Sting - Brand New Day (1999)

Label: A&M

1. A Thousand Years (6:00)
  2. Desert Rose (4:48)

met Cheb Mami

3. Big Lie Small World (5:07)
  4. After the Rain Has Fallen (5:05)
  5. Perfect Love... Gone Wrong (5:27)
  6. Tomorrow We'll See (4:49)
  7. Prelude to the End of the Game (0:23)
  8. Fill Her Up (5:40)

met James Taylor

9. Ghost Story (5:32)
  10. Brand New Day (6:19)
Jaap
Een goede cd. Er zijn hele aparte en rare songs bij, zoals Fill her up en Perfect love...Gone wrong. Hoe dan ook, mysterie, oosterse tinten en een goede stem gaan dus samen. Denk maar aan A thousand years, Desert rose, After the rain has fallen, Ghost Story en Brand new day. Echte uitschieters zitten er niet echt bij. Gewoon een lekkere cd, een van z'n beste!

beaster1256
ja goede cd , van mijn eeuwige zaag , als je niet kan slapen leg iets van sting op , maar deze is zeker zijn slechtste niet en ook niet zijn beste
after the rain has fallen is zelfs een heel goed nummer , maar om de twee jaar legt sting eenzelfde ei

"thousend years", "big lie, small world" en "Tomorrow we'll see" vind ik erg mooi.
"Brand new day" ook wel, maar wat mij betreft hadden ze deze mogen inspelen zoals het live staat op "All this time" Het mooie bluesy begin en het energieke vervolg doet de tekst (naar mensen met een gebroken hard) goed overkomen.

Als je het album vegelijkt met Sacred love, dan is dit inderdaad een zelfde ei (de platen hiervoor vond ik toch iets anders klinken).
Maar wel een lekker ei toch?

edit: als ik zo de track doorloop zit er eigenlijk geen slecht nummer bij

Eindelijk uit als DTS 5.1. audio cd.
Hoe die baslijnnen via het L.F.E. kanaal via je SUB worden uitgestuurd...

Prelude to the End of the Game. Op de DTS cd is dit een complete track namelijk jaja... End Of The Game.

0,5
0rv
Een half puntje is méér dan genoeg !

avatar van c-moon
In hetzelfde bedje ziek als zijn voorganger.. Meer van hetzelfde.. een niks vuur, passie, bezieling verrassing.. wel een aantal goede songs.. maar meer ook niet...

Alsof de track "A Thousand Years" zelf nog niet goed genoeg was. Er is een enorm mooie 12" Bill Laswell remix van. Voor de mensen die van D&B gaat dat horen.

Brand New Day, Desert Rose en After the Rain Has Fallen zijn prachtige nummers. Jammer dat er ook een paar mindere nummers op zitten.

avatar van FunkStar
Sting zoals je kon verwachten. Goede bandleden om zich heen verzameld, goede songs, goed geproduceerd.
Er zit een beetje country in Fill her up, Desert Rose wordt verrijkt met arabische klanken en zang van Cheb Mami. En Stevie Wonder doet een deuntje mee op Brand New Day.

EVANSHEWSON
Sting revancheert zich met een prima album, na het kwakkelende Mercury Falling !
het woestijnachtige, Oosters aandoende Desert Rose, met Cheb Mami vind ik een zààààlig nummer, echt !
Puike plaat en dat werd hoogtijd !
4 sterren ! ****

avatar van Mandylion
Op dit album staan een paar hele goede nummers vind ik, vooral A Thousand Years en Desert Rose zijn prachtig. De rest vind ik redelijk goed tot matig. Voor mij staan er zowel 5* als 4* als 3* nummers op, wat me gemiddeld toch nog op 4* brengt.

avatar van dennisversteeg
Sting vond inspiratie bij producer Kipper voor dit album. Het resultaat is een prima mix van nummers met verschillende stijlen die toch goed samenklinken. Jammer dat het trucje voor het drakerige Sacred Love niet nogmaals werkte.

avatar van devel-hunt
Weer zo'n doodsaaie plaat van de meest saaie artiest ter wereld. Waar zijn de dagen van behind the sun en so lonely gebleven??

