Black Sabbath - Paranoid (1970)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. War Pigs (7:55)
  2. Paranoid (2:47)
  3. Planet Caravan (4:29)
  4. Iron Man (5:54)
  5. Electric Funeral (4:49)
  6. Hand of Doom (7:07)
  7. Rat Salad (2:29)
  8. Fairies Wear Boots (6:13)
  9. War Pigs [Instrumental] * (8:00)
  10. Paranoid (Alternative Lyrics) * (2:50)
  11. Planet Caravan (Alternative Lyrics) * (4:34)
  12. Iron Man [Instrumental] * (5:56)
  13. Electric Funeral [Instrumental] * (4:52)
  14. Hand of Doom [Instrumental] * (7:07)
  15. Rat Salad [Alernative Mix] * (2:30)
  16. Fairies Wear Boots [Instrumental] * (6:14)
  17. War Pigs / Luke's Wall [1974 Quad Stereo Mix] *
  38. Behind the Wall of Sleep [Live in Brussels, 1970] *
  39. War Pigs [Live in Brussels, 1970] *
  40. Fairies Wear Boots [Live in Brussels, 1970] *
avatar van frolunda
Waarlijk een ijzersterk en klassiek album.En niet te vergeten onverwoestbaar.......

avatar van HugovdBos
Black Sabbath kan worden beschouwd als één van de eerste heavy metal bands, wat mede te danken is aan het succes van het album Paranoid. De band heeft een grote invloed gehad op artiesten uit het hardrock en heavy metal circuit. Het donkere geluid wat de band weet te creëren was vernieuwend voor de tijd waarin het album verscheen. Daarna is Black Sabbath uitgegroeid tot een wereldwijd succes door de krachtige formatie waaruit de band in de jaren zeventig bestond.

Het tweede album van de band vliegt er gelijk vol in met het epische War Pigs. De ruige klanken die gevormd worden door de gitaar van Tony Lommi worden ondersteund door een rustig drumritme afkomstig van Bill Ward. De sirenes doemen op en versterken de schitterende intro van een zwaar beladen nummer. Na de intro volgt een geweldige afwisseling tussen korte gitaarklanken en de zang van Ozzy Osbourne. Het anti-oorlogsnummer bestaat uit een roep tegen de rijke politici die uit eigen belang oorlog voeren en daarvoor de arme bevolking laat opdraaien. Het zware thema wordt door de ruige gitaarsolo’s van Lommi van kracht voorzien en blijft heel het nummer sterk aanwezig.

“Generals gathered in their masses
Just like witches at black masses
Evil minds that plot destruction
Sorcerers of death’s construction
In the fields the bodies burning
As the war machine keeps turning
Death and hatred to mankind
Poisoning their brainwashed minds
Oh lord yeah!”

Het vervolg met Paranoid mag er zeker zijn. Een nummer dat nog even vlug aan het album was toegevoegd maar uiteindelijk tot de meest succesvolle song van de band uitgegroeide. Na een korte intro volgt het herhalende ritme van gitaren en drums waarop Ozzy de tekst als het ware voorleest. Voor Black Sabbath een nogal kort nummer dat de populariteit van de band verstevigde in de commercie. Ondanks het aantal keren dat dit nummer hoorbaar is heeft het nog niks aan kracht ingeboet en toont het de kracht van de band in weinig tijd. Planet Caravan is meer een psychedelische track en bevat een rustig ritme dat wordt gevormd op de conga’s en een strakke baslijn. Door middel van een Leslie speaker wordt de zang van Ozzy vervormt en krijgt het een geheel andere toon. Muzikaal gezien is het nummer erg licht en kent een wat rustigere setting dan de rest van het album. Het thema van reizen door de ruimte brengt de band in andere sferen en pakt goed uit na de zware opening. Bij het horen van het drumritme wordt even kort de illusie opgewekt dat de rust van het album behouden blijft. Maar deze gedachte wordt wreed verstoord door de gitaarklanken van Tonny Lommi en de openingszin “I am Iron Man”. De scherpe gitaargeluiden blijven zich herhalen waarna het ritme door een sterk muzikaal samenspel wordt bepaald. Iron Man heeft niks van doen met de bekende actieheld van Marvel maar gaat over een man die tijdrijst en in staal veranderd bij het terugkeren naar het heden. Volledig genegeerd door de buitenwereld wordt hij woedend en verspreidt angst en dood onder de mensen. De krachtige gitaarsolo’s van Lommi tillen het nummer naar een ongekend hoog niveau. Drumpartijen en verschillende bass riffs verstevigen dit geluid.

