maar hoor het muzikale peil wat erg hoog ligt ( sneaky maatsoorten ) maar het blijft erg frivool en ongedwongen . Topper van Sting . Helaas kwam hij niet meer in de buurt van dit nivo nadien .

avatar van Twinpeaks
Het ongedwongen spelplezier en de vrolijkheid van de composities maken dit voor mij de beste plaat van Sting.Er zit een drive in ,die hij nooit meer zou evenaren en die het voor mij mogelijk maakt om deze plaat op te zetten op ieder moment van de dag.Niet echt toegankelijke maatschema's en verassende songopbouw en structuren maken deze plaat een vreemde eend in de bijt van Sting ,maar aan de andere kant klinkt de band zo hecht dat je als luisteraar er wordt in gezogen en mee gaat in die dollemansrit.Sting's finest hour ,dit album.5 sterren

avatar van iggy
Dit is inderdaad de laatste echte goede van Sting.
De vrolijke nummers staan mij juist wat tegen. Het is nooit echt irritant maar het hangt er wel tegenaan. Sting en vrolijk gaat er bij mij over het algemeen ook niet zo goed in om eerlijk te zijn. Klinkt bijna altijd een tikkeltje gemaakt bij hem op de een of andere manier. Love is Stronger bijv maar ook She's to good for Me doen mij weinig tot niks.
Ik luister nu eenmaal een stuk liever naar een serieuzere of zelfs een wat zwaarmoedige herr Sting.
En dan zit ik in ieder geval op de eerste rang bij Fields of Gold. Fields zweeft er zo heeeerlijk in. Wat mij betreft een van zijn beste nummers ooit. De klasse druipt er werkelijk vanaf. Maar ook nummers als It's Probably Me of Shape of My Heart enz zijn van grote klasse.

Wat heeft die man toch prachtige nummers geschreven.

avatar van Broem
Klopt Iggy. Prachtplaat van Sting. Voor mij overigens het begin van mijn kennismaking met meestergitarist Dominic Miller die meeschreef aan het nummer Shape of my Heart. Mooie combi tussen beide heren die deze plaat naar grote hoogte stuwen. It's Probably Me werd bekend in de soundtrack van Lethal Weapon. Prachtnummer.

avatar van musician
Mijn favoriete Sting album na The Dream of the Blue Turtles en het live album Bring on the Night.
Het album van Love is stronger than justice en Sint Augustin in Hell.

Van mij had hij dit niveau nog wel even vol mogen houden maar helaas, zoals bekend. Het is trouwens inmiddels al weer 20 jaar oud.

avatar van rkdev
Broem schreef:
It's Probably Me werd bekend in de soundtrack van Lethal Weapon. Prachtnummer.
Wat overigens een andere versie is dan de versie op dit album. De singleversie was samen met Eric Clapton en heeft mijn voorkeur.

avatar van Broem
Klopt helemaal. Origineel is met Eric Clapton en David Sanborn uit 92. Op Ten Summoner's Tales een nieuwe opname zonder deze hulp. Ook mijn voorkeur gaat uit naar de eerste. Mooi nummer.

avatar van JJ&Joan
Ook voor mij is dit Stings beste album.

Grootste troef is "Shape of my heart" dat mij telkens weet te ontroeren.
Deze song staat in mijn top 20 allertijden.

Daarnaast hou ik ook van de meeste andere songs; vooral "It's probably me" en "Fields of gold"

avatar van spinout
Slappe hap. "She's too good for me" klinkt eventjes nog als de Police, todat Sting het tempo drastisch naar beneden gooit. Alleen "Shape of my heart" is mooi. En dat is verdomd weinig.

spinout schreef:

Als je een Police sound verwacht moet je sowieso niet beginnen aan het solowerk van Sting.

avatar van Running On Empty
Sterke plaat van Sting maar wel zijn laatste sterke plaat.

avatar van Ronald5150
”Ten Summoner’s Tales” is een muzikaal feestje. Sting trekt alle registers open en over het algemeen is het een swingend album vol funk en jazz, met de nodige rustpuntjes. Het geheel klinkt wellicht toegankelijk, maar dat doet niets af aan de muzikaliteit. Kwalificaties als simpel kan ik persoonlijk niet echt volgen, want schijn bedriegt als je het mij vraagt. Het sterkste punt aan ”Ten Summoner’s Tales” vind ik de melodieën. Deze zijn zonder uitzondering aanstekelijk en gaan tussen mijn oren zitten om me niet meer los te laten. Tussen al die swingende en groovende liedjes raakt Sting je ook nog eens met luisterliedjes als ”Fields of Gold”, It’s Probably Me” en ”Shape of My Heart”. Met ”She’s Too Good for Me” komt Sting nog het dichtste bij zijn vroegere werk van The Police, maar anders dan dat trekt Sting zijn eigen plan op ”Ten Summoner’s Tales”. Ultieme popmuziek met de basis in de jazz. Persoonlijke favorieten zijn ”Love is Stronger Than Justice (The Munificent Seven)”, ”Heavy Cloud (No Rain)” en ”Saint Augustine in Hell”. Vooral de groove op die liedjes zijn verslavend. Van alle soloalbums van Sting die ik ken is ”Ten Summoner’s Tales” mijn absolute favoriet. Van begin tot eind top!

Inderdaad een topplaat ,en helaas zoals Running on Empty al aangaf, zijn laatste.
Shape of my heart springt er voor mij om één of andere reden toch bovenuit.

avatar van loneranger
Het enige Sting album dat ik in huis heb, al sinds 1993. Ik draai het bijna nooit. Laatst weer eens opgezet en het is best een aardige plaat. Mijn favorieten zijn 'If I ever lose my faith in you' , 'It's probably me' en 'Shape of my heart' . De andere nummers vind ik iets minder maar zeker niet slecht. Misschien is dit wel zijn meest toegankelijke plaat. Het wordt nergens echt saai. Drie sterren voor 'Ten Summoners Tales' .