Dat deze plaat geproduced is door Clive Langer (succesproducer van Madness) is eraan te horen - met andere woorden: we worden hier geconfronteerd met een typisch "Brits" eighties-geluid.
Wat bedoel ik hiermee? Een iets zwaardere aangezette percussie, maar vooral die blazers .... man, man - het lijkt wel alsof iemand een batterij afweergeschut richtte op de blazers richtte, met volgend motto:
"spelen of jullie gaan eraan" !!!!!
Dit zou kunnen resulteren in overvloed ... maar gelukkig was er Steve Nieve.
Zijn pianopartijen werken prachtig neutraliserend tegenover die aanzwellende blazerspartijen ... neem nu b.v. het prachtnummer
Love Went Mad , waarin Steve Nieve zijn piano laat klinken als een zevenjarig jongetje, dat naar hartelust mag grabbelen in de snoeptrommels.
In
Love Went Mad valt trouwens een prachtige Costello one-liner te beluisteren: I wish you luck with a capital "F" ! . Of hoe mislukken bij de meisjes kan resulteren in een haat tegenover dat prachtige geslacht ...
Niet te hypocriet doen tegenover haat ... Haat kan soms een deugd zijn

(dat zeg ik niet, ik leen 't efkes van Flaubert

).
Op deze plaat staat ook
Everyday I Write the Book , tot mijn zestiende ongeveer de enige song die ik kende van Costello. Mijn vraag was:
"Wie is die gast die dat verdomde prachtnummer schreef?" Het was dus Costello
Everyday I Write the Book is zo'n nummer dat voor mij over de hele lijn "klopt". Eerst en vooral is het een moordmelodie - aangedreven door alweer een uiterst effectief pianoriedeltje van Steve Nieve. Vervolgens is er die prachtige openingsregel:
Don't tell me you don't know what love is/When you're old enough to know better
en iets verder ...
Chapter One - we didn't really get along
Chapter Two - I Think I fell in love with you
You said you'd stand by me in the middle of Chapter Three
But you were up to your old tricks in Chapters Four, Five and Six
Kurk, maar dan ook kurkdroog het mechanisme van een plastieken liefde blootgelegd. De ader ligt blood en het bloed gulpt weg ...
With my pen and my electric typewriter
Even in a perfect world where everyone is equal
I'd still own the film rights and working on the sequel
Dat lijkt wel op een totale ommekeer ... blijkbaar is het personage die in het liedje aan het woord is, is toch stukken minder onschuldig dan gedacht ...
Verder vraag ik me soms af of Costello met
The Invisible Man een soort hulde wou brengen aan Ralph Ellison ... ben er nog niet uit
Maar laat ik het prijsbeest van deze cd vooral niet vergeten ...
Shipbuilding : een politiek nummer dat niet luid op de bres brult ... maar subtiel zijn punt maakt. Het politieke van dit nummer gaat voorbij aan de meeste mensen, goed dus
Costello wou
Shipbuilding de klankkleur schenken à la
Sketches of Spain (Miles Davis). Dat is 'em aardig gelukt

- met ome Chet Baker die een aardig stukje meeblaast (hell - hij maakt verdomme het nummer - net als het fijne laagje mascara de vrouw soms nét dat tikje extra schenkt).
Ik heb een uiterst vreemde band met
Shipbuilding : in de zomer van '97 was ik het gras aan 't afrijden bij mijn grootouders - ik leegde de bak van de grasmachine. En ik hoorde op de oude transistorradio van m'n opa
Shipbuilding - ik denk:
"Verdorie - wat een prachtnummer toch" . Ik kijk naar de straat en zie in één oogopslag aan de ene kant van de straat een jonge moeder met haar baby, terwijl aan de andere kant van de straat een buur van m'n opa in de kist naar buiten gedragen wordt ... terwijl je zo'n mooi anti-oorlognummer hoort ... vreemd, maar uiterst mooi
Ik zult me nooit horen zeggen dat ik Costello een soort MuziekGod is, maar als er één is ... dat komt Costello toch aardig in de buurt
