Black Sabbath - Paranoid (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. War Pigs (7:55)
  2. Paranoid (2:47)
  3. Planet Caravan (4:29)
  4. Iron Man (5:54)
  5. Electric Funeral (4:49)
  6. Hand of Doom (7:07)
  7. Rat Salad (2:29)
  8. Fairies Wear Boots (6:13)
  9. War Pigs [Instrumental] * (8:00)
  10. Paranoid (Alternative Lyrics) * (2:50)
  11. Planet Caravan (Alternative Lyrics) * (4:34)
  12. Iron Man [Instrumental] * (5:56)
  13. Electric Funeral [Instrumental] * (4:52)
  14. Hand of Doom [Instrumental] * (7:07)
  15. Rat Salad [Alernative Mix] * (2:30)
  16. Fairies Wear Boots [Instrumental] * (6:14)
  17. War Pigs / Luke's Wall [1974 Quad Stereo Mix] *
  38. Behind the Wall of Sleep [Live in Brussels, 1970] *
  39. War Pigs [Live in Brussels, 1970] *
  40. Fairies Wear Boots [Live in Brussels, 1970] *
ArecnoidLegend
Paranoid is voor mij een echte klassieker, en een fantastische opvolger van het al genre brekende debuut uit hetzelfde jaar. Komisch ook hoe de cover nog losjes gebaseerd is op War Pigs, maar niet werd vervangen toen de platenmaatschappij besloot het album te vernoemen naar de voor hen gedoodverfde single Paranoid.
Het album kent een aantal "hits" van Black Sabbath die bij menig rock- en metal fan bekend zijn. "Hits" want het mainstream publiek pikte het maar niet op, waardoor het commercieel nog wel eens achter kon blijven. Toch kent iedereen de riff van Iron Man, dat dan weer wel. Ook de recensisten waren in de beginjaren niet bepaald lovend over deze band, en dit album. De status van klassieker wordt jaren na dato pas toegekend. Naar mijn inziens dus terecht.
De band klinkt op dit album al beter op elkaar ingespeeld als op de eerste, en ook Ozzy is beter bij stem en zingt met meer zelfvertrouwen. Een nummer als Planet Caravan zou je niet verwachten bij Black Sabbath, maar wat pakt het goed uit dat ze de gok genomen hebben dit nummer zo te maken. Een dromerig nummer met een mooie afsluiting op de gitaar van Iommi. Ik vind alle nummers wat toevoegen op het album, ja, ook Rat Salad en Fairies Wear Boots die toch wel de zwaksten zijn op het album. Fairies Wear Boots zou door Ozzy zijn geschreven en het zou gaan over skinheads die ze na een confrontatie, fairies genoemd zouden hebben. Ik hoor het er niet in, maar het is muzikaal gezien wel een goed nummer.
Er valt nog genoeg aan te voegen, maar ik laat het hierbij. Dit album krijgt van mij 5,0*

Ik sluit af met lyrics die mij bij zijn gebleven uit de single:

I need someone to show me the things in life that I can't find
I can't see the things that make true happiness, I must be blind

Tussenstand:
1. Paranoid
2. Black Sabbath

avatar van Lachende derde
Het grote uitmelken gaat beginnen!

Lachende derde schreef:
Het grote uitmelken gaat beginnen!

Hoe kom je daar nou weer bij? Volgens mij kan je als fan zelf prima bepalen of je hier voor wilt gaan. En wat krijg je daarvoor?

Deze so called super deluxe edition bevat de originele remastered LP, een Quad stereo remix uit 1974 en 2 concerten uit 1970: Montreux en Brussel. En vooral die laatste twee zijn de moeite meer dan waard. Zelf vind ik de prijs van de LP box te hoog en heb ik dit op cd. En voor de liefhebber: 'also included is a 40/60-page (LP/CD) hardback book, a band poster and a replica 1971 Paranoid tour program'.

avatar van ricardo
Met West eens! We mogen blij zijn dat alles nog mooi in fysieke vorm geleverd word in alle soorten en maten, en iedereen kan zelf bepalen of je het gaat kopen of niet. Tegenwoordig hangt alles al van spotify en bestandjes aanelkaar en hoef je dus niet perse iets fysieks in huis te halen. Van uitmelken is geen sprake meer, en zeker niet in deze tijd dat er ook niet meer wat verdiend kan worden aan live concerten.

avatar van Lachende derde
Jullie hebben een punt. Was wat al te cynisch uitgedrukt.

avatar van Tony
west schreef:
Volgens mij kan je als fan zelf prima bepalen of je hier voor wilt gaan.

