Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)

Soul
Label: RCA

1. (Ain't That) Good News (2:30)
  2. Meet Me at Mary's Place (2:43)
  3. Good Times (2:28)
  4. Rome (Wasn't Built in a Day) (2:34)
  5. Another Saturday Night (2:42)
  6. Tenessee Waltz (3:11)
  7. A Change Is Gonna Come (3:12)
  8. Falling in Love (2:45)
  9. Home (When Shadows Fall) (2:31)
  10. Sittin' in the Sun (3:18)
  11. There'll Be No Second Time (3:03)
  12. The Riddle Song (2:29)
avatar van LucM
Mee eens met Reijersen.
Sam Cooke was soul tot in zijn kleine teen en dit album toont dat weer eens aan.
Het anti-racismenummer "A Change Is Gonna Come" is het hoogtepunt op dit album en Sam Cookes oeuvre, maar "Good Times" en "Rome (Wasn't Built in a Day)" zijn eveneens ijzersterke songs.
Overigens was dit zijn laatste reguliere album voor zijn dood.

avatar van oruiz
goeie kop

Dwerg Hippoliet
Voor mij is dit de CD van Sam Cooke.

P-DawG
Instant kippenvel bij A Change is Gonna Come.

avatar van thgryda
P-DawG schreef:
Instant kippenvel bij A Change is Gonna Come.

amen to that

avatar van zinulzki
Beste nummer allertijden.

avatar van Outblasty
Wat een prachtig album, ik ben nog vrij onbekend met het Soul-genre maar dit kan ik zeker waarderen. Ik vind alleen dat tegen het einde van het album de vaart er een beetje uit gaat met wat langzame nummers.

avatar van Outblasty
Zit dit album nu weer te luisteren en die eerste vier nummers zijn wel zo ongelofelijk sterk! Alle vier de nummers verdienen de volle 5 sterren.

Het vijfde nummer begint nu en die vind ik eigenlijk minstens zo geniaal! misschien dat dit album dan toch wat hoger uit gaat vallen.

avatar van Rene1979
Dit is echt een hele goed cd van Sam Cooke. Ik zal wel beledigend zijn... Maar de versie van Otis Redding met Change Gone Come vind ik toch beter. Otis zorgt met zijn stem altijd voor kippenvel..

Zet Ain't That Good News in de winter op en gegarandeerd gaat de zon in je huis schijnen en lijkt de wereld ruim een half uur even minder grauw en somber.
Heerlijke soul die toch maar aantoont dat de oudjes vaak voor het echte werk zorgen en dat er tegenwoordig te weinig van dit soort artiesten zijn; ze zijn er wel maar je moet er wat meer moeite voor doen en helaas doet de top 40 doelgroep dat niet.
Alhoewel de echte liefhebbers wel weten waar ze moeten zijn en zelfs diegenen die zich normaliter toch vaker in andere hoeken begeven

Iemand toevallig ergens een goede versie gevonden op het internet?

avatar van Simon Smith
Wat bedoel je precies?

avatar van Japsuh
@Jesse: iTunes is gewoon goed. Anders Amazon oid.

avatar van AOVV
Fantastische plaat van Sam Cooke, één van m'n favoriete soulzangers (samen met Otis Redding). Het ronduit geweldige 'A Change Is Gonna Come' staat hierop, maar ook de andere songs zijn bijna allemaal erg sterk. Fraaie instrumentatie, en de warme, gloedvolle stem van Sam Cooke die zachtjes weerklinkt: heerlijk!

avatar van arcade monkeys
Ik heb niet zo veel met soulmuziek maar het eerste deel van deze plaat tot en met a change is gonna come kan mij zeker bekoren. Wat daarna komt vind ik dan minder boeiend. Good Times is het topnummer.