“He was turned to steel
In the great magnetic field
When he travelled time
For the future of mankind

Nobody wants him
He just stares at the world
Planning his vengeance
That he will soon unfold”

Electric Funeral gaat in dezelfde muzikale stijl door als voorganger Iron Man. De elektrische lading die het nummer met zich meebrengt is duidelijk hoorbaar in de verschillende delen waaruit het is opgebouwd. Muzikale versnellingen brengen afwisselingen in het boeiende nummer teweeg. Hand of Doom kenmerkt zich door de rustige opening waarin vooral de sterke baslijn van Geezer Butler goed hoorbaar is. Afwisselend volgen er gitaarsolo’s en drumversnellingen om weer terug te keren naar de bas. De kracht van het nummer zit dan ook in de opbouw en het toevoegen van instrumentatie. Het instrumentale Rat Salad toont de individuele kwaliteiten van de bandleden en laat het hoge niveau zien waarop er gespeeld wordt. Een kort maar krachtig nummer dat zich naar het melodieuze Fairies Wear Boots werkt. Onder invloed van de drugs krijg je schijnbaar de meest rare teksten op papier moeten Butler en Osbourne gedacht hebben. Een stevige afsluiter wat veel melodielijnen bevat en daarnaast ook de hardere kant niet wegneemt.

“Fairies wear boots and you gotta believe me
yeah I saw it, I saw it, I tell you no lies
Yeah Fairies wear boots and you gotta believe me
I saw it, I saw it with my own two eyes, well all right now!”

Paranoid is door zijn donkere krachten uitgegroeid tot een invloedrijk album in de heavy metal. Dit is vooral te danken aan de hoge kwaliteit van de instrumentatie van de bandleden. Het samenspel straalt veel macht uit en Ozzy is een zanger die daar een goede draai aangeeft. De onderwerpen zijn beladen en tonen aan dat het uitten van je mening sterk naar voren komt in muziek. Het album zal gekenmerkt blijven als één van de eerste albums die de heavy metal zijn geluid heeft gegeven en van een hoog niveau is.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van uffing
Mooi stukje HugovdBos! Alleen heet de gitarist Iommi en niet Lommi.

Wat mij betreft mag je vaker dit soort stukjes schrijven.

avatar van Broem
Helemaal mee eens. Erg netjes geschreven HugovdBos Complimenten

Broem schreef:
Helemaal mee eens. Erg netjes geschreven HugovdBos Complimenten

uffing schreef:
Mooi stukje HugovdBos! Alleen heet de gitarist Iommi en niet Lommi.

Wat mij betreft mag je vaker dit soort stukjes schrijven.

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad Tony Iommi, was een vergissing.

avatar van caravelle
Inderdaad, heel mooi gedaan. Een zeer aangename manier van recenseren die mij naar meer doet verlangen. Ik heb meteen een verzoekje: The White Album.
Zelf moet ik mij maar eens gaan verdiepen in Black Sabbath.

caravelle schreef:
Zelf moet ik mij maar eens gaan verdiepen in Black Sabbath.

Die staat nog steeds op mijn lijst om te recenseren, maar heb er toch op een bepaalde manier moeite mee om eraan te beginnen. Maar zal je verzoek inwilligen want het wordt tijd dat ik als Beatles fan nu eindelijk eens een album van de band ga recenseren.

avatar van caravelle
The White Album is net als een goed boek met onverwachte wendingen. Dat moet geen probleem worden. Wel een fijne uitdaging. Maar ik denk dat jij met elk Beatles album wel iets zou kunnen. Laat af en toe eens een lp voorbijkomen. Neem er de tijd voor en laat ons weer genieten. Heel veel succes.

avatar van Boermetkiespijn
Geniaal gitaarwerk op deze plaat... Erg van genoten! Toch zijn bepaalde nummers nogal lang gerekt, en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Favorieten zijn de titelsong "Paranoid", "Iron Man" en "Electric Funeral" op deze plaat.

Dit album heeft heel wat teweeg gebracht, het heeft ook andere artiesten behoorlijk geïnspireerd.
"War Pigs" werd gebruikt door rapper Necro, "Paranoid" is gecoverd door achterlijk veel artiesten, "Planet Caravan" werd gecoverd door Pantera, "Iron Man" werd niet alleen vaak gecoverd, maar werd ook gebruikt in de beats van Busta Rhymes ("This Means War") en Kanye West ("Hell of a Life").

