menu

Elvis Costello & The Attractions - Punch the Clock (1983)

mijn stem
3,69 (101)
101 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: F-Beat

  1. Let Them All Talk (3:06)
  2. Everyday I Write the Book (3:54)
  3. The Greatest Thing (3:04)
  4. The Element Within Her (2:53)
  5. Love Went Mad (3:13)
  6. Shipbuilding (4:54)
  7. TKO (Boxing Day) (3:28)
  8. Charm School (3:55)
  9. The Invisible Man (3:04)
  10. Mouth Almighty (3:05)
  11. King of Thieves (3:45)
  12. Pills and Soap (3:43)
  13. The World and His Wife (3:25)
  14. Everyday I Write the Book * (2:22)
  15. Baby Pictures * (1:31)
  16. Heathen Town * (3:10)
  17. The Flirting Kind * (3:02)
  18. Walking on Thin Ice * (3:48)
  19. Big Sister's Clothes / Stand Down Margaret [BBC Session] * (5:18)
  20. Danger Zone [BBC Session] * (2:18)
  21. Seconds of Pleasure * (3:45)
  22. The Town Where Time Stood Still * (3:33)
  23. The World and His Wife * (2:45)
  24. Shatterproof * (2:15)
  25. Heathen Town [Demo] * (2:18)
  26. The Flirting Kind [Demo] * (2:53)
  27. Let Them All Talk [Demo] * (2:14)
  28. King of Thieves [Demo] * (3:21)
  29. The Invisible Man [Demo] * (2:12)
  30. The Element Within Her [Demo] * (2:14)
  31. Love Went Mad [Demo] * (3:01)
  32. The Greatest Thing [Demo] * (2:26)
  33. Mouth Almighty [Demo] * (3:03)
  34. Charm School [Demo] * (2:17)
  35. Possession [Live] * (2:30)
  36. Secondary Modern [Live] * (3:03)
  37. The Bells [Live] * (4:14)
  38. Watch Your Step [Live] * (3:22)
  39. Back Stabbers / King Horse [Live] * (4:48)
toon 26 bonustracks
totale tijdsduur: 45:29 (2:03:12)
zoeken in:
avatar van Tribal Gathering
2,5
Een van de minste Costello albums.

De toppers zijn Everyday I Write the Book (een welhaast perfect popnummer) en het prachtige Shipbuilding. Als ik een goede dag heb kan ik Let Them All Talk en The World and His Wife ook nog wel waarderen.

MAAR DE HELE GODGANSE TIJD DIE BLAZERS !!!! Helemaal gek word je ervan. Tel daarbij op het wat mindere niveau van de nummers en je hebt een Costello album wat ik zowat nooit draai.

Vreemd genoeg wordt deze beter gewaardeerd dan opvolger Goodbye Cruel World. Allebei hebben ze een wat foute jaren tachtig productie, maar GCW heeft de variatie in nummers waar dit album een grote brij van monotone blazerarrangementen heeft.

Wat mij betreft eentje om te skippen of je collectie te completeren. Maar begin asjeblieft niet met deze.

avatar van zaaf
trapleuning schreef:
Tsja, Costello is voor mij een genie, en dit is zijn beste werk.


Poeh... dat onderschrijf ik zeker niet! Poppy Elvis, met blazers en Afrodisiac...
Zitten heel mooie nummers bij, zeker, dat kan niet missen. Maar Elvis was toen denk ik nog niet zo kritisch als nu, of kon minder kritisch met de druk van de pl.mij. of producers omgaan.
Er staan wat missers op deze plaat, meer vorm dan compositie.

4* is niet alleen voor Shipbuilding natuurlijk.

avatar van Superbitch
4,0
Er is maar één Elvis, en hij heet Costello. Everyday I Write the Book is een integer liefdesliedje met een mooi begin en dichterlijk gebracht met die licht trillende stem. In het prachtige Shipbuilding laat hij dan weer z'n sociaal geëngageerde kant zien. Hij heeft altijd mooie teksten en klinkt veel verfijnder dan andere rockartiesten van zijn periode. Twee van z'n beste liedjes staan dus op dit album. De rest klinkt degelijk, maar zonder verdere uitschieters.

avatar van RonaldjK
4,0
Via streaming luister ik de discografie van Elvis Costello door, de man die ik vanaf 1977 volg via singles op de radio en artikelen in de muziekpers (zie bijvoorbeeld een fragment van de Oorrecensie van Geert Henderickx uit 1983). Nu dus een luisterreis door zijn complete albums.

Op Punch the Clock klinkt de tijdgeest van 1983. Ik denk aan bijvoorbeeld aan The Style Council, waar Paul Weller zijn punk-/modfase had ingeruild voor een ingetogener, soulachtige aanpak. Iets dergelijks deed Costello op single Everyday I Write the Book, dat ik indertijd op de radio hoorde tijdens mijn vakantiebaantje in een afwaskeuken. In juli-augustus 1983 stond het in de Tipparade van NOS/Nationale Hitparade en was het een bescheiden radiohitje. Heerlijk zwoel met dat dameskoortje.
Op de momenten waar het er fel aan toegaat is er een andere associatie: die met Dexys Midnight Runners, zoals op opener Let Them All Talk. Want Punch the Clock klinkt bij vlagen vinniger dan Imperial Bedroom van het jaar ervoor. Het ‘lalala’-koortje in The Element Within Her is verraderlijk meezingbaar en bij de keyboardpartij in Love Went Mad moet ik zelfs aan de Nederlandse tijdgenoten van Klein Orkest denken.

Ach ja, mijn associaties… Vergeet ze maar direct. Feit is dat het album gevarieerd is, dat Elvis deze keer “slechts” dertien liedjes in gevarieerde smaken op vinyl zette en dat de partijen van toetsenist Steve Nieve en ritmesectie Thomas & Thomas lenig als een muzikale kameleon zijn.
Wat Punch the Clock een eigen plek in Costello’s discografie geeft zijn de overvloedige blazers van The TKO Horns én de trompet in Shipbuilding. Bijzonder toch, dat de toentertijd min of meer Amsterdamse trompettist Chet Baker op deze kwaliteitspopplaat meespeelt? Goed om die legende nog eens te memoreren.

Anders dan menig Costellovolger vind ik dit plaatje dus beter dan de voorganger. Nog één hoogtepunt tot besluit: in King of Thieves klinken invloeden van 19e eeuwse kamermuziek, wat in combinatie met de semi-klassieke toetsenpartij van Nieve een heerlijk springerig liedje oplevert. Op Punch the Clock is afwisseling troef, kwaliteit de rode draad.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.