avatar van arcade monkeys
Op de hoes doet Sam mij eigenlijk denken aan de geest uit de lamp, maar dat zal wel aan mij liggen

avatar van joyce19791
Wat een perfect soul-album! Ik ben helemaal weg van de stem van Sam Cooke. "A Change is Gonna Come" is natuurlijk een wereldnummer, maar op deze plaat staat eigenlijk alleen maar pareltjes. Verdiende plaats in mijn top 10 en *****

avatar van niels94
A Change Is Gonna Come is grandioos. De rest is goed, maar weet lang niet zo te bekoren. Vaak is het me wat te zoet, dan weer vind ik het 'blije vibe'-gehalte, om het zo maar even te noemen, wat te vaak aanwezig. Maar goed, ik heb dit album pas een paar keer gehoord, wie weet verandert dit alsnog, maar zo te horen is het gewoon niet helemaal mijn ding. Ik ben, al kan ik een aantal dingen meer dan goed waarderen, sowieso geen enorme grote soulfan.

avatar van Simon Smith
Qua stem, sfeer en soul zit het goed met dit album, maar de teksten zijn toch wel wat onbenullig hier en daar. Dat weerhoudt mij tot dusver van een hogere beoordeling.

avatar van spinout
Volgens mij werd Cooke destijds de zwarte Elvis genoemd vanwege zijn good looks en zijn zoetgevooisde stem, wat Elvis rond die tijd ook had. Beide zaten ook bij RCA. De producers van dit album, Creatore & Peretti schreven ook mee aan de Elvis klassieker Can't help falling in love. De melodie van het Appalachian lied The Riddle Song is ook gebruikt voor het nummer The Twelve of Never. Dit nummer was extra emotioneel voor Cooke vanwege de verdrinkingsdood van zijn 18 maanden oude zoontje Vincent. Cooke schijnt in tranen te zijn tijdens het zingen van dat nummer.

avatar van Johnny Marr
Veel te gezapig dit, 'A Change Is Gonna Come' blaast de rest echt keihard weg. Ik had hier veel meer van verwacht.

avatar van Reijersen
Van een debuut naar een artiest waarvan we zijn laatste hitalbum gespreken. Dit was voor Sam Cooke zijn laatste album dat hij levend opnam. Er zijn nog steeds veel speculaties omtrent zijn dood, maar een stuk minder om zijn muziek. Ook dit album staat weer vol met topsongs. Niemand kan om de soulkraker A Change is Gonna Come heen, maar Good Times, Meet Me at Marry’s Place, Tenessee Waltz en nog een paar anderen zijn allemaal fantastische nummers.

Ain’t That Good News – een feestje en dan ook nog eens zo goed gezongen. Alsof het moeite is tovert Cooke de mooiste noteren tevoorschijn.
Meet me At Marry’s Place – super sfeervol nummer waardoor je weet waar je zijn moet.
Good Times – good times met dit nummer inderdaad, want hier wordt je toch heel vrolijk van.
Rome (wasn’t Built in a Day) – De blazers maken het hier toch wel af voor Sam Cooke en zijn flexibele stem.
Another Saturday Night – Een nummer dat je vrij snel mee kan zingen, zo aanstekelijk is het.
Tenessee Waltz – Vocaal altijd al een prachtig nummer gevonden. De vocale capaciteiten worden hier aardig uitgebuit. Wat een stem!
A Change is Gonna Come – laten we stil zijn en genieten van dit nummer, want mooier en beter dan dit zal je niet snel tegenkomen. Voor mij het beste en vooral het allermooiste nummer ooit gemaakt.
Falling in Love – romantisch met violen, blazers en die prachtige stem
Home (When Shadows Fall) – Prachtig nummer ook weer. Wat een sfeer wordt hier neergezet zeg! Topsong.
Sittin’ in the Sun – Een beetje zijn sittin’ on the dock of the bay vind ik dit altijd. Ook weer erg mooi.
There’ll Be No Second Time – we deinen rustig mee met dit mooie nummer. De stem is taking over the place
The Riddle Song – wederom prachtig gezongen, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het is de stem die het elke keer doet.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Axeqlusive
Een fenomenaal goed album van Cooke. Wat mij opviel is hoeveel opener Ain't That Good News instrumentaal gezien lijkt op I Got A Woman. Prijsnummer is uiteraard A Change is Gonna Come, een nummer dat eigenlijk veel hoger terug (plekje in de top 10 zou niet gek zijn) zou moeten komen in lijsten als de Top 2000.

Ik ben dan ook blij met mijn vinyl. Het label is DOL, geen officiële release dus, maar daar is de prijs dan ook naar (12 euro voor een splinternieuwe gatefold).