Toppertje!

buizen
Afschuwelijke hoes, daar was Black Sabbath altijd wel goed in, maar een tijdsicoon van jewelste natuurlijk.
Dat blikkerige Iron Man en die enorme "Doom and Darkness" die er over dit gehele album hangt, fantastisch! Het is ook bijna een beetje punk, zo simpel (lijkt het) allemaal.
Black Sabbath heeft met dit album een hele nieuwe lichting metal geinspireerd.

avatar van Broem
Ik ben in het bezit van een vreselijk slecht klinkende vinyl versie. Ergens begin 70's gekocht. Moet de cd nog eens zien te bemachtigen. Pracht album dat inderdaad voor aardig wat inspiratie heeft gezorgd.

avatar van adri1982
Ook deze weer een paar keer beluisterd, nadat deze cd bijna een jaar in mijn platenkast heeft gestaan zonder door mij te zijn gedraaid. Het is en het blijft een meesterwerk! Een album dat in verschillende nummers de paranoïde van iemand uitbeeld, o.a. in 'Paranoid', 'Iron man' en 'Electric funeral'.

avatar van Fleppie
Opvallend dat Black Sabbath de trend heeft gezet voor de duistere kant van hardrock en metal, terwijl Iommi zich bij "Iron Man" heeft laten inspireren door het mierzoete religieuze "Spirit in the sky" (vooral duidelijk bij 2.01 min), een jaar eerder een wereldhit. (Dat op zijn beurt weer leentje buur heeft gespeeld bij Canned Heat, maar dat terzijde..).

avatar van lennon
2e album van de band die me erg goed bevalt!
Planet Caravan is erg vreemd, maar blijft toch boeien. De plaat duurt niet zo lang, maar heeft een verslavende werking.

Het 1e album vind ik eigenlijk wel wat beter, en die neigt meer naar 4,5 (maar heb ik 4 gegeven) en deze zit tussen 3,5 en 4 in, maar krijgt vooralsnog de volle 4 sterren, want ik ben er nog niet helemaal uit.

Maar dat 't beide klasse platen zijn is wel duidelijk. Ik vind alleen de hoes een beetje raar. Iemand enig idee waar die foto vandaan komt, of wat 't betekent?

Broem schreef:

Er zijn net nieuwe vinyl's met cd erbij uitgekomen !Super mooi geluid!

avatar van Deranged
De figuur op de hoes moet een 'war pig' voorstellen.

Het was aanvankelijk namelijk ook de bedoeling dat het album 'War Pigs' zou gaan heten, naar het iconische eerste nummer dus.

avatar van Edwynn
Zowel de hoes als de albumtitel zijn in het geheel opgedrongen door de platenmaatschappij.

avatar van Deranged
Voor zover ik altijd heb begrepen is alleen de titel onder dwang aangepast omwille van commerciële redenen gezien het succes van de single toen al gaande.

De hoes stond toen al en zou eigenlijk samengaan met de oorspronkelijke titel.

avatar van MDRAIJER
War Pigs, Iron Man & Paranoid zijn zeker wel een van de beste nummers van Black Sabbath maar nummers als Planet Caravan & Rat Salad zijn daarnaast weer zonde.
Vandaar (slechts) 4,5*

Wat zeg jij nou, Planet Caravan is een meesterwerk. Dan vind je "Fluff" zeker ook niks?

buizen
Tjongejonge nog helemaal niet gestemd op dit fantastische album zeg.
Stond wel even in dubio of het niet een 4,5 moest worden, maar nee: de volle 5 sterren.
Elk nummer is op de eigen manier zeer de moeite waard.
Het is nadien amper gelukt om de sfeer van dit album en het debuutalbum weer 'aan te raken', te creëren. Niet door Black Sabbath zelf en zeker niet door andere bands.
Dit album mag in geen enkele muziekopvoeding ontbreken. Begin er zo vroeg mogelijk mee.

buizen schreef:

Amper? Volgens jou alleen al minstens 10x. Of moet je je top 10 nog aanpassen na dit 'statement' van je?

avatar van Kronos
Want alle albums in zijn top 10 moeten (volgens het 'statement') de sfeer hebben van de twee eerste albums van Black Sabbath???

Tony schreef:

Dus David Bowie, Ann Christy en UFO om er maar drie te noemen uit mijn top 10 hebben eenzelfde sfeer met hun albums neergezet als dit album van Black Sabbath?
En als ik een top 30 had dan had jij beweerd dat het al 'minstens 30x' gelukt is om een sfeer zoals bij Paranoid van Black Sabbath te 'bereiken'? Waarschijnlijk wel.
Over statements gesproken... zo kras maak je ze zelden mee!