Father McKenzie
Ik blijf dit een muzikaal herstel vinden, na het erg zwakke Mercury Falling.
Net niet het niveau van zijn eerste 4 albums, maar zeker een best genietbaar plaatje.
Mijn **** eerdere sterren toch even bijstellen, ik vind 3.5 hier toch meer in verhouding tot wat ik van de plaat vind.

lekker album van sting

avatar van rkdev
Nooit begrepen waarom er een onzinnige "Prelude to the End of the Game" van (0:23) op staat, terwijl er een erg mooi compleet nummer is ("End of the Game", staat op de single van het nummer "Brand New Day"). Iemand een idee ?

avatar van Mandylion
Oh, slaat het daarop? Dat heb ik geeneens geweten...
Ik weet het ook niet, misschien wilde hij dat mensen nieuwsgierig werden naar het hele nummer en daarom de single ook zouden kopen.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Onzinnige reden zeg, voor dit gedrochtje op 't album.

avatar van Mandylion
Zeg dat wel, en het zou ook nogal commercieel zijn..

avatar van musician
Zijn stem is nog in orde, hij oogt ook nog dezelfde.

Alleen in zijn muziek is hij enigszins zoekende. Toch is de helft acceptabel te noemen, met name After the rain is fallen, Tomorrow we'll see en de titelsong.

Maar de andere helft mag zeker als magertjes worden bestempeld, wat wereldmuziek, trage dingen. Te weinig vaart of vuur.

Sting heeft blijkbaar moeite te kiezen voor de eenduidigheid, de eenheid die hij wist te maken van The Dream of the blue turtles of Ten summoner's tales. Dat bedoel ik eigenlijk met zoekende.

Daarnaast, zijn z'n songs nog weinig origineel en verdenk ik hem een klein beetje van een writersblock.

Brand new day gaat er nog net mee door: met z'n hakken over de sloot.

avatar van Von Helsing
Sting en Phil Collins zouden eigenlijk eens samen op tournee moeten gaan, "The Sleeping Disorder Tour".

avatar van musician
Ik ga al vast niet, ik heb in beide geen vertrouwen anno 2009. Ik red me wel met Bring on the night en Seconds out.

avatar van Von Helsing
Ik vond de eerste solo plaat van Sting erg sterk net zoals die live plaat inderdaad, Bring on the Night.

De meeste nummers op deze plaat zijn erg goed.

avatar van Svennheiser
Desert Rose is erg goed net zoals A Thousand Years.
de rest van het album valt in het niet bij deze nummers en wordt het al snel achtergrond muziek naar mijn idee.

avatar van Ramonr
Die eerste twee nummers zijn inderdaad heerlijk. Sting's hese stem op A Thousand Years is heerlijk in de late avond en Desert Rose is gewoon goed. Verder stelt dit album inderdaad weinig voor, helaas...

avatar van Ronald5150
Op deze plaat van Sting hink ik op twee gedachten. Enerzijds hoor ik het vertrouwde geluid van Sting, en anderzijds hoor ik een Sting die iets nieuws probeert. Over het algemeen kan ik dat best waarderen, maar het pakt mijn inziens op "Brand New Day" niet altijd even goed uit. De titelsong is typisch Sting, een lekkere bas met bijbehorende groove en een pakkend refrein. Op andere tracks probeert Sting een soort cross-over te maken tussen zijn eigen stijl en andere stijlen. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld Oosterse invloeden, laat hij een Franstalige rapper opdraven voor de nodige hip-hop invloeden en nodigt hij James Taylor uit voor een americana-achtige song. Wat mij betreft met wisselend resultaat. Ondanks dat Sting gebruik maakt van bezwerende, variërende ritmes en durft hij af en toe een klein beetje buiten de lijntjes te kleuren, moet ik toch constateren dat ik niet vaak naar dit album luister.

avatar van rkdev
Het werd dinsdag in 't Ziggo Dome weer eens duidelijk dat het onbegrijpelijk een erg zonde is dat het geweldige nummer 'The End of the Game' dit album niet heeft gehaald.
YouTube - Sting Live - The End of The Game Ziggo Dome Amsterdam 3-7-2012 HD - fb.me

avatar van Twinpeaks
Ik heb Sting best hoog zitten als artiest ,maar dit is wel heel erg safe.Het is niet slecht ,maar het is allemaal zo kabbelend.Soms veer ik op bij Desert Rose of After The Rain Has Fallen ,maar het merendeel glijdt langs me heen en als de cd is afgelopen dan vaak moet ik nog ernstig nadenken wat ik op had staan.Ik geef 3 hele krappe sterren.