Sting - Brand New Day (1999)

Label: A&M

1. A Thousand Years (6:00)
  2. Desert Rose (4:48)

met Cheb Mami

3. Big Lie Small World (5:07)
  4. After the Rain Has Fallen (5:05)
  5. Perfect Love... Gone Wrong (5:27)
  6. Tomorrow We'll See (4:49)
  7. Prelude to the End of the Game (0:23)
  8. Fill Her Up (5:40)

met James Taylor

9. Ghost Story (5:32)
  10. Brand New Day (6:19)
avatar van Apple Juice
Bij de eerste luisterbeurt, leek er weinig te gebeuren op deze CD. Maar stiekem klinkt hij erg goed, omdat hij zo goed geproduceerd is. Ook kan ik nu wel 2 favorieten noemen: Desert Rose & Gohst Story!

avatar van spinout
Fill Her Up zou een eerbetoon aan Lyle Lovett zijn, daarom het country geluid. Sting kan zingen, dat bewijst hij hier weer, maar het klinkt allemaal wat gezapig.

avatar van Deranged
De titeltrack is fenomenaal en een van zijn beste ooit. Ghost Story ook erg sterk. Dus deze afdoen als een van zijn zwakste ooit is er niet bij in mijn optiek.

avatar van robbrouwer58
Oké Desert Rose, maar verder ... hm.

avatar van lennon
Lang heb ik dit album niet echt één van zijn beste gevonden.

After the rain has fallen leek een herhaling van this cowboy song, en de titel track heeft me nooit geboeid. Leuk dat Stevie er op mee doet, maar als single had ik wel een beter kunnen bedenken.

De plaat opent (net als Mercury falling) meteen met het sterkste wapenfeit van het hele album. Hiermee wordt je wel wat op 't verkeerde been gezet, want de lat wordt meteen erg hoog gelegd. Dit niveau wordt niet meer gehaald op beide albums. (maar dat is dan wel niveau Sting 1985 wat mij betreft)

Desert Rose blijft een erg sterke single, en een lekkere meezinger. De plaat kabbelt daarna lekker verder met heerlijke Sting nummers, maar zonder echte uitschieters, tot aan Ghost story, die trekt de aandacht een stuk meer (ondanks de country-achtige gitaar in de song)

Een song als Fill her up vind ik een dieptepunt, dit komt door de country invloeden. Ook op Mercury falling voor mij de skip momenten.
Lang heb ik 3 sterren toegekend aan deze plaat, daar maak ik 3,5 van. Het heeft me ruim 17 jaar gekost het album op waarde te schatten. Het zal nooit mijn absolute favoriete Sting plaat worden, maar slecht wordt het nergens.

avatar van Deranged
Vandaag nog geluisterd.

Doet niet eens zo ver onder voor zijn voor mij twee absolute toppers The Soul Cages en Ten Summoner's Tales.

Waardige afsluiter van een productief jaren negentig tijdperk waarin eigenlijk louter prachtplaten werden afgeleverd.

Wat mij betreft.

Hoogtepuntjes het schitterende Ghost Story waar de akoestische klankkast van Dominic Miller maar weer eens een glansrol vervult, en Sting nog maar een keertje onderstreept een bijzonder verfijnd tekstschrijver te zijn op een bezielde ballade die een man aan het hart kan gaan.

En een boodschap van hoop vervolgens op het spetterend titelwerk helemaal aan het eind.

Door mij nog altijd als een van zijn beste nummers beschouwd.

Hier kon het nog knisperen, sprankelen, en spetteren.

Nee.

Beslist niks mis an.

avatar van goldendream
De voorganger, voor velen het begin van minderwaardige albums, beschouw ik als het laatste sterke werk. Vanaf hier wordt het volgens mij allemaal minder. Er zijn een aantal betere nummers, maar geen enkel kan in de top 10 van Sting komen, verre van zelfs, maar tegelijk is het ook een aangenaam album. Meerdere luisterbeurten kunnen de mening nog wijzigen.