Black Sabbath werd eind jaren '60 opgericht in de smerige staal- en fabrieksarbeidersstad Birmingham. Ozzy Osbourne groeide op in een arm gezin en had tijdens zijn jeugd maar één paar sokken en één paar schoenen. Toen Osbourne het op 14-jarige leeftijd niet meer zag zitten probeerde hij zelfmoord te plegen door zichzelf op te hangen aan een waslijn. Zijn vader kwam net op tijd thuis maar sloeg hem daarna in elkaar. Na nog wat zorgelijke ontwikkelingen en een baan in een slachthuis, waar hij een fascinatie voor de dood ontwikkelde, richtte Ozzy zich op zijn liefde voor de muziek en zijn band Black Sabbath, dankzij zijn vader die hem eerder in elkaar sloeg maar zich nu in de schulden stak om voor zijn zoon een zanginstallatie te kopen. Tony Iommi had even in Jehtro Tull gespeeld en had daar iets heel belangrijks van Ian Anderson geleerd. "They taught me that to get on, you got to work for it".
Met Bill Ward en Geezer Butler erbij werd er een heel bijzondere band geboren, de eerste band die expliciet occultisme in de teksten en 'attitude' voer.
Alles was gedreven, rauw, puur maar armoedig en het debuutalbum Black Sabbath werd bijna volkomen 'live' in 12 uur opgenomen.
Ook het album Paranoid kende een dergelijke spontane aanpak. Het album heette eerst anders maar er stonden te weinig nummers nog op en toen kwam Tony Iommy met een legendarische riff en in zo'n 25 minuten was daar het nummer Paranoid. De albumtitel is toen gewijzigd naar dit nummer en het album kwam op nr. 1 in de UK.
Met zo weinig financiële middelen, tijd, noch jarenlange ervaring werd dit album in elkaar gezet. En spontaan, improviserend, 'live' werd dan zo'n fantastische occulte sfeer neergezet.
Een iconisch album.

Dit is daarna amper tot niet meer door andere bands, of Black Sabbath zelf, geëvenaard
(maar ik ben de impact van Welcome To Hell van Venom, toen in 1981, niet licht vergeten. Ook in slechts drie dagen opgenomen trouwens).

Met m'n top-10 heeft het allemaal niets te maken.
Vreemd gezeur van je over m'n 'statement'.

avatar van Tony
Je probeert het uit te leggen, dank daarvoor, maar volgens mij heeft ieder debuut van een grote band wat met weinig middelen is gemaakt een 'gedreven, pure sfeer'. Dat rauwe hoor ik er ook nog wel in, vooruit, maar occult, spontaan, improviserend, 'live'? Ik zal wel te weinig inlevingsvermogen hebben om die 'sfeer' van juist dit debuut te horen. Prima plaat hoor, daar niet van.

Kronos schreef:

En jij begrijpt meteen wat buizen met die 'sfeer' bedoelt dan? Leg 't mij maar eens uit dan, wiseguy.

Tony schreef:

In de kern bedoel(de) ik de occulte sfeer.
En dan met zo weinig middelen in zo weinig tijd.
En 'live' niet omdat ze aan het optreden waren maar in studiotermen: gewoon het nummer samen spelen en dit wordt dan opgenomen en komt op plaat. Meer tijd/geld was er niet.
En dan zo'n sfeer neerzetten: dat dreigende, mystieke, sinistere, occulte. Op het debuut Black Sabbath is dat trouwens nog het sterkst. Als jij die sfeer niet hoort/voelt dan houdt het op, Tony.

Verbaasde me echt dat je opeens m'n top10 er bij ging halen, alsof daar nog meer platen in staan met die occulte sfeer. Want die staan er uitgezonderd Hell Awaits (nr. 4) namelijk helemaal niet in.

Van Paranoid: Black Sabbath - Planet Caravan [HQ] - YouTube
Van Black Sabbath: Black Sabbath - Black Sabbath - YouTube

Mickk schreef:

Je hebt gelijk. Planet Caravan kan ik nu veel meer op prijs stellen maar Rat Salad daarentegen vind ik nog steeds geen echte hoogvlieger.

Ik moet voortaan gewoon niet meteen na de eerste luisterbeurt commentaar geven want dan praat ik altijd alleen maar poep. Paar keer in rust luisteren doet het vaak wel goed.

avatar van Darkzone
Vandaag deze lp gekocht via een lokale verkoopgroep. Was erg benieuwd en het album stelt mij absoluut niet teleur.

Paranoid is een nummer dat iedereen kent en meeblèrt die toen jong was, ook diegene die verder niet van rockmuziek houd.

Wat mij wel verrast, is dat opener War Pigs de meeste stemmen krijgt. Ik las hierboven waar dat nummer over gaat en dat zal de reden zijn, maar muzikaal staan er een aantal veel toffere songs op. Alleen al op de A kant Iron Man en Paranoid.

Ik zal het album ongetwijfeld vaker draaien.

avatar van MDRAIJER
Ik heb War Pigs ook aangevinkt maar het was echt een pittige keuze. Ik had net zo goed Fairies Wear Boots of Paranoid aan kunnen vinken, inderdaad. Ik vind dat vaak nog het moeilijkste van heel MuMe: Favorieten aanvinken op een té goed album.

avatar van AstroRocker
Fairies Wear Boots en Electric Funeral zijn mijn favorieten....
Paranoid heb ik nooit zoveel aangevonden, skip het ook vaak als ik deze plat draai.