Tuurlijk, maar dan is het dus geen uitmelken? Beetje vreemde redenering, want dat is toch gewoon wat al die deluxe boxen doen tegenwoordig? Uitmelken? Het heeft een beetje een negatieve ondertoon, alsof je er (nog een keer, maar dan echt voor veel geld) ingeluisd wordt door de snelle commerciële jongens van de platenmaatschappij en zo dom bent om erin te trappen. Maar hoe zou je het anders willen noemen?

Wat ik maar wil zeggen; Als je als deluxe box kopend vee aan de melkmachine gehangen wordt mag je gewoon blij zijn met je aankoop hoor, geniet er vooral van allemaal, maar niet ontkennen dat je uitgemolken wordt.

avatar van Lachende derde
Tony zegt het mooier dan ik...

avatar van ricardo
hahaha nee natuurlijk word je niet uitgemolken. Dan zou je naar verslavingzorg moeten omdat je niet meer anders kunt Je kunt volgens mij zelf weten of je iets koopt of niet, tenzij ze je een pistool tegen het hoofd zetten als je weggaat zonder wat te kopen

avatar van little lion man
ricardo schreef:
hahaha nee natuurlijk word je niet uitgemolken.

Denk dat er een misverstand is over de uitdrukking. Niet jij, maar het product wordt uitgemolken, leeg gemaakt, alles eruit gehaald.
Lachende derde en Tony vinden vermoedelijk dat het makkelijk geld verdienen is door een succesvol product nogmaals op de markt te brengen met de toevoeging van bonusmateriaal. Uitmelken.

Jij snapt em.

avatar van little lion man
Lachende derde schreef:
Jij snapt em.

Liever een nieuwe koe dan de oude uitmelken

little lion man schreef:

Er was geen misverstand, want ik beschreef ook wat je ervoor krijgt. In dit geval zijn het bonusmateriaal en alle extra's zo de moeite waard, dat het woord uitmaken te ver gaat.

Een nog mooier voorbeeld hiervan is de box van Sign O The Times van Prince die pas verscheen. Je moet wat mij betreft niet te snel het woord uitmaken gebruiken en eerst kijken wat je krijgt en in welke kwaliteit.

little lion man schreef:

Er was geen misverstand, want ik beschreef ook wat je ervoor krijgt. In dit geval zijn het bonusmateriaal en alle extra's zo de moeite waard, dat het woord uitmelken te ver gaat. Het Brussel concert alleen al in deze kwaliteit is echt fantastisch.

Een nog mooier voorbeeld hiervan is de box van Sign O The Times van Prince die pas verscheen. Je moet wat mij betreft niet te snel het woord uitmelken gebruiken en eerst kijken wat je krijgt en in welke kwaliteit.

avatar van Mssr Renard
Ik vind een verzamelalbum met één nieuwe of niet eerder uitgebrachte track veel erger dan een goed verzorgde boxset.

Vaak zit er zoveel extra informatie bij plus het remasteren (wat gewoon een bewezen meerwaarde heeft).

Zo was ik ontzettend blij met de Clutching at Straws-boxset, is er een magnefieke Seeds of Love-boxset, en wacht ik nog steeds op een vinyl-versie van de Brothers and Sisters boxset.

Als ik Black Sabbath-fan zou zijn, zou ik geen moment aarzelen.

Dit is waar je als fan al 50 jaar op wacht. Zo veel beter dan die nare cd-reissues van de jaren 80/90 waarvan niet eens de originele master werd gebruikt. Ik had eens een cd gekocht waar ik de lp-kraakjes hoorde.

Maar goed, als ik fan was geweest, had ik deze natuurlijk gekocht.

avatar van Mssr Renard
Naar aanleiding van de Black Sabbath meter, kom ik er achter hoe ijzersterk deze plaat is.

De drumpartijen, baspartijen, riffs, solo's, en composities. De teksten ken ik niet, maar zijn minder satanistisch gier, geloof ik.
De stem van Ozzy is zelfs okay hier.

Ergo; mijn stem een half verhoogd