Bel Canto - White-Out Conditions (1987)

Noorwegen
Label: Crammed

1. Blank Sheets (4:13)
  2. Dreaming Girl (3:04)
  3. Without You (4:02)
  4. Capio (2:20)
  5. Agassiz (3:55)
  6. Kloeberdanz (2:59)
  7. White-Out Conditions (4:07)
  8. Baltic Icebreaker (4:43)
  9. Upland (6:59)
  10. Chaideinoi * (3:25)
dit album is echt top, vooral ook de bonustrack. Onderkoelde pop met veel soul, alsof je door de fjorden zeilt en er geen wolken meer bestaan, met deze plaat een maand op een ijsberg graag!

avatar van Flipper
Schitterend album waarbij je het ijs hoort kruipen en kraken. Om nu Bel Canto onder Pop onder te brengen gaat me wat te ver. Daarvoor zijn vooral de eerste albums te alternatief.

avatar van Premonition
Dat zijn de albums waarop Geir Jenssen nog meespeelt. Nu Biosphere vormend, een baanbreker voor de ambient.

Dit is Bel Canto's sterkste album.

Helemaal mee eens

avatar van VanDeGriend
Nee, dit lijkt me niet Bel Canto's sterkste plaat. Die eer is eerder aan een van de twee opvolgers als je het mij vraagt. Die klinken wat moderner en kennen sterkere songs. Deze blijft natuurlijk goed genoeg om hem erbij te houden. Zo is t wel. Overigens staat bij mij op de cover 1988 als jaar van uitgifte ?

avatar van Martijn Jonkers
Tijd om hier eens een bericht bij te zetten. Een album dat meer geschikt is om te draaien in de winter dan in de zomer. Je waant je als het ware in een poollandschap met gletjers en ijsschotsen. De muziek van Bel Canto klinkt mystiek en eigenzinnig. Ik vind het echt een prachtig album. Hoogtepunten zijn voor mij Blank Sheets, Dreaming Girl en het wonderschone titelnummer. Een zeer onderschat album van een oneindige schoonheid.

avatar van Ghans
Ik krijg nog steeds kippenvel als ik dit album hoor, herinner me nog als de dag van gisteren toen ik het voor het eerst hoorde op een woensdagavond bij de radio, VPRO. Een interview met een schuchter meisje uit Noorwegen, maar wat een stem en wat een passie.

Ik ben blijven steken bij dit album, heb geen enkel ander album meer gehoord of gevolgd, tot kort geleden ik Shimmering, warm en bright hoorde.

Een zeer onderschat album, maar dat geeft niets, voor degene die het kennen weten het wel op waarde te schatten.

avatar van Flipper
Een vriend was in 87 naar Noorwegen geweest en had van een Noor een cassette gekregen met dit album. Thuis was hij vergeten hoe deze groep ook al weer heette. Hij liet het aan mij horen en ik was helemaal onder de indruk van deze muziek. Heb toen een zaterdag doorgebracht in een goede muziekzaak en heb uiteindelijk, na heel veel albums te hebben beluisterd, dit album gevonden.

Daarom heeft dit album voor mij iets extra's. De albums hierna zijn ook heel mooi, vooral 'Shimmering ............'

Zoveel mooie muziek komt uit Scandinavië

avatar van LeRoi
Via MUME deze plaat toch maar eens aangeschaft omdat ik deze band destijds 'gemist' heb.... Kan begrijpen waarom deze muziek binnen binnen de groep van new wave / (synty) pop liefhebbers wordt gewaardeerd.... mij doet het echter niet veel.....voor de liefhebbers dus terug te vinden in de MMD-database....

avatar van blur8
De kille Noorse wind die hoorbaar is in veel nummers maakt dat ik niet een heel album kan aanhoren. De referenties aan Echo & The Bunnymen, Siouxsie & The Banshees en The Comsat Angels UIt de beginjaren van de 80's maken het echter wel interessant genoeg.

avatar van nightfriend
Mooi album met op de eerste kant ('k heb hem ook nog op vinyl) meer synth pop songs en op kant twee meer ambient waarbij inderdaad de ijsschotsen en masse voorbijdrijven en je het ijs kunt horen kraken.
De tweede helft vind ik toch wel het mooist met het ritmisch prachtige Kloeberdanz, de eenzame, onafzienbare ijsvlakten van White Out Conditions en Baltic Icebreaker en het majestueuze Upland.

Lost Highway
Mix van Synthpop met Dead Can Dance/Cocteau Twins. Vooral Capio en Agassiz doen aan DCD denken. De meer experimentele songs op kant B lijken door de Noorse band Twice A Man geïnspireerd. Ik ben het album nu nog eens aan het beluisteren en Upland is grote klasse!

avatar van Mjuman
Twice a Man: afkomstig uit Göteborg, daar waait een blauwe vlag met een geel kruis.

Bel Canto - hidden Noorse Treasure (maar dan niet van CT)

wijsneus
Mjuman schreef:

Bel Canto - hidden Noorse Treasure (maar dan niet van CT)

Zou het echt ?

Zo ja, dan moet deze maar weer eens op draaitafel geplaatst worden.

Maar moet met het schaamrood op de wangen bekennen dat ik dit al jaren niet meer heb gehoord. Tijd voor de herkansing dus, maar laten we hopen dat het positiever uitvalt dan Twice A Man.

Biosphere is daarentegen boven alle twijfel verheven, voor wat IK van hem ken.

avatar van hogweed
Ik maakte in 1987 kennis met Bel Canto, toen deze band het nummer Blank Sheets in een tv-programma ten gehore bracht. Dit maakte op mij zoveel indruk, dat ik de cd al vrij snel in huis had. 27 jaar na dato staat dit album nog steeds al een huis. De 2 opvolgers zijn ook zeer de moeite waard, maar White-Out Conditions blijft mijn favoriet. Zeer fraai en sfeervol.

avatar van Barney Rubble
Sterke new-waveplaat met weelderige toetsenpartijen. Hoe kan het ook anders met Geir- Biosphere- Jenssen in de gelederen. Upland komt, met zijn ijle kou, zelfs al aardig goed in de buurt van het geluid waarmee deze toetsenist later op de proppen zou komen. Heerlijk statig, groots en exploratief nummer.
Lost Highway schreef:
Op de luisterlijst ermee. .

avatar van Premonition
Vandaag weer eens opgezet, gezien de thematiek van dit album, het Noorse poolklimaat rond Tromsø en het gevoel van isolatie.

avatar van jorro
Een destijds veelbelovend debuut met het titelnummer als belangrijkste trekpleister. De eerste drie albums van Bel Canto zijn ijzersterk. Daarna werd het ras minder.
Dit muziek op dit album pop noemen doet de muziek wat te kort. Het lijkt miij eerder Electronic en bevat ambient elementen. Als je op spotify kijkt wat fans nog meer mooi vinden begint het met This Mortal Coil. Verder worden o.a. Dead Can Dance, Cocteau Twins en Cranes genoemd. Niet de minsten!
Ik stream of draai de albums met enige regelmaat. Het tweede album Birds of Passage uit 1989 is daarbij licht favoriet.
4,5* is zeker